12.05.2004

Funstyle Freeksjov – Freestyle Freekshow @ RECession

funstyle_recession_2004.jpgDa Per V træk sig tilbage fra freestyle battles til MC’s Fight Night 2001 var en del af begrundelsen at han ville udvikle nye freestyle koncepter. De fleste mente nok det lød en smule for kreativt og uopnåeligt, men ikke desto mindre er det det han har gjort. I tæt samarbejde med vennen Ole D aka Ole Omkvæd er Freestyle Freekshow opstået. Efter at have været fast indslag på et stuvende fyldt Rust i over et år, kom turen endelig til at Århus skulle opleve freeks’ne på egen krop til Recession.

Allerede ved ankomsten får man udleveret et ’spørgeskema’, man skal fylde med personer, professioner og drømme, som den opmærksomme publikummer regner ud skal bruges som emner senere. Der bliver skrevet flittigt og med Jøden, Kong Winther og UFO i crowden er det næppe de nemmeste freestyle topics som nedfældes. Static & NatiLL har spillet og mens Black Top Team leverer et energisk danseshow med masser af enthusiasme, stiller musikerne sig an på scenen.

olepoint_recession_2004.jpgPer og Ole entrerer rummet og laver et alternativt mic-check, hvor alverdens tal flyver gennem luften før vi skal se: ”Hvad den svedigste tandem i mands mind’, kan find, på (1-2)!” Fra start giver de publikum frit valg til at fyre tre emner af. ”Cornflakes”, ”Pølsehorn” og “Jan Mølby” er ordene og så improviseres der på fornemste vis. Blandt meget andet husker Per at Mølby var ”hot i firserne” men nu er lettere afdanket, mens Ole siger ”word is born” til pølsehorn og mener cornflakes er nice: ”for de er sådan set lavet af majs.” Allerede nu er tandemen gået i tour de france mode. Rapperne giver ordet videre til hinanden efter fire eller otte linier, og selvom de stil- og stemmemæssigt er vidt forskellige, opstår der en enhed ud af versene, som en samtale mellem venner på perfekt bølgelængde.

lykkehjul_recession_2004.jpgSåledes opvarmet bliver vi introduceret for lykkehjulet til venstre på scenen. Det danner nu rammen for alle de følgende improvisationer, for de emner publikum skrev ned er nu hæftet derpå, og før hver leg drejer rapperne på hjulet og trækker en seddel med mystisk info derfra. De koncepter der vælges, bruges f.eks. til en diskussion mellem Prins Felix og Peter Plys (som Per sjovt nok spiller ligesom i Rapspots julekalender), arbejdsbeskrivelse af, hvordan det er at være journalist og kritiker samt psykoanalyse af drømmene ”Hulk i en robåd” og ”Bruce Lee i en lang gang”. Sværhedsgraden i opgaverne er tæt på uoverkommelig, men det gør samtidig der er rigeligt at gå i krig med uden at forfalde til ”buster fristil fra toppen af hovedet”-klicheer.

Mens rimjonglørerne står for sprogshowet bakker or(d)kestret dem glimrende op. Vi får at vide dele af bandet er afløsere, men deres timing er upåklagelig og de groover, jazzer og funker derudaf som supplement og afveksling til DJ’ens turkman_recession_2004.jpgbeats. Og DJ’en er ingen ringere end Turkman Souljah, vores stolte DMC contender, der får rig lejlighed til at vise sine kvaliteter. Dels har han et fantastisk musikøre, og blender perfekt med livebandet. Og dels har han, på trods af sin unge alder, en fantastisk hip-hop viden så han både kan finde hotte instrumentaler fra 04 og superhemmelige gamle breaks. Da han selv får et øjeblik at shine i, leverer han et ultratight sæt med scratch i verdensklasse og viser samtidig, hvor funky og rytmisk en DJ, han har udviklet sig til.

Noget af det mest underholdende er næsten den måde improvisationerne kædes sammen af skrevne tracks til Freekshowet og skrål-med-lege med publikum. Det er tydeligt koncepterne er gennemarbejdede, og den eneste gang numrene ikke kædes sammen, er da Ole rapper et track som verdens klogeste hip-hopper, uden det udarter sig til improvisation.

olemic_recession_2004.jpgKonkurrence eller ej, det er umuligt ikke at sammenligne rappernes stil, når de overgår hinanden i finurlighed. Per kendetegner sig som den bedst rimende med den mørke stemme og stabile levering. Derimod er Ole et studie i hvor varieret man kan rappe, for hans sprogbrug svinger fra street til videnskabelig til barnlig – nogen gange i samme linie. Han bruger sin stemme og kropssprog så heftigt, han på en gang opfører skuespil og fører en samtale med publikum. Man kan høre rappernes stil har smittet af på hinanden siden Fight Night, og det har i den grad gavnet dem begge to.

I publikum er der generelt tilfredshed, men den faste form med improvisationer på tid, gør folk aldrig helt giver sig hen, for man vil jo også gerne bedømme den tekniske præstation. Højdepunktet kommer hen mod slutningen, da Ole og olepoint_recession_2004.jpgPer fremfører det nye nummer ”Vasså Vespucci,” et bittert lydbrev til Amerika. Vi får en mindre forelæsning om kontinentet ”fejl-opdaget” af Amerigo Vespucci, men da de ikke er på fornavn med verdens vagthund, kalder de altså kontinentet Vespucci. De politiske budskaber går rent ind hos crowden der hujer taktfast, og det kulminerer med et anti-Bush vers. Ole lader sine hæsblæsende rim falde i trioler, der rammer beatet og Bush som en maskinpistol og han høster aftenens største bifald.

Det hele ender som en flot musikalsk og sproglig oplevelse. Ingen ord er tabu for rapperne, så man skal bestemt ikke forvente ren gadelingo, når rapperne blander akademiske termer med jysk bondesprog. Der udforskes hele tiden nye grænser i det danske sprog, og de brydes og blandes hellere end gerne. Muligvis er det freeky, men leger man med i det underlige univers, får man virkelig nogen spændende improvisationsoverraskelser, når rapperne perpeger.jpggriber de sindssygeste ting ud af nuet. Som makkerpar i rim må Ole og Per være uovertrufne, og det produkt de leverer er helt deres eget originale bud på freestyle traditionen. Det hele bliver et godt bud på stærk underholdning med holdning, der efter smag er befriet for, eller mangler, battle-elementet, som Per jo afskrev efter MC’s Fight Night. Som de siger: ”Vi kalder det: ord-tennis / Per og Ole, vi har for travlt til at skændes!”

Fotos af ptas

Freestyle Freekshow til RECession
@ Train, lørdag 8. Maj 2004
performance:

fremragende fremførelse af imponerende improvisationer og urimeligt gode rim.

OnPoint faktor:
Freestyle Freeks med showmanship og kunstneriske kunster
underholdningsværdi:
Underholdning med noget at imponeres af og tænke over.
spillested:
Flotte store rammer, men måske passer konceptet endnu bedre til intim atmosfære.
stemning:
Medlevende publikum og voksent nok til ikke at skrive dildo som alle emnerne.
street cred.:
Man får næppe streetwise ghetto kids til at skråle med på: ”Jeg vil bolle med Olle!”
set af:
ptas
sådan læser du karaktergivning:
7 x = On Point!
3 x = Nice Shot

6 x = Almost Bulls Eye
2 x = Target Practice

5 x = Heavy Hitter
1 x = Not Even Close

4 x = Hit Potential
1 x = Greatest Miss

Skrevet af ptas 12.05.2004 arkiveret under LiveSpot |