02.07.2011

Roskilde 011: Atmosphere @ Odeon (fredag)

img_5995Ti minutter før koncertstart. Guitaristen på scenen spiller kort et par af de velkendte toner fra White Stripes’Seven Nation Army’, og selvom det kun varer omkring fem sekunder, nynner tusindvis af festivalgæster videre på melodien det næste minut. Sådan kender man et tændt publikum, og det var hvad Atmosphere fik, da de besøgte Roskilde fredag aften.

Selvom rapper Slug bad publikum love, at de ville holde begge fødder på jorden blev forespørgslen hurtigt afvist. Et Odeon-telt fyldt til randen hoppede med armene i vejret, mens frontmanden kontrolleret rimede ’Until The Nipples Gone’ med febrilske bevægelser.
Klædt i sort hættetrøje passede den mørkhårede skiggelse perfekt til de dystre guitartoner og den overskyede himmel udenfor teltet. Crowdens reaktion var overraskende larmende. Bandet på scenen havde teaset længe med instrumenterne og allerede efter første nummer var det åbenbart at gruppen og dens publikummer var omtrendt lige veloplagte.

Den mørke stemning erstattedes af en lysere, da gruppen fra Minneapolis svingede over i et par af deres ældre numre. Det lystige piano fra ’Guns And Cigarettes’ banede vej for den funky ’Between The Lines’. En fest.
Musikken fra Atmosphere blev denne aften formet af guitar, keyboard og toner fra pladespillerne, men hovedsageligt af super-lyricisten Slug, der har nedfældet flere indre tanker end de fleste i branchen.
”I wear my scars like the rings on a pimp – I live life like the captain of a sinking ship…”

Rapperen kan minde om en omvandrende poesibog. En inspirerende digter der måske kan forekomme en anelse skabet hvis man gennemlytter en hel af hans mange plader. Men også en musiker som er umulig at undsige som talent – ikke mindst når det bliver leveret fra en festivalscene.
Beviset på dette var tydeligt flere gange under showet. Da publikum brølede skræmmende højt med knyttede næver i vejret. Da en person kastede et skilt på scenen med teksten ”YOUR BIGGEST FAN!”. Da en anden fan crowdsurfede – noget man ikke ser for ofte på en Roskilde Festival. Og da tusinder, og atter tusinder af tilhængere chantede gruppens navn så højt, at rapperen køligt måtte tysse på de begejstrede mennesker, der ikke kunne slippe remsen: ”AT-MOS-PHERE!, AT-MOS-PHERE!, AT-MOS-PHERE!”

Sikre festkort som den lettere poppede ’Just For Show’, og gruppens kommercielt største bedrift, ’Trying To Find A Balance’ blev spyttet ud over Odeon-folket.
Utallige hænder der klappede i takt omdannede halvt koncerten til et funky gospel-arrangement på ’Puppets’ og den lille historie om hustruvold og social arv på ’Last To Say’ blev leveret med både sjæl og pointe og senere akkompagneret med hårdtklappende publikumhænder. Lidt af en oplevelse.
Men aller smukkest var det, da tangenterne til gruppens måske bedste track ’God Loves Ugly’ blev trykket i bund i levende live, mens lyrikken pludselig kunne drejes direkte over på den nærværende situation.

“Why scream, when you can lose yourself inside the wide-screen. Let life be a bowl of melted ice cream. Or be the deer thats caught in my high beams – I’m rollin with the lights on.”

5 ud af 6 spots

Foto: Kenneth Nguyen (klik for større skud)
Se flere i koncertgalleriet fra fredag.

Skrevet af Falco Lamb 02.07.2011 arkiveret under LiveSpot |