15.11.2005

Skæv beatsnak og chillout med Boom Clap Bachelors

bcbshoes.jpgDet nye danske musik kollektiv Boom Clap Bachelors udgav tidligere på året deres debut Lp, som bød på en helt ny lyd fra hvad vi ellers havde hørt på scenen herhjemme inspireret af vidt forskellige musikalske kilder som Prince, Jay Dee/J-Dilla, gammel jazz som Charlie Parker, Miles Davis o.lign. Jeg tog forbi gutternes hovedkvarter, hvor vi fik os en god snak om crewets oprindelse, deres unikke lyd og kommende projekter. Klik på billederne for et closeup af din favorit Boom Clap Bachelor. Print ud og byt med dine venner… Collect ’em all!

Gruppen blev dannet i 2004 med en vision om at skabe et rum for udveksling af musikalske visioner og fungerer som organisatorisk ramme for projekter sammen med Nobody Beats The Beats, MC Clemens, Per Vers m.fl. egne udgivelser, DJ gigs og live koncerter.

Filosofien bag BCB er legen med at udfordre eksisterende musikalske konventioner via inspiration fra 50 års musikhistorie uanset om det er jazz, rock, soul, funk, hiphop eller pop der er drivkraften.

Jeg befinder mig på Vesterbro en svampet oktoberaften. Trasker op i en lejlighed på 3. sal som tilsyneladende består af to sammenslåede boliger med træstumperne stadig hængende rundt i bindingsleddet. Ghetto! Crewet sidder 6 mand høj samlet i Ronnis studie minus de tre manglende medlemmer Robin, Nicolas og Anders.

K-V: Hva’ så gutter, hvem er med i Boom Clap Bachelors og hvad bidrager I hver især med?

bcbatthekeyboardcomputerlil.jpgRonni (Ron-O): Jeg laver beats og producerer musik. Spiller også på instrumenterne bass, guitar og keys.

Christian /lil’ Christian : Jeg bruger det meste af min dag på at spille trommer. Producerer også en smule, men det ikke det, der rigtig optager min tid.

Thomas/Bisfrisk: Jeg rapper, producerer og pisker de andre. David og jeg koordinerer også møder og projekter – det er os der agerer junta for tiden – det er nødvendigt, da vi er 9 mennesker med forskellige tidsplaner.

Bis er også gruppens hypeman råber de andre.

Nicolai/Tommy Bang Bang: Jeg producerede på den forrige plade og på den nye Dirty Dansk, hvor jeg også rapper. Det bliver også til lidt sang i ny og næ.

Det er ham, der synger alt det søde til pigerne! griner de andre. Men det gør Robin også, bliver der hurtigt tilføjet.

Simon/Zonar Raul: Jeg spiller keyboards, programmerer beats og synger lidt vocoder. Er så at sige den tekniske i crewet, der går op i udstyr og den slags (alle griner og en fortæller at Simon har 15 synths!).

bcbdaniellille.jpgDavid/ Lo-Fi Darwinsky: Jeg har lavet coveret i samarbejde med Martin Mohr (weknowmedia.net) og Jonas Julan (jonasjulan.dk), programmerer også beats, spiller lidt keys, dj’er, cratedigger og er all round hip-hop nørd.

K-V: Cool, lad mig høre historien om, hvordan I samlede jeres crew.

Nicolai og Ronni forklarer: Vi havde en ugentlig lytteklub, hvor vi spillede vores musik for hinanden. Alle i gruppen havde lavet og spillet musik i mange år. Vi mødte folk undervejs med samme interesser for musik, og fik langsomt samlet et inspirerende forum. Henad vejen kom ideen om en crew-plade siden vi alle arbejdede sammen på kryds og tværs. Pudsigt nok endte pladen som et adskilt projekt, hvor hver lavede sine egne tracks. Efter pladen arbejder vi faktisk mere sammen end før! Robin Hannibal foreslog nogle dogmer til pladen, fx. at vi helt egoistisk lavede vores egne ting og først vurderede dem samlet ved deadlinen. Men projektet i det var også at se, hvor stor en bredde vi havde som producercrew og de enkelte kvaliteter hvert medlem bragte til bordet. På de næste Boom Clap projekter er vi en mere samlet helhed, hvor vi giver numre og skitser videre og ”blander os” i hinandens tracks.

