22.06.2014
Censur – ‘Sort & Kontant’ (album)
Han er født i Texas med palæstinensiske rødder, men har siden teenageårene repræsenteret Odenses værst belastede område. Tidligere rappede han under navnet Teddy B, men kunstnernavnet Censur klinger bedre, og er her med debuten ‘Sort & Kontant’. Direkte ud af bydelen Vollsmose med alt hvad det indebærer af vold, penge og det hurtige liv.
Censur formåede at skille sig ud på den rapperrige kompilation ‘Ordet på gaden – Genfødt’ fra tidligere i år, hvor han bidrog med ‘Pas på’. Nummeret er også førstesinglen og helt klart en appetitvækker, der giver lyst til at lytte til albummet. Den er produceret af den upåagtede Vincent, som dog kommer med kraft og intensitet, imens Censur brager igennem med overbevisende flow og attitude. Man er slet ikke i tvivl, når han pointerer, at han; “Hænger kun med tosserne/ Coke under nosserne/Kigger alle lige i øjnene, selv når jeg hustler dem.”
‘Sort & Kontant’ er dansk gangster-rap for fuld skrue med kompromisløse historier fra gaden, hvor Censur balancerer autentisk og sikkert på de tunge beats. Det er fra et sted, hvor “Opgangen stinker af pis og ristede smøger”, som det udtrykkes i åbningsnummeret ’65 bars Sandhed’. Hvis der bliver lagt nogle fingre imellem, så bliver de klippet, for der vises ingen nåde, når der først bliver åbent op. ‘Pas på’ er dog højdepunktet, imens resten af pladen forsøger at leve op til samme standard. Titelnummeret der gæstes af Ataf, ‘DkAmok’ og ‘Lav profil’ kommer alle godt der op ad, hvor især sidstnævnte holder højt niveau;
“Jeg holder min distance/ Fuck musikbranchen/ Har brugt det meste af min tid på at få ting over grænsen/ Du skal altid duk dig/ Altid plan en flugter/ For det er svært at komme udenom med ulovlige produkter” – Jeg må ærlig indrøm, jeg er ikk´ dum/ Har været kriminel hele livet og har ikk´ en dom”.
Michael Bang, Elvis Freshly, Kewan, USO, Vincent, Jonathan Mild og 12Inchbeats er de mere eller mindre ukendte navne, der står bag lyden. Det er en tung westcoast-inspireret baggrund med gode betingelser for Censur. Han har da også dét, der skal til for at skille sig ud som rapper med et sikkert flow, troværdige historier og en hårdfør indstilling. Desværre er det som om, at indspilningen af hans debutalbum er sket i et tempo, som er gået lidt for hurtigt til, at han kan holde et stabilt niveau hele vejen igennem. ‘Badboy’ har man hørt tusinder af gange før, og ‘Ruller tungt’ er bare ikke oppe i gear. Han mangler ind i mellem den ekstra gnist og gejst, som han viser på for eksempel ‘Lav Profil’. I stedet svinger kvaliteten med tamme omkvæd, der mister pusten, og bunden rammes helt på ‘Hvem sgu tro’, hvor teksten ikke har taget lang tid at skrive.
Marwan, der gæster på ‘Røde rejer’, vil Censur sikkert gerne måle sig med, men der er et stykke vej endnu. For Marwan har mere kant, erfaring og dybde i sine tekster, mens Censur kun kommer med små sporadiske rim af ghettoen i et samfundsperspektiv. Det er for overfladisk, og ender for meget i pistoler og coke, så det sidste indtryk bliver en halvhjertet indsats. For lige at fylde pladen ud, så slutter det med remixes af de to hovednumre ‘Pas på’ og ‘Sort & Kontant’. Men det eneste tydelige tegn på et “remix” er, at henholdsvis Ataf og Gio har et ekstra vers på hvert nummer. En smule overilet fyld, der er helt overflødigt.
Censur skuffer desværre en anelse på sin langspiller, fordi forventningerne var højere efter førstesinglen. Albummet virker lidt for forhastet, og han kunne med fordel have startet med en ep for lige at få fodfæste. Der er masser af potentiale at arbejde videre med, for debuten er godkendt på trods af nogle udsving.
3 ud af 6 spots
Skrevet af Jaycob 22.06.2014 arkiveret under Anmeldelser |