24.10.2003

Jokeren i detaljer

jokerens4_interview_2003.jpgDet sværeste ved at interviewe Jokeren er ikke svarene, men spørgsmålene. Der er næppe det medie der ikke har haft ham i linsen, i mikrofonen, i skriftestolen, i grillen, i byen, i Havnen, og i det hele taget, allround, over det hele, fra panorama til lup på fænomenet Jokeren aka Jesper Dahl. Da han skal besøge mig i min lejlighed til endnu en tur gennem møllen er jeg da også spændt på hvilken af delene han vil præsentere sig med. Da det endelig ringer på, lyder stemmen i dørtelefonen: “Det er Jokeren”.

Han er en mondæn halv time forsinket og jeg forventer halvt om halvt en slæbende lyd af pels fra min trappeopgang, eller lyden af sølvsporer der ringler taktfast til den juvelbesatte stoks rytmiske banken på trinene. Men det er ikke en forgyldt, dansk Slick Rick der kommer mig i møde. Det er en høj, afslappet klædt og lidt klatøjet fyr der giver hånd og beklager forsinkelsen inderligt.
Faktisk er han mere sporty og vinterklædt end gigolo og pimp-klædt. Sådan husker jeg ham ellers helt tilbage fra den fest på Nørrebrogade for mange år siden hvor temaet var “
Hookers and Pimps“.
Selvfølgelig måtte han dukke op til den, primaten på hans skulder ville ikke have tilladt andet. Der svømmede han som en alfonsklædt fisk i vandet mellem baren og piger i stiletter og fransk undertøj, mens dj’en sørgede for at lægge et passende lydspor til endnu en hverdag i Jokerens liv.
Han var den eneste der ikke var klædt ud.

Da vi får sat os til rette i sofaen har jeg hans nye plade “Alpha Han” foran mig, med det spraglede cover af fotografen Jesper Skoubølling og kunstmaleren Hornsleth. Den sidstnævnte er et oplagt sted at tage fat.

Fortæl lidt om samarbejdet med Hornsleth?
Han og jeg blev i fællesskab enige om hvilke af Jespers billeder han skulle male på. Jeg synes det er lykkedes over al forventning; det var lige dét jeg ikke vidste jeg gerne ville have!
Jeg har kendt Hornsleth i lidt over et års tid, har været til nogle af hans ferniseringsfester. Sådan noget med DJ, ølbar, Porno Lasse, strippere og en filosof der læser op.
Det lyder lidt “Pussyland“-agtigt?
Nååeh.. det er ikke så meget det med pornoen, men mere det der med at blande det sammen med en filosof f.eks…For mig er det mere sjovt at gå til sådan noget i stedet for noget tørt og museums-agtigt. Jeg henvendte mig til ham fordi det sagde mig noget, fordi det var sådan noget kunst jeg kunne forstå. Nogen gange skal han godt nok forklare mig budskaberne fordi det ikke er soleklart, men jeg kan godt lide at udtrykket er hardcore, provokerende og tankevækkende. Jeg tror vi passer ret godt sammen på dét område.
Er du stadig provokerende?
Om jeg er? Har jeg nogensinde været det? Det har aldrig været min intention i hvert fald. Men jo der er sikkert masser af mennesker der er blevet trådt over tæerne gennem tiden, men jeg siger ikke ting for at støde folk.

Har du haft beef med folk?
Jeg har haft masser af beef med folk da jeg var lille og rendte rundt på Amager, men det var jo ikke nødvendigvis noget med hip-hop. På den første plade kørte jeg noget diss til Østkyst Hustlers, som de aldrig rigtig svarede tilbage på.
Var det ikke mere end bare på den første plade?
Jo, der var sådan nogle små stikpiller en gang imellem, men det er jeg ude over nu. Det orker jeg sgu ikke rigtig mere.

Hvem kunne du godt tænke dig at samarbejde med af kunstnere herhjemme?
Ezi Cut! Jeg valgte ham netop fordi hans ting, hans beats, passer til de ting jeg har at sige.
Jeg tænkte i retning af nogen du ikke har samarbejdet med endnu?
Jeg har lyttet på en masse forskellige producere og har fået beats fra en masse forskellige folk der er sgu mange fede…
Gettic, F.I.P, hmm..
Altså Rune Rask?
Ja og Troo.l.s. The Kid også. Og hvad hedder ham der producerer for Joe True?
Klumpe K ?
Ja, han laver også nogle fede beats.
Eller Matthæus? (red: Machacha)
Ja… hmmm… og ham DJ’en fra Jyder Mæ Attityder (red: Talkback).. og så er der ham der producerer for Street Mass og bor på Nørrebro..
Context?
Ja, han er fandme også dygtig. Der er mange..
Det er vel meget en east-coast type lyd du går efter så?
Ja, det er også derfor det ikke lige var mig, altså Ezi Cut.. vi startede bare med at lave ét nummer, så lavede vi lige pludselig fire numre, og lige pludselig havde han bare lavet hele pladen.. men altså det er også fordi vi svinger meget godt sammen og hans lyd passer til mig. Men i andre sammenhænge kunne jeg godt tænke mig at arbejde sammen med andre producere.

