19.09.2003
TookIt03: Masta Ace interview
Legendariske Masta Ace sluttede årets Took It af i Århus med stil. Rapspot mødte rapperen og fik en snak om manden bag myten. En stille og eftertænksom fyr med mange interesser og bla. en passion for film.
Vil du præsentere dig selv?
Ja, jeg hedder Masta Ace og er fra Brooklyn N.Y City. Jeg har udgivet plader siden 1988, 4 albums fra Juice Crew til nu. Og jeg er rigtig glad for at være her.
Du har været i Danmark før ikke sandt?
Ja, jeg har været her et par gange før, København, Århus… og nogle enkelte andre steder i nærheden… det er min 3. eller 4. gang her.
Hvad er dit indtryk af danskerne?
Hver gang jeg kommer her oplever jeg at crowden er energisk og oppe at køre. Folk elsker virkelig hiphop her. Sidst jeg var her var der også et graffiti-show til Took It og jeg fik mulighed for at se, hvordan man i andre dele af verden stadig dyrker forskellige aspekter af hiphop kulturen.
Arbejder du på noget i øjeblikket du kan fortælle os om?
Ja, jeg arbejder på mit nye album. Det skulle gerne udkomme i begyndelsen af 2004, men singlen udkommer i år, forhåbentlig, det vil tage mig yderligere et par måneder at få den færdig.
Hvis du skulle huskes kun for ét nummer af alle dem du har lavet, hvilket ville du så vælge?
…hmmm…måske nok et nummer fra mit nyeste album, et nummer der hedder “Dear Diary“..enten dét eller “No Regrets“, ja det skulle være “No Regrets” fra mit nyeste album, for dér lader jeg folk vide hvordan jeg har det med hensyn til min karrierre, så det må godt være den jeg huskes for.
Hvilket nummer du har hørt har sidst virkelig rørt dig, følelsesmæssigt?
Hmm…Det nyeste er nok Eminems “Cleaning Out My Closet” fordi det giver et indblik i hvad han gik igennem da han voksede op. Mange rappere sætter tit det her store image op om dem selv som nogen hvis verden er perfekt, og jeg synes i det hele taget Eminem er god til at fortælle os om hans bagrund, uden at føle skam ved at gøre det. Hans plade er den der har rørt mig mest i senere tid.
Så du er en Eminem-fan?
Ja, lige siden jeg hørte hans første freestyle på The Wake Up Show i Los Angeles har jeg fulgt den fyr og værdsat hans lyriske formåen.
Er der nogen navne på vej frem vi bør holde et vågent øje med?
Ja, en af dem jeg optræder med, en fyr der kalder sig Strick, er en man skal holde øje med, og i hvert fald også Punch n´Words. Leschea som jeg arbejdede med for et par år tilbage, i slutningen af 90érne. Hun havde et sang-album ude hos Warner Bros. og vi prøver at få noget ud med hende igen. Jeg tror hun vil blive et stort hit i musikindustrien, og så også Apocalypse – han var med på mit seneste album.
Kender du nogle producere eller rappere her i Danmark eller Scandinavien?
Andre end Typhoon… lad mig se… jeg kender en dj fra Sverige..hvad er det nu han hedder…DJ Noize! Hvor er det han er fra? Er det her? Ja jeg kender DJ Noize, og…Chords fra Sverige.
Tror du det er muligt for en dansk rapper at få et gennembrud i USA?
Det ville kun være svært hvis han rappede på dansk, men et godt skridt på vejen ville være hvis han rappede på engelsk, for i staterne er det af ukendte årsager sådan at man har svært ved at favne andre sprog, særlig godt, så han skulle rappe på engelsk, det ville være vigtigt. Så snart man kom forbi dét med accent, og det ville man hurtigt kunne for accenten her er ikke så dårlig, så ville det bare handle om et “hot” beat og et pladeselskab der vil bakke det op. Alt er muligt.
Ja for Arnold Schwarzenegger klarer sig jo fint med en accent.
Ja.
Overvejer du nogensinde at flytte til udlandet?
Ærlig talt så fantaserer jeg om det indimellem nogle gange. Når jeg er hjemme i New York og jeg får nok af det hele, tænker jeg på at flytte til steder som Danmark, Sverige og Norge som er virkelig smukke, hvor jeg bare ønsker jeg kunne tage af sted og aldrig komme tilbage og bare starte et nyt liv et helt andet sted. Det er nok ikke noget jeg rent faktisk vil gøre, men det er dejligt at fantasere om det for her er så smukke steder, jeg kan også godt lide folks attitude her, det handler ikke hele tiden om at lave “The almighty dollar” hele tiden, og det drejer det hele sig om i New York.
