DJ SWAB Presents
Half & Half


af K-V

For et par år siden væltede det ud med danske rap kompilationer, hvorpå en skare af solister/grupper medvirkede med et uafhængigt nummer rappet og produceret af dem selv og deres venner. Det gav øjensynligt problemer for folkene bag disse projekter kritisk at udvælge hvilke tracks, der skulle med på pladen men også at skabe en overbevisende helhed ud fra en så blandet landhandel man typisk blev præsenteret for. DJ Swab har forsøgt sig med en lidt anden model, hvorved han selv har leveret alle produktioner samt cuts til pladens 14 skæringer og inviteret diverse mcs til at rime henover. Dermed har han i teorien haft bedre mulighed for at selv skabe den helhed han ønskede.

Trackmæssigt har Swab bygget albummet op efter en vinyl Lp med A og B side (her kaldet level 1 og 2) og har desuden valgt at inkludere to af numrene instrumentalt. Titlen ”Half & Half” hentyder til der rappes på både dansk og engelsk.

Jeg skal med det samme sige, at DJ Swab cutter fedt og tilfører sine tracks en god portion atmosfære ved at scratche andre rapperes linjer sammen i omkvædet.

Allerede ved introens begyndelse får man dog et indtryk af en manglende erfaring med udvælgelse samt manipulering af samples.  Produktionerne plages gennemgående af for mange ensformige sløve breaks, der lyder som om de er blevet lånt fra det samme 80'er soundtrack og ukritisk er loopet op frem for en mere opfindsom og varieret approach. 

Tempoet er generelt en tand for langsomt og giver indimellem lytteren en deprimerende følelse af et syntheziser horrorcore scenarie. Nogle lyde er alt for højt mixede typisk med for meget rumklang på, og trommerne er stort set ukritisk programmeret på samme simple måde hele vejen igennem pladen med få velkomne undtagelser. Det holder et ægte beathead ikke til igennem en hel Lp, vi vil have musikalsk afveksling for ikke at glemme bedre mixning! Vokalerne er tit mudrede og for lave i forhold til musikken.

På rapsiden skal Kasper Spez på tracket ”Hold dig vågen” fremhæves som pladens mest interessante og underholdende mc. Han har tydeligt udviklet sig meget siden Dynastiets morsomme forsøg på at blande rutinerede og ikke rutinerede acts på deres ”D-Dag” kompilation tilbage i år 2000. Spez fremstår, på trods af et dårligt vokalmix, som en rutineret rapper med selvtillid, der sørger for at hans stemme brager solidt igennem på mikrofonen uden at virke hverken påtaget hardcore eller fjollet. Lyrikmæssigt leverer han desuden en række gode punchlines fx.: ”Du er vidne til den første bonderøv i dansk raps jetset/den dag du bliver vilder’ end mig deler jeg en happy meal med Dead Prez”. Beatet er også pladens absolut bedste med en funky trommeprogrammering og et par klaver samples sat sammen på fornuftig vis.

Det næstbedste beat finder vi i nummeret ”Interluder”, hvor et break loopes op i gammel DJ Premier/Pete Rock stil uden andet pynteværk. Her virker loopet, så hvorfor  ikke lave et helt nummer ud af det? Samplet skriger nærmest nostalgi og "back in the days" rap!

Pta vor kære kollega her på Rapspot repræsenterer også med et nummer, denne gang på engelsk. "Peter of the new school" byder på gennemtænkt lyrik og rimflow, men heller ikke mere end det. Accent og stemme fungerer ikke særlig godt og beatet er langt fra pladens bedste. 

Bumsestilen, der ellers er blandt de mere interessante navne på pladen, slipper mindre heldigt afsted med deres ellers ok lyrik. For det første er beatet lidt for sløvt desuden er stemmeføringen en tand for smart og tilbagelænet at høre på. Det virker ikke som om de kan deres tekster særlig godt, nærmere som en slags oplæsning. Derved skiller gruppen sig ikke nok ud til man orker at høre det. Jeg forstår desuden ikke følgende dis: ”Jeg ser dig ligesom DGPs plader, en stor joke/jeg ripper mikrofoner ligesom Clemens sniffer coke”.

Det går helt galt med musikken for Øverste Etage"Hvem kan ta mig ud". Fyrmestah Fed lyder som en blanding mellem Johnny Heftig og Nine med sin hårde og belastende, gimmick-agtige stemmeføring. De fyrer dog op for et par sjove linjer, og flowet er også i orden de få steder, hvor man er heldig at kunne tyde lyrikken gennem det larmende tågehorn, der dominerer på tracket. Som helhed fungerer det bare ikke, når man lyder hardcore og samtidig forsøger at være sjov i sine tekster.

Halvvejs inde i pladen støder man pludselig på en instrumental. Hvorfor dog inkludere instrumentaler til såvel ”Du løber en risiko” som ”Pissin’ On My groove”? Begge tracks er relativt ufede og gør cd'en belastende at lytte til. Der skulle have været lavet separate masters til CD og vinyl versionerne. Det holder nemlig ikke at afbryde flowet på en Lp som man gerne skulle kunne høre i en lang køre.

”Bring Back hiphop” feat. Piper er en gang  standard hip-hop lommefilosofi på canadisk. Hvorfor få en mand fra Canada til at sige det vi alle ved i forvejen? Det mest positive ved tracket er baggrundsbreaket samt den pause der bliver mellem de to numre det støder op til.

Chase'em lyder på trods af god idé om at fortælle en historie uøvet med mangelfuld lyrik, for tydelig accent samt en lidt usikker levering. Den type rapper, der indspiller for første gang, som egentlig burde lave en gratis demo først og få noget konstruktiv kritik. Endnu et alt for larmende track med halvkedelige samples, dog hevet op igen af atmosfærefyldte cuts i omkvædet.

Hvis man udgiver et helt album, må det alt andet lige tilstræbes at lytteren kan høre det hele i en lang køre uden at kede sig. Desuden bør målet være, at ethvert track fra albummet skal kunne stå alene og repræsentere helheden på bedst mulig vis. Dette gør sig desværre ikke gældende for DJ Swabs kompilation. En mere innovativ tilgang til valg og brug af breakbeats samt en bedre mixning vil kunne gøre underværker. Erfaring får man hver eneste gang man er i studiet, så held og lykke med næste projekt!

2/5

[Hovedmenuen]