01.07.2005

Roskilde 2k5: Linselus Part 2

usothumb.JPGLinselusen har atter bulldozet rundt i megacrowden under den bagende sol og spiddet godtfolk i megapixel mayhem. solbeskinnede blondiner, freaks og hiphoplovers gik op i en enhed af la dolce vita, ikke mindst under Snoop Doggs koncertbrag der bouncede Orange Scene big time. Se med
HER.

Posted by Ann Noyd at 20:13

Jaaaa, det löser sig...det gör det altid

Timbuk.jpg
Timbuktu fyrede op for en svensker fest af dimensioner i Odeon teltet torsdag kl. 19.30. Det var höj klasse, fra nok den mest populäre rapper i Sverige.

Det er lögn, at der ikke er nogen svenskere på Roskilde i år. De står sammen i Odeon teltet her torsdag kl. 19.30, og råber på deres helt Timbuktu...med god grund. Han laver nogle af de bedste rap plader, der er at få i skandinavien. ”The Botton is näd” og ”Alla vill till himmelan men ingen vil dö” hedder de to sidste plader, der har sikret ham status som Sveriges svar på Nik & Jay, ihvertfald hvis man måler det på populariteten.

Men hvis man ikke vidste det för, så er der stor forskel på svenskere og danskere. Nogle tror forskellen er, at svenskerne bare bliver en tand mere brandstive end danskerne. Men nej, sådan hänger verden ikke sammen. Svenskerne er bare mere gennemförte end danskerne. De bliver lige lidt mere stive, laver musik der holder lige lidt mere... laver film, der er lige en tand bedre end danskernes. Tough shit, men sådan er det.
TimbuktuOgDamn-72.jpg

Derfor er det kun, hvis man måler det i popularitet, at Timbuktu har noget med Nik & Jay at göre. For på tekstsiden er det en lidt äldre og lidt mere charmerende mand, svenskerne hylder. Timbuktus tekster er hverdagshistorier fra et Sverige, der, ligesom Danmark, er ved at drukne i integration, eller manglen på samme. Et Sverige der er ved at falde fra hinanden på overfladen i globalisering, EU, og flere problemer, end man gider tänke på.

”Men det löser sig, det gör det altid
ja det ordner sig...”

For det gör det i Timbuktus verden med underlägningsmusik af det svedige funk band ”Damn!”, og et gudsbenådet flow. Man skal lede länge efter at höre en rapper så tjekket med sit flow, isär når han fölger et mönster et helt nummer igennem i en fornem symbiose med den underläggende melodi. Det er den der professionelle stil, som nogle kan få til at fungere i et studie, men de färreste kan fyre op under live. Timbuktu er en af dem, der kan. Han har en smule back up fra rapperen Chords, men det er egentlig ikke nödvendigt. Timbuktu laver det der bäredygtige shit, som både imponerer teknisk og er til at nynne med på.

”Vi kan lige stå og dansa her”, siger de skäve svenskere, og de både danser og synger med på de ca. 7 hitsingler manden har haft på de to sidste plader. En fed ting ved koncerten er, at der er tonet ned for call and response rutinerne, til fordel for fällessangen. Når man nu har hitsne, hvorfor så ikke fyre op for dem? Man ser da også tydeligt effekten, da guitaristen spiller de förste to toner af ”The botton is nät”. Odeon teltet går amok! Men der er ingen tvivl om, at det her, det er en fest for de gennemförte, tjekkede og konsekvent stive svenskere. Men når Timbuktu sidder på skuldrene af Chords i slutningen af koncerten, mens folk synger med, er det bare et smukt koncert öjeblik. Sådan et öjeblik man kun kan få for lidt af.

Bandet er tight, men det er Timbuktus kontrol over vokalen, der er stjernen her. Han viser bare hvordan flows skal lägge, hvordan et omkväd skal synges, og hvordan et crowd af konsekvent stive og skäve svenskere skal underholdes. Det her er party loving hip hop, som Vor mor lavede den. Og det kan man aldrig få nok af, uanset om man er svensker, dansker eller halvt isländing.

Den sweaterklädte smerte (der i den grad giver den op for svenskerne)

4 ud af 6 spots

4spots.jpg

Fotos: Jens Lund Møller.