jokerens2_interview_2003.jpgHvor lang tid tror du der går til din næste plade?
He, he, nu har jeg jo lige lavet en færdig, men det vil tiden jo vise. I virkeligheden vil jeg ti gange hellere bare gå i studiet end at lave interviews eller være ude og spille. Naah, jeg glæder mig faktisk til at være ude og spille fordi jeg har et band med ude der hedder Booty Cologne som laver sådan noget minimalistisk funk. Det er Tue Track fra Malk De Koijn på pladespiller
og sampler, Abdullah S og Kristoffer Sjelberg Stunngunn på Keyboard kendt fra bla. Nobody Beats The Beats, og Peder fra The Prunes. Virkelig nogle dygtige folk som jeg har meget respekt for og glæder mig til vil fyre den op.
Men ud over dét så gad jeg godt bare være i studiet hele tiden og være i den kreative process, det synes jeg er det mest interessante.

Du producerer ikke mere?
Nej, det siger mig ikke noget lige for tiden. Jeg har masser af konceptuelle ideer som f.eks. at blande surf sammen med dobbeltempo rap, men så får jeg Ezi til at lave det.
Hvor kommer den der kærlighed til surf rock fra?
Det var nok Pulp Fiction der åbnede mine øjne for det. Surf Kongen dér ikk? Plus så kender jeg de der Düreforsög drenge ikk? Så det var faktisk ret naturligt at gå den vej. Og jeg synes, uden at prale (griner), at det lykkedes ret godt. Det er også et af de numre jeg er gladest for på pladen.

Har du så en nummer 1 favorit på pladen?
For at være helt ærlig, tror jeg sgu det er Gigolo Jesus, fordi det er helt ærligt, originalt på verdensplan, jeg har aldrig hørt noget lignende før. Og det gælder om at have nogle originale ideer, ikke bare lyde som alt mulig andet.
Er der valgt tracks fra?
Et enkelt, ja, jeg har lavet en “Flere Ho´s” part tre – “Flest Ho´s“, men det har vi ligesom hørt, det orker jeg ikke… gentage mig selv. Jeg er i virkeligheden også blevet dét ældre og synes ikke det er så interessant. Nu har jeg en rigtig sød, dejlig kæreste og så ville jeg sgu da være en tosse hvis jeg gik rundt og kiggede efter alle mulige andre piger. Jeg skal passe på det jeg har ikk? Så er det også noget med at have rundet de tredive, og det er ikke så meget alderen, men det jeg har oplevet i mit liv. Jeg har ligesom løbet hornene af
og været dér hvor jeg skulle være rundt omkring (griner).

Jeg tænker tilbage til festen på Nørrebro, og talløse fester siden hvor man husker Jokerens karakteristiske hawaiiskjorter og tilbagestrøgede slikhår. Han havde en ejendommelig evne til at befinde sig alle steder i byen på én gang, hvad enten det var på Diskotek Mantras røde, lysende dansegulv eller Fever´s kogende hip-hop crowd i Boltens Gård med Phase 5 spjættende bag pulten. Begge steder for længst omdannet til henholdsvis Den Røde Pimpernel og et fitness center. Så var der Vega, Imbiss Bar, Pub Elvis, L.A. Bar og Le Kitsch, for slet ikke at nævne de steder jeg ikke selv kom: barer, bodegaer, (morgen)værtshuse, stripbarer plus det jeg aldrig hørte om.
Pludselig føler jeg mig gammel og lidt vemodig. Med Jokerens ord afsluttes en æra for alvor.

Kan vi skrue tiden lidt tilbage til din tid i Madness 4 Real?
Ja.
Hvor meget producerede du egentlig i gruppen
Jeg producerede på fuldstændig lige fod med de andre. Der er nogen gange folk der tror jeg ikke kan producere fordi det er mig der rapper. På den sidste plade interesserede det mig heller ikke så meget, men altså helt op til “Sådan Er Reglerne” var jeg, og det tror jeg stadig jeg er, fuld ud i stand til at producere et helt nummer alene. Vi lavede nogle ting sammen og nogen lavede selvfølgelig nogen gange mere på ét nummer end andre.

Hvorfor forlod Blæs Boogie egentlig Madness 4 Real?
Han gad sgu ikke det der gangsta-rap, han synes det var for kynisk og for tosset, ikke en verden han gad at beskæftige sig med. Jeg skal ikke kunne svare på hans vegne, men jeg tror bare ikke det var lige dét han ville og det er jo fair nok.

