08.12.2004

X-ecutioners & Lord Finesse Prehype – Del 3

lordexehype3.jpg”Take yo’ ass back to doin parties / You’re better off if somebody shoot ya / And change ya name to DJ I-Got-Beat-By-The-X-Ecutioners” Mad Skillz. Der meget kærlighed til X-ecutioners og Lord Finesse fra kunstnerne i USA, men herhjemme er vi også svært glade for dem. I sidste update forud for Lord Finesse og X-ecutioners koncerten på fredag i Vega, er her fem slutkommentarer fra landets rappere, DJ’s og hiphop skribenter.

gisliraphype.jpgGislí: Efter Gislí leverede et fornemt vers på B-siden af 24 Karat Allstars, uden at gøre meget væsen af sig, gik det pludseligt stærkt. Med en bragende debut på Run For Cover, blev han lynhurtigt regnet i dansk raps elite, bl.a. med 2 nomineringer til dette års Dansk Hip Hop Pris. Sammen med sin faste DJ Talkback rockede han desuden både Roskilde Festival og Aarhus Took It, og debut albummet ”Itgottabeaboutlove” forventes i 2005.

Mit yndlingsnummer må være være ”Fuck ´Em” med Finesse og Percee P fra “Return of the Funky Man”… og så selvfølgelig ”Strictly for the Ladies” fra den første. Jeg kan huske Lord Finesse havde den der video til ”Return of the Funky Man” Men jeg så ham optræde med den på Yo! MTV Raps, og det var fandme vildt. han var jo helt klart den svedige punchline-MC. Men jeg synes også han var vild til at lave forskellige stemmer, eller skrive forskellige stemmer ind i sine numre, som f.eks. i “Fuck ‘Em”, som handler om alle de folk, der hater på ham, der ryger de folk ind i sangen med forskellige sætninger og sager, og det er super naturligt… det er sgu ret vildt.

Der var en tøjbutik i Horsens, hvor en af ekspedienterne var en rigtig cool makker. Han fandt ud af, at jeg hørte hiphop på en eller anden måde, og lånte mig sine plader. Heriblandt en 12″ af Lord Finesse nummeret “Yes You May”. Den instrumental inspirerede mig faktisk til at begynde at skrive mine egne ting. Det og så 2 Live Crew.

Jeg ser Digging In The Crates som et ekstrem talentfuldt crew, der styrede lyden af East Coast hiphop fra cirka start- til midthalvfemserne. Jeg kan huske hvor meget jeg ventede på deres debut plade, men det virkede som om den aldrig kom. Den kom jo så forsinket p.g.a. alt muligt label bullshit, men fact of the matter er, at jeg aldrig fik den købt. Den nåede simpelthen at dø for mig, inden den overhovedet kom. Så for mig står de som et crew, der virkelig har gjort deres ting i de tidlige halvfemsere, men det er som om tiden er løbet fra dem. Den eneste der stadig kan fange min opmærksomhed er Fat Joe, han bliver ved med at udvikle sig, samtidig med at han laver det der hardcore New York street shit. Det var et stort blow for dem at Big L døde, jeg tror virkelig han ville være en stor stjerne, hvis han stadig levede…

Højdepunkterne fra dem er for mig “Return of the Funky Man” Lord Finesse, og så Diamond D’s debutplade, der i den grad er et overset mesterværk…Lord Finesses produktioner de seneste par år, på Dr. Dres plade, og den nye Terror Squad er også rigtig vilde…

Jamen, det ville sikkert være grineren at se Lord Finesse. Men jeg er også blevet skuffet mange gange over at se mine helte fall the fuck off, og det skete med “The Awakening”, der var Lord Finesses punchlines blevet for sloppy efter min mening. Det er sådan lidt hit or miss i min bog. Nogle gange er heltene blevet gamle og bitre, andre gange er de faldet godt ind i rollen som hiphop legender. Big Daddy Kane viste f.eks. mesterlig klasse til Århus Took it. Jeg så ham også varme op for Jurassic 5 i Philly for et par år siden… hvor han kom ind og skulle være med på “A Day at the Races” et ret hurtigt track. Alle i J5 gispede efter vejret, mens Big Daddy bare var så fuckin’ cool og flød som en drøm… Han er sgu stadig big pimpin’, og har været det inden der overhovedet var noget, der hed big pimpin’. Nå, det var Lord Finesse vi kom fra. Jeg tror ikke rigtig, jeg har nogle forventninger. Let him surprise me…

emilprehype.jpgEmil Hobel: Anmelder og skribent på Flavourz.dk med enorm viden om den amerikanske hip-hop scene. Desuden var han en del af overdommer-teamet da Flavourz holdt hiphop-quiz til Mid Week Brakes. Han har udmærket sig ved at skrive med oversigt og overskud om kunstnere, der brillerede langt før unge Emil’s tid.

Nu skal der ikke lyde et ondt ord om, hverken “Funky Technician”, “Bad Mutha”, “Yes, You May”, eller i det hele taget de to første og begge glimrende albums fra Finesse. Men med det sagt kan jeg ikke løbe fra, at jeg altid har haft en stor forkærlighed for Finesse’s oversete juvel “Check The Method”. Nummeret stammer så vidt jeg ved fra tiden omkring hans 3. udgivelse, men i hvilket henseende det er optaget, tør jeg ikke gisne om… Ikke desto mindre er det et suverænt track, der modsat den meget James Brown-lydende produktion kendt fra hans to første skiver, er en tilbagelænet (og selvproduceret) lækkerbidsken, med Finesse i absolut topform henover (spytter bl.a. det samme vers, som han også brugte på Big L‘s “Da Graveyard”). Jeg er ikke sikker på om dette nummer er tilgængeligt som maxi (har aldrig selv set det i hvert fald), men det kan erhverves på den udmærkede “From the Crates To The Files”-opsamling.

