01.07.2003

B-Boys Vs. Sk8erBoi'z - Hvad har rullebræt at gøre med rim og remser?

skate.gifEftersom tøj og skomærket Vans havde valgt at sætte dansk rap og skating sammen på Roskilde festivallen, syntes jeg det kunne være interessant at se hvad rapperne og skaterne egentlig sagde til hinandens kultur ude på camping arealet. Mens diverse danske rap-grupper som Per V & Noize, Clemens, Ufo & Yepha, Rent Mel og MC Jimmiee bustede rim fra en platform, fik folk deres Tony Hawk på og fløj på skateboards, rulleskøjter og BMX cykler op og ned af ramperne i takt med musikken.

Når man chillede dernede virkede det meget selvfølgeligt at de to ting blev sat sammen, for baggy pants, oversized t-shirts og store udtrådte sko med fat-laces sad klistret på både de optrædende rappere og skaterne på half-pipen.

I øvrigt var udøverne også ca. identiske hvad angår alder og køn, 17-25 årige mænd, der dyrkede deres lidenskab mens pigerne i det store hele var tilskuere. Men faktum er dog at kulturerne har hvert deres udspring, både i geografi og tidsalder, så selvom de blevet viklet sammen, og bestemt matchede godt til hinanden er det jo ikke sikkert alle synes det er the mothership at se de to ting sammen.

Efter at have eksekveret et højpotent show til trods for hans plader konstant truede med at flyve væk i vinden på den åbne scene fortalte DJ Noize:

"Jeg ka' godt li' at se skate, så længe de er dygtige. Jeg gider ikke se kids på Enghaveplads øve sig i 3 timer. De fleste skatere er nok mere til heavy."

Han fortsætte med at sige dette om sammenhængen mellem de to kulturer:

"Skater kulturen er blevet røvrendt mere end hip-hop når det kommer til trends. Folk siger: "det er en trendy jakke du har", og det er det ikke, det bare en skaterjakke, der er blevet trendy. Skaterne har fået hugget hele deres kultur, hvad angår stil, så vi burde egentlig være glade."

Kami-Kazper fra 4Fod, der selv har skatet, havde spottet den samme tøj-forbindelse og sagde:

"Dengang jeg skatede gik jeg rundt i skatesko og skatetøj, men nu går alle hip-hoppere rundt i skatetøj, med Vans bukser og Osiris sko som om skate er en del af hip-hop men de skater jo ikke. Jeg tror det er sværere at skelne, og mange skatere vil gerne beholde deres punk stil. Hvis du ikke er en rapper der skater, hvorfor så ligne en?"

Bryggz fra samme gruppe tilføjede:

"Men de sælger jo skate-tøj og hip-hop tøj sammen sted."

I de fleste skate-videoer spilles der som regel et hip-hop nummer eller to men det kunne selvfølgelig være spændende at høre, om skaterne overhovedet kunne li' rap, så jeg spurgte David Edlund fra Sverige, som netop var skvattet ned fra en rampe da jeg greb fat i ham:

"Hip-hop og skating er et fedt mix for mig. Jeg hører selv alt muligt, jeg skal f.eks. se Electric 6 herovre, som også er et mix af både disco, rock'n'roll og metal. Jeg har taget mit eget board med herned da jeg hørte om scenen på internettet. Jeg synes det er fedt, det er et nice warm-up til festivallen."

Johan fra Svendborg, en høj, smilende skater, der hyggede sig på skateramperne mens MC Jimmiee fyrede "Psychoman" af på scenen og fik publikum til at slam-dance sig var enig og fortalte:

"Jeg er også kommet herover for at høre hip-hop musik, jeg synes det er svedigt. Jeg hører normalt selv trip-hop, Portishead, Sneaker Pimps og Massive Attack. Man behøver ikke have hverken musikstil eller tøjstil til fælles for at køre på skateboard."

Så selvom ungdomskulturerne ikke nødvendigvis er elementer af samme genre, gjorde de sig godt sammen. Måske er det bare et spørgsmål om sportsudøvere er alsidige når de giver den gas. På streethockey-banen, som blev domineret af svenske bandy-eksperter blev der festivallen igennem blastet heavy metal og det nød spillerne også.

Rapper og hip-hop institution Per V. mente en del af grunden til tingene passede så godt samme var, at skaterne rent faktisk helst ville høre noget vildere end "Sk8erboi":

"De fleste af dem der render og får asfalt eksem af deres skate eventyr i weekenden, går nok ikke hjem og hører Britney i weekenden, de ekstreme udtryk i rap passer godt til sporten."

