04.07.2006

Roskilde 2k6: Looptroop @ Odeon

loop5.jpgLooptroop, Nordens største hip hop gruppe og garanter for gang i den, var programsat til fredagens red eye hour på den nordlige Odeon-scene. Klokken var 2 om morgenen, men det forhindrede selvsagt ikke det fire mand store crew i at tilføre nattens rus deres velkendte hip hop goodness, om end man godt kunne have ønsket sig et engagement fra gruppen, der lå udover deres gennemførte professionalisme – der hvor en koncert virkelig får eget liv.

loop2.jpgSetup’et var som altid Promoe, CosM.I.C. og Supreme i front og producer Embee som backbone, men denne gang havde han medbragt en MPC på hvilken han spillede percussion med sine trommestikker. Han komplementerede på denne måde fint showet hele vejen igennem ved at lægge accentueringer og synkoper oven på de mange velkendte, men en gang i mellem også nye beats, gruppen serverede deres numre over. En gedigen, aktiv DJ er imidlertid desværre stadig et supplement, man