Posted by Gisli at 19:07

SmødSmeltetSpokenword

paulo Carsten.jpgDanmarks ukronet mix-tape konge, DJ Carsten og hans sidekick, Paulo, er netop pladeaktuelle med EP'n ”SmødSmeltetSmør”. Duoen må siges at skille sig gevaldigt ud fra den brede mængde af hip hopper i DK, idet de ikke følger med strømmen og prøver at opdatere deres lyd så den lyder som det nyeste der bliver spillet på hot 97. Derimod vælger de at holde fast ved de gode gamle jazzinspireret produktioner, samt lyrik der giver stof til eftertanke. Carstens laidbacke produktioner går perfekt i spænd med Paulos samfundskritiske og reflekterende tekster. Netop denne kombination kan være oversagen til, at disse er de eneste hiphoppere der optræder på Roskildes Spoken Word scene.

Selvom scenen ikke var særlig stor skulle denne, de næste 20 minutters tid, danne ramme for et lille show med stor format. DJ Carsten og Paulo indtog scenen med vanlig selvsikkerhed og uden og uden alt for meget pis startede de ud med en muzak-version af "Say a little prayer", der hurtigt blev stoppet og afløst af nummeret "Quabo pt. 3",fra duo'ens EP "SmødSmeltetSmør". Paulo fortsatte med at droppe rim, både fra deres EP, hans plade samt Carstens mix tapes. Carsten stod for at supplere Paluos vokal med instrumentaler der strækkede sig lige fra Madlib og Gangstarr til Carstens egen produktioner. Endvidere stod han for at putte "the cherry on the top" med forskellige cuts.

Kaller.jpgSelvom om Spoken Word teltet er fuldt med stole og generelt har et afslappet miljø, er folk langt fra for stenet til at kunne give den op for de de to, og det samfundskritiske nummer, "Storbyjungleslyngler", høster god applaus blandt folk og Carstens lille potpuri af breaks, falder ligeledes i god jord. Desværre, for Carsten og Paluo, er lyden på beatet en anelse for lav gennem første halvdel af showet. Ydermere lyder Paulos mikrofon heller ikke til at være helt i topklasse.

paulo.jpgAt de to spillede på Spoken Word scenen fungerede helt optimalt, da man herved opnåede en intim-stemning, hvilken deres lyd passer perfekt til. Showet gik godt og var straight up, no bullshit . Begge artister virkede som om de havde styr på tingene og hinanden, dog kunne man godt have ønsket sig, at Carsten havde scratchet noget mere og, at de havde spillet en 10 minutters tid længere.

4 ud af 6
4spots.jpg

Fotos: Jens Lund Møller.

Posted by Johnny Lund at 14:00

Joe True - Nørrebro By Nature

joetruefin.jpgDet lykkedes at overfuse Joe True før hans optræden til Nordic By Nature, på udebane i Roskilde i morgen. Læs med i interviewet hvor han bliver udspurgt om vind og vejr og jeg bl.a. forsøger at lokke/plage ham tilbage i en beef. For helt ærlig - når dygtige rapper beefer er det jo en parade af skills og opfindsomhed der tilfører hiphoppen energi og humor. Sålænge ingen bliver skudt altså..

Joe True er mere Nørrebro end selv shawarma og Ungdomshuset, og at tage ham ud af Kbh N er som at fjerne en vigtig bestanddel af et økosystem. Når man så oven i købet placerer ham så langt væk som Roskilde kan det godt gå hen og blive lidt probelmatisk.

Jeg kan huske jeg bumpede ind i ham her på Roskilde, sidste år, hvor regnen stod ned i tove og mudderet suttede ben op til knæet. For alle os andre havde gummistøvler været indlysende allerede en måned før festivalen, men alligevel svuppede Joe True rundt i sidste skrig af kridhvide sneakers.
Højlydt utilfreds skrævede han rundt mellem pøle af slam mens det jomfruelige læder blev sovset ind i jord opblødt af regnvand og svensk urin.
Alligevel blev det en helt fantastisk aften. Bassment Jaxx og en milliard mennesker gennemhullede bygerne med dans, lyskegler og en magisk atmosfære. At dømme på det brede smil der er så karakteristisk for Kejseren Af Rom/Nørrebro så tjente al maset sig ind til sidst.

Det er et år siden og nu er vi begge tilbage. Men denne gang er Tue på scenen som en del af Nordic By Nature.
Jeg kommmer til at trodse komplet udmattelse for at opleve hans nyeste materiale kl. 1.30 søndag morgen. Sprit nye numre som ligger og simrer på den kommende, længe ventede plade.
Inden da skal jeg lige sige what up til hovedpersonen.


Hva så, har du nogle overraskelser til os i dit show?
Jeg har nogle nye ting, som jeg glæder mig sindsyygt til at spille. og så satser jeg bare på at være så vild, at folk til stadighed bliver forbløffede over, at det virkelig kan lade sig gøre at være så crazy, haha!