Per gav også et eksempel fra udlandet på hvorfor tingene komplimenterede hinanden:

"Jeg spillede i Prag sidste sommer, og der havde de samme sammensætning. Der er et sammenfald i at folk der interesserer sig for det ene også kan identificere sig med det andet."

Efter at have startet med et par dages regnvejr, blev skateramperne og rapscenen et tilløbsstykke både tirsdag og onsdag, og selvom liverap-arrangementet stoppede torsdag, fortsatte folk med at gøre ramperne usikre festivallen igennem.

Så uanset om rap og skate ikke er skabt til hinanden udgjorde de i hvert fald et fint partnerskab, der gjorde det lidt livligere at være på camping-arealet.

Billede af ptas © Rapspot.dk

Skrevet af ptas 09:54

27.06.2003

Dansk Rap på Vans scenen

RentMel2.gifSkater-mærket Vans havde i år lavet en scene med danske rap artister som spillede mens skateboardsne tonsede op og ned ad halfpipes og ramber. Meningen var at hip-hopperne skulle have indtaget scenen fra søndag til onsdag men grundet det dårlige - blæsende og regnende - vejr, kom der først rigtig bounce på scenen fra tirsdag.

Seattle-fænomenet William Lemke som pt. laver dokumentarer om bl.a. dansk hip-hop hostede showsne, med varierende held af den simple grund at der nogen gange var alt for lidt at sige - og det gjorde han så.

Desuden var der break og freestyle konkurrencer, og et helt crew af engelske human beat boxere, så der var rigtig fyret op for glansrækken at underholdende hip-hop aktivtiviteter.

Mindre kendte grupper som Sundby Klanen og Den Gyldne Middelvej spillede også til arrangementerne men det var rutinerede kræfter der stjal showet.

Onsdag spillede 4 Fod med Turkman Souljah og gav den så meget gas at man kan forvente det tidligere Kælder-affilierede crew ryster mange røvhuller i fremtiden. Specielt var der fly-ass dansere.

UFO og Yepha lavede også en fantastisk performance, og de var super sammenspillet og præcis så pro som man kunne ønske sig. Specielt numre som "Sure Pige" og Den Vestlige, hvor drengene kicker dybere historier gik rent ind. "Hver Dag" som pt. hitter på Boogie var heller ikke uden gennemslagskraft og de fik virkelig cementeret deres ry som live-show specialister.

Clemens var surprise act onsdag, og det fungerede også udemærket. Han virkede bare en smule fjern, og bedre sammenspil mellem ham og DJ'en ville have været fedt. Clemens leverede en del nyt materiale men det blev mest serveret som freestyle og det var nærmest kun "Hr Betjent" der gav genlyd i publikum. De nye tekster virkede godt rimet men mget komprimeret og nåede ikke rigtig ud.

Rent Mel i Posen spillede som sidste act onsdag og gjorde det supergodt. De lavede ikke meget gammelt materiale - kun "Skæve Børn" og ting fra Tegnedrengen's EP - men de rckede stadig crowden. Deres nye sound er mere jiggy på produktionsssiden, men teksterne er stadig ren Roskilde funk. Desværre fuckede lyden op tre gange så gruppen til sidst måtte opgive at fuldføre showet.

I min bog var de mest spændende Noize og Per V der dannede par tirsdag og onsdag, hvor de lancerede deres nye show til show jubel blandt publikum. Pers tekster fra de nyere bedrifter blev parret med Noize's favorit instrumentaler. Det fungerede supergodt, men alligevel var crowden mest oppe at ringe over de gammel kendte tricks - Per V's freestyle og Noize's DJ-show. Ligesom Yepha og Ufo spillede de to dage i træk, og der var kommet ekstra krudt på det sidste show. Bl.a. cuttede Noize breaker-favoritten Incredible Bongo Band's "Apache" op lovely, og gik over i "Made U Look" med Nas. Derefter tog Per V stikordet og lavede dygtigt "They Shootin..." omkvædet om til "De Snyder...", eftersom Nas er blevet hjemme i Queens Bridge og endnu engang har aflyst et show i Danmark.
Per gjorde også stor lykke med sin freestyle begge dage, men selvom han satte sin signatur på et par bryster onsdag eftermiddag var det stadig Noize der imponerede så meget at den lange DJ-superhelt måtte skrive autografer i dagevis.

