21.05.2015

LiveSpot: Tyler, The Creator i VEGA

IMG_9918.jpg Et stort animeret kirsebær med intense øjne, og en rund mund med store hestetænder stirrede onsdag aften ud over spillesalen i Store Vega. Bærret var egentligt lyserødt, men lampernes lys farvede det skiftevis blåt, grønt og orange.
Så tonerne til den obskure ’Bitch Suck Dick’, der lyder nøjagtig som en vanvittig musikalsk udgave af det multifarvede lysshow. En stemning af galskab fra begyndelsen.

Ud på scenen kom Tyler, The Creator, klædt i en t-shirt så lyserød som kirsebærret. Tynd og ranglet og iklædt kasket og halvnørdede shorts styrtede energibundtet rundt, rappede intenst og skreg sine rim og medfølgende lyde og brøl ind i mikrofonen.

Hundreder af de energifyldte publikummer foran scenen hoppede spradende i takt, som var de én begejstret Tyler-fan. Resten af crowden bølgede frem og tilbage som levende dominobrikker. Der var moshpits og generel skubben – og sådan blev det ved.

Den unge rapper hilste pænt på sine danske fans, som han nu stod overfor for tredje gang, siden hans navn for få år tilbage blev slået hårdt fast i musikindustriens cement. Også han bemærkede, hvor ungt et publikum han stod overfor – aldersgennemsnittet var vel ikke meget mere end 20 år – og rapperen så oprigtigt overrasket ud, da han kort konverserede med et 11-årigt barn, som sad på sin fars skuldre ude i siden af det højspændte publikum.

Herefter satte han ild til sin ’Cherry Bomb’ (navnet på hans nye album, der er døbt efter et kendt amerikansk minifyrværkeri), og fik salen til at eksplodere yderligere på ’Death Camp’. Beatet var monsterhøjt og blev kun overdøvet af rapperens lyrik, der blev leveret professionelt, men af og til også lovligt skrigende, skingert og larmende.

Tyler, The Creator har helt tydeligt utroligt godt fat om sin fanbase, som viste sit kendskab til sangenes tekster, hver gang DJ’en Taco kort standsede beatet og gav dem chancen for at call’e tilbage på både gamle og nye numre.
Videre til den ondskabsfulde ’Tron Cat’, der tager prisen for at besidde hiphop-historiens måske mest anstødelige og modbydelige lyrik. Som man hørte de unge mennesker i salen rime begejstret med på de dæmoniske linjer om hustruvold, stakning af lig og voldtægt af gravide, kunne man blot smile stift og håbe på, at de evner at skelne kunst og fiktion fra virkeligheden.

Tyler formår at favne bredt som meget få andre rappere, og en af forklaringerne ligger i hans mangfoldighed. Fra brutal dødsrap gik vi over i chillede cuts som ’Bimmer’ og ’Sam is Dead’. Videre til den storlarmende og kaotiske ’Pilot’ og fik så serveret en dybdefølt version af den melodiske ’IFHY’, hvor både den lange intro og Pharells harmoniske sang fik lov at spille i sin fulde længde.

Det var kort fortalt svært at forudsige hvilken stemning eller lyd, koncertens næste nummer ville bringe. Ikke mindst fordi pauserne mellem numrene af og til udviklede sig til mindre stand-up shows. For eksempel da en fyr kastede en skosål på scenen (og senere resten af sin udtrådte sko). Her fik Tyler lokaliseret ham i publikum og lovede at købe den stakkels fattige dansker et par friske sneaks – til publikums store morskab.
Eller da backuprapper Jasper blev jagtet rundt på scenen af Tyler, som insisterede på at gå i hælende for at kramme og røre ham. Ren voksenmobning.

Det var dog publikum, der – på opfordring – krammede løs på ‘Fucking Young’, hvor synge-Tyler viste sin mest følsomme side, og indlevende fortalte om sit unge crush. Helt i kontrast til den svage og useriøse fremførsel af ’Yonkers’, som rapperen tydeligvis ikke orker at spille længere.
Publikum kogte til det sidste, da ’Tamale’ satte et festligt punktum for en overraskende livlig koncert. Gad vide om vi ser rapperen i en lignende situation igen..

4 ud af 6 spots
4 RapSpot Spots

Alle foto af Kenneth Nguyen
Pga en teknisk beef ser du pt bedst det enkelte foto i galleriet ved at højreklikke og åbne det i en ny fane

Skrevet af Falco Lamb 21.05.2015 arkiveret under LiveSpot |