bcbyounginlille.jpgChristian: Konceptet på den første LP var et engelsk sproget projekt, derfor havde vi ingen danske rappere med, det var mest instrumental plade. Vi er først og fremmest et producerkollektiv, og vi ville vise hvad vi som crew kunne præstere, nærmest som et visitkort.

K-V: Hvilke projekter arbejder I på lige nu?

Bis Frisk: Vi har gang i 2 projekter: Dirty Dansk som er meget mere arrangement præget end den første og desuden indeholder en masse rap og sang. For ca. 2 år siden mødte jeg Robin via internettet, og vi opdagede hurtigt vi havde samme musikalske referencerammer som også var anderledes end den almindelige rap scenes. På et tidspunkt blev vi enige om at lave et mixtape, og begyndte på nogle sessions. Så startede Nicolaj pludselig med at rappe og vi fik lavet en masse skitser til sange. Dirty Dansk har faktisk været færdig mange gange indenfor det sidste halve år, men bliver ved med at ændre sig og blive mere komplet. Vi har også fået nogle penge af Koda til en anden Boom Clap plade som klart skal indeholde nogle flere helstøbte sange. Vi erfarede med den første, at der kom mest positiv respons på numrene med vokal. Derfor arbejder vi også henimod en hel plade med både rap og sang.

bcbbisfrisklille.jpgK-V: Hvis I selv kunne vælge nogle folk eller rappere til næste Boom Clap plade, hvem skulle det så være?

BCB: Plus Sign er en amerikansk rapper fra Miami, der er bosiddende i Atlanta som vi laver noget med lige nu. Processen er noget sløv, da vi først laver beats og sender dem til ham, hvorefter vokalen indspilles og han sender retur. Bis mødte ham og hans makker gennem OkayPlayer.com. De har lagt nogle cool ting ned indtil videre som nok kommer med på næste Boom Clap plade. Forhåbentlig laver vi et helt album med ham senere.

Nicolaj: Der er også nogle danske projekter vi ikke rigtig kan snakke om endnu. Store ting, der kommer efter næste plade. Vi kan afsløre at der er nogle institutioner i dansk rap, der har efterspurgt vores lyd.

Bis: Den første plade var nærmest et super dope beattape (BCB – Indeholder 3 vokal tracks), men nu handler det ikke så meget om beats som det gør sange. Det vil jeg påstå er et skridt opad, for det er sgu sværere!

K-V: Er det ikke svært at blive enige om, hvad der holder og ikke holder?

bcbgrouprecordinglille.jpgBCB: Vi arbejdede i en åben process, hvor vi lavede en masse tracks her hos Nicolaj, Ronni og hos Robin. Det var ikke en hardcore udvælgelse, men vi valgte, hvad vi følte var fedest. Arbejdsmetoden var meget laidback og startede nogle gange med lidt saft til kagedrengene. Vi fik lavet 30 numre, og folk er virkelig produktive. Nicolai laver nogle gange 4 beats om dagen (folk griner og alle ævler begejstret i munden på hinanden).

Bis: Vi er meget inde over alting i processen, vi har et track liggende, der hedder Jetjager, som jeg lavede skitsen til mens jeg sad i Jylland uden udstyr. Det eneste jeg kunne finde på nettet var en trial version af Music Maker. Så choppede jeg et sample op og løftede nogle trommer fra en Slum Village cd jeg havde med. Senere resamplede Ronni og jeg tracket i studiet, og vi lavede en session på 2 dage. Det kom der 4 numre ud af helt fra bunden. Vi diskuterer ikke rigtigt, da vi oftest har samme mening om musikken. Alle er mere eller mindre enige om hvad der holder.

