13.06.2006

LiveSpot: KRS-One i Amager Bio

krsthumb.jpgDa jeg i fredags stod kl. 20.15 udenfor Amager Bio var dørene ikke engang åbnet endnu. Dette skyldes selvfølgelig, at personalet på Amager Bio er totalt indforståede med, at hip-hop shows aldrig overholder tidsplanen. ”Det er vel street at komme for sent”, som en bartender formulerede det. Denne aften var ingen undtagelse.

Da klokken passerede 21, hvilket showet var sat til, var der kommet så få, at vi frygtede der ville være et katastrofalt ringe fremmøde af publikum, til den levende legende; selveste The Blastmaster KRS-One. Men i takt med at tiden gik, fik bartenderne mere at lave, og med små mellemrum kom der heldigvis mange flere til. Godt nok blev balkonen hele aften holdt lukket, men publikum kunne alligevel fylde omtrent halvdelen af Amager Bios koncertsal op. Crowden samlede sig ved scenen, da DJ’en skruede op for musikken og med jævne mellemrum råbte lidt. Klokken var nu 22.30, men før utålmodigheden bredte sig for meget, blev vi informeret om at ”Kris” og hans tourbus var forsinket – nå ja, det kan man da leve med.
Der gik godt et kvarter, før lyset slukkede og det nu acceptabelt store publikum, klappede mens de for fulde lunger, råbte efter den gamle rapper.

Ligesom sidste gang KRS gæstede Danmark, havde han medbragt den virkelig old-school rapper Busy Bee som backup, samt en noget yngre herre ved navn S-5 der, i hvert fald for mig, var totalt ukendt.
Dømt ud fra det enorme bifald, husede Amager Bio utvivlsomt en meget dedikeret skare, og der var da også flere hundrede hænder i vejret for at rocke med på åbningsnummeret; den DJ Premier producerede MC’s Act Like They Don’t Know.
De tre rappere på scenen, med udgangspunkt i The Teacha himself, havde en fantastisk udstråling og karisma; de var tydeligvis glade for at komme og spille for de begejstrede danskere, og beviste dette ved nærmest at hoppe rundt i ring på scenen, og slynge de rå rapvers ud.
Lyden var ikke helt tip top, for at sige det mildt, men det gjorde egentlig ikke så meget da samtlige numre kun bestod af det første vers, og var fremført med en utrolig hård, men festlig attitude, der bare krævede masser af skrål og armene op fra publikum.

krshandsup.jpgVi fik serveret diverse klassikere fra BDP pladen, Criminal Minded fra 1987, samt fan-favoritten Sound of Da Police.
På en sådan aften er en freestyle formentlig uundgåelig, og der kom da også en. Med skiftende beats fra gamle hip-hop kendinge, som GZA’s Liquid Swords og Gang Starr’s Work, fremførte KRS en solid, selvsikker freestyle som kunne imponere de fleste. Selv RapSpots fotograf Marie Zia fik her en kommentar med på vejen:

”..And you right there, get that camera up/
Make sure you get a picture of real hip-hop!”

Og således fortsatte det, med små mellemrum, og med input fra Busy Bee og S-5. Det blev også til en R.I.P-Freestyle hvor KRS, med uforudsigelige rim, og snedige inputs af sætninger, fik nævnt en flok døde rappere, som spændte lige fra ODB til Big Pun.

krsredlight.jpgDet er bemærkelsesværdigt sjældent, at man ser en rapper, som er så sikker på sig selv, og som tilsyneladende uden besvær, kan flyde direkte med på beatet, på et hvilket som helst tidspunkt – totalt uden problemer. KRS-One er indeed en stormester i rap.

Et gennemgående tema for koncerten var det klassiske: “The Real Hip Hop is Over Where??” som fik de forskellige dele af crowden til at battle om hvem der var mest ægte, ved at råbe og skrige så højt de nu kunne. Heller ikke til denne koncert slap Juice Crew, for de grimme ord, som endnu engang blev rappet over det flabede piano på The Bridge Is Over – Bidibyebye!
Blandet ind mellem numre fra gammel til ny tid, var der også et kort soloindslag fra aftenens 2nd hypeman – S-5, som viste sig at være en ganske dygtig rapper.

Imens der blev signet T-shirts og caps, fik Kris sin skolemester rolle på, og underviste hele Amager Bio i Realness, ved at få publikum til at gentage velkendte sætninger som: “Rap is something we do – Hip-hop is something we live”.
krsandcrowd.jpgEfterhånden som aftenen skred frem, gennemgik KRS højdepunkterne fra slut-70’erne til midt 80’erne. Bl.a. fik han nævnt at Busy Bee, første gang tunede frem i South Bronx’ ghettoblastere i 1980. Hvilket fik mig til at tænke over hvor stort det egentlig er, at en mand der er startet før de fleste danske hip-hop fans overhovedet blev født, står på scenen lige foran en.

Hvad man kunne ønske sig mere af denne aften (ud over bedre lyd) var lidt mere show. Det bliver af og til lidt tamt kun at høre et enkelt vers, fra de ellers fantastiske tracks, især når de alle dukker op, uden nogen speciel hype inden. Og selvom der det meste af tiden er knald på mikrofonen, virker gejsten af og til lige en tand for afslappet. Dette har selvfølgelig sin charme, og forstærker også KRS-One’s, 100%-true-2-the-game image. Men jeg mener stadig det ville klæde hans ganske udmærkede koncert, med en smule opdatering på showfronten.

4 ud af 6 spots
4spots - 270x52.jpg

Foto: Marie Zia

Skrevet af Falco Lamb 13.06.2006 arkiveret under LiveSpot |