Billeder af ptas © Rapspot.dk

Skrevet af ptas 00:37

26.06.2003

Definitive Jux, definitely jamable

el-p.gifPå lørdag kl. 21:00 går Def Jux holdet (i denne omgang bestående af El-P, Aesop Rock og RJD2) på Odeon Scenen med en ordentlig pose attitude og gnitrende beats til røven og underbevidstheden. Det bliver med et personligt og kontruktivt destruerende rap eventyr der indeholder referencer til 1980'er hiphop idéer og 1970'er soul. Den enormt levende Mr. Lif fra Boston datidens hiphop-kollektiv, Rebel Alliance, som oprindeligt var blevet annonceret på plakaten, er i denne omgang blevet byttet ud med undergrundslegenden AesopRock, som i senere tid er gået hen og blevet blevet El-P's højre hånd. Den "tyske" RJD2 som netop har været aktuel med ep-versionen af "The Horror" som indeholder den nyere instrumental hiphop klassiker som også var at finde på "Dead Ringer", samt en række nye tracks med samme idégrundlag. RJD2 vil står bag pladespillerne, mens at El-P og Aesop Rock vil sætte ild til mikrofonerne med numre fra "Fantastic Damage", "Labor Days", og formodentlig nye numre fra AeseRock's opkommende "Bazooka Tooth" album. Denne konstellation af kunstnere har bl.a. spillet "Revenge of the Robots" touren igennem (indtil at AesopRock måtte falde fra pga. sygdom), og har derudover rocket primært alt hvad der kunne rockes i New Yorks undergrund, så der kan forventes et brag af et gennemspillet show fra nogle af Def Jux' powerplayers. Vi ses til en fantastisk omgang skade til øregangene.

Relevant er også at den gode Mike Ladd, som er eksperimenterende hiphop kunstner med hang til det elektroniske og til spoken word elementer, spiller til The Wire's Adventure in Modern Music som finder sted på Odeon scenen mellem kl. 20:00 og kl. 24:00 fredag aften. Dette event omfatter også tidligere WARP records kunstner Squarepusher, amerikanske Suicide, og de japanske maraton-musikere Fushitsusha.

Relevant diskografi :

El-P - "Fantastic Damage" LP (Def Jux 2002)
AesopRock - "Labor Days" LP (Def Jux 2001)
AesopRock - "Daylight" EP (Def Jux 2002)
RJD2 - "Dead Ringer" LP (Def Jux 2002)
El-P - "Deadlight"/AesopRock - "Train Buffer" (Chocolate Factories 2002)

evt.
Company Flow - "Funcrusher Plus" LP (Rawkus 1997)
Company Flow - "Little Johnny From Tha Hoziptul" (Rawkus 1999)
AesopRock - "Music for Earthworms" Bånd (1997)
AesopRock - "Appleseed" Bånd (1999)
AesopRock - "Float" LP (2000)
diverse mHz materiale

Skrevet af Orama 18:13

19.06.2003

Vores plan for Roskilde Festival

Rapspot/Onpoint tager til Roskilde

Vi glæder os meget til at teamet kan præsentere live updates som de derhjemme kan følge med i, og de hjemvendte festival-gængere senere kan underholde sig med, mens de enten mindes deres oplevelser, eller bliver hjulpet ud af hashtågerne ved hjælp af tekst og billeder.

Vi dækker alt muligt. Vi er både til stede til Festivallens koncerter og backstage for at få nyheder og andet listicness fra kunstnerne selv. Desuden er vi selvfølgelig også på festival pladsen hvor vi chillaxer med jer, vores medfestival gæster!!

Vi har endvidere fået faste aftaler i hus med de danske acts Ikschel Taschel, Suspekt, Static & Natill, Denmarks Finest (DJ Noize, Shine, Static), såvel som med svenske Organism 12 & Advance Patrol, og med norske Equicez. Med lidt teknisk snilde og lovning om rap-chillout og videospil håber vi at resten af hip-hopperne også dukker op!

Det første projekt vi dækker bliver Vans' skater-scene hvor en masse danske rap-grupper spiller, bl.a. Per V., Jimmieee, FireFod, Rent Mel, Sundbyklanen, Den gyldne middelvej og DJ Noize, DJ Renegade...Desuden er der breaker battles og en masse andet word to the streetness.

Man kan læse om pre-eventet : her

Skrevet af ptas 14:42

Warning: include(/hotel/rapspot/WWW/roskilde2k3/incs/cat.inc): failed to open stream: No such file or directory in /home/rapspotdk/rapspot.dk/roskilde2k3/arkiv/cat_artikler.php on line 188

Warning: include(): Failed opening '/hotel/rapspot/WWW/roskilde2k3/incs/cat.inc' for inclusion (include_path='.:/usr/local/lib/php:/usr/local/php5/lib/pear') in /home/rapspotdk/rapspot.dk/roskilde2k3/arkiv/cat_artikler.php on line 188