Hvad betragter du som din egen dårligste kvalitet?
Jeg er for meget en “nice guy”. Folk der har succes i musikindustrien er tit nogle idioter eller røvhuller, det der har holdt mig lidt tilbage er nok at jeg er alt for flink, men det er en fejl jeg er villig til at leve med for jeg er oprigtigt en “good guy” og jeg prøver ikke at trampe på andre og af den grund, den måde jeg gør forretning på, har jeg nok forhindret mig selv i at nå længere i denne branche.
Hvis du var nødt til at forlade rappen fuldstændig, hvad ville du så falde tilbage på?
Heldigvis har jeg en universitetsgrad i marketing, så… jeg vil nok aldrig forlade musikken helt; jeg vil måske nok holde op med at rappe, men jeg vil stadig producere og skrive. Jeg skriver jo kreativt ved siden af rap bla. screenplays og manuskripter, jeg vil nok engagere mig i aspekter af musik-markedsføring og promotion, sådan “behind the scenes” med pladeselskaber, mit eget pladeselskab, få nye kunstnere frem o.s.v. Jeg vil forblive i musik, fordi det er dét jeg kender og elsker, og noget af det bedste der findes er at have et arbejde hvor du kan beskæftige dig med det du holder af, så jeg vil altid være tilknyttet musikindustrien på en eller anden måde, bare ikke som rapper.
Hvor længe endnu tror du selv du rapper?
Hmm.. jeg ved ikke.. for nogle år siden troede jeg at jeg var færdig. Jeg lavede et album og tænkte at efter dét album ville jeg være færdig. Så lavede jeg alligevel “Disposable Arts” og følte at jeg havde lyst til at lave endnu et, så jeg tror bare jeg bliver ved så længe jeg har lyst og indtil jeg føler at nu er jeg færdig. Når jeg føler at nok er nok og jeg har sagt alt hvad jeg ville sige, så bevæger jeg mig videre.
Hvilken menneskelig egenskab betragter du som den vigtigste?
Hmm…jeg vil svare ærlighed. At være ægte og oprigtig over for andre mennesker. Ærlighed er det vigtigste, denne industri er så fuld af “fake” og “phony” mennesker, og man ser det hele tiden når man tager ud til fester og giver hånd til mennesker der taler til en, men man kan mærke at det eneste de tænker på er den næste person de skal hen og hilse på i den anden ende af lokalet, før de overhovedet er færdige med at tale til en.
For mig er ærlighed og oprigtighed vigtigt, det prøver jeg selv at efterleve, ikke at være sådan et branche-menneske.
Hvis du kunne tilbringe en dag med en hvilken som helst person efter dit eget valg, nulevende eller død – bragt tilbage lyslevende, hvem ville du så vælge?
Jeg ville nok vælge min afdøde bedstemor, for jeg følte hun forlod mig lidt for tidligt og jeg ville gerne have hængt ud og snakket mere med hende, hun var en virkelig, virkelig god kvinde og jeg savner hende meget, så hende ville jeg vælge.
Er der nogen emner i hiphop du ville forbyde hvis du havde muligheden for det?
Nej, jeg tror ikke på at forbyde emner, jeg tror det er vigtigt for rappere at være kreative og sige hvad de har på hjerte, selv hvis det er tåbeligt. Jeg tror man kommer ind i en farezone hvis man begynder at regulere hvad folk siger, så du ved, hvis folk vil rappe om bikinier, biler, juveler og champagne så er det fint, så længe der er nogle andre der ude der rapper om andre ting for at balancere det.
Er der nogle rappere du mener burde holde op med at rappe?
Næh, egentlig ikke. Problemet er nok når nogen rapper for at leve af det, og det udstråles i musikken fordi de ikke er i studiet med sjæl og hjerte i deres musik. De mennesker er færdige, men vil ikke indrømme det, de vil “pimpe” hiphop for de penge de nu kan få ud af det. Ellers mener jeg at så længe du har noget du vil sige og der er folk der ude der vil høre det, så bliv ved uanset hvad, uanset alder, så bliv ved.
Nu fortalte du at du skrev (film)manuskripter, hvilken film er din egen favorit?