Hvad med de berømte ord og kendetegn så som “Ho”, “5 Svin” og sige sit postnummer, hvor kommer det fra? Er det dig der har introduceret det i Danmark?
Ja, det tror jeg nok.
Er der andre ting du har introduceret?
Jaeh, så skulle det være “Spændt Op” og “Lir”.. jeg ved ikke, i virkeligheden bruger jeg bare det sprog der er rundt omkring mig, det er ikke fordi jeg selv opfinder ting, jeg bruger bare det sprog som opstår omkring mig, og sproget ændrer sig også hele tiden,
der er nogle ord fra de første plader jeg aldrig ville bruge i dag. Men det er jo også fint, man skal jo hele tiden have det frisk fra fad ikk?

Hvilken bog har du sidst læst?
Kameraet I Hovedet” af Henrik List som handler om produktionen af filmen “Fear X” af Nicolas Winding Refn.

Ser du også sæbeoperaer i fjernsynet, altså de der amerikanske serier?
Ja, det er det eneste jeg gider se, jeg kan godt lide dialogen i dem. Det er meditation ikk? Det er kuk-kassen, så er der dåselatter så man ved hvor man skal grine, ha ha.
Har du en yndlings-serie?
Jeg ser stort set hele lortet, det er også forbavsende hvor hurtigt man kan komme ind i dem, altså de der karakterer og deres bestemte typer.
Jeg véd din yndlingsfilm er “Heat, det sagde du i Gaffa.
Ja, men det er også fordi man kun kunne nævne én. “King Of New York” af Abel Ferrara (red: USA, 1990, med Christopher Walken) synes jeg er en lige så stor en gangstafilm som “Scarface“.
Men er det ikke bare så forudsigeligt, et eller andet sted, at det er film du ville kunne lide?
Jokeren: Hvad tror du jeg kan lide i den? (red: Heat)
De fleste ville gætte at det er det der gangsta….
Jokeren: hvor de skyder sig ud af problemerne?
– Men også den der maskulinitet og opretholdelsen af en cool facade.
Jokeren: Jo, jo, men i slutningen skal han jo også vælge mellem kærligheden og gangster livet… (her vil den opmærksomme læser bemærke en hvis reference..)
Det jeg godt kunne lide ved “Heat” var, at han har det her kæmpe store, tomme hus og er klar til at rykke ud og forlade det hele på et split sekund. Klar til at vende ryggen, klar til at tage sin sportstaske og forlade alt.
Ja, den sportstaske har du nævnt flere steder, er du meget rastløs?
Jo, men det er jo også en kamp mod trivialitet og ensformighed.
Men på Alpha Han (i “Gigolo Jesus“) snakker du om at du leder efter konstanter ?
Ja, hvorfor har jeg skrevet det… med konstanter mener jeg måske mere den eneste ene og kærlighed, den slags konstanter – og værdier.
Men det kræver ikke at man er et eller andet bestemt sted på jorden.

jokerens7_interview_2003.jpgTror du mennesker grundlæggende er gode?
Nej. Jeg tror mennesket har en virkelig bred spændvidde og kan være i stand til at være virkelig, virkelig onde og være det modsatte også. Især i bestemte situationer, kan der komme sider frem i folk… godt spørgsmål…
På min nye plade viser jeg netop også nogle flere sider af mig selv. F.eks. på “Hey Smukke” som bare er en kærlighedssang.
Jeg tænker ikke over det, når jeg skriver rap, kommer det bare til mig og jeg lader det komme. Det skal komme af sig selv og ikke tvinges frem, selvfølgelig har man nogle deadlines, men altså..

Hvordan skriver du i praksis? Skriver du al tekst i ét stræk mens du lytter til produktionen?
Som regel får jeg ideen før produktionen er der, men skriver teksten til beatet, det er sjældent jeg skriver tekster før jeg får beatet, men det sker. Det er meget op og ned, denne gang (på Alpha Han) har jeg meget skrevet fra at have ideerne i hovedet og så skrevet de der tre vers og nogle omkvæd på en times tid.
Så det er ikke noget med en linie her, og to måneder senere en linie dér?
Nej, det var mere før i tiden at det var på den måde, kludetæppe. Nu synes jeg mere at jeg har en idé og måske også en masse små bidder, så skriver jeg det ind. Det er en ny måde for mig at skrive på, jeg ved ikke om jeg er blevet bedre, men jeg synes det hænger ret godt sammen.

