15.09.2003
Interview med Luco inkl. track
På et bagende varmt Sankt Hans Torv mødte jeg den danske Nørrebro-sanger Luco, der i øjeblikket er aktuel på bl.a. Tjes Boogies nye plade, HellRazor. Luco har deltaget på efterhånden en del danske hip-hop plader, heriblandt Den Gale Pose og Outlandish. Tilknytningen til den danske hiphop musikscene, for den blide fyr med den melodiske hals, er ikke helt tilfældig og afslører en fortid som rapper, DJ og hiphopvært på Stevns lokalradio.
Vil du præsentere dig selv?
Jeg hedder Morten Luckow, kalder mig Luco og er 26 år. Jeg er sanger og sangskriver og producerer lidt. Jeg har altid sunget, men aldrig rigtig modtaget noget undervisning.
Hvordan kom du til at hedde Luco?
Det er jo en afledning af mit efternavn; Luckow. Da jeg spillede basketball plejede vi at give hinanden tilnavne, på et tidspunkt hed jeg Morten Jordan The Reincarnation Of Flash Gordon en masse pjat, men ja
det var bare nemmere end at hedde Morten eller Luckow som ingen kan stave til og ej heller udtale, men Luco rimer på Buko, det kan alle være med på.
Jeg har gennem årene fået tilbudt en masse deals fra pladeselskaberne, som fx at blive den nye Thomas Helmig, og når man sidder og laver kontraktforhandlinger så bliver der lige sneget en West Life plade ind og sådan noget. Det var det som den danske pladebranche havde tænkt sig at bruge mig til.
Det glæder mig at se at der begynder at ske noget inden for R´n´B-scenen, Burhan (kendt fra Outlandish) har fået kontrakt (med BMG) og vi begynder i det hele taget at have nogle producere som også får noget R´n´B og hip-hop eksporteret ud af Danmark. Det er også noget der arbejder for mig.
Hvad er du aktuel med lige nu?
Jeg synger på 3 numre på Tjes´s nye album, bl.a. baggrund på T.J.E.S, gangsta-rappen er sjov for mig at lave, det er en udfordring, det er fedt at give den gas med drengene. De andre numre på pladen er mere følelsesladede og betyder meget for tjes. De handler om familie og folk han savner, der har jeg så været inde og hjælpe ham med at skrive nogle hooks og synge noget mere voksent og følsomt. Det har jeg været rigtig glad for.
Med Rune RK har jeg lige lavet Roskilde Festival, og vi har en single der kommer ud i England snart. Den hedder Arcade Luco Zade. Jeg synger kor på Aicha nummeret med Outlandish og var også bl.a. med til at coache drengebandet FU:EL.
Plus jeg tager ud og synger for Showstoppers (red: pladeselskab) til deres arrangementer; Reggae med Mr. Chin, og sang for N.O.B.L.E. og Clemens.
Jeg har i mange år rendt selskaberne meget på dørene og prøvet at please, prøvet at lave noget som de gerne ville have fordi det umiddelbart virkede som den eneste vej frem, men for et par år siden fandt jeg ud af at det gider jeg slet ikke. Det skal være noget jeg godt kan lide at lave, jeg vil ikke påduttes et eller andet. Så vil jeg hellere være et talent der ikke bliver til noget.
Jeg har ikke så mange ting tilbage jeg ønsker at nå i Danmark mere, nu skal det ske et andet sted. Jeg har også lyst til at prøve et andet publikum.
Skriver du alle dine tekster selv?
Jeg er i hvert fald med til at skrive alle mine tekster.
Hvad er dit indtryk af dansk hip-hop?
At det stadig er i rivende udvikling. Der kommer nye til, men de gamle bliver stadig ved med at give den gas og der er sgu også nogle af dem der bliver ved med at udvikle sig. Nu lytter jeg sjældent til dansk hip-hop, men jeg lytter i det hele taget sjældent til ny musik. Det bliver for meget, for mange indtryk at skulle tage stilling til fordi jeg selv hele tiden er i en kreativ process.
Kan du synge ind over alt, eller alle produktioner?
Ja, det kan jeg. Jeg tror ikke du kan ikke fange mig på et tidspunkt hvor jeg ikke kan synge en sang.
-Men altså stadig få det til at fungere godt som en helhed?
Ja, det kan jeg godt lide at tro at jeg kan.
Spiller du nogle instrumenter?
Nej ikke som sådan, men lidt til husbehov, noget klaver, bas og lidt guitar. Men jeg startede med trommer på ungdomsskolen. Det varede heldigvis ikke længe før jeg stod foran mikrofonen.
Kan du læse noder?
Lidt, men jeg bruger aldrig noder, jeg hader noder. Der er ikke personlighed i noder.
Kan man danse til hip-hop?
Om man kan danse til det? …Man kan i hvert fald eksistere i det.
Kan du lide techno?
