02.07.2012

Roskilde 012: Warmup første dag – Bassen invaderer…

dscf2152Så er vi endelig i gang! Efter lørdagens logistiske arbejde med lige at få alle ind, og ydermere få dem til at stille sine telte pænt inden for afgrænsningerne, kunne der søndag for alvor tages hul på Roskilde Festival 2012. I urban-sammenhænge betød det en tretrinsraket af koncerter, hvor bassen skulle blive den sammenhængende fællesnævner.

På trods af skizofrene vejrudmeldinger i dagene op til, havde solen denne salige søndag valgt at velsigne dyreskuepladsen. De taknemmelige festivaltilgængere, der nok selv havde frygtet vejrprognosernes truende meldinger, gav tilbage med en feststemning, der huskede én på, hvor meget Roskilde egentlig havde været savnet siden sidste år. Det var altså med lutter gode vibes at en mindre menneskemængde havde samlet sig i Street City til skatescenens første koncert i år. På programmet var der ikke mindre end tre acts, alle sammen med beatmageren Exampler som fælles udgangspunkt. Foruden hans solomateriale, var kollektivet Veteran Cosmic Rocker og den spritnye duo XOB på plakaten.

VCR var i dagens anledning en 4-mands army bestående af to på synth, én på de hjul af stål, og sidst men ikke mindst aftenens røde tråd Exampler, der med et køligt overblik styrede slagets gang med trommeprogramering og synth. Der blev bestemt ikke givet nogen blød start til det opmødte publikum, da første nummer var en hård drum’n’bass-inspiriret sag tilsat et funky stænk af lækker 80’er synth. Med et arsenal af hårdtslående beats fik flere og flere i det lille crowd nakken på gled, og til de tunge toner trådte dagens eksklusive gæst Nappion op på scenen. Foruden at agere som en form for toastmaster, fik den dygtige rapper også fremvist sin skills på mic’en. Der blev blandt andet lavet en speciel udgave af ‘Hands Up’ fra Nappion og Kriswontwos EP ‘Breaking Ice’. Derudover fik den dristige beatboxer også i løbet af koncerten fyret en imponerende mundtrumpetsolo af.

Det feststemte publikum begyndte at blive varme i tøjet og opfordringen i ‘Dans til noget pop’ fra Examplers fremragende plade ‘Hunters & Collectors’, blev taget meget bogstaveligt, da der i løbet af nummeret blev indledt en spontan flaskehalsen-peger-på breakcirkel, hvor blandt andet undertegnede måtte ind og vise de noget slappe dansemuskler frem. Ægte Roskilde stil!
Der var brede smil og vuggende hofter, da Barbara Moleko gik ind på scenen. Sammen med Exampler blev der for et par uger siden under navnet XOB udgivet EP’en‘Enchantments’ på det flittige Sound Escape-label. Med et uptempo sæt, der passede perfekt til det dansehungrende publikum, fik Barbaras soulfyldte vokal fyret godt op for festen. Til tider druknede de dybere vokalstykker dog i den tunge bass, hvilket var en smule ærgerligt. De dele af koncerten, hvor lyden gik op i en højere enhed, var til gengæld ekstremt medrivende. Især førstesinglen fra EP’en, københavner-hyldesten ‘CPH (It’s The City)’ fungerede fantastisk.

Efter dagens lækre opstart var næste mål den nye Apollo-scene. Årets nye initativ er en scene tilegnet nordisk bass, der måske for at kompensere for de tunge basvibrationer mest af alt ligner en pimpet hoppeborg. Ingen hoppende nåle her. Dagens attraktion var et DJ-set fra Cheff-manden ELOQ, der ligesom Exampler er aktuel med en udgivelse på Sound Escape, nemlig gratis-pladen ‘Beats, Remixes & Some Other Cool Stuff’.