For nu at stille et klassisk jobsamtale-spørgsmål, hvor ser du så dig selv om 10 år?
Jeg ved det sgu ikke. Altså det jeg kan er jo at formulere mig, og jeg kan jo selvfølgelig også rappe og optræde, men jeg kan først og fremmest skrive -og ikke kun vers. Jeg er også kreativ, med ideer, så jeg tror jeg laver et eller andet kreativt med at skrive, på dansk.
Så du vil leve af at skrive? Bliver du journalist?
Journalist, manuskriptforfatter eller tekstforfatter på et reklamebureau.
Du har da været tekstforfatter på et reklamebureau?
Jo.
Hvorfor stoppede du?
Jeg blev fyret, nedskæringer, men altså jeg ville være stoppet alligevel da jeg fik min pladekontrakt.
Så må du nemmere kunne få et nyt job i branchen, med din erfaring?
Joeh måske, men i virkeligheden kan jeg sgu bedre lide at lave hip-hop og lave rap. Det er dér mit hjerte ligger. Men selvfølgelig vil jeg også gerne have nogle penge.
Journalist tiltaler mig også, men jeg gider sgu ikke rigtig gå i skole. Jeg ved det ikke, jeg tror jeg tager det som det kommer.
Men du kan godt se dig selv rappe som 40 årig?
Ja ja, det tror jeg sagtens, nu rapper jeg jo som en 30 årig.
Synes du man kan gå i streetwear som f.eks. 60 årig?
Ja, ja det tror jeg sagtens. I rock-generationen gik man også klædt på sådan en rock-måde, cowboysæt ikk?
Hip-hop er vores generations store genre, den har fået indflydelse mainstream på alt fra tøj til andre musikgenrer og jeg tror helt klart at den vil vokse med os. Og så er det op til rapperne både i USA, men også i Danmark, at vokse med opgaven.
Da jeg var 22 og lavede Flere Ho´s var der vel også nogen der lyttede til den, der var 22 og de er vel på min alder nu. Det er naturligt at jeg rapper som min alder og ikke bare “Yeaaah jeg får fisse” du ved. Det er sjovt når man er 22, men det er sgu lidt patetisk når man er 30.

Nå, men så kan vi altså snart forvente nogle tekster fra dig om at være gift, have børn og kolonihavehus?
Altså man behøver jo ikke blive sat bare fordi man bliver voksen, man vælger jo selv sit voksenliv, og jeg tror sagtens at man kan finde på noget spændende at skrive om. Men jeg ved det jo ikke før jeg er der.
Dine fremtidsdrømme er på ingen måde er borgerlige?
Øøøøøøøøh…… jo i dén forstand at hvis jeg fik nogle penge under neglene ville det jo være perfekt, men nu er danmark jo et lille marked, et lille sprogområde og så laver jeg musik i en niche-genre der hedder hip-hop der godt nok er populær, men der er ikke så meget guld for enden af regnbuen. Det kan også være godt i dén forstand at man ikke kommer så langt væk fra udgangspunktet.

Nu er du jo også kendt på kvaliteter der ikke kun er danske så som en god stemme og et godt flow, overvejer du aldrig at rappe på engelsk og udvide dit marked lidt, måske bare til det nordiske?
Næh, dansk er mit modersmål og jeg udtrykker mig sgu bedst på mit modersmål selv om jeg taler udemærket amerikansk. Af flere grunde ville jeg ikke gøre det. Både fordi jeg ikke tror jeg ville kunne gøre det ligeså godt på engelsk, men også fordi jeg i virkeligheden ikke gider at være sådan verdenskendt, gå rundt med bodyguards og aldrig være i fred. Det er et gyldent bur, og det er ikke min ambition, måske fordi jeg også har fået lov at leve mine ambitioner ovre i USA med at producere og sådan noget.
Men det er heller ikke fordi jeg ligger og har det lunt og trygt i København, jeg ville måske ønske at jeg var født i Tyskland, så havde man et kæmpe marked at fyre op under. Der ville man have swimingpool, Mercedes og hele lortet. Så ville der ikke være et øje tørt.
Hvad så med at begynde at rappe på tysk?
He he, så stærkt er mit tyske sgu ikke… Man skal sgu heller ikke begynde at rette sit kunstneriske udtryk ind efter hvad der kan sælge. Så burde jeg i virkeligheden lave dance eller sådan noget ikk?
Jo jo, men penge betyder jo også noget? Det fremgår i hvert fald lidt af pladen synes jeg.
Ja, det er jo også fordi “rigdom er freedom” som der står på et af billederne (red: i pladecoveret), penge giver noget frihed, også kunstnerisk frihed; hvis jeg tjener penge har jeg tid til at skrive rap. Men hvis jeg skal finde mig et almindeligt arbejde må det blive min hobby, for så har jeg ikke tid til at skrive rap. Det tager jeg som det kommer… på den anden side kunne det også være fedt at prøve noget helt nyt, ligesom det var fedt at være tekstforfatter på et reklamebureau – det var skidesjovt. Mit første rigtige job, he he.
Det virker også som om du er lidt i tøjbranchen? I hvert fald er der mange reklamer for Flamengo-mærket på din plade?
Ja, jeg er sponsoreret af dem, ikk? Men det er ikke mit tøjmærke, det er to af mine venners mærke. Men også fordi jeg synes det er top lir, det er et fantastisk logo.
Hvad så med den der parallelimport af tøj fra Maui du har?
Nej, nej, nej! Det betyder bare at jeg bestiller mine egne, private skjorter fra Hawaii, der er sgu ikke noget tøjbranche over mig, jeg er en pænt dårlig forretningsmand!