Christian forklarer: Altså der er jo altid en grad af kritik, men den bliver helt klart brugt positivt. Når jeg har lavet et beat spørger jeg altid Nicolai først om han synes det lyder godt og derefter Ronni

Ronnie i en harsk tone: Spørger du Nicolai først? (der grines)…

Christian fortsætter: Vi sidder nogle gange 3 personer heroppe og laver beats og kaffe til hinanden i lejligheden. Vi spiller og ejer også nogle forskellige instrumenter hver især, Simon låner fx sine synths og sin vocoder ud og får dem hjem igen senere hen!

K-V: Bruger I alle den samme sequencer?

David og Ronni : Nej ikke alle. Nogle bruger Protools nogle Logic, men det er ingen hindring. Det er ikke sværere end at bounce en fil. Folk har i så fald mixet deres ting ned, før vi bouncer til hinanden.

K-V: Kan en trommeprogrammering blive FOR skæv?

David: NEJ! Hvad hentyder du til ? (alle griner)

bcbboyschillinlille.jpgDen kan blive for skæv til, når vi skal spille live. Det bliver Christians hårde arbejde at konvertere musikken til live sættet.

David: Det skal groove. Nogle gange kan det blive lidt for lige til, for kvantiseret, man kan regne ud nu kommer b-stykket, hook’en osv. Vores musik er mere løst struktureret.

Christian: meget hiphop bygger er typisk loops på 4 eller 8 takter. Hvis du forstår musikken efter første rundgang, er det ikke spændende at lytte til i 10 minutter. Jeg kan godt li’ når lille trommen fx ligger lidt skævt og irriterer hele tiden (der grines), som en slags anti groove, hvor du bliver snydt. Hov, nu er det frisk igen!

Nicolaj og David forklarer: I starten var alt skævt på samme måde, alle snares og claps lå lidt for sent, så ændrede vi det til mere løst, stortrommen rykker også og nu er der ingen faste regler. Vi var ikke så firkantede på den måde. Vi mødtes jo fordi vi var skæve alle sammen (haha)

K-V: Er pladen hiphop?

BCB: Nææ, det er den vel ikke… Det er beatmusik… Ligesom de gode gamle 60’ere… !?

K-V: Jeg kan høre I har mange vidt forskellige inspirationskilder, og ikke kun den tydelige J-Dilla fetisch.

BCB Hvem er J-DILLA? (folk ler ironisk af hele hjertet)

Ron-O: Vi er jo musikere, der også hører hiphop. Derfor bliver det en blanding af en masse forskelligt.

Nicolaj: Det er ligesom forskellen på hiphop og rapmusik. Måske er det her i virkeligheden super hiphop. Det er i hvert fald sample kultur.

K-V: Hvor mange samples bruger I i forhold til instrumenter/moduler?

Ronnie: Jeg sampler ikke ret meget. Det er forskelligt fra nummer til nummer siger Nicolaj. Tit bruger vi samples inden tracket starter, men vi loop’er ikke!

bcbshowerrappinlille.jpgDavid: …Det er mere enkeltstående lyde vi sampler.

Christian: Hvis jeg ikke kan finde på noget efter et kvarter, åbner jeg gerne min samplebank og smider noget ind over hvad jeg har i forvejen. Det er en go’ måde at finde inspiration på.

Nicolaj: (tænker lidt over det tidligere spørgsmål) Et beat kan godt blive for skævt, det skal jo stadig være groove, det er broken beat inspireret i en Boom Clap version.

David: Det kommer an på hvilke øre der lytter.

Bis: Det kan være det er skævt, men der er mange melodier i det,

K-V: Enig, det er jeres trommer, der kan være lidt svære at pejle sig ind på, men det kan også være en del af charmen. Man kan tydeligt høre nogle af jer er musikere, inspireret udover hiphop miljøet.