Jeg har en liste, i min “rhymebook” oppe på hotelværelset, med mine 10 yndlingsfilm! En af dem er Pulp Fiction som jeg holder af pga. den abstrakte måde den er komponeret; der er ikke en begyndelse, en midte og en slutning. Jeg kan lide at den ikke har den rækkefølge og at den er unikt filmet og præsenteret. Jeg holder også meget af dialogerne i den – ofte fokuserer andre film på action, skyderi og eksplosioner og der er samspillet mellem de forskellige roller i filmene sjældent så interessant – men i Pulp Fiction er dialogerne både en del af hvad der sker i filmen, men også næsten en parallel historie i sig selv, hvilket er skægt og cool. Pulp Fiction er helt sikkert en af mine top, top yndlingsfilm.
Hvad læser du af bøger?
Jeg læser ikke så meget som jeg føler jeg burde og har lyst til, for læsning er noget der for mig kræver jeg har god tid og kan koncentrere mig fuldt ud omkring kun dét. Dette år har jeg dog læst en del mere end jeg plejer fordi jeg bor i Brooklyn og studiet jeg indspiller i ligger på Manhattan, så den der halvanden time i toget bruger jeg på at læse. Lige nu læser jeg en bog der hedder A HipHop Story som er ret god. Det var en af mine producere på mit sidste album: DJ Rob der købte den af en mand der solgte bøger på gaden. Han læste den og anbefalede mig den. Den handler om to rappere der battler og vinderen af battlen får en pladekontrakt og går hen og bliver en multi-platinsælgende kunstner, den anden rapper: taberen af battlen, må tilbage til sit hood og sælge narko. Bogen skildrer parallelt deres to forskellige liv og til slut mødes de igen.
Er det en bog du kunne tænke dig at filmatisere?
For at være ærlig, så tænkte jeg faktisk, mens jeg læste den, at det kunne blive en cool film. Det ville ikke være nogen kæmpe blockbuster-slags film med et enormt budget, men med de rette skuespillere, hvem ved. Jeg er mest nervøs for at det ville virke lidt kopiagtigt her efter Eminem-filmen (red: 8 Mile), men man ved aldrig.
Har du nogle favoritinstruktører udover, åbenlyst, Tarantino?
Ja, Tarantino helt sikkert, men også Tom Hanks som instruktør, Spike Lee – fordi han er uforudsigelig og weird, han laver nogle skøre ting der bare er cool. Men det er sjovt nok at Tarantino og Spike Lee ikke kan lide hinanden.
Jeg kan også lide F. Gary Gray (red: instruktøren af bla. TLC´s Waterfalls video) instruktøren af Queen Latifah filmen Set It Off. Folk er ikke så tit klar over at han instruerede musikvideoer før han lavede film, han instruerede bla. min video til Slaughterhouse og til Jeep Ass Nigguh.
Kunne du tænke dig at blive skuespiller?
Jeg har tænkt over det. Jeg spekulerer på om jeg mon kan, jeg ved det ikke.. Jeg ser nok mig selv mere som en behind-the-scenes type, men hvis det var en rolle der var skræddersyet efter den slags menneske jeg er…
Hvad er det for en slags?
Sådan seriøs, lidt stoisk, observerende, stille, men som har noget at sige når tiden er inde til det. Jeg tror ikke jeg egner mig til actionfilm, men jeg kæmper stadig lidt med tanken…. Jeg har været til forskellige auditions da jeg var lidt yngre… jeg ved ikke om jeg kan transformere mig ind i andre typer og roller så godt, men jeg vil gerne prøve. Jeg kunne godt tænke mig at tage skuespilslektioner og finde ud af om jeg kan.
Hvilken slags manuskriptskrivning har du selv gang i?
Lige i øjeblikket har jeg skrevet på et tv-show et års tid, well egentlig kun 2 måneder for så ramte jeg en skriveblokade i 6-8 måneder og tog et skridt tilbage fra det. Men det gode ved det er, at når jeg nu vender tilbage til skrivningen bliver det med fornyet, opsparet energi.
Kan du sige lidt om hvad det handler om?
Nej, for det er en unik idé, og jeg ved hvor sjældne de er. Hvis jeg taler om den er der måske nogen der snupper den.
Hvad kigger du efter i et beat?
Inspiration. Det kan være en nok så god produktion, men hvis den ikke får mig til at ville skrive en tekst, hvis den ikke trækker en tekst ud af mig mens jeg lytter til den, så kan jeg ikke bruge den til noget. Jeg har flere gange prøvet at lytte til måske 25 virkelig gode beats på en cd og ikke valgt et eneste, hvor producerne så også brokker sig bagefter, men beatet er nødt til at tale til mig og sige: “Here is the song”.
Tjek evt. MastaAce.com for mere.
Skrevet af Ann Noyd 19.09.2003 arkiveret under Interviews |