01.07.2004

Mismarie & Ann Noyd rapporterer: Onsdag aften på SkateScenen

crowd_skatescenen.jpgSelvom vejret koldfronter, og jorden bliver til mudder under vores sneaks, stopper det ikke hip-hoppen i at repræsentere på Roskildes lækre SkateScene, som fra i år er blevet et fast indslag i festivalens program. Med et nyligt asfalteret street skating anlæg, egen bar med Frozen Margeritas og Tuborg Cervezas, en kæmpemæssig rampe, en fræk lille boutique, og selvfølgelig selve scenen er Skate-arealet uden tvivl det mest spændende område på Camping Vest.

Efter en dag med solskin og venlige skyformationer trækker det op til regn og storm over Roskilde. På SkateScenen entrerer uvejret i form af Storm G i freestyle-konkurrencens finale. Jan Isak er blevet slået af Tempo Bang i semifinalen, og nu er det Storm Gs tur til at møde Tempo Bang. Publikum er tændte, og scenariet minder om FightNight i en interimistisk friluftsversion.

Der var ikke meget oldschool over de unge freestyleløver, som ca. er 16 år i gennemsnit, men der var blod på tanden, og kløerne kom frem. Et par sviende hyl lød fra publikum, da en af ungersvendene kørte på festivalens mange svenske gæster, og ikke mindst hvad han havde tænkt sig at gøre ved deres piger. I semifinalen var det show-down for nørder, hvor semifinalisterne gik efter strube, mus og tastatur på hinanden og dissede for både rollespil, Ringenes Herre og tegneserier. Hvor Jan Isak var lidt mere eksperimenterende og melodisk i flowet, var Tempo Bangs stil mere lige på, rå og underholdende og det tog kegler blandt publikum, der slagtede det blide lam til fordel for det sorte får. Hip-hop forbliver en gadekultur, lige meget hvor meget festivalmudder du hælder på!

Storm G fik også kniven stort set uden modstand. Publikum havde drukket, hujet og buhet sig varme på Tempos side, og er man først publikumsfavorit og folkekær kan stort set intet standse en. Storm G løjede snart af, og Tempo kunne føje sponsorgear, grafittibanner og klapsalver til sine fødselsdagsgaver. Han bliver 16 torsdag, festivalens første dag – tillykke kiddoe!

SkateScenen bød på en opvisning i turntablism fra DJ Noize og DJ Unique, 2/3 af det legendariske Cuttin’ Crew. Helt uventet kom DJ Static også ind i showet, og han og Noize afløste hinanden bag pladespillerne på skift.

fip2_skatescenen.jpgEfter en underholdende, om end lidt lang, pladespiller opvisning overtog publikumsfavoritterne TrooL.S. og Orgi-E. De havde U$O med som gæst, og med Rune Rask og hans bangin’ beats i baggrunden leverede de et medrivende show, som hensatte crowden i en ekstatisk tilstand. Der var Absint ”direkte fra Tabu Recs” på scenen, folk væltede stive rundt på jordknoldene og skålede op mod de optrædende.
Som altid befandt producer Rune Rask sig næsten katatonisk bag DJ-pulten i baggrunden. Han lod beatsne kaste armene i vejret for sig, og det er aldrig mindre breath-taking at konstatere, hvor tight programmerede og glasklare hans produktioner blæser ud af højttalerne. Det var næsten fysisk umuligt at forholde sig i ro, da trommerne først overtog scenen, med eneste undtagelse af skaberen selv, der knapt nok ulejligede sig til et ansigtsudtryk. Der må mindst 3 mand til at opveje så meget stilstand, og det var der jo så også. Orgi-E taler kropssprog flydende, og når U$O dubber det med sit baid_skatescenen.jpgdobbelttempo, og Troo.L.S kaster sin stemme i vejret, så har man den full impact, man er blevet lovet. Drengene spillede numre fra den nye Orgi-E og Troo.L.S. plade, fra U$Os kommende plade, og til slut gangsta-limpede Bai-D ind på scenen og gjorde F.I.P line-uppet næsten fuldstændigt. Crowden råbte med på F.I.P-klassikeren Hva’ så Homie, og råbte på mere, hvorefter Orgi-E beordrede Bai-D til at blive på scenen for at give folk det, de vil ha’. Det suspekte firkløver af rappere rundede af med Kinky Fætter (igen) og Fat Det.