Er der halvnøgne dansepiger på scenen denne gang, ligesom til dit show ved Dj Awards, eller er der bare en fuldt påklædt, lettere beruset Mattæus?
Vi får assistance af vores alle sammens DJ Jett og en mu-fucka af en guitarist, der får alt til at sprænge under Hey Joe.

Cool, men du svarer altså ikke på spørgsmålet.
Jeg har selvfølgelig også min makker Mattæus med.
Nå så FCK spiller ikke den dag?
Han glæder sig jo også til at se sine nye numre i effekt.

Hvor mange gange har du/I optrådt på Roskilde før?
Det er tredie gang i år. Jeg kan huske at 1. gang var på Gul Scene foran en crowd, der virkede uendelig, fordi den fadede ud i mørket.
I år, tjah... jeg glæder mig i hvert fald, og jeg har tænkt mig at lade det smitte af på showet, så alle får en million-kroners oplevelse. jeg har så stor optur over at lave musik for tiden, så jeg kan næsten ikke vente med at komme derned og skyde det af og ha en fest med dem, der er nede med Joe True!

Har du sangerinden Lena med på noget?
Lena har været oppe i studiet og lægge nogle ting ned og gøre et par tracks perfekte, men hun er ikke med live, nej.

Får man numrene med hende at høre i dit show?
Noget af det, ja. Hun er inde over et nummer, der hedder Brede Dæk, men vi gemmer det track, hvor hun virkelig har reddet dagen. Det er så slow'n'low...og på festivalen skal vi ha knald på!

Hvordan er det gået med opmærksomheden omkring din person nu hvor FIP bøffen er blevet kold og pladen stadig ikke er udkommet?
Fint. Jeg har haft min Hey Joe single kørende en del måneder på radioen, og den lå sgu også lige fem uger på Dance Chart´en. Jeg får masser af props fra alle sider og folk skal bare være glade for at pladen ikke er kommet endnu, for den er bare blevet endnu federe!

Savner du ikke lidt bøffen? Det gør vi.
Savner den? Nej.

Hvad med et lille sundt slagsmål med Per V?
Per V? Han er da en guttermand. Hvad skulle jeg beef'e med Per V over?

Hans jakkesæt f. eks.?
Haha! Så må du lave et diss track til ham
Jeg er jo ikke rapper!

Alias kan du vel disse? … Selv om det er lidt som at sparke til en blind, handicappet uden ben, der ligger ned og er død..
Jeg kan starte beef med dig over at du ikke tør starte beef med Per V!
Der er fandme INGEN Compton over dig! Nu ringer jeg snart til Orgi-E og påstår at du har kaldt ham en sjoller!
Men det er jo noget du lige har kaldt ham?
Nej, jeg er journalist jeg citerer bare.

Hey, jeg er ligesom den gamle Rambo trailer..."He never draws the first blood"
Ja og vi ved jo allesammen hvordan Sylvester Stallones karriere har det..
Nå det nytter tydeligvis ikke at få dig til at lave en ny bøf..
Ikke engang med Ikseltaschel så? Prøv at tænk på hvor lamme deres modsvar ville være! "Hkjfdhkjdhdkjs True Hkjdhkjdshfjk!" - punchline being: ” hkjdhkjdshfjk!”.
-
Men de er svære at komme tilbage på.
Æv nedtur! Der er så lidt bøf tilbage i dig at du gør veganere lækkersultne! Jeg giver op!!

Hvor meget tid bruger du på musik i øjeblikket?
Det er forskelligt. men jeg skriver dagligt...nogle dage rigtig meget, andre dage bare fordi jeg skal sgu liiige...

Hvad inspirerer dig mest i øjeblikket?
Stemninger og gerne nogle af de stemninger, man kan finde i andre musik-genrer, og ude i virkeligheden. Jeg prøver at træde lidt udover de gængse tre - fire tilladte hiphop-værdier og emner...
Uddyb det lidt for mig..
Jeg elsker hip hop! Det har den fedeste energi og attitude, men samtidig synes jeg også universet bliver stadig mere indskrænket, og folk bliver mere og mere bange for at være sig selv, eller gøre og sige noget, der ligger udenfor den vedtagne ”kasse”. Jeg synes det er pisse trist at rappere tror at for at få den der rå / hardcore energi er de nødt til at lyde som nogle dumme svin og store idioter. Det er bare billigt.

Men hvad hvis de ER nogle dumme svin og store idioter og det ikke bare er noget de prøver at lyde som?
Jeg mener bare, for at citere mig selv, at du kan godt sige "Jeg elsker dig" og lyde som om du siger "Jeg smadrer dig". Det er er ikke ordvalget, men fremførelsen, stemmeføringen, osv.