Hvilken menneskelig kvalitet synes du er vigtigst?
Empati. Altså evnen til at kunne leve sig ind i hvad andre tænker og føler.. Det vigtigste er sgu at turde føle, i virkeligheden. At turde føle had, og turde føle alt muligt. Det vigtigste er ikke at være kynisk… og vælge at leve livet på godt og ondt.
Har du været kynisk?
Ja, jeg har været meget… afstumpet er måske det forkerte ord (griner), men jeg har været meget lukket af for mine følelser tidligere. Måske fordi jeg i virkeligheden har været overfølsom og trukket følehornene til mig. Nu tør jeg også være ked af det, også for netop at kunne opnå øjeblikke af lykke, glimt af lykke – som er det alle søger efter.

jokerens6_interview_2003.jpgHvad er du bange for?
Jeg har højdeskræk, og jeg er heller ikke særlig vild med at flyve, selv om jeg gør det jævnligt… jeg er bange for mange ting.. jeg er bange for at stå på et eller andet loppemarked og spille “Spændt Op Til Lir” om ti år (griner tøvende). Jeg er bange for at gentage mig selv, og lave det samme produkt igen også selv om det sælger. Det ville være et mareridt at gå i stå og ikke rykke sig nogen steder, ikke rykke sig frem ad. Jeg har nok noget inden i mig der skal ud og prøve nogle ting af. Det er ikke sikkert at det næste jeg laver er en dansk rap plade, eller at det overhovedet er musik. Jeg ved ikke hvad det er endnu, men jeg tror det kommer til mig.

Du har lavet et nummer på pladen om en meget pågående fan, fortæl lidt om det?
Nogen folk tror at fordi man stiller sig frem i forskellige medier og promoverer sin kunst at så skal man stå til rådighed i alle døgnets 24 timer for deres spørgsmål eller snak, også selv om man på en venlig, høflig måde siger “Prøv at høre her, jeg har altså fri, kan jeg ikke få lov at nyde min fadøl i fred?”, så er man en arrogant, opblæst nar der tror man er noget. Det var sådan set det der inspirerede mig til at skrive “Det ku ha været dig“.
Kan du huske andre, måske mere bizarre oplevelser?
Næææ, det er sgu rimeligt stille og roligt. Kun dem man selv fyrer op for, he he… Jo der var den gang vi (red: DGP) spillede med Hvid Sjokolade, der havde vi vidst en krig for sjov, men jeg kan huske at vi kørte gennem en jysk by, og de kørte foran os ned gennem sådan en smal gade. Så stoppede de pludselig bilen, og en anden bil kørte op bag os, ligesom i en columbiansk gangsta-scene. Da vi var fanget i gyden overdængede de os med Ketchup og skumslukkere og sådan noget, så gik vi ned! (griner) De havde planlagt det, men vi fik lavet lidt retalliation på scenen, he he.

Jeg har hørt en historie om dig, fra en af mine veninder som kender dig tilbage i tiden gennem jeres fælles omgangskreds. Hun fortalte at der for en ca 6 år siden, i Boltens Gård (Pub Elvis var det vist) der sad i i den samme gruppe af mennesker da der pludselig kom en pige hen til dig, som var gået på knæ, taget din sko af, din strømpe af og begyndt at slikke dine tæer. Og folk i gruppen havde spurgt dig om du kendte hende, og du havde svaret nej.
Jamen jeg husker ad helvede til, jeg burde skrive de ting ned der sker, for jeg kan ikke huske halvdelen af det fordi jeg er pløre fuld og høj på stoffer. Jeg har jo i virkeligheden oplevet tusind ting, men jeg oplever jo nok tit så meget at jeg ikke bider mærke i det. Det lyder lidt vildt dét der, ha ha.
Jeg er også blevet tilbudt 500 kr af en pige, hvis hun måtte sutte min pik.
Tog du i mod tilbuddet?
Nej, jeg havde lige fået min nye kæreste så det gjorde jeg ikke. Ja, det var sgu en rimelig stenet oplevelse. Man oplever sgu tusind millioner ting.

Hvad er dit syn på kvinder, generelt?
Altså nogle kvinder har jeg stor respekt for og nogle synes jeg bare er nogle billige ho´s, men det kan mænd også være for den sags skyld.
Er du også det selv?
Det kunne man måske godt sige, hvis man så det med nogle andre briller end mine egne.
Jeg er tit blevet skudt i skoene at jeg er mandschauvinistisk, det synes jeg faktisk overhovedet ikke jeg er, jeg forbeholder mig bare retten til at være mand på en mande-agtig måde, det behøver ikke gå ud over kvinder.