Mørket faldt og promillen steg, det sydede af stemning på den sandsynligvis eneste aften i tørvejr da duoen Static & nat iLL gik på med historien natill_skatescenen.jpgom de to guldsøgende b-boys. Ved det nye nummer The Ultimate Price med historien om den fortabte soldat, fangede Nat iLL publikum i krigszonen, og jordvoldene omkring SkateScenen fuldendte illusionen af skyttegrave. Duoen var i dyb koncentration, mens de battlede om herredømmet på pladespiller og mikrofon og numre som 50/50 og Stage by Stage. Da Static beatjugglede med Usher’s Yeah, flåede han vinylerne til blods, men det var ikke nok for natiLL, der tog pladen og smadrede den over knæet med ordene: ”this is real hip-hop, fuck r´n´b!”
Crowden virkede tydeligt imponeret over det høje niveau af samarbejde mellem rap og DJ, og når natiLL bad om respons fik han den begejstret brølet i hovedet. Da showet sluttede, gik værten Will Lemke på scenen og fortalte det skandinaviske publikum, at vi tydeligvis har noget at være stolte af: ”What you’ve just seen is rare, you don’t see a duo that combines MC’ing and turntablism this well anywhere on the planet.” Hvilket Will må kende til, da han kan sætte hele planeten i relief til den han selv kommer fra. Nok er Seattle-entertaineren en anelse excentrisk (han præsterede at fremføre noget, der mindede om en forkølet og dehydreret Slug fra Atmosphere) på scenen, men han havde fuldstændig ret i observationen mht. Stat & Nat.

Der var nu fuldt blus på alle plader, og sidstnævnte var der rigtig mange af i det næste sæt, som var Denmarks Finest: DJ Noize og Static. Eksiltyskeren og støjsvenden forstod at gnubbe vinylen til publikum stønnede sig til hiphoporgasme.

raplineup_skatescenen.jpgNoize og Static fortsatte på scenen i traditionel DJ-funktion for SkateScenens rappere i et afslutnings-medley, hvor næsten alle rapperne medvirkede. De blev introduceret af Per V, og droppede herefter vers over kendte instrumentaler. Nappion åbnede showet, og spyttede et vers på både engelsk og dansk, dernæst rappede Kontra Crew i form af Kasper Spez, Es, SupaJan og SvenOp til fire forskellige beats og fik dermed fuld oprejsning for tirsdagens tragiske uheld under deres optræden, hvor CD’en gik i stykker umiddelbart efter introen, og de måtte fuldføre showet efter bedste evne, ved hjælp af diverse instrumentaler og Nappion på beatbox. Uheld sker for de bedste, og er heldigvis hurtigt glemt, når Roskilde raser af sted med masser af fest og fadøl i stride strømme.

natcancer_skatescenen.jpg4fods Bryggs lagde ud med en linie om Pearl Jam og Orange scene, som ikke faldt i god jord, men herefter bustede han og Kami-Kasper vanligt hæsblæsende punchlines med stil. Cancer Rising, en undergrundstrio Will Lemke medbragte fra Seattle, imponerede især med et vers over Jay-Z’s You Don’t Know, hvor rapperen gav sin egen version af den originale tekst. Definite fra Norge og vores egen Gísli afsluttede med 16 takter på engelsk hver, hvor de viste at der er gode ting i vente, når de optræder til Nordic By Nature på fredag.

Ved 23-tiden er showet slut og støvregnen indhylder Camping Vest. Mixtape-pusher numero uno DJ Cars10 vender de sidste plader, og SkateScenen lukker for i år. Selvom Roskilde Festivalen reelt set ikke er begyndt, har vi allerede fået et fantastisk varieret og underholdende show, der faktisk var en hel lille festival i sig selv.

Der var noget for både øjne, ører og i øvrigt for enhver smag på SkateScenen. Eneste minus var værten Will Lemke, der med sin manglende situationsfornemmelse, og selveksponerende optræden forstyrrede mere end han formåede at udfylde sin konferencierrolle ordentligt. Men når alt kommer til alt; meget bedre end onsdag aften på SkateScenen bliver et heldags hip-hop arrangement ikke.