Jamen ville det ikke være kedeligt hvis alle lød ens? Og desuden tyder det jo på at det er noget folk kan lide siden det er den opskrift der sælger?
Hey man... jeg kan også lide at høre gangsterrap og pimpin' og macking... men jeg foretrækker det på amerikansk, for så kan jeg næsten bilde mig selv ind at det er sandt...

Hvilke amerikanske rappere har du det vildt over for tiden? Er det stadig Camron?
Ja for fanden! han har skills! Men for tiden hører jeg Rebel MC.

Hvad synes du om hele crunk genren?
Jeg kan godt lide crunk. Det rykker big time, men jeg skal ha det i mindre doser.

Du har ikke grædt til den nye Coldplay plade?
Haha, ikke endnu... venter til den kommer på vinyl, hahaha

Og du har heller ikke sagte vugget din bækkenbund til den nye Mariah Carey?
Det har jeg sgu ikke hørt, det var som om hun bare lavede lidt for mange r'n'b covers af hiphop klassikere på et tidspunkt, ikk?

Har du fået nogen dato på din egen pladerelease endnu? Eller slår du det sammen med din 50 årsfødselsdag?
Nope, ingen dato endnu. Til gengæld udnytter jeg tiden med at gå i studiet og lave noget-nær-guddommelig musik!


Posted by Ann Noyd at 13:45

Volapyk på Orange

Ikscheltaschel begge.jpg
Enten hader du eller elsker dem. De to konservatorie-uddannet knægte, Kresten Osgood (Kyrr) og Søren Kjærgaard (Spiro), er hovedmændene bag kultfænomenet Ikschel Taschel. Ikschel Taschel har siden deres først Roskilde performance i 2003 har de nået at udgive deres anden plade og skabe et mindre radio- og Boogie hit med nummeret ”Putuni” og således introducere deres selvopfundet volapyk sprog, Ikschel, til hele den danske befolkning. Alt dette har gjort, at de nu er rykket fra Ballroom scenen, samt fået den ære at åbne Orange scene!

Folk fra nær og fjern var så småt begyndt at samle sig om Orange scenen for at se åbningen af denne. Efter en kort introduktion blev scenen indtaget af en horde af mennesker I farvestrålende tøj. Udover de sædvanlige, Baryskes DJ Nelson, band og Ikschel Taschels velkendte grønne drage (Dolphs noget venligere fætter?), havde Kyrr og Spiro medbragte en håndfuld blæsere, strygere, kor samt sambaorkester. Allerede her blev man klar over, at det her ville blive noget andet end bare en almindelig koncert.

Ikscheltaschel kyrr.jpgIkschel lagde, efter en kort intro, hårdt ud med nummeret “Flemish da Hou” og der gik ikke lang tid før publikum fangede omkvædet plus energien, og begyndte at synge med på ikschels, så godt de nu kunne. Det tog heller ikke lang tid før folk fattede Kyrr og Spiros call-and- response rutiner. Efter en halv times vrøvl og fumky rytmer var publikum begyndt at vende sig til de to gran-voksne mænds optræden, gik luften stille og roligt ud af den ellers så energifyldte ballon. Heldigvis fik showet tilføjet ny energi i form af gæsteoptræden af Pirr Vixel (Per V) på “Ulku Flakki” og syret dans af koret, der endte med at blive dræbt under en voldsom battle mellem keyboardspilleren og DJ Nelson. Efter al denne vivar på scenen blev showet sat en anelse ned i gear og en mystisk fyr (Zlatko Buric), iklædt badekåbe, steppede op, og begyndte at rappe. Kort efter den mystiske fyr havde gjort sin ting satte Ikschel igen ild i publikum, da de spillede ”Putuni” og sluttede af med den store finale, ”Mork”, hvor samtlige musikere sparkede røv.

Ikscheltaschel spiro.jpgDet kan ikke være tvivl om, at det kræver sit orkester at fasteholde lytteren når man rapper/synger volapyk knap en halv time. Trods de hårde odds startede Ikschel Taschel koncerten ud med en energi der sjældent før er oplevet, desværre begyndte det, midten inde i showet, at gå smule den anden vej, dog viste Ikschel Taschel format og formåede at trække showet op igen. Kort sagt, Kyrr og Spiro, plus band, åbnede festivalen med en koncert arrangørerne og dem selv kan være godt tilfredse med!

4 ud af 6
4spots.jpg

Fotos: Jens Lund Møller.

Posted by Johnny Lund at 13:19