Kender du til nogle kvindelige rappere her hjemme?
Jeg ku godt tænke mig nogle flere, det kunne være lir at lave nogle numre sammen med dem, det ville åbne en masse spændende muligheder.
Du har ikke hørt om nogen?
Nææ.. det kan også være det er mig der ikke har fulgt ordentligt med, der er ikke nogen der sådan er blowet op.. Miss Mukupa ikk?
Der var et tidspunkt hvor mange synes at rap var en meget macho udtryksform, men det synes jeg ikke at den behøver at være, jeg synes sagtens man kunne lave feminin rap.
A la Lil´Kim og Foxxy Brown?
Ah, det er sgu rimelig macho alligevel, he he. De er nogle stærke kvinder, det er også fint, men jeg synes også man kunne lave et blødere udtryk der sagtens kunne fungere.

Hvilke hiphop plader har du sidst købt?
Fabolous´nye, Clipse og sådan nogle ting.
Du downloader ikke musik?
Jo i ny og næ ikk? Stjæler lidt tilbage (griner) det er sgu også et problem at .. nu skal jeg passe på hvad jeg siger .. men det fungerer ikke det der med at downloade for penge, det fungerer sgu ikke endnu. De systemer der er der nu er ikke gode nok, og hvis det endelig er, så er det på Visa kort og sådan noget, hvad med hele min målgruppe der måske ikke har Visa allesammen? Det kan også lade sig gøre på sms, men det er åbenbart også for besværligt. Det mangler sgu at komme ordentligt op at køre før vi (red: musikerne) kan tillade os at brokke os rigtigt over det.

Onde tunger siger du ikke rigtig kan beslutte dig for hvilket sted du vil repræsentere, først var det Hillerød, så Vesterbro, nu er det Christianshavn?
Jeg repræsentere jo bare det sted jeg bor, det synes jeg også er ok, jeg kan godt repræsentere alle mulige forskellige steder afhængigt af hvor jeg er henne i mit liv. Man kan også sige at hvis du er født og opvokset på Vesterbro, er du så i virkeligheden ikke en bonderøv fordi du er så lokal at du aldrig flytter dig nogen steder hen og prøver noget andet?
Man behøver ikke være født og opvokset (et bestemt sted) for at leve sig ind i (d)en bydel eller (d)et sted. De sange jeg skriver er jo tit hyldester til de steder.
Jeg lægger ikke så meget i anmeldelser og især ikke i hvad forskellige folk siger, det ville være spild af energi. Især at tage sig af hvad folk skriver anonymt.
Men jeg tjekker da f.eks. de rapsites der er her hjemme, også fordi der indimellem er noget god info, det er sgu lidt min morgenavis. Det er fedt at der er nogle velfungerende rapsites, på Den Gale Pose havde vi også et site hvor folk kunne sige deres mening, og det var alt fra nazistisk propaganda til fodbold-slåskampe og noget med en eller anden skole der ville sagsøge os og lukke vores hjemmeside. Folk er sgu bare ikke gamle nok til at have den der frihed, vi havde heller ikke ressourcer nok til at sidde og censurere de outrerede folk.

Jokeren smutter ud på toilettet og jeg kan høre han fornøjet fløjter en melodi. I mellemtiden tænker jeg over det han har sagt om bonderøv som menneskelig stagnation og ikke en geografisk betegnelse. Jeg har aldrig tænkt på det sådan, men nu virker det så indlysende.
Måske har det aldrig været Jokeren der repræsenterede Hillerød, Vesterbro og Havnen, men dem som repræsenterede Jokeren. Hvilke sider vil han vise i fremtiden? Hvilken komposition af Jokeren skabes af hans næste hjem? Måske vil han opdrætte kalkuner i en midtjysk flække og skrive på manuskriptet til en musical med Michael Carøe. Jo mere jeg tænker over det jo mere selvfølgeligt virker det. Bare et års tid eller to, inden han flytter til NordVest og arbejder på en krønike om samfundets sociale kloaksystem og dets ukuelige survivere.

Jokeren kommer nynnende tilbage og vi tænder diktafonen igen.

Jeg stod lige og fløjtede “Undskyld So” ude på lokummet, og ville lige tilføje at især Liam (L.O.C.) og Clemens, og sgu også lidt en masse andre drenge, der er mange der skriver nogle fede ting, hvor man tænker “Fedt skrevet! Fedt tænkt! Gid jeg selv havde gjort det”. Der er rigtig mange dygtige folk der ude. Det er fedt at det ikke bare handler om at kunne rime dobbelt-rim og multi-rim, men om at sige noget, det er i hvert fald vigtigt for mig. Det er fedt at have de folk på min plade der featurede: Emil, Niarn og Stygtann og-
Ja, hvorfor egentlig Stygtann?
Vi bor begge to på Christianshavn og kommer meget på Very Disco og forskellige house-klubber i nattelivet, og jeg synes sgu han er en cool dude, og så stod han hele tiden og rappede mig ind i hovedet på norsk ikk? (griner) Så vi gik og snakkede om at vi skulle lave et nummer, da jeg så lavede oplægget til Sulten, skrev han en ret fed, personlig tekst om det. Så endte det sgu med at blive singlen
Der er måske nok nogen der har tænkt “Hvorfor har han en norsk rapper på sin første single fra sit soloalbum?”, men det er sgu også udfra at det er et fedt beat, og et fedt budskab: at ingen er bedre end sit sidste album – at rubbe neglene.
Jeg havde faktisk skrevet det til et Copenhaniacs beat -de er sgu også nogle dygtige producere!- men hvor jeg alligevel ikke liiige synes det fungerede for mig, selv om det var et godt beat.