4 ud af 5
4stole.gif

Posted by Mismarie at 18:35

Jøden & Jonny Hefty - Onsdag eftermiddag på SkateScenen

headlock.jpgVejret valgte at vise sig fra sin bedste side tidligt om onsdagen. Mens solen varmede mudderet op, blev arealet i Camping Vest langsomt befolket af festivalgængere, der knap kunne tro det var tid til at smide overtøjet. På vej over til Skatescenen passerede man uheldigvis et af festivalens store toiletkomplekser, og selv 20 grader i skyggen forbedrede ikke lugten af latrin.

Således træt af pis bevægede jeg mig længere nordpå, op til de store skateramper, jordbunkerne og selvfølgelig SkateScenen. Man kan sagtens drikke fadøl i den overdækkede bar klokken 12, men hvis man nyder sin medbragte morgenmad, bliver man verfet ud. Det fandt jeg groft uretfærdigt til en flok svenske neopunkere, med Radio Rahiem-sized ghettoblaster indtog baren, og pænt blev bedt om at skride.

Et view ud over skatelandet viste at skatere og BMX-kørere ikke er blandt de der står tidligst op. Et par drenge og piger legede på street arealet, og kun en enkelt var lusket op på den store rampe. Henne ved SkateScenen var der endnu færre, faktisk hang der kun en fyr i Stig Tøfting AGF-trøje i selskab med en langhåret bavian – dem vi kender som Jøden og Jonny Hefty. De var ankommet samme morgen i Jonnys mors hotride, og virkede en tand smadrede. Men da snakken gik på eftermiddagens show lyste de smilende op, og smilene blev endnu bredere, da de afslørede man sagtens kunne bruge mellemtiden før showet på at ryge hash.

Nogle timer senere var der markant tættere pakket på banerne, og det var ikke mange rullebræt der slap igennem venstre side, hvor folk linede op til de første rapshows. En DJ spillede ragga, og Roskilde havde i det mindste den lille mundfuld sol, samt ganjalugten til fælles med Jamaica. Interessen for hip-hop og streetsport har gjort SkateScenen til et fast årligt indslag på Roskilde, og når man kiggede på det brogede publikum kunne det ikke undre, at festivalen sætter sine penge på b-boys i stedet for hippier.

heftyhand.jpgJonny Hefty & Jøden åbnede onsdagens koncertrække på SkateScenen med tændte joints og højt humør. De lagde ud med et par nye numre, som Jødens gangsta-eventyr fra barndommens Skanderborg. Nummeret er i øvrigt produceret af Albino, der også var med på scenen for et syns, og et hiv på hashens skyld. Med vanlig sans for publikumskontakt, styrede Jonny og Jøen crowden gennem showet, der har fået en del elementer, hvor Aalborgenseren og århusianeren er på slap line, med en blanding af raplyrik og standup.

Publikum lod sig dog ikke styre mere end godt er. Da drengene foran scenen råbte på Århus-sangen, mente Jøden godt, der kunne gå et nummer eller to før de spillede den. Men efter endnu et par råb, opgav han med ordene: ”Fuck det, så spiller vi den nu!” og begav sig ud i Smilets By. Det gav fuld valuta fra første Madness-sample, og det var tydeligt man ikke behøver bo i 8000-området for at synes Århus er mega fucking street.

Jonny Hefty lod sig på ingen måde afskrække af den gode respons makkeren fik, og fyrede op for sit eget anthem, Muggen Røv. Historien om den fattige, utilfredse rapper blev velmodtaget, selvom kernepublikummet har hørt den for mange gange til at tælle. Stadig med en joint i munden, spurgte Jøden, om vi ville høre, hvad han gjorde med det ekstra armbånd han fik for at spille, og selvfølgelig ville vi det. Han fortalte han mødte en pige, der manglede billet uden for Roskilde, og spurgte hvad hun skulle gøre for at få en. Med g’ed up, west coast levering, rappede Jøden svaret: ”Baby, tag dit tøj af / Det’ Pimp-A-Lot baby, vi’ ikke noget boyband…” osv, mens publikum grinede med.

