30.06.2002

Udviklingens næste trin: Interview med Beans og High Priest fra Anti-Pop Consortium på Roskilde Festival 2002

antipop_roskilde_2002.jpgAnti-Pop Consortium blev dannet i 1997 og består af medlemmerne M. Sayyid, Beans, High Priest og produceren Earl Blaize (et pseudonym for gruppens tre medlemmer?), og står i dag som repræsentanter for det, der i mangel af bedre, kan kaldes HipHop-musikkens ‘avantgarde’. Deres lyd tager afsæt i de tidlige 80eres synthesizer/electromusik og inddrager fermt andre, for den traditionelle HipHop fremmede musikformer. Deres MC-stil henter lige dele inspiration fra traditionel rap og spoken word poetry-slam.
Kollektivet har siden begyndelsen sendt sin musik i cirkulation på kassettebånd, men fik deres officielle albumdebut med Tragic Epilogue i 2000. Albummets positive modtagelse i undergrunden skaffede dem kontrakt med det progressive britiske pladeselskab Warp Records, på hvilket de foreløbigt har udgivet Ep’en Ends Against the Middle (2001) og det kritikerroste album Arrythmia (2002).

Rapspot mødte dem for en kort bemærkning på årets Roskilde festival, hvor det – på trods af en utålmodig pladeselskabsrepræsentant, der stod og hev i den anden ende – lykkedes os at stille dem nogle få spørgsmål.

Mat: Jeg vil gerne begynde med at spørge jer om jeres baggrunde og
hvordan I blev involveret i HipHop.
Beans: Jeg voksede op i Mount Vernon og fik hele tiden bånd med musik på af mine ældre brødre. Den første HipHopplade, jeg selv købte var Planet Rock og efter det var jeg solgt.
High Priest: Jeg tror min første plade var Rapture med Blondie. Omkring det tidspunkt begyndte jeg at lægge mærke folk, der breakede i gaderne. Det var mit første møde med egentlig HipHop – sammenkoblingen af breakdance, DJ’ing og graffiti. Derfra gik det slag i slag med Chuck Chillout, Red Alert og The World Famous Supreme Team og alle de radio-DJs, der begyndte at spille HipHop musik på det tidspunkt.

Mat: Hvornår begyndte I at overveje at gøre karriere indenfor musik?

High Priest: Jeg tror det må have været I sen-80erne – jeg deltog i et talent show på min skole og det var første gang jeg optrådte som MC.

Beans: Jeg kom tidligt i kontakt med en DJ, der lærte mig en masse. Vi tog ud til fester, hvor han spillede og jeg pumpede crowden som MC. Jeg blev i stigende grad interesseret i at eksperimentere og udforske mulighederne indenfor musikken og jeg begyndte at lave forskellige andre ting. Jeg blev en del af poetry-scenen og mødte de andre dér. Jeg begyndte at arbejde med Vernon Reid, mens Priest og jeg arbejdede med vores egne ting. Det ene år tog ligesom det andet, ikke? Det udviklede sig gradvist fra da jeg var omkring 17 år gammel – nu er jeg 31.

Mat: Har musik altid været jeres kald eller har I arbejdet indenfor andre områder?
Beans: Jeg har en kunstuddannelse. Jeg studerede billedkunst og design.

Mat: Hvad arbejdede du med?
Beans: Jeg arbejdede primært med pen, blyant, tusch og akvarel.
High Priest: Før jeg begyndte at overveje rap som min karriere, ville jeg nok helst have arbejdet med grafisk design – jeg stod for en del af det grafiske på de plader, vi lavede før Arrythmia.

Mat: Du talte før om Planet Rock – jeg ville gerne spørge jer om jeres lyd, som på mig virker meget påvirket af old school electro; der er en klar synthesizerlyd på jeres plader.
Beans: Som jeg sagde før, var den første HipHopplade, jeg købte, Planet Rock – det er HipHoppens fundament i mine øjne. Jeg ser på det på denne made: Hvis Bambaata aldrig havde hørt Kraftwerk, ville Planet Rock aldrig være blevet lavet, hvis Mantronix ikke havde eksisteret, ville Autechre heller ikke være opstået – electronica er et redskab, det er en forlængelse af den givne musikers oplevelse af musikken. For mit eget vedkommende prøver jeg at være så åben og bredt orienteret i min musikinteresse, som jeg overhovedet kan, så jeg derved kan bibringe min egen musik noget nyt og anderledes. Jeg har det sådan, at udvikling er umulig, hvis man bliver indenfor de begrænsninger, et given, etableret musikgenre afstikker. Man bliver nødt til at tilføje nye ting for at musikken kan vokse og udvikle sig. Hvis ikke Coltrane og Miles havde opdaget indisk musik, for eksempel, havde vi måske aldrig fået free jazz. Man bliver nødt til at være åben overfor andre musikformer for at forny og vitalisere sin egen musik. Min musik er derfor summen af alle mine inspirationskilder.

Mat: Er jeres tracks’ elektroniske fundament en made at anerkende jeres rødder på, samtidig med, at I eksperimenterer meget?

High Priest:
I den tidlige HipHop, var der ikke noget, der hed electro, der var kun HipHop, freestyle og house og en de fleste DJs spillede alle tre ting på én gang. Når du tog i byen, blev der spillet Planet Rock, og…
Beans: Set it off
High Priest: Set it off eller for eksempel Shannon, SOS Band, og…
Beans: Mantronix…
High Priest: Det kom ud på ét. Det var først i de tidlige ’90ere, at
radiostationerne blev genre-specifikke og at klubberne begyndte at specialisere sig i forskellige former for musik. Før alt det blev det hele spillet under fællesbetegnelsen ‘musik’, hvis du ved hvad jeg mener… selv ting som The Cure, New Order
Beans: Tears for Fears
High Priest:Pet Shop Boys, alt sammen blev spillet i HipHop klubberne, ting som…
Beans: Eurythmics
High Priest: … og alt muligt andet og det var der ikke noget underligt ved.Mat: Synes I, at HipHop har isoleret sig for meget fra andre genrer? Er HipHop blevet for selvcentreret?
High Priest: Det er radiostationerne og medierne, der har opdelt musik i forskellige kategorier, fordi det er fordelagtigt i forhold til marketing af, osv. – det er alt sammen del af noget større, der ikke specifikt har noget at gøre med selve musikken.

Mat: Det er i hvert fald klart, at der i øjeblikket sker noget indenfor HipHop-musikken. Der synes i stigende grad at være blevet åbnet op for nye påvirkninger og folk som Anticon-drengene, Quannum kollektivet, Definitive Jux og jer selv eksperimenterer i udstrakt grad med jeres udtryk. Jeg spekulerede på, om I kunne tænke jer at knytte nogle kommentarer til HipHop-musikkens udvikling de seneste år. Hvor står den i dag?

Beans: HipHoppen er, hvad vi beslutter den skal være, vi er del af den. Den har til en vis grad påvirket vores liv og formet vores måde at tænke på – det er gennem den, vi har valgt at udtrykke os.

Mat: Men er I enige i, at der sker noget særligt i øjeblikket? For mig at se, er HipHop-musikken i dag langt friskere, end den var for 6-7 år siden.

High Priest: Hmm, vi snakker 2002 overfor 1996 – ting udvikler sig, nye påvirkninger gør sig gældende og alle har mulighed for at gøre deres egen ting, og det er da godt at se udviklingen – fremskridtet.

Pictures: Klaus Heinecke

Skrevet af Mat 30.06.2002 arkiveret under Interviews |