Er du egentlig religiøs?
Jaeh.. jeg har noget religiøsitet. Jeg blev opdraget med sådan en ase-tro fra jeg var lille, eller ikke sådan egentlig opdraget, men min mor læste alle de der historier op og så tog jeg det for gode varer. Jeg troede på Thor og Odin og hele lortet, og egentlig også senere set mig selv som værende Loke: halvt gud og halvt dæmon. At have den gode og den onde side i sig og i virkeligheden være meget menneskelig.
Jeg troede da Loke var sådan allround en usympatisk fætter?
Nej, nej, han er også god, han er da halvt gud. Men han er den mest menneskelige af guderne, og ham der er skyld i verdens undergang.. (griner)jeg ved ikke om det er min egen fortolkning af det men..he he.
Senere igen fik jeg en indremissionsk klasselærer der brugte alle timerne i skolen, de første 2 – 3 år af min skolegang, på at læse op af Bibelen. Hvilket er meget fedt, jeg har fået hele bibelhistorien fra ende til anden; hele det gamle testamente og det nye. Der var man ret letpåvirkelig, så jeg konverterede af egen fri vilje og valgte på egen hånd at blive døbt som 10-årig.. lidt spøjst.
Jeg er spirituel og tænker over tingene, og finder også andre religioner spændende. Men ja jeg tror på ting vil jeg sige, eller rettere ved ting.

jokerens5_interview_2003.jpgDu er stadig plaget af den hash-psykose du engang fik?
Næææ…
Men hvad med de mange mareridtfyldte nætter du rapper om?
Nååeh ja, men det har jeg sgu nærmest vænnet mig til. Jeg har nogle syge, syge drømme vil jeg sige.. meget voldsomme. Men det kan også være det hektiske liv der afspejler sig i ens´drømme.
Analyserer du dine drømme?
Nej, jeg er helt klar over hvad de handler om. Der er ret god forbindelse på dét der.
Den dag du fik psykosen… kan du huske hvad der skete?
Ja, jeg sad sammen med Easy E, Rasmus B, Willer og røg sådan noget super-skunk på lakridspapir, så røg vi halvdelen og så var alle knokkel-skæve. Jeg havde ikke rigtig nogle penge og jeg tænkte “Det skal da ikke gå til spilde” så jeg røg resten.. Jeg havde ikke rigtig spist, havde ikke fået noget sukker og drukket for meget kaffe. Oven i stress og press der ovre, på den anden side af jorden, omgivet af tosser, gangstere og hustlere. Det skal man sgu passe lidt på med hvis man er en følsom sjæl…
Hvordan oplevede du det der så skete?
Jeg hørte stemmer og blev utilpas.. der var måske i virkeligheden også nogle advarselstegn inden det skete, hvor jeg nogle gange vågnede, knokkel-skæv og troede jeg havde opfundet den dybe tallerken. Nogle ting der var så latterlige at jeg ikke en gang vil nævne dem. Der burde man måske have tænkt at filmen var ved at knække.
Jeg tror man skal passe på med hash, lsd og den slags stoffer hvis man er lidt kreativ og sådan.
Jeg kender mange kreative mennesker der har haft hashpsykose.
Men du vil ikke gøre det til din mission at advare unge mod hash?
Nej folk må sgu… man skal bare lige sige det. Nogle gange bliver det også for meget “Fri hash til alle” og man kan lave trøjer og reb af det og der er ikke et øje tørt. Der er ikke det som det ikke kan bruges til. Der er meget af det der superskunk som sgu ikke har meget med natur at gøre.. det er sgu stærke sager. Men jeg vil ikke bestemme for folk hvad de skal gøre og ikke skal gøre, de må træffe deres egne valg og tage konsekvenserne. Selvfølgelig er det godt at gøre opmærksom på konsekvenserne. Min hashpsykose er ikke voldsommere end at jeg får meget lidt medicin, og at jeg lever med den og har det fint, men der er nogen hvor filmen knækker fuldstændig.
Du kender selv nogen der er blevet indlagt og ødelagt?
ja… også i min familie. Det er jo også noget man kan være genetisk disponeret for. Sindsygdom er generelt også et tabuemne.. som f.eks. L. Ron Harald, har du læst hans bog “Patient” . Den er god, og beskriver en hel anden verden hvor folk bare bliver losset ind på en anstalt, medicineret og udsat for elektrochok. Selvfølgelig bliver det gjort i bedste mening, men folk der er psykisk syge er også svage mennesker og har måske svært ved at kritisere sådan et system, oven i at det er tabu. Det var da også svært for mig at indrømme over for mig selv at der var rotter på loftet lige pludselig. Men efter at være blevet testet for alt, fysisk, og set at der ikke var andre muligheder end at problemerne var psykiske, så har jeg tænkt “Så er det sgu sådan det er” og så har jeg sgu egentlig været meget åben omkring det.
Selvfølgelig skal det ikke være sådan “Lykkepiller til alle” men hvis det kan hjælpe nogen, så er det fandme også i orden at tage dem. Man kan sgu ikke snakke sig ud af alt, der er noget kemi inden i én ikk? Man tager sgu også pencillin hvis man har lungebetændelse.
Der var også en af mine homies der troede at han kunne tænke sig ud af det, eller sidde det ud på en eller anden måde, lige indtil han indså der ikke rigtig var andre muligheder. Hvis man har det skummelt skal man sgu bare få noget hjælp, og alt efter hvor traumatisk et liv man har, er det en større eller mindre opgave man har foran sig. Og så kan det jo også bare være en kemisk ting (red: man skal have rettet op), hvor man i øvrigt er fin og velfungerende.
Jeg tror altid jeg har haft en god adgang til min underbevidsthed, og det der skete med min hashpsykose var at min underbevidsthed ligesom kom op i min bevidsthed, hvor jeg begyndte at tænke: “Drømmer jeg, eller er jeg vågen?”. Selv om der er blevet lagt låg på, er det jo også der ideerne kommer fra.

