30.06.2004
Sphaeren Interview – del 3 af 3
Sphaeren og jeg beslutter os for at gå en tur gennem hans nabolag.
Vi spadserer fra Sydhavnen Station, op ad Enghavevej forbi ghettomonumentet ”Copenhagen Skatehal”, forbi en tidligere thai-joint der bar det skandaløse navn ”Yung Thai Ho” og nu bare slet og ret hedder ”Grillbar & Bodega”, fortsætter ned til Gl. Kongevej på Frederiksberg til stamværtshuset ”Prætoria” som snart fejrer 100 års jubilæum. Sphaeren giver sig til at fortælle om dengang en tillakket, men velartikuleret stamgæst ikke kunne dy sig for at bryde ind og fornedre hans hiphopske påklædning, men straks derefter tilbød at tage et slag til kæben, som retfærdig udligning på fortalelsen.
Når jeg er her nede er det meget i observations øjemed forklarer Sphaeren mens jeg i baggrunden ser den velnærede, midaldrende bartender stolt pudse et ølkrus med sit ternede viskestykke. Barstueromantikken gløder lunt i de gyldne messingslag og lægger sig intimt over det mørkbejdsede træ.
Men jeg kan jo også godt lide at komme hernede fordi jeg føler mig hjemme her, det har blandt andet resulteret i at ejeren er kommet over med en runde, eller spurgt om man har hår på brystet hvorefter han har blandet noget Djævletis (Arenbitter og Fishermans Friend). Han har endda foræret mig en familiepizza engang haha!Bodeganekdoterne lister sig videre til Ritas Kælder på Islands Brygge der i gamle dage var et ”indspist arbejderhelvede” hvor en flaske Gammel Dansk til den rette lokalbeboer, på det rette tidspunkt kunne udløse en topplacering i områdets boligkø. Men nu er det bare et “dejligt sted” – og det samme er McKlud på Istedgade Der var jeg en gang med en ordentlig flok hiphoppere fra Svendborg griner Sphaeren. Der har jeg også siddet med Skandaløs drengene, Porno Per (red: fra Sheriff) og hele slænget og raflet om bajere og jeg vandt HELE lortet! Men jeg drikker ikke øl, så jeg måtte give det hele væk, haha jeg var fuld i vodka på 5te dag eller sådan noget, det er et fantastisk sted – der kommer jeg ALDRIG NOGENSINDE MERE! Så er der jo også ”Det Rene Glas” på Nørrebro selvfølgelig og ”Guldfasanen” her på Frederiksberg.
Guldfasanen, er der ikke meget unge folk der?
Ja, eller desperate postarbejdere! udbryder Sphaeren og reminisscer tilbage til et ungdomsjob som postarbejder, hvor kuverter og guldøl gik op i en højere enhed. Han kommer i tanker om en kollega der bare blev kaldt ”Onkel” og som bestod af 90 % ren sprit:
Jeg har en gang set ham drikke 800 kr op på 3 timer på Cafe Guldborg – og der kan du ikke købe champagne!.. Der var også den gang jeg blev truet med tæsk af en ganske afsindig, frastødende lebbe fordi jeg var kommet til at tage hendes faste plads i baren” Hvordan kunne du vide hun var lebbe???
Det kunne jeg sgu da se! Hun sad og flashede sit medlemskab til Slagelse Håndboldklub.. Hendes kæmpe lebbe-klit stod ud i bukserne! Der findes jo også en officiel lebbe-frisure, jeg tror der må være en særlig frisør der ordner dem alle sammen ha ha.
Hvordan ser sådan en frisure ud?
Det er tit afbleget, strittende på toppen og meget kort i siderne, sådan lidt Billy Idol, men knapt så føntørret.
Ville du kalde dig selv for en baller eller en player?
Nej, overhovedet ikke det mindste.
Hvad så med gangster eller hustler?
Jeg har røget en masse fede da jeg ikke var særligt gammel, men udover det har jeg ikke lavet noget særligt farligt, altså jeg har lavet et par småting som jeg fortryder i dag, men som jeg den gang synes var meget skægt. Men thug er ikke noget vi claimer hverken i musikken eller privat.