jewhef.jpgHistorien om Karsten Barsten, der bliver kaldt Karsten Bin Laden og lyver om sit træen, tog også kegler, før gruppen begav sig ud i det mere rockede materiale. Morten Ice Dog, tidligere fra hardcorebandet Illdisposed (Øldepotet), greb en spade på scenen, og sammen tæskede de Rockstars og Rap & Roll, numrene på publikum, der sagtens kunne headbange på trods af de kortklippede frisurer, mens de rappede: ”Jeg spiller så højt, at naboen klager, JEG SPILLER SÅ HØJT AT NABOEN KLAGER! / I går var en møgdag, for jeg fik en støjklag’ / Men nu har jeg suget fed, så nu er jeg skruet ned.” Der kom endnu mere tråd på melodien,på et nyt nummer om Aalborg, hvor Jonny rapgrowler gennem vokalen. Selvom nogle nok mener rap-rock fusionen døde med Judgement Night soundtracket, har de sidste års adidas rock genopdaget genren, og ikke mange laver det sjovere end Jonny Hefty.

Med et par slagord om god festival og at bevare Christiania forlod drengene scenen, til tonerne af det tyske remake af Muggen Røv. Mens festen fortsatte længere ud på eftermiddagen, blev skatearealet fyldt med flere og flere, der ville vide, om der var gang i festen. DJ Funkrush overtog pladespillerne mens breakere samlede sig på ramperne, og brugte de flade stykker som underlag for en autentisk b-boy battle. Det virkede ikke som noget for Jøden, Jonny Hefty og Morten Ice Dog den dag. I hvert fald havde de samlet sig i et hjørne af pladsen, hvor de forvandlede en vandmelon til en bong.

jewryg.jpgJøden og Jonny Hefty efterlod et tændt publikum, der forgæves råbte på ekstra nummer, og selvom der åbenbart ikke var tid til den slags, havde folk stadig fået, hvad man kan be’ om: et intenst energisk show, hvor rapperne viste overskud og sans for timing. Folk griner ikke bare man siger noget sjovt, men hvis man siger det rigtigt, skal publikum nok belønne en, og det gjorde Jøden og Jonny. De har vist at man ikke nødvendigvis behøver rappe over kopier af Premier-produktioner for at lave et godt dansk rap show, og skabt et nyt, originalt udtryk.

3½ ud af 5 35stole.GIF

Posted by ptas at 17:13

Nordic by Nature: Spilletidspunkter

Vi har fået fingrene i tidsplanen for fredagens 'Nordic by Nature' - årets skandalnæsvise hiphop-buffet på Pavilion Scenen:

12.05 Promoe (s)

12.50 Gisli (dk)

13.15 Diaz (n)

13.45 Redrama (fin)

14.20 Rent Mel (dk)

14.50 Definite (n)

15.10 Chords (s)

15.40 Niarn (dk)

Fluidman hamselv er som altid veloplagt 'sig: aiiiiiiiiiiiiiight'-vært og med sig har han humanbeatbox-fænomenet Nappion.
Du kan læse lidt ptas-knowledge om navnene her, mens du venter.

Posted by Papi at 15:40

Wu uden Meth?

wu logo roskilde 04.jpgFår vi endelig lov at se Shaolin-giraffen eller aflyser Wu-Tang Clan igen? Mon ikke der er et par hundrede bets igang om det, rundt omkring i de små våde telte på campingområdet.
Den mere avancerede variant går ud på at gætte, hvilke medlemmer der så kommer, hvis de kommer - og lige nu kan man få sine danske dollars mange gange igen, hvis man satser på, at Method Man er med i lineuppet søndag aften på Orange Scene.

Festival-konkurrent Århus Took It har nemlig netop afsløret Meth som årets hovednavn til de tre dages hiphop-fest i den jyske hovedstad i slutningen af august. Og fortæller i pressemedelelsen, at det bliver eneste besøg i Danmark denne sommer fra The Ticallion Stallion, som ikke vil repræsentere Wu på Roskilde.
Ifølge supergruppens officielle site Wutangcorp.com er han ellers med på scenen til to shows i London i næste uge, hvor den konfirmerede og stjernespækkede holdopstilling tæller: RZA, GZA, Ghostface, Raekwon, Method Man, Inspectah Deck, Masta Killa, U-God og Cappadonna.

Således udstyret med nye staldtips, ønsker Rapspots Roskilde-redaktion fortsat Happy Betting!

Posted by Papi at 13:07