26.08.2004

TookIt04: Kunstner Preview – J-Live

jlive_biotookit.jpgBorgerlige navn:
Jean-Jaques Cadet

Hjemby:
Harlem/Brooklyn, New York

Baggrund:
Man kan næsten ikke undgå at få pumpet hip-hop i blodet, når man er født i Harlem, og opvokset i Brooklyn’s Bed-Stuy, vis store søn Biggie Smalls har gjort bydelen legendarisk. Men J-Live er ikke gennemsnitsrapperen. Med en eftertænksom, afslappet tilgang til musikken debuterede han i ’95, og eftersom J-Live ikke er født i går, sikrede han sin karriere lang levetid ved netop at kalde debuten ”Longevity.”

Karriere:
På B-siden af ”Longevity””Bragging Writes” og folk var tydeligt imponerede af niveauet af rap på numrene. Flere linier skulle man tænke over før de tre lag af betydning gav fuld mening, og alligevel blev rimene leveret med en overlegen lethed, der var en legende værdig. Adskillige steder vandt rapperen anerkendelse, han blev bl.a. Unsigned Hype i The Source, og DJ Premier tog ”Bragging Writes” nummeret med på sin opsamling ”New York Hip-Hop 101.” Sammen med rappere som Asheru & Blue Black skabte han en mere mellow østkyst stil i familie med Pete Rock & CL Smooth’s klassikere. Med ”Hush The Crowd” singlen efter slog J-Live i 1996 sin status som eksperimenterende lyriker fast med 12”-søm.

J-Live påbegyndte nu arbejdet med et album for pladeselskabet London, og dygtige producere som Prince Paul. Pete Rock og DJ Premier blev rekrutteret til at levere lækre beats til at matche J-Live’s organiske galskab. Imidlertid trak udgivelsen af albummet ud, da London fusionerede med Polygram og det tydede på J-Live’s materiale skulle ende med at blive outdatet før det overhovedet udkom. Men pludselig var der et J-Live ”The Best Part” album i forretningerne og ingen vidste, hvem udgav det. Der stod intet andet på albummet end titlerne, og man måtte gisne om, hvem der havde produceret hvad. Under alle omstændigheder var ”The Best Part” et album af høj klasse, hvor J-Live med numre som den jazzede ”Them That’s Not” demonstrerede sit talent for at skabe atmosfærisk hip-hop. Senere kom det frem det var J-Live himself, der havde stået for at bootlegge albummet, og i 2001 kom der en mere officiel udgave af ”The Best Part.”

Efterfølgeren ”All Of The Above” kom i 2002, og var en mere helstøbt affære. J-Live fik beats fra Jazzy Jeff’s Touch Of Jazz producer-team, og de leverede en soulet omgang beats med gode vibes. Den lettere reggaeinspirerede ”Satisfied” fungerede som førstesingle og senere kom ”Like This Anna,” en underholdende ordleg, hvor Anna kunne tolkes som And I. J-Live var blevet endnu sikrere i sin story-telling og brillerede med et nummer, hvor han ændrede handlingen tre gange efter en fiktiv lytters forgodtbefindende.

Selvom J-Live ikke har haft den store kommercielle succes er det tydeligt producere elsker at samarbejde med ham. Udover arbejdet på J-Live’s egne album er det blevet til gæstenumre på Prince Paul og Dan Automator’s ”Handsome Boy Modeling School”-projekt, på J-Rawl’s ”The Essense Of J-Rawls” opsamling, og to numre på Jazzy Jeff’s ”The Magnificent”, hans entry i BBE’s Beat Generation– serie. I 2003 udkom ”Always Has Been / Always Will Be”, to EP’er, hvor den ene var en slags greatest hits og den anden gav et indblik i, hvad man kan forvente af J-Live fremover.

Største bedrifter:

Heldigvis kan man sige J-Live’s største bedrift er et imponerende live-show, hvor han leger både med rollen som MC og andre af hip-hoppens grundelementer. Han forstærker, uden at anstrenge sig, udtrykket i sin vokal ved at skrue op og ned for tempoet i flowet, og til ”Bragging Writes” nummeret, får man endda lov til at se ham give den som DJ, mens han cutter i det beat han selv rapper over.

Fremtid:

J-Live har indtil nu snuset til alle elementerne i musikbranchen, og selvom han aldrig har været på et virkelig stort pladeselskab, har han alligevel formået at slå igennem som navn. Hans styrke i fremtiden er givetvis den enorme goodwill han har i industrien, hvor han har networket både med rappere, producere og pladeselskabsfolk.

Interes-sandt?:

Når J-Live ikke er MC, fungerer han som high school lærer i engelsk. Han fortæller ikke sine elever at han rapper.

Album Diskografi:
“The Best Part” (2001, Tripple Threat/7 Heads), “All Of The Above” (2002, Coup D’tat), “Always Has Been / Always Will Be” (2003, Fat Beats)

Hip-Hop Quotable:


“You see somewhere in between the old school and the new school
A master of the next school came to teach the now school
Cause business class was steady playing old tricks on new fools
Zo everybody rocks jewels, but can’t nobody drop jewels
One-track-minded, blinded, thinking only pop’s cool
Supply & demand rules, replaced by A&R rules
A scholar of the next school
Who wasn’t trying to hear that
So principals and teachers abroad began to fear that
“If this guy makes an impact on the students that we play,
They’ll end up having way too much control over their grades!”
See grades will equal status for power, so just like college
You’re so caught up in letter grades, you skip the ‘F’ing knowledge” – “School’s In”, “The Best Part”

Skrevet af ptas 26.08.2004 arkiveret under Artikler |