09.10.2011

TookIt011: Lørdag – den allersidste aften, ever.

Lørdag 8. oktober var allersidste aften i Aarhus Took Its 12-årige historie. Siden Henning Winther første gang i år 2000 stablede en 3-dages hiphopfestival på benene på Voxhall, har Aarhus Took It været en årligt tilbagevendende begivenhed med workshops, graffiti, breakdance og tonsvis af koncerter fra de dygtigste hiphopkunstere i ind- og udland. Denne sidste aften sluttede heldigvis med et show af historiske dimensioner.

Stanley Most var aflyst, men hus-DJ Bang Bang spinnede den ene banger efter den anden og havde allerede fyldt salen godt op til kl. 20.45 da DJ Static + Blod Sweat Drum N Bass Big Band gik på. Dette var aftenens absolutte hovedshow. Der var tale om den største, længste og mest ambitiøse showcase i Took Its historie. Listen af optrædene er nok for omfattende til at gengive her uden at glemme nogen, men der var efter sigende 20 gæster på scenen plus det 27 mand store set-up med Static, Temu og Big Bandet. Til fælles havde alle gæsterne at være medvirkende på Statics kommende album ‘Rolig Under Pres’, og den ene rapper var knap færdig før den næste kom på i et festfyrværkeri af appearences.

Khaleren leverede über rimteknik med ‘Århus, byen der opfostrede monstret’, Jokeren gav den i bar overkrop, Per V marcherede på scenen, Pede B fristilede rutineret over det enorme blæserensemble, Yepha cementerede sig som DK’ mest interessante dobbelttempo-rapper, Promoe var på med det flotte nummer ‘Home’ og publikum bouncede amok til J-Spliffs ‘Murder murder kill kill’-omkvæd. Ind mellem alt dette fik vi også topklasse cut-sessions af Static selv, tilsat perfekt animerede visuals på bagvæggen. Virkelig gennemført.

Midt i showet fik Blacc El og b-boy crewet Familia Loca for en stund hele Voxhall til at måbe mod scenen da ben og arme fløj i vejret med knivskarp præcision og elegant balanceevne fra danserne. Hele molevitten sluttede af til Big Bandets udgave af RJD2s ‘Ghostwriter’, hvor scenen var fyldt til bristepunktet med alle aftenens rappere i festlig og harmonisk ånd med armene om skuldrene på hinanden (47 mennesker?). Smukt.

I lyset af de foregående dage og Statics just overståede næsten 2 timer lange mastodontshow blev resten af aftenen lidt som en søndag på Roskilde Festival. Følelsen af vejs ende, de største koncerter er fyret af og man har peaket.
Jo, Oddisee fyldte da imponerende salen op som enmandshær på scenen og Apollo Browns beats var virkelig svedige og vi fik også god gas på mikrofonen af Sean P, Guilty Simpson og Black Milk. Men det var Statics show der stod tilbage i hukommenlsen da det hele var slut. Aarhus Took It 2011 sluttede med manér for 12. og sidste gang.

For undertegnede, der har været med siden første gang som 13-årig purk blandt publikum, og på pletten som liveanmelder siden 2003 for RapSpot, har Aarhus Took It defineret en klar epoke i det danske hiphopunivers. Fra at være et undergrunds-event dedikeret til en spirende kultur, er Took It vokset i takt med folk tog festivalen til sig og publikum er kommet fra hele landet for at opleve den helt særlige hiphop-stemning i 3 dage hvert år.

Tiderne er skiftet fra da vi første gang stod der med Eastpak-tasker på ryggen, og Frez Force kastede mixtapes (altså kassettebånd) ud til publikum, og der kørte beats fra minidiscen på anlægget. Bukserne er blevet lidt mindre, attituderne er gudskelov blødt lidt op, og det er rent faktisk lykkedes at få pigerne med ind og se arrangementerne. Mange nye fans og tilhængere er kommet til, og rap er for længst blevet misbrugt til radiopop for mainstream-publikummet. Præcis som de amerikanske tilstande forudsagde os det.

Hiphop anno 2011 har mistet noget af magien af at være for de indviede få, men til gengæld har vi vundet udbredelse hos et langt større publikum og scenen har opnået en større anerkendelse end de fleste nok havde turdet håbe på. I 3 oktoberdage hvert år har fokus dog altid været det samme: Aarhus Took It skulle præsentere det dopeste line-up, med de fresheste mc’er – ikke onehit-wonders og ‘hotte’ navne til at lokke et hjernedødt gå-i-byen-publikum uden interesse for kulturen eller de optrædende.
Henning Winther har kæmpet en hård kamp med de værste bonghoveder til amerikanske kunstnere og bookere, og trodset de fleste odds ved fortsat at gennemføre Skandinaviens største hiphop-arrangement 12 gange i træk. Jeppe Bisgaard sagde det: Aarhus Took It har været unikt for dansk hiphop, og det fortjener så absolut respekt til folkene bag.

Denne aften var som den skulle være, DJ Statics big band-show havde alle elementer, nøglepersonerne på scenen og samlede alle tråde. Henning holdt afskedstale, og der blev drukket gravøl på natklub Vestergade58 til solopgang. Et helt og aldeles fuldendt punktum på 12 gode år, der har givet os alt fra Atmospheres allerførste show i Europa til Malk de Koijns genopstandelse og alt ind imellem. Et arrangement der beholdt integriteten og ikke sjældent blev kaldt hiphop-danmarks helt egen juleaften.

Aarhus Took It, 2000 – 2011. Det var rigtig godt.

 

Du kan reminisce over Took It, helt tilbage til begyndelsen i 2000, i RapSpots festivalarkiv

 

FOTO: Khan Gia (klik for fuld størrelse)

Skrevet af Julaw 09.10.2011 arkiveret under LiveSpot |