At Cheff Records stadig nyder godt af en velfortjent hype, vidnede den store forsamling om, der allerede inden showet var i et overordentligt rowdy humør. ELOQ steppede ind på scenen og annoncerede at han ville “starte ud med dame-tunes”, hvorefter settet blev kørt igang med et par numre med sprøde op-pitchede samples á la Hudson Mohawke. At anlægget på Apollo skal kunne leve op til sin titel som bas-scene, havde ELOQ i den grad i sinde at teste af. Med et basholdigt set af hjertemassage-karakter gyngede publikum derud af. Et især mindeværdigt øjeblik var den episke pølsefest af et moshpit, der udbrød til tonerne af et tungt nummer tilsat en nedpitchet stemme der gentog linjen “hun skal sutte fem pikke”. Klassisk Roskilde!
ELOQ fik på overbevisende manér serveret et set, der af en tilskuer, der skal forblive anonym, fik følgende kommentar: “Doctor Zoidberg fra Futurama ville elske det her!” Nuff Said…

Efter ELOQs hæsblæsende set var aftenens sidste opvarmningskoncert for undertegnede Klumben og Raske Penge Pavillon. Er der nogen, der for tiden nyder godt af hype, så er det de to prominente dancehall-herrer, hvis sange efterhånden må anses som alment folkeje.

At det derfor var et fuldkomment proppet Pavillon, der mødte øjet et kvarter i 22, var ikke den store overraskelse. At Roskilde Festival, for at kompensere for det fejlagtige scenevalg, havde lagt koncerten under EM-finalens anden halvleg, så ikke ud til at virke efter hensigten.
På trods af pladsmangel summede scenen af positive forventninger, og det var til øredøvende ovationer at en kæmpe Rasmus Klump-bamse trådte ind på scenen. Med en stemme, der lugtede langt væk af Topgunn, præsenterede den store dukke de to op på scenen og til tung steppers trådte Klumben og Raske Penge ind.

Til aftenens show var der blevet stablet et liveband på benene, bestående af trommer, synth og selvfølgelig bas. Ensemblet havde fået det fængende navn DJ 80’erne, og fik i den grad nice’t up the dance. Det velspillede band fungerede perfekt til at skabe flydende overgange mellem numrene, og gav en mere dubbet sound til mange af numrene, der fungerede perfekt til de syntetiske produktioner.

Koncerten blev en ren hitparade, hvor der blev vekslet mellem sange fra de to herrers bagkatalog. Især Raske Penges ‘Original Bang Ding’ fik med sine tre forskellige tempoudgaver stedet til at koge over, og de løftede hænder strakte sig et godt stykke udover teltdugens areal.
Aftenen bød også på gæsteoptrædener fra bl.a. Mighty Mala‘Du En Lort’ og selvfølgelig Topgunn der vidste sit talent på ‘Xfactor’ og især på det tunge jungle-remix af ‘Tjaldva’ fra ‘Røgalarm’-pladen.
I anledning af den specielle aften havde Klumben lavet et lille remake af sit nummer ‘Nat På Nørrebro’:
“Det er nat på Roskilde og du bør være nervøs/
det lille bitte telt er ik’ et sted for en tøs”

Den sidste del af koncerten endte i ren fællessang med numre, som ‘Bor Her’, ‘Kriminel’, ‘Rundt’ og især hyldesten til druesukker-læskedrikken ‘Faxe Kondi’ blev taget imod med kyshånd. Sidstnævnte blev spicet op med et drum’n’bass remix, der resulterede i en ravestemning, der i den grad gik “udover din forstand”.
Raske Penge og Klumben fik med et selvsikkert greb om masserne cementeret dansk dancehalls genindtog på Roskilde, siden Bikstok. Og første dag på Roskilde blev en dag hvor den onde bas fik omplaceret nogle organer indvendigt og gav festivalen en tung start, ment på den absolut bedste måde.

Foto: Klaus Køhl (se mange flere i linselusen fra søndags-warm-upperen)

Skrevet af Svensker-Martin 02.07.2012 arkiveret under LiveSpot |