02.07.2015

Roskilde 015: Pharrell Williams @ Orange (onsdag)

OLYMPUS DIGITAL CAMERADet er en sand magtdemonstration, når Pharrell Williams disker op med det ene globale monsterhit efter det andet fra sit kæmpemæssige bagkatalog. Let’s be honest, det er festivalens hovednavn, der går på scenen onsdag kl. 22 foran et gnistrende veloplagt publikum.

Spritnye ‘Freedom’ og ‘Come Get It Bae’ fra Pharrells seneste udspil G I R L introducerer Pharrells ærefrygtindgydende hit-arsenal. Alt er højglanspoleret, friktionsløst og æstetisk – Pharrell har ingen alder, kun bred appel, kridhvide tænder og knivskarpe kindben i en personificering af digital perfektion og konceptuel coolness. Uden den noget fjollede Vivienne Westwood-grimmert af en kæmpe hat er han en lean, sexet panter i fitted hawaiiskjorte og velsiddende Adidas Originals jeans.

Som en nærmest 2-dimensionel figur fra et CMPSPIN piece er der også en kølig utilnærmelighed over personen Pharrell, som virker retoucheret og robotagtig. I en perfektionistisk orienteret tid rammer han således spot on. Og storskærmene flyder over af crowd shots, der helt filterløst dokumenterer, at damerne elsker ham henført og hæmningsløst.

Damerne – eller de allerallerskønneste piger – hyldes også af numre fra hyldestalbummet G I R L: Til tonerne af ‘Hunter’, ‘Marilyn Monroe’ og ‘Brand New’ kommer en udvalgt skare af benovede chicks på scenen for at danse med Pharrell, og det er en sympatisk og ikke-som-sådan-objektificerende gestus. I parantes bemærker jeg, at mange numre spilles i censurerede version uden n-ord og fyord. Så kan ingen være stødt, bortset fra os, der elsker det eksplicitte.

Club bangers har Pharrell selvfølgelig også med i bagagen, vi bliver revet hurtigt gennem de efterhånden helgamle numre, som stadig kan tænde en ild under et dansegulv: N.O.R.E.s sindssygt catchy ‘Nothin’, ‘Hot in Herre’, ‘Just Wanna Love You’ og ‘Pass the Courvoisier’ – det er en hæsblæsende, men udsøgt fornøjelse.

N*E*R*D-potpourriet er næste etape, og her går det op for mig, at Pharrell har sin gamle sidekick Shae Haley med som back-up. Her indledes endnu en tour de force gennem dette mere rockede aspekt af Pharrells CV, hvor bidder af ‘Spaz’, episke ‘Rockstar’, ‘Lapdance’ og ‘She Wants to Move’ pisker publikum op i et højere gear. Ligeså elegant og gnidningsløst går maestroen fra cokehymnen ‘Everyone Nose’ over i et nyt kapitel af sit formidable show, som simpelthen er mesterligt koreograferet helt ned i detaljen.

Et kick-ass, all-female crew af 5 Adidas Originals couture-klædte dansere – The BAES – i alle regnbuens farver viser deres skills akkompagneret af superhits fra producer-godteposen: Småsekvenser af ‘Grindin’, ‘Milkshake’ og ‘Slave 4 U’ får visuelt liv med sexede, akrobatiske moves og selvfølgelig twerking.

Dernæst fremvises perlerækken af kollaborationer, hvor man ikke savner andenparten: Pharrell og staben klarer leveringen legende let og i perfekt pitch. ‘Lose Yourself to Dance’, ‘Hollaback Girl’, ‘Beautiful’, ‘Drop It Like It’s Hot’ og det kontroversielle gigant-hit ‘Blurred Lines’ cementerer blot, at Pharrell er i besiddelse af et bagkatalog, som ingen anden festival-aktuel artist kan komme i nærheden af. Beklager, Paul McCartney.

Ekstranummeret ‘Happy’ kræver nogle minions bestående af en lokal, hoppe-dansende børneflok i 9-års alderen på scenen, helt vildt sødt og selvfølgeligt. Da Pharrell lukker og slukker, går han full circle med ‘Freedom’, som også indledte et strømlinet festfyrværkeri af en koncert, der kommer til at stå som årets Roskilde-højdepunkt for mange.

5 ud af 6 spots


Foto: Andreas Raun Arneberg (se mange flere i koncertgalleriet)

Følg RapSpot på Roskilde Festival 2015 på Instagram, på Twitter og på Facebook


Skrevet af Mismarie 02.07.2015 arkiveret under LiveSpot |