07.09.2011

MFS – ’Gadens Vilkår’ (album)

To år er der gået siden MFS debuterede med ’Bandaniseret’, og spredte tykke røgskyer over det ganske land. Det var hårdkogte gangsterattituder fra det barske miljø omkring Staden, der skabte en del opmærksomhed. Gadedrengene er nu tilbage med opfølgningen ’Gadens Vilkår’, der kører helt i samme rille og udgives på deres nystartede pladeselskab Kombi Records.

A, Wood og Hype har formået at skabe en solid fan-base med god markedsføring og ved at have åbenhed om deres småkriminelle løbebaner. De har skilt sig ud med troværdighed i deres tekster omkring en verden, der sjældent får taletid i medierne. Efter debuten fik de en masse omtale, ”og selv Bubber ville Bandaniseres”. (Hype – ’MFS TV’).
Der er ikke meget, der har ændret sig på ’Gadens Vilkår’ for den danske gangsterstil fortsættes helt ud. Det siges, at man skal smede, mens jernet er varmt, men det virker som om, det er gået lidt for hurtigt for MFS med den svære toer. Der er ingen overraskelser eller variation til at løsne op for de lidt stramme rammer, men i stedet er det gentagende og trivielt. Så selvom albummet har mange gode momenter, så bliver det ret kedsommeligt i længden. Det er egentlig kun ’Big up’, der skiller sig ud, og det er alene på grund af Pharfar og Eaggers høje niveau.

De tre rappere i MFS har forskellige kendetegn, der gør det nemt at kende dem fra hinanden. A er den karakteristiske med sin hæse stemme og hensynsløse attitude. Han er dog også den, der skuffer mest, for bag den hårde facade er rap-teknikken og lyrikken simpelthen for trist, og han får da også udstillet sine mangler i forhold til Eagger. Den grødede stemme og den til tider mumlende fremføring gør ham måske speciel, men også meget hurtigt intetsigende. A fylder generelt alt for meget på pladen, da det også er ham, der står for de fleste omkvæd.
Hype er derimod meget mere spændende, og den eneste der forsøger med noget, der minder om et fængende flow. Han har mere horisont, og kan kigge lidt længere ud end trusler og blær. Wood sætter ligeledes perspektiv på gadelivet, som den erfarne spiller der giver gode råd til de unge knægte. Han er ikke den bedste rapper, men det ved han også godt selv; ”jeg har ikke styr på rimene og flowet/ Men har en god grund til at sige noget” (’Et skridt frem’). Så selvom han er mere snakkende end rappende, så er han den med mest troværdighed og vægt bag sine ord. Wood har en overlegen attitude, når han fortæller historier fra sit forhindringsfyldte liv, som på ‘Fremtiden er din’ om sit overlevelsesinstinkt;

”De sagde jeg aldrig ville gå igen/ Men fremtiden er min og ingen skal spå den/ Jeg overlevede men utroligt jeg gjorde/ For efter syv timer døde jeg på operationsbordet/ Men mit hjertes kamre er alt andet end slut/ Begyndte at slå igen efter halvandet minut/ Og efter syv timer til under kniven/ Erklærede lægen mig lam fra navlen under livet/ Lænket til en stol men blev ved med at tro/ Så rejste mig op, hvorfor sidde her og glo?”.

Ligesom på den forrige plade, så er det Large Money, der står bag størstedelen af produktionerne, og det starter ok på titelnummeret ’Gadens Vilkår’ og ’MFS TV’. Men det forfalder hurtigt til west-coast inspirerende beats, der er uoriginale halvtriste kopier – ’Et skridt frem’. De tre rappere har også svært ved, at følge med, når det går for hurtigt, og det tager Large Money ikke højde for. Det er til gengæld meget bedre, når Ref Production tager det ned i tempo på ’For pengenes skyld’ og ’Lav Profil’, og ligeledes Solid Production’Danmark ka´ du høre mig’.

Generelt er ’Gadens Vilkår’ lidt ideforladt. Der ville sagtens kunne skæres tre eller fire numre væk, fordi de egentlig handler om det samme. Det er selvfølgelig et usikkert liv at være kriminel, men der behøves ikke være tre numre om at være overvåget og forfulgt. MFS har mistet noget af den glød og fandenivoldskhed, som de havde på debuten, der gjorde at de skilte sig ud. Attituderne er der stadigvæk, men der mangler nytænkning for ikke at stå i stampe.

3 ud af 6 spots
null

Skrevet af Jaycob 07.09.2011 arkiveret under Anmeldelser |