03.07.2003

Roskilde 2k3: Til Hver Dag og festival – Interview med UFO & Yepha

IMG_2289.gifUFO og Yepha har været en af de de mest positive debutanter i dansk rap i år. Det er sikkert fordi de overhovedet ikke er debutanter, men har rykket liveshows til jams i årevis, gæstet masser af kompilations og så vandt UFO jo MC’s Fight Night titlen i 2002. Men nu er det alvor, singlen er droppet, videoen roterer i Boogie og albummet er rundt om hjørnet. Til Roskilde spillede de på Vans scenen, og forvandlede stedet, der fyldte en fjerdedel af Campingscenen, til en mediebegivenhed, der både kom i fjernsynet og på forsiden af Roskilde-avisen!

Jeg mødte dem først tirsdag, hvor singlen var lige på trapperne, og da de scenere dukkede op i Rapspot headquarters var det med deres spritnye single på både CD og vinyl. Med sig havde de også hip-hop legenderne Static og Kenneth K der begge medvirker på singlen, så de mangler bestemt ikke erfaring i ringhjørnet.

Både på scenen og udenfor er UFO og Yepha et sammentømret makkerpar. Da jeg skrev interviewet med dem ned, var det vanskeligt, at sige hvem havde sagt hvad, for de afslutter hinandens sætninger og taler videre om hinandens ideer som om de selv har tænkt dem. Da samtalen rullede fik vi bl.a. at vide hvem, de så som inspirationskilder, hvordan de hookede op med Kenneth K og at de snedigt følger “Hver Dag” op med en trilogi om weekender.

Hvad sker der med jer, hvad er i oppe til?

Y: Hvad sker der med os UFO?
U: Vi’ på festivaaaaal!!

Hvad med jeres musik, I har lige sendt en single ud, hvor bærer det hen?

Y: Vi har en single ude, der hedder “Hver Dag”, som de fleste
nok har hørt lidt om. Næste single kommer i august, albummet kommer i september på Furious-Styles/Play Ground, titlen ligger ikke fast endnu. U: Der kommer til at ske en masse nye ting i forhold til hvor dansk rap er på vej hen. Vi prøver at blande elementer ind i det, man ikke hører særlig tit i dansk rap, f.eks. down south sound. Vi fokuserer også mere percussion end man er vant til, og laver hurtigere ting.
Y: Vi fokuserer på de musikalske ting, så det ikke bare er et beat, der kører “bum-bum” som det plejer. Vi vil gerne lave ‘rigtig’ musik, og rappe over det. Vi har mange uptempo numre, det er vores stærke side.
Så I tager også del i producer-arbejdet på albummet?

U: Vi producerer de fleste numre selv, Yepha er trommeslager og jeg spiller klaver og guitar så vi bringer flere elementer fra standard musik ind i produktionerne. Førhen producerede jeg det meste og Yepha var bare rapper-man i det, men med UFO Yepha laver vi det sammen. Det betyder jeg kan mærke der sker ting på rytme-siden der ikke ville være sket, hvis jeg havde siddet med det alene.

Hvordan er stemningen, hvad har i fokuseret på?

U: Vi forsøger at lave det lidt mere positivt, ikke at det skal være noget med at tage pis på os selv. Det må gerne være rowdy og have en masse energi, men stadig med et glimt i øjet. Vi laver musik folk også får optur over at høre.
Y: Så det ikke bare er negative ting og brok man hører i dansk hip-hop.

Det her er den første udgivelse som UFO-Yepha, men I har jo været et par i årevis, hvorfor tog det så længe?

Y: Vi har altid haft planen om at lave noget sammen, og allerede før vi kom med i Kælder Posen lavede vi ting sammen, så det har altid gået mod det.
U: Vi har i et par år lavet demo-ting derhjemme, uden partout at ville have det skulle med på mixtapes og demo’er i undergrundsbutikker, så man skulle bruge energi på det. Vi har sagtens kunne blive bedre af at lave numrene, uden folk behøvede høre dem. Og nu føler jeg vi er nået til et niveau, hvor jeg føler vi kan udsende noget som folk vil være positive overfor.

I har nævnt musikalitet som en af jeres styrker, hvad har I ellers at byde på som dansk rap mangler?