Vi er ved at nå til slutningen af en intens time med Jokeren, der indskyder:
Midt i al det føleri skal man huske på der altså også bliver fyret op for nogle ondskabsfuldt hårde beats på pladen!

jokerens3_interview_2003.jpgHar du en sidste bemærkning?
Ja, til alle de folk som måske er up-and-coming, de skal sgu ikke tro at de er nødt til at lave et poppet sang-omkvæd for at blive spillet i radioen, jeg tror sgu der er nye tider på vej, så de skal bare lave lortet fra hjertet og fyre op. Man behøver ikke gå på kompromis med en skid!
Man behøver ikke længere være “radiovenlig” for at blive spillet, hvis man laver et godt, solidt produkt – en fed tekst – et fedt beat- så kan det godt blive spillet. Så klø på der ude og lav det fra hjertet, for du bliver sgu ikke rig i Danmark, og hvis du gør så er det i to år. Du bliver aldrig rig af at lave dansk rap så bare fyr op mand, lav dit shit, fuck om du sælger tredive eller tredive tusind – repræsentér!

At lukke døren efter Jokeren var lidt som at lukke døren til en anden verden. Hans egen står altid på klem mellem underbevidsthed og bevidsthed og jeg bilder mig ind at jeg på et tidspunkt følte trækken fra den i stuen. Men det var også en syret oplevelse at være på besøg hos Jokeren, for sådan føltes det, snarere end omvendt. Jeg har set ham gennem flere år, og aldrig talt med ham, på mit skrivebord ligger der to store forsider prydet af hans billede på Gaffa og Citadel. Ansigtet virker fjernt og utilnærmeligt jetset i 2D – Han er indiskutabelt kongen på sit felt. Jeg kommer til at tænke et års tid tilbage på Strøget i København hvor han slingrede baske-lam ud fra en sidegade og løb 2 unge fyre op der kom gående, han snakkede til dem som endnu en fulderik på udkig efter ører til røverhistorier, og de satte farten op for at slippe af med den kværulerende vagabond. Sjusserne spændte ben for tempoet og Jokeren sakkede, stadig konverserende, bagud og stod til slut tilbage med sin monolog i menneskemylderet. Den ene af fyrene drejede hovedet og spejdede undrende bagud mens han spurgte den anden: “Det var da Jokeren?” den anden sendte ham et kritisk blik og svarede “Nej det var da ikke”.
Jeg tror de begge to havde ret. Han var ikke i den fremtoning de kendte som Jokeren, og så var han det jo et eller andet sted alligevel. Jokeren er et ikon, et image, en idé. I en branche af forklædninger skulle man tro han var den største illusionist af dem alle, men det er han ikke.
Faktisk er han den eneste der ikke er klædt ud.

Fotos af Johan Spanner © RapSpot.dk
Se Jokeren på toppen af København i stort format.

Tjek også Jokerens hjemmeside “Jokeren.com” .

Skrevet af Ann Noyd 24.10.2003 arkiveret under Interviews |