Og det kommer i aldrig til?
Aldrig. Jeg kan ikke med det, jeg har intet med den livsstil at gøre, og det ville føles enormt falsk.
Peter Albrechtsen (red: anmelder og journalist på Ekstra Bladet) har engang kaldt os ”Bodega-gangstere” i avisen, og det overraskede mig en del.
Tog du det som en kompliment?
Ja, ja, ja, ja – sådan et ord som ”gangster” er jo også nu om dage åben for alle fortolkninger, vil jeg mene.
Er du biblioteksgangster?
Ja en hvis procentdel af mig er nok.. naaah så vil jeg nok heller kalde det bibliotekar, for der er sgu ikke noget gangsta-ism i det, men jeg elsker bøger og dét at lære. det er ikke noget jeg føler skam over.. det er sgu en mangelvare i hiphop.
Har Sphaeren en seksualitet, for den er næsten ikke-eksisterende i dit tekstunivers?
Nej, jeg har en anden indstilling til de ting. Det der ofte definerer sådan noget som hiphop er, at det er en ultra maskulin kultur der er sat op i rammer af mere eller mindre primitive, basale grundsten så som seksualitet, magtposition som fx i gangsterimaget, og penge(driften). Men hvad har mit forhold til kvinder at gøre med det udtryk jeg vil give?
Det er jo ikke det jeg vil fortælle om. Det er jo ikke fordi jeg er androgyn eller jomfru, men det andet er bare den lette måde, den nemme tilgang til hiphop, at fortælle hvor meget en spiller du er. Men det er bare irrellevant for mit udtryk i Sphaeren. Jeg hader playerrap, jeg gider ikke høre på det selv, hvorfor skulle jeg så selv lave det?
Men er seksualitet ikke også en vigtig del af følelseslivet som er en stor del af hvem man er?
Vi snakker skam også en hel del om følelser, ”Ord Jeg Ikk Forstår” (fra albummet Kugleregn) og ”Ord Jeg Forstår” (titelnummeret fra den nye plade) handler i høj grad om følelser. I ”Ord Jeg ikk Forstår”, handlede det om at pigen gik fra mig, og jeg kunne ikke forstå hvorfor – de ord som er ”jeg går”. Nummeret bar præg af frustrationen – sorgen og vreden – og det var mere hardcore, men siden hen er der sket det at vi fandt sammen, og at jeg så endte med at gå fra hende, og det blev til nummeret ”Ord Jeg Forstår” som er mere sørgmodigt og melodisk fordi det ikke var noget jeg ønskede skulle ske, men noget jeg blev nødt til.
Men der er også en vigtig grænse mellem det personlige og det private i rap. Jeg vil gerne være personlig, men jeg har ikke lyst til at udlevere mit inderste privatliv, selv om jeg tager hatten af for dem der tør gøre det, for det kan være en stor kvalitet, men det er ikke det jeg vil med min musik. Jeg er meget mere inspireret af den tunge, rå gade hiphop, som man kender den fra Black Moon, der handler det ikke så meget om kærlighed og sex.Skal jeg høre om kærlighed så sætter jeg sgu et popnummer på, for al popmusik handler om kærlighed.
Så synes jeg også der er mange rappere der fremstår som meget ”åbne” omkring deres sex –og kærlighedsliv, men hvor det i bund og grund handler om en række klicheer, fx ”Jeg knepper ho´s eller scorer mange damer” …altså hvad fanden har det i virkeligheden at sige om den enkelte person? Det er jo også en afspejling af deres værdisæt ikk? Det aftegner jo meget den enkeltes eller gruppens personlighed, netop hvilke valg der er truffet i forhold til deres tekstmateriale.
Det er jo også et tidsspørgsmål, min inspiration er fra min egen opvækst og baggrund i hiphoppen fra slutningen af 80érne til midt 90érne. Det har altid præget min musik.
Er der sket noget nyt i forhold til ”Ord Jeg Forstår”?