U: Nogen mangler en idé med det de laver. De sætter sig og skriver det der lige falder dem ind med hensyn til rim, og det virker meget tilfældigt. Vi prøver at have en rød tråd i det vi laver.
Y: Vi skriver også historier i stedet for bare at rappe i nutid om os selv. På albummet kommer dér nok en Weekend-trilogi, hvor vi rapper om hvad der sker typisk fredag-lørdag-søndag, vi blander de forskellige oplevelser vi har haft til en lang historie.
U: Det bliver tre forskellige numre, der kun har det at gøre med hinanden at det de handler om en weekend og ligger efter hinanden på pladen; beats og omkvæd og så videre bliver forskelligt på numrene. Ellers så hæver vi som sagt tempoet, laver mere catchy ting, så vi når bredere ud end hip-hop undergrunden. Vi vil lave noget med bred appel, men som stadig har hip-hop integritet, for den føler vi vi værner om.

UFO har også vundet MC’s Fight Night, og I spiller ligeså meget til jams som man ser jer i Boogie, er hip-hop vigtigt for jer?

U: Helt sikkert, det er jo der vi kommer fra, og det vi repræsenterer. Vi prøver at tage det bedste fra hip-hoppen og bringe den ud til et bredere publikum.
Y: Det er også det fede ved at have den manager vi har, vi får lov til at lave de ting vi gerne vil, og får lov til at spille de steder vi gerne vil.

Det er Kenneth K, der er jeres manager, ikke? Hvordan opstod samarbejdet med ham?

U: Vi lærte ham at kende gennem Rune Bøje, og hang ud med ham som homie i nogen år. Så satte mig og Yepha os ned og snakkede om at det ville være fedt, nu når vi havde noget vi gerne ville have ud, at have en manager, til at lave arbejdet med at udbrede musikken mens vi kunne fokusere på at lave den. Så snakkede vi med Kenneth, om hvad han mente vi havde brug for, men da var han ikke sikker på han havde tid og overskud til opgaven, men ligeså stille er han kommet ind over.
Y: Det hjalp også da vi lavede videoen, hehe. Så fik vi en manager.

Var “Hver Dag” videoen vigtig for at komme skridtet videre for jer?

U: Det var den, fordi folk tog det seriøst man lavede, så deres første indtryk af en er fra noget visuelt og professionelt i stedet for en demo fra ’97. Videoen har nogen fede værdier for mig,
med fart og rowdyness, men samtidig har det glimt i øjet, så vi også trækker på smilebåndet mens vi fyrer den af. Man skal ikke slå plat på rap, eller tage pis på sig selv, men det er fedt lige at træde ud af rap-rollerne og smile lidt af den, så folk ved at Så er det heller ikke værre. Plus at videoen er lavet med venners hjælp og fede hemmelige hook-ups og gratis arbejdskraft, så vi har været heldige.

Nummeret og også videoen handler meget om, hvordan man freaker flows og ligger på beatet, hvilket vel er lidt atypisk for et Boogie-hit, betyder flows og rimord meget for jer?

Y: Det betyder en kæmpestor del for mig, synes jeg, det med at ligge ordentlig på tracket. Hvis man har nogen rimord som man ikke synes er supergode, kan det være hvis man arbejder med at lægge flowet anderledes, er det ikke sikkert man behøver skrive det om. Jeg har spillet trommer siden jeg var lille, og har haft rytmen med mig fra en masse andet musik, så jeg ikke bare stod som 15-årig rapper uden at vide noget som helst.
U: Yepha’s force er helt klart flowet, hvor min egen er måske er rimene og indholdet. Vi hjælper hinanden, ikke på den måde at Yepha laver mit flow efter jeg har skrevet hans tekst, vi er bare lidt bedre end hinanden til hver ting.
Y: Vi er gode til at støtte hinanden, og hjælpe hinanden når vi laver musikken.

Dansk rap bliver tit kritiseret for at være mere brovtende end amerikansk, hvor de måske mere har fokus på flows, så henter i ting derfra?

Y: Jeg ka’ godt li’ Pharoahe Monch, jeg synes altid han fyrer op for et fedt flow, og en fed stemmeføring.
U: Der er mange man ka’ synes har en fed energi, hvor de måske laver noget helt andet end en selv, men hvor man synes, man ka’ bruge energien. For at sige noget anderledes er der på den nye Missy Elliot f.eks. fede detaljer, både i lydene og leveringen.

For til sidst at vende tilbage til albummet, hvordan tror I folk kommer til at tage imod det?

U: Det kommer an på hvem de er, for jeg håber vi laver en plade man både kan lytte til og feste til. Vi vil have noget at sige, men det skal ikke ske på bekostning af flows eller omkvæd. Alle tingene kommer til at være i orden så det fremstår som en helhed.

Skrevet af ptas 03.07.2003 arkiveret under Interviews |