16.07.2004
Roskilde Festival 2k4: Just Because… LifeSavas & Gift of Gab
I godt ti år har Quannum-kollektivet bidraget betydeligt til the Bay Areas altid væsentlige hip hop-scene, og de har efterhånden etableret sig som en af genrens mest modne, men stadig ekperimenterende crews. Ligeså kendte de er for vitalt sjælfulde plader, er de for et særdeles dynamisk og oplivende live show, og de festivalgæster, der tidligt lørdag aften troppede op i et overfyldt Odeon-telt fik så sandelig syn for sagen, da crewet leverede årets hip hop-fest.
Desværre blev vi snydt for Lyrics Born, der ellers altid leverer en kanon liveoptræden, men som på skuffende vis aflyste dette års festival på trods af annoncering i programmet (den sædvanlige hip hop-aflysningsepidemi synes at have været særligt slem i år, det er såååå trættende…), men vi fik stadig en solid gruppering af de nyeste medlemmer af kollektivet, DJ D-Sharp – i partnerskab med Bay Area-DJ’en Mike Relm – og trioen Lifesavas, kombineret med the grand old man himself, rapekvilibristen Gift of Gab, som til dagligt udgør halvdelen af Blackalicious.
Showet blev som sagt åbnet ved D-Sharp og Mike Relm, der i fællesskab satte ild i teltet. De to DJs kørte et tight show og var gode til at give hinanden plads – D-Sharp, der er en meget udadvendt selector, der med sit kropsprog kan få crowden op at køre, gjorde den som showmanden, mens Mike Relm i højere grad stod for at levere den solide og gennemførte scratch, der næsten uvægerligt skal til for at løfte sådan et show. Der blev spillet en blanding af ny hip hop, old school, breaks og elektro. D-Sharp lagde ud med et remix af Lyrics Born’s “Bad Dreams,” men showet var mere alsidigt end som så og bød på mixes af så forskellige numre som Jimi Hendrix’ “Voodoo Chile” og Michael Jacksons “Billy Jean.” Især da D-Sharp fik publikum til at synge omkvædet til Outkast’s ”Hey Ya!” blev der sat gang i det talstærke publikum i teltet. Grunden var lagt.
Next up var Portland-trioen Lifesavas, der leverede et konsistent og levende, men ikke grænseoverskridende partyorienteret hip hop-show. En af crewets store styrker er deres catchy, melodiske hooks som live går rent ind og skaber den nødvendige klangbund for Jumbo the Garbagemans middelmådige, men ganske effektive rapvokal og Vursatyls behændige og opfindsomme ditto, mens DJ Rev. Shines leverer den nødvendige opbakning fra stålhjulene. Vi fik således veloplagte udgaver af bouncy numre som ”Selector,” ”What if It’s True?,” og ikke mindst den pragtfulde braggadoccio-hyldest ”Hellohihey,” hvor Jumbo lagde den andenvokal, Vursatyl ellers giver sig selv i studieversionen af det dialogbaserede nummer. Med publikum – og åbenbart også den tætte Vursatyl, hvis pande dampede af perspiration – i kog, fik vi en kort politisk bandbulle efterfulgt af det eminent agiterende wake-up call ”Resist,” der fik hele teltet til at hæve knytnæven i bedste pumpende aktiviststil.
Derefter blev der med fin hype fra trioen gjort plads til the main event, D-Sharp lagde det første beat – som meget naturligt var ”Blazing Arrow” – mens en par glimrende korsangere stemte i, og ind på scenen kom den tight freestylende hypeman, Jahiem, der efter en kort intro naturligt kaldte selveste Gift of Gab ind. Strengt taget blev vi således kun præsenteret for halvdelen af Blackalicious til hvad der var annonceret som en Blackalicious-koncert – Chief Xcel var ifølge Gab blevet hjemme for at arbejde på det næste Blackalicious-album, The Craft. Men da Xcel klart er mest interessant som producer og ikke normalt gør meget væsen af sig som live DJ, var D-Sharp en udmærket erstatning og demonstrerede, at Gab sagtens kan repræsentere duoen alene.
Gab, der altid er god, men til tider kan virke mærkeligt fraværende på scenen, var virkelig i sit es til dette brag af en koncert, hvor han virtuost og ofte hæsblæsende hurtigt rappede sig gennem et overraskende komponeret (han gav fx. B-side tracket ”Reanimation,” men ikke det populære ”A to G”) og næsten halvanden time langt set, ofte animeret af særdeles varierede udgaver af numrene som man kender dem fra indspilningerne. Det er bl.a. denne evne til at variere sit flow og kaste vrag på de fra studiet etablerede mønstre og derved på stedet skabe musik med sin mund, såvel som sine formidable freestyleevner – der til denne koncert blev vist generøst – der gør Gift of Gab til en af tidens aller bedste live MCs. Men et Blackalicious-show er altid mere end det, og det stod også klart denne gang, hvor begge korsangere, Myron og Jennifer Johns, fik lov at vise hvad de kunne, og gjorde det med maner – Johns gav et helt nummer og var især imponerende. Og Jahiem var ikke blot en fremragende hypeman, men en totalt dope MC, der på smuk vis supplerede Gab hele koncerten igennem, og i særdeleshed glimrede i en freestyleduet, de to MCer kastede sig ud i sent i showet – hold øje med den mand!
Selvom Gabs speedrap til tider kan virke som teknisk blær, snarere end kunsterisk udfordrende – både live og på plade – forlenede han det her med en sådan charme og veloplagthed, at man samtidig lod sig imponere og bevæge. Således hørte det sindssygt accellererende konceptnummer ”Alphabet Aerobics,” samt det endnu mere konceptuelt udfordrende og teknisk lirede ”Chemical Calisthenics,” der blev givet som et brag af et ekstranummer, til højdepunkterne. Også det kalamitetsopremsende ”Sky Is Falling” og det ellers lidt sappy ”Deception” fik taget til at løfte sig. Sidstnævnte blev båret i gang af en charmerende, nynnende call-response rutine mellem Gab og publikum, der ligeså snart det velkendte pianoriff satte i gang, helt uden anmodning fra scenen istemte omkvædet ”Daaaaa-di-da-da-da-di-daa, da-di-da-da-da-di-daa, daaaaa!” Plads blev der også til en håndfuld numre fra Gabs nye soloudgivelse 4th Dimensional Rocketships Going Up. Særligt singlenummeret ”The Writz” satte ild i publikum, mens det uprætentiøst manifestagtige ”Just Because” afrundede koncerten før ekstranummeret, for ligesom at understrege, hvad folkene på scenen allerede havde overbevist os om. De skaber musik ”Just because it feeeels good!”
4½ ud af 5
Se billeder fra Quannum i stort format:
1, 2, 3, 4, 5, 6 og 7.
Billeder af Rasmus Dengsøe og Carsten Olesen © Rapspot.dk
Skrevet af Mat 16.07.2004 arkiveret under LiveSpot |