Noget af det elektroniske musik har jo nogle techno-elementer i sig, som jeg synes har en fandens masse nosser, det kan jeg godt lide at lege med. Så er det lige meget om det er rock, funk, eller hip-hop, så tænder jeg. Det er også det jeg går efter og gerne vil lave. Inden for reggae, garage, og house. Mange af tingene er så skide funky og der er så meget nosser i dem og det kan jeg godt føle og bidrage til. Jeg gider ikke bare lave R´n´B, det kan være jeg bliver nødt til det, men
Hvor lang tid er du i snit om at skrive en tekst?
Det er forskelligt. Forleden skrev jeg 4 tekster på en nat, andre gange kan jeg gå og gruble over en tekst i et par uger.
Hvad vil du gerne opnå?
Jeg vil gerne kunne leve lidt bedre af det jeg laver, nu har jeg også en lille familie at forsørge. Det giver mig en fantastisk base for at gøre det jeg gør. Det kræver også et lidt andet mønster end de fleste andre familier har at leve efter, for når man gør det vi gør som kunstnere/sangere så er det jo enormt egoistisk, et egotrip ud over alle grænser, det er jo en selv, ens stemme, ens indre man dyrker.
Er du nogensinde blevet mobbet for at være mandlig sanger?
Ja, for jeg synger jo også meget falset, og for stoddere er det altid en eller anden ting med at man skal tage sig på nosserne og så hive i dem eller klemme på dem for at kunne synge højt, og det er jo lidt misforstået, for når jeg gør det har det også noget at gøre med nosser helt sikkert – men ikke noget med at hive i dem eller klemme på dem, men noget at gøre med et udtryk. Man blander sig i de toner som kvinder har, så man har et eller andet sted the best of both worlds man kan lege med sin stemme, udfordre sin stemme. Jo jeg er helt klart blevet mobbet også bare for at være sådan som jeg er, for jeg har aldrig rigtig troet på janteloven, eller troet på at holde sig tilbage. Både i folkeskolen og i gymnasiet har jeg fået på hattepulden fordi jeg har brugt en hver lejlighed til at stille mig op og synge, men folk får ondt i røven og siger: Aaaarrh slap nu lige lidt af mester, den der sang-ting bliver jo aldrig til noget, skulle du ikke hellere tage dig en uddannelse? og sådan noget. Men al den modgang og mistro har kun gjort mig stærkere, mere overbevist om at jeg nok skal bevise at det er mig der styrer pisset. Jeg vil være den bedste til alt hvad jeg gør. Det jeg gør, er at synge.
Er du meget selvkritisk?
Hver gang jeg har lavet et nummer går der måske 14 dage før det er mixet og kommer tilbage fra studiet. I den tid har jeg ikke hørt det overhovedet. Når jeg så hører det igen, så hader jeg alt det jeg har lavet på det, fra start til slut helt vildt, og jeg får en fornemmelse af at jeg egentlig burde holde helt op. Når så jeg har hørt det en 2-3 gange og brokket mig lidt og krummet tæer i mine sko, så begynder jeg at kunne høre det på en måde som de fleste andre hører det. Og oftere og oftere kan jeg så lide det jeg laver.
Jeg har høje kvalitetskrav til det jeg laver. Det er det gode ved at jeg ikke er så kendt: at jeg har fået lov til at gå rundt i undergrunden og udvikle mig, vokse, blive ældre, få noget mere stemme, noget større brystkasse og lægge mere i de ting jeg skriver og i mine udtryk.
Tror du der er noget sandt i myten om at sorte mennesker er mere musikalske?
Vi er jo bygget lidt forskelligt rent kranie-mæssigt, der er noget der er forskelligt rent fysiologisk, dermed har vi også en forskellig lyd, så er der også nogle forskelligheder mht. hvad der kan lade sig gøre rent stemmemæssigt, har jeg konkluderet gennem årene. Men den vigtigste forskel, tror jeg, er den kulturelle; at vi som hvide mennesker, eller danskere, ikke bruger vores stemmer skide meget. Vi skal helst klappe på 2 og 4 og så fucker vi det op på 1 og 3 i stedet for. Og så skal det helst ikke være for svære rytmer eller tonearter. Vi skal lige kunne kende vores dur og mol og så er der ikke så meget dér. Ikke så meget dans, og ikke så meget klap, mens sorte mange gange har en kulturarv der er mere funky og mere givende.
Er der nogen her i landet du gerne vil samarbejde med?
Jeg har prøvet at sparke lidt til Shirley det sidste års tid, men hun er ikke så meget fremme i skoene i øjeblikket. Jeg kunne godt tænke mig at synge med hende, jeg synes hun har en fantastisk stemme. Jeg synes hun er dejlig.
Jeg kunne godt tænke mig at lave noget sammen med Burhan, f.eks. på noget fra en af de hip-hopppere der hele tiden har brug for noget vokal. Der har vi snakket om at lave noget sammen og bare give den gas.
