DIVERSE
Kølig Kumpaner

af ptas

 

I USA markerede flere nye pladeselskaber sig gennem '90'erne ved at markedsføre deres chefer i lige så høj grad som musikken. Puff Daddy, Suge Knight og Master P har præget alt fra album cover til sladderbladenes spiseseddel, og de er langt mere berømte for forretningstalenter end kunstnerisk kunnen.

Den spændende, omend lettere komiske trend er nu kommet til Danmark. Kølig Grammofon - der tidligere på året udsendte Klart Dér's album - er på banen med projektet "Kølig Kumpaner" samlet af Torben Portland, der netop er selskabets præsident. Portland har lånt det glamourøse gangsterimage fra sine amerikanske kolleger og præsenterer sig selv på coveret med Armani-suit, latterligt meget guld og diamant, samt en så stor cigar at Fidel Castro og Sigurd Barrett i fællesskab ikke kunne blowe den. En af de sjoveste udgaver af ghetto-fabulous siden Kool Keith's Dr Dooom, og ret bling-bling må man sige.

På trods af CD'ens eksotiske forside er "Kølig Grammofon præsenterer Kølig Kumpaner" dog noget så jordnært som en opsamling, hvor Portland har samlet numre fra et bredt udsnit af dansk hip-hop's undergrund.

Da jeg hverken har lyst eller evner til at anmelde uden at lade min personlige smag skinne igennem, er det svært at sige noget overordnet, uden at fornærme nogen. Så I må bære over med mig, når jeg nu gennemgår CD'en, og huske at jeres mening er lige så god som min... selvom jeg sikkert har hørt mere hip-hop end I har.

Mad Comix "Tilbage": er et tungt nummer i sædvanlig stil fra MC Meller og 3PD, hvor Meller uddeler punchlines og skideballer over et hårdt beat. Gruppens lyd er rå på en unik måde, så det er en satsning at starte albummet så hardcore. Jeg synes også det er hørt vildere før, og jeg savner især det hurtige maskingeværsflow Meller til tider viste på "Så'n Er Livet". Til gengæld er der mulighed for at net-nørder som undertegnede kan fnise lidt over linien: "Jeg tør væde med det er rigtigt gættet, at du onanerer til Jennifer Lopez på internettet!"

Klart Dér! "Siden Tidernes Morgen": viser gruppen fra deres mere tilbagelagte, old school side, hvor de over sløv, men ret funky, musik skifter mellem at spille toughe B-boys og pjattehoveder. Lyrikmæssigt er der ikke meget nyt på tapetet fra Tyde T, DJ Nage, og Kenneth Kold. Dog hævede jeg øjenbrynet da Nage indrømmede han er: "hvid som en Mummi-trold", selvom Kenneth Kold ta'r stikket hjem ved at sige han har: "lirum og larum, til Virum og Farum". Klart Dérs force er deres humor, den er bare set bedre på numre som "Dér Wear", hvor MC'sne delte emne. Men hvordan kan jeg disse dem når de er: "Nede ved loven"?

Jonny Hefty "Muggen Røv": er debut-nummeret fra årets mest originale bud på anderledes rap-musik. Den gustne, langhårede Jonny Hefty growler sig energisk gennem et surt opstød over moden i Aalborg. Rappet er lyrisk ikke Jonny Heftys bedste, og et par steder kan man høre inspiration fra andre rappere. Men det er sindsygt underholdende, fordi det blander hip-hoppens ordrighed med heavy attityden, og ender med at blive langt mere provokerende end stand-up kunne drømme om.

Al-Fonz feat. Patrick Chan "A.L.L.R.O.X": skulle være de rappernes hyldest til deres hjemby Allerød, men eftersom det jo er de to blærerøve bedre kendt som Freddie Nuker og P.I.S Patrick, bliver det mest ved god gammeldags selvpromovering. Tracket er produceret af Whammo Juhuma, der tidligere var fast producer for P.I.S, og han har kogt en typisk west coast funk op, der især lyder svedigt under bounce-omkvædet. Al-Fonz' debut på dansk er en blandet fornøjelse. Dels fordi han teamer op med en rutineret MC som Patrick, men også fordi ordspillene han mestrer på engelsk, lyder lidt flade på dansk.

Mini-Kås feat. Mads One "Dødens Gab": showcaser den dobbelte vinder af indledende runde til DM på Bornholm, sammen med ejeren af 2 Kilo Entertainment, hvor Mini-Kås' debut "Minitus" udkom tidligere i år. Nummerets produktion svinger fedt, men den er lidt kedelig. Selvom Mini-Kås har valgt en teknisk svær rap-stil, hvor alle rimene i hvert vers ender på de samme to vokaler ala Busta Rhymes, bliver det også søvndyssende i længden. Mads One's vers og player-attityde virker derfor som et godt afbræk, på trods af at Kås' kommer friskt med linier som "Det' mig der bruger kronen så du må brug' plat, det' mig der bruger disken så du må brug' DAT, det' mig der snakker seriøst så du må brug' pjat".

Jøden "Sæk Digselv": var albummets heftigst diskuterede nummer allerede før udgivelsen. Det er et diss rettet mod Street Mass fra København, der eftersigende opfordrede til beef under en optræden i Århus. Nummeret er nogen måneder gammelt så battle-mæssigt har det efterhånden mere historisk værdi, men man må gi' den op for hvor opfindsomt Jøden kalder Street Mass en fed bøsse på 100 måder. Min personlige favorit er klart: "Han må æde meget bøf ham Street Mass, hvorfor' du så fed når du hele tiden henter Typhoons pizzas? For du' en gay der gi'r blow - lær at rappe på tysk og på svensk, så ka' du være wack på 4 sprog". Den kølige kamphane leger westcoast-rydah over funk-musik fra Vagn Luv, og nummeret er fedt selv uden addresse på dissene, men den personlige stil trækker et niveau op. Folk der har været skydeskive for Jødens battlerim ved hvor ondt de gør.

46-Kliken "70cl. & Blunts": er et party-track fra Køge-crewet der består af Jezpa Foe og Stormester Jakob. De fest-blærer afsted med rim i stil med: "på tøsernes læber, som vi var lip-gloss / og de vil ikke kun hænge, de vil også knep' os". Det er både funky og fængende, og kan sikkert sætte gang i en fest. Det føles dog som om originaliteten mangler, og jeg savner lidt opfindsomhed både i stil og emnevalg. Desuden er keyboard-breaket irriterende, så jeg håber og tror bestemt 46-kliken har andet og bedre at byde på.

Hvid Sjokolade "Mundfuld...": markerer tilbagekomsten af den legendariske, og ellers opbrudte Næstved-gruppe, der nu er blevet til en duo med Onkel Tom på rim og Nage på musik. Nummeret er steneren og jazzet på en charmerende måde, og et kort øjeblik er det som om Sjokoladen er vendt tilbage. Desværre er Tom's tekst jævnt kedelig. Han har slet ikke formået at opdatere sin stil fra sidste album, og opråbet: "MC'er har munden fuld af stil, MC'er har røven fuld af stil - brug den!", burde næsten tages op til selvkritik.

Forsæt...

 

[Back to Copenhagen Rap Spot]