Den plade er faktisk en hel del mere personlig, og næsten også en anelse mere privat. Ja, jeg hader at bruge klicheen, men den er faktisk også mere voksen.
Den der afstandstagen til det klichéprægede… er du nogensinde i et dilemma og har lyst til at lave et kliché clubhit bare for at vise at du kan gøre det?
Næ.. Selvfølgelig har man da overvejet det, men jeg tror ikke jeg duer til at lave klicheer, jeg har da prøvet en lille bitte smule, men det kan jeg bare ikke; på samme måde er der også nogle emner jeg bare ikke duer til. Det kræver fandme noget af en rapper at lave et dybfølt og ægte kærlighedsnummer, eller et nummer om sex for den sags skyld, hvis det ikke bare skal være klichéer, og det som alle de andre rappere siger, – og hatten af for dem der kan gøre det!
Hvad med storytelling?
Jeg har aldrig været særlig glad for at fortælle egentlige historier, jeg kan godt lide at lytte til det, men selv behandler jeg emnerne på anden vis. Jeg går meget i detaljer med de enkelte linjer, tænker meget over hvert ord. Nogle gange lytter jeg til noget jeg har lavet som bare er en måned gammelt, så sidder jeg og bider mig i tungen af ærgrelse over en enkelt linje som jeg synes er blevet mindre god, og ingen andre kan høre det.
Er der et track du har lavet og udgivet som du har fortrudt og godt ville lave om hvis du kunne?
Ja, jeg lavede en EP med Mattæus (red: fra Sheriff), (en navnløs whitelabel vinyl), som ikke skulle være udgivet sådan som den var. De tracks jeg havde på den var sådan nogle jeg bare havde haft liggende og overvejet om jeg skulle bruge til noget. Den solgte heller ikke noget og vi gjorde ikke noget ved det eller for det. Der kan man godt snakke om numre jeg ville ønske ikke kom ud – på den måde i hvert fald.
Hvilke ikke-Helt Sikkert producere har du rappet over beats fra?
Static, Acorn, Jan Elhøj – I gamle dage, på hans og Typhoons mixtapeprojekt der desværre aldrig så dagens lys, prins John på Dogmelistic, og så det der rockhelvede nogle rødder der hedder Puto Diablo, så det betyder et eller andet frækt, som fyrer op for noget nu-metalagtigt, i stil med Korn og Limp Bizkit, de er rigtig dygtige, og jeg har så været indover deres sidste plade ”F.E.A.R” som er noget folk skal tjekke for! Den er ude.
Hvad hedder tracket?
Det hedder ”E to De”
Hvad står det for?
..Det står for… det ved jeg faktisk ikke.. PIS!! DU FANGEDE MIG I RESEARCH-FASEN!!
Hvad er det for noget show du også laver med livemusikere for tiden? Er det lidt ligesom Nobody Beats The Beats?
Det er en smule mindre hiphoppet i lyden, men stadig med programmerede beats. Ellers er der guitar, bas, sang og rap.. Og så bøvser jeg også lidt ind over det. Jeg elsker at bøvse ind over beats..
Hvilke fravalg har du truffet på den nye plade i forhold til Kugleregn? Jeg har gjort den nye plade lidt kortere, fordi et af de eneste kritikpunkter jeg oplevede med Kugleregn var, at den var en lille bitte smule for lang, men jeg har indset at det kan sgu blive for meget, og så skal man ikke være genert for at gemme nogle tracks til andre lejligheder. Jeg har faktisk en del tracks liggende som ikke kom ud. Men de bedste af de uudgivne tracks kommer på min hjemmeside: www.sphaeren.dk.
Er der et radiohit eller en clubbanger på ”Ord Jeg Forstår” ?
Der er da kommet lidt mere tempo på nogle af numrene (hvis det er et kriterium), men det er jo op til DJ´sne hvad der bliver spillet på clubben, der er nok ikke noget på pladen der lyder som typiske clubtracks, jeg har i hvert fald ikke designet noget til det. Det er nok mere tunge beats og stemninger.
Men du er jo også selv club-DJ, hvorfor brager du ikke mere op for Sphaeren når du spiller ude?
