18/4-97 (#3)
af Creative

There’s a war going on outside…. Jeg vil i denne omgang af The Cypher koncentrere mig om en artikel i denne måneds udgave af Gaffa forfattet af Michael C.U.P. Rasmussen. Artiklen omhandler pop-rap kontra Hip Hop, og retter angreb mod bl.a. DJ Noize for at angribe sin egen kultur. Først og fremmest syntes jeg, at det er et interessant emne der bliver behandlet i artiklen, men efter min mening har forfatteren misforstået hvad det er som Hip Hop-kulturen har imod pop-rap. I artiklen påstås det, at pop-rap blot er en mere lettilgængelig form for Hip Hop, og allerede her må man stille spørgsmålstegn ved forfatterens forståelse af Hip Hop-kulturen. Lige meget hvilke argumenter der bliver brugt, er pop-rap ikke en del af Hip Hop. Hvis dette skulle være tilfældet, er alt lige fra Captain Hollywood til Spice Girls en blødere form for Hip Hop, og dette er på ingen måde tilfældet. Pop-rap er blot en udvanding/ udnyttelse af den kultur som vi bevæger os i, og har som eneste formål at appellere til en bredere del af befolkningen med henblik på at tjene penge. "Rigtig" Hip Hop var, og vil altid være, en undergrundskultur, lige meget hvilke kræfter der arbejder på at gøre den "stueren". Heldigvis er Hip Hop indrettet således, at jo flere mainstream rap-artister der kommer på hitlisterne, jo stærkere og mere innovativ bliver undergrunden. Det er den udvikling vi iøjeblikket er vidne til i Danmark, og som åbenbart er skræmmende for nogle personer. De angreb der bliver rettet mod DJ Noize i artiklen, er både udokumenterede og fejlagtige. Noize har aldrig sagt at Kølig Kaj´s musik var stjålet. Han påpegede blot at nummeret havde en vis lighed med det Luther Vandross nummer, han spillede i Danmarks Radio. Det var Ekstra Bladet der pustede historien op, og som derfor er de hovedansvarlige for den kritik, der blev rettet mod Kølig Kaj/ Chief One. At påstå at DJ Noize retter et angreb mod sin egen kultur er helt hen i vejret. Noize er en de få personer i Danmark, der beskytter og værner om den danske Hip Hop-kultur som nogle folk åbenbart vil have gjort folkelig, koste hvad det vil. Hvis der er nogen, der retter angreb mod kulturen, er det Michael Rasmussen med sin beskyttende hånd omkring de danskrappende pop-artister. Jeg har intet personligt imod de personer der laver pop-rap, så længe de kan stå inde for de ting de laver, men der er ingen der skal fortælle mig, at det er Hip Hop for dette er på ingen måde tilfældet. Jeg vil vove at påstå, at Kølig Kaj på ingen måde repræsenterede Hip Hop-kulturen i Melodi Grand Prix’et, men udelukkende sig selv og sine egne interesser. Jeg forstår heller ikke, hvorfor Michael Rasmusen i artiklen skal blande Janteloven ind i det uklare billede han prøver at tegne af den danske Hip Hop-scene. Det er ikke på grund af jalousi, når der bliver rettet angreb mod pop-rappere her i landet, men derimod en oprigtig frygt for at vor kultur er ved at blive en integreret del af den danske pop-scene. Undertegnede vil gøre alt for at dette aldrig bliver tilfældet, men hver eneste gang der kæmpes for den musik vi elsker, kommer alle de dobbeltmoralske hyklere frem fra deres skjul og råber op om Jantelov og jalousi. Hvordan er den ?

This Weeks Phat Selection :

Nr. Title Artist
1 Day One Diggin’ In The Crates
2 Sing-A-Long Craig G
3 So Good Punisher
4 Do You Believe Beatnuts
5 Closer To God Krumb Snatcher
6 Collude Intrude Indelibles
7 Internationally Known O.C., Fat Joe & Big L
8 Bright Lights, Big City Powerule
9 Seed Arsonist
10 Niggas Night Out Royal Flush feat. Lost Boyz

© Creative
Læs forrige udgave af The Cypher ved at klikke her!

Hovedmenu | Live chat1 | Live chat2 | Nyheder | Koncerter | Anmeldelser | Tankestrømmen | The Cypher | Radioshows | Særlige begivenheder | Fotoalbummet | Links | DB's Corner