David: Det er vores force tror jeg, hiphop er jo mange ting. Vi lytter til mange typer musik, hiphop selv er inspireret af. VI alle lytter og henter inspiration i mange forskellige genre.

Nicolaj: Vi har hørt ting efter DJ Premier! (alle griner)
3 af os har lavet Nobody Beats The Beats før. Vi havde mange beats som vi ikke rigtig kunne bruge i andre sammenhænge, som vi fik samlet til pladen.

David: Det handler lige så meget om at rykke nogle grænser for lyden generelt.

Christian: Det er for tamt som det ser ud nu, hvis du tænder for P3, så hører du, for at være lidt grov, kun røvsyg musik, som selv umusikalske trætte mennesker kan zone ud til (alle griner). Hvis man gik 50 år tilbage var det Charlie Parker, John Coltrane, Miles Davis osv. det var super krævende musik…

Bis: …men der blev også spillet en masse andet pis. Jeg er lidt uenig. Det nye Pharrell nummer er fx pisse skævt på en fed måde. Neptunes har gjort meget for pop musik om man kan li’ det eller ej..

Bis og David er enige: Sidste år hørte vi ting fra både USA og resten af Europa med en beslægtet lyd til det vi har gang i – boom clap beats (David griner). Der er en masse producere, der ligesom os har hørt Prince fra 80’erne, Funkadelic/Parliament, P funk, og Tribe

bcbgrouplille.jpgNicolaj og David tilføjer: Neptunes er en moderne version af Mizell Brothers… Men de var bare meget mere cool med deres store overskæg!

Bis: …Pharrell ligner en nede fra Fælledparken!

K-V: Jeg har lagt mærke til I på pladen skriver hvornår hvert track er blevet til. Hvad er historien bag Another Ground der startede 1982??

BCB bryder alle ud i stort grin: Det minder jo om Tropicana med Wham! En slags Boom Clap Miami Vice (haha) Christian var ikke engang født på det tidspunkt, da vi andre hørte den slags musik!

K-V: Hvor gamle er I egentlig?

BCB: Årgangene går fra : ’76 til ’81.

K-V: Har I noget I vil have med her på falderebet?

BCB: Dirty Dansk er det næste projekt! Hold øje med det. Det lyder en del anderledes en alt andet dansk rap, men frem for alt er det dope beats og quotables – kagedrenge op i La Glace-steez..

Gruppen spiller en serie numre fra den nye plade, som helt klart skiller sig ud fra alt andet dansk rap jeg har hørt mest på beatsiden, men også i rappen, hvor det leveringsmæssigt lyder som om gutterne lever sig meget ind i det de siger og samtidig giver den fuld drama på mikrofonen.

Ingen tvivl om Boom Clap Bachelors er en anderledes enhed i dansk musik og repræsenterer noget nyt i modsætning til at køre rundt i det gamle. Det bliver interessant at følge deres videre udvikling og folks modtagelse af den skæve lyd! Jeg takker for en hyggelig aften i godt selskab.

Hør lydklip fra pladen på den officielle BCB hjemmeside: http://www.boomclapbachelors.net

bcbgroupentrelille.jpgFra venstre: Simon/ Sonar Raul, Nikolaj Koch/ Tommy Bang Bang, David/ Lo-Fi Dawinsky, Ronni/ Ron Åhh!, Thomas Bisballe/Bisfrisk, forrest: Christian/lil’ Chris.

På mælkekartonen: Robin Hannibal, Anders, Nikolas.

Drengene gik venligst med til at udlodde 5 eksemplarer af deres debut LP til et par heldige læsere, der kan svare rigtigt på nedenstående spørgsmål (deadline er søndag d. 27. november): “Kagedrenge op i hvor?”

KONKURRENCEN ER AFSLUTTET OG VINDERNE ER BLEVET UNDERRETTET VIA EMAIL.

Skrevet af K-V 15.11.2005 arkiveret under Interviews |