…Jeg fyrer mig selv! Vi ses! Nej, jeg vil sige det sådan: man får nogle penge for at underholde, når man er club-DJ og Sphaeren rangerer ikke under det mest dansable. Ude i en klub skal man ramme ”laveste” fællesnævner. Når jeg er hjemme hører jeg stort set ikke de tracks jeg spiller på en klub, men der hører jeg Sphaeren. Der er for mange idioter der kommer brand-stive op til pulten og ønsker ”nåed wessssaaaiiiiide!!!” til at de vil være nede med Sphaeren. Til gengæld har de sgu spillet ”KBH.DK” inde i Parken, i pausen i en FCK-Kamp, og det er sgu mere værd en nogen club! Der kunne jeg ikke holde smilet tilbage da vennerne fortalte mig det.
Det er ikke svært at fornemme fortælleglæde hos Sphaeren, den sorte humor og defragmenteringen af ordene sniger sig ind mellem anekdoterne og de tømte shotglas på bordet. Det ene øjeblik sidder han stille og eftertænksom mens han vejer ordene, det næste øjeblik gestikulerer han ivrigt med begge hænder i demonstrationen af hvad en ”body-snaps” er:
Altså man tager en løgring og placerer den mellem tommel og pegefinger, så slikker man lige en gang rundt på den, napper en snaps efter eget valg, og slutter af med at bide i en bidesild. Man kan eventuelt få en frisk nissepige til at tage silden i kavalergangen. Så er den jul sgu reddet!
Sphaerens lidenskabelige kærlighed til mad strømmer over og munder ud i en afsindig (konspirations)teori:
Tager man en kostpyramide og kigger rigtig rigtig godt efter, så er der jo de grove varer nederst ikk?: pasta, ris, brød. Så Grøntsager, æg, kød og nogle gange er der en lille chokoladebolle øverst, men det er ikke atid man kan se den vel? nu vover jeg at komme med en påstand! Hvad er saltstøtten i et menneskes diæt? Det skal jeg sige dig! Hvis man nu tager den her kostpyramide og kigger ordentlig efter, så kan man aller nederst få øje på en lille låge –hvis man er heldig- og åbner man den og kigger ind, ved du så hvad hele pyramiden balancerer på? Den balancerer på en flæskesteg!SVINET er rygraden i et hvert sundt menneskes diæt! Du kan aldrig få nok svin, sådan er det. Svin er dejligt! Der er frikadeller, der er ribbensteg, kamsteg, medisterpølse.. der er så meget godt!
Pludselig afbrydes vi af Sphaerens telefon der blipper en besked ind fra Klumpe K (red: fra Essensen) som er opsat på at få hevet ham med til en fest på Halmtorvet. Det går op for os begge at klokken er blevet mange, og det sydende natteliv ætser sig ind gennem ruderne og vokser med bestillingerne i baren. Det er blevet tid til at trille for Sphaeren, og jeg takker af. De linjer der skrives efter diktafonen er slukket, fældes ned på taxaboner, dankortkvitteringer i baren og håndskrives af ungmøer i dagbøger. Det er kapitler vi ikke får at læse, men vi kan opsnappe citaterne i hans rim, og få formidlet atmosfæren gennem hans beats.
Ruten går gennem hjertet af København, snor sig fra sidegaderne over banelegemerne til centrum og tilbage til yderkvartererne. Man skal nok have færdes her så meget som han har, for at forstå det som han gør. Nok er alle hyldesterne og beskrivelserne af hovedstaden, når alt kommer til alt, bygget op af ord. Formidlet med ord, fortættet og fortyndet med ord. Forarbejdet og forskønnet med ord, forbandet og forgudet med ord. Men hvis man som Sphaeren har samlet og skilt de ord så mange gange og bygget København op af dem, revet det ned igen og genopført det med ord. Så er ordene vel efterhånden ikke bare noget man hører, eller siger, men noget man begriber på det aller inderste plan. Ja så er det vel egentlig indbegrebet af at være ord man forstår.
Skrevet af Ann Noyd 30.06.2004 arkiveret under Interviews |