Jeg kunne også godt tænke mig at lave noget sammen med Maximum Risk, de har bl.a. produceret for engelske Sugar Babes, de er nogle funky drenge. Der er også Gettic, som laver noget for Tjes
han er ikke særlig gammel, sådan en lille splejs. Rigtig sød og flink og laver nogle fantastiske beats. Har en virkelig god musisk forståelse. Ligesom Rune RK, det har han også. Han har en musisk tilgang som er enorm let og ubesværet, han lader bare tingene ske.
Jeg vil også gerne arbejde sammen med Mintman igen, ham arbejder jeg rigtig godt sammen med.
Kunne også godt tænke mig at arbejde sammen med Copenhaniacs igen.
Og så skal jeg også ha fat i ørerne på Topper, som har produceret på Boogie-Stens plade, på et nummer hvor jeg også synger. Han har også produceret for Sugar Babes. Han er selv meget ydmyg omkring det, men er faktisk piv-hamrende dygtig, ham vil jeg også gerne ha til at producere for mig.
Hvad synes du om Nobody Beats The Beats?
Se det er noget af det mest interessante jeg nogensinde har hørt i Danmark, tror jeg. Jeg hørte en tøs jeg kender, der hedder Joy Morgan, synge på det, jeg havde aldrig hørt hende synge, men det var fantastisk. Det har sådan en mellow Sade-flavour som jeg rigtig godt kan lide. Så er det jo noget funky shit, det jeg har hørt. Jeg kan virkelig godt lide deres instrumentaler, og der er også begyndt at komme lidt mere vokal på, det er også fedt. Det er noget som jeg kan høre der er en sound i der godt kan rykke ud over Danmark, så håber jeg det bliver skudt af sted og godt modtaget.
Kender du produceren Context?
Ham kender jeg ikke særlig meget til, han har vist lavet et par tracks til rapperen ALX som jeg var ude og lave noget for i går. Det jeg hørte var noget hip-hop ting, det var meget fedt på den der gangsta-hip-hop-agtige måde.
Man kan freestyle indenfor rap, kan man også det i sang?
Sagtens, det gør jeg også meget når jeg er ude og optræde. Senest til Bevar Christiania arrangementet, der fristilede jeg over Genuwines Pony det har Gramsespektrum jo også gjort.
Men kan du i stil med f.eks. Per Vers trække ord op af en hat og flette dem ind i en sang?
Ja, til et vist punkt, man har det nok lidt lettere i rap, for man er vant til at bruge flere ord hele tiden. Jeg gør det mere på en anden måde, måske med en knap så hurtig rytmik.
Hvad synes du om Nik & Jay?
..Deeet
er fin popmusik de laver, de sælger masser af skiver, det vil jeg ikke argumentere imod, fred være med det. Jeg lytter ikke til Nik & Jay og må bruge et engelsk udtryk: I ain´t feelin´ it.
Hvad så med G-Bach?
Det er sjovt, jeg har lige været ude og lave noget med drengene. De var jo hæp-hoppere og kastede en masse håndtegn, og det er de sgu stadig væk…dejlige gutter! Vi satte os ned og skrev et nummer her forleden, de er jo gået mere sangskrivnings/produktions-vejen og det er godt. Lillebroren, Rasmus er begyndt at synge, han synger i forvejen rigtig fedt. Det er ikke det sidste vi har hørt fra dem, de bliver ved med at udvikle sig i forskellige retninger.
Vil du nogensinde gå tilbage til at rappe igen?
Nej, dem der rapper gør det meget federe end jeg. Jeg har taget en beslutning for mange år siden om ikke at gøre det. Det er rigeligt at være sanger, for det er piv-intimt. Det er ens krop, ens liv og en selv. At turde lyde som sig selv. Det med rappen har jeg jo heller aldrig gjort så meget.
Hvad hed du som rapper?
Jeg boede på Stevns og DJede også, jeg tror jeg kaldte mig King M. Jeg havde også et hip-hop program på Stevns lokalradio.
Nu sagde du tidligere at du kunne synge ind over alting. Vil du være villig til at lade dig udfordre og lægge sang ind over noget jeg finder frem til dig?
Ja, det kan vi sagtens gøre!
Jeg har ikke oplevet noget jeg ikke kunne synge endnu. Der har været svingende kvalitet, men jeg er altid oppe på en udfordring tænk nu hvis jeg kunne lære noget!
Og jo mere outreret det er, jo sjovere synes jeg det er!
Hent: Luco “Japanese Koto Song” HER! (3,99MB)
Produktion: Merry Tee for Showstoppers Empire
Sample: Ann Noyd
Tusind tak for hjælpen til Merry Tee og til Niels Skillz for hook-up.
Skrevet af Ann Noyd 15.09.2003 arkiveret under Interviews |