Jeg synes, modsat mange andre, faktisk ikke at DITC som sådan er specielt undervurderede. De var aldrig epokegørende i samme stil som fx Wu-Tang – og derfor bliver de heller ikke husket i samme grad. For os kendere står de dog stadig som nogle af dem, der var med til at lægge grunden for New York hiphop, som vi kender det idag, med en masse (semi-)klassiske udgivelser. Højdepunktet må være udgivelsen af deres to måske bedste albums “Stunts, Blunts & Hiphop” og “Runaway Slave” på samme dag i efteråret 1992.

Forhåbentligt backer X-ecutioners Finesse up. Ellers frygter jeg, at han godt kunne levere et show, der måske lugtede lidt for meget af standard performance og noget vi har set før. AG var jo med sidst Roots var her, og jeg husker ham som en jeg gerne ville se igen – især hvis der blev plads til fx “Soul Clap” :) OC skulle eftersigende være faldet fuldstændigt af på den, så hvis der ikke var noget Word Life eller Jewels material inde i billedet var er jeg helst fri… Men ingen tvivl om, at jeg kommer for at høre “The Funk/Soul Brother” (hvis nogen har den Vinyl Dogs LP Fat Boy Slim samplede…) ;)

nelsonprehype.jpgNelson: Også kendt som Lord Nelson, dog uden relation til Finesse, har igennem årene serviceret Hiphop-Danmark med kvalitetsmusik, først i Street Dance og senere i Baryske, hvor man stadig kan fange ham dagligt til en snak om backpacker-hiphop. Desuden dj’er Nelson fra Hvide Sande ofte på hiphop caféen Saxon’s og ikke mindst i det superhemmelige Ikshel Taschel.

Yndlingspladen med Lord Finesse må uden tvivl være “Return of the Funky Man”. Jeg fik den af et par veninder som havde købt den i Street Dance i København. Dengang var Street Dance det vildeste og når man kom fra en lille flække som Hvide Sande, så var det ikke hverdagskost at der kom Lord Finesse plader ind med 4-toget fra København. Men specielt intronummeret og titelnummeret er stadig to af min all time favoritter og jeg betegner ”Return of the Funky Man” som een af de bedste hiphopplader i min pladesamling. Lord Finesse samlingen er derfor nærmest komplet, dog uden 12″ promoen af “Funky Technician” (fra første album) men jeg tror ikke engang Lord Finesse ved om den eksisterer eller om det blot er een af de der spøgelsesplader som man ville ønske eksisterede!?!?!

I dag ligger DITC ikke specielt langt oppe på hiphop-pyramiden. Men det skyldes hovedsageligt Big Ls død. Han var det Jim Morrison var for The Doors osv. Han var indbegrebet af egocentret blærerøvsrap på den tjekkede måde og på samme tid var han nok DITC’s bedste rapper og hans plads i DITC vil nok aldrig rigtig blive udfyldt. Ikke ment sådan at DITC er faldet af på den siden hans død, men blot at hiphop er blevet fattigere uden ham. Big L var med til at gøre DITC et af de mest fornemme crews i hip hop historien. På producer siden vil DITC altid være inde i varmen… hvem kan hamle op med Diamond D, Finesse, Showbiz etc. ?

Jeg synes ”Day One” er et godt eksempel på et nummer og et crew som på det tidspunkt var blodtørstige efter en plads i historien, og det lykkedes da meget pænt med det nummer. På det tidspunkt var ”Day One” den bedst sælgende independent udgivelse nogensinde. Jeg lokkede den ud af Typhoon da han have sit Hangout på Vesterbrogade.

Jeg har efterhånden ikke ret store forventninger til hiphopshows, det bliver sikkert ret svært at tage Big Daddy Kane i svinget (ÅTI2004) men man kan da håbe! Jeg håber da at han kan slæbe OC med, det ville da være skægt! Jeg så OC på Alexandra (Det som nu hedder “IN” i København!!!) til noget DMC konkurrence for nogle år siden. Det var et godt show og han var tight som Amen i kirken!

water_boy.jpgPer V: Vi slutter med Per V, der blot havde en kort kommentar da han er ved at pakke til et show i Tyskland. Freestyle fænomenet som det vel er rimeligt at kalde ham, har desuden banket et splinternyt show sammen featuring Noize, Luco og Nappion, og det hele skulle gerne resultere i et solo album i 2005. Følg udviklingen på Per.TV.

Jeg tænker på Lord Finesse som den originale konge af punchlines, som vi kender dem idag. Han sagde ting der var superfriske og supercorny på samme tid. Tænk hvor sejt det er at sige “Rap without Finesse is like the NBA without Jordan”, og derefter at sige “Rap without Finesse is like life without oxygen”!!! Da Zimmer skulle spille det første Finesse-nummer på sit aalborgensiske rap-radioprogram introducerede han ham som “Lord Fitness”!

Besøg X-Ecutioners og Lord Finesse online.

Besøg X-Ecutioners og Lord Finesse online.

Se i øvrigt X-ecutioners & Lord Finesse Prehype – Del 1, X-ecutioners & Lord Finesse Prehype – Del 2, X-ecutioners & Lord Finesse Prehype – Del 3 samt interviewet Lord Finesse svarer på brugernes spørgsmål!

Billetsalget til showet med Lord Finesse og X-ecutioners er i gang, klik på banneret eller besøg Scratch.dk.

The X-Ecutioners & Lord Finesse + Special Guests!

Skrevet af ptas 08.12.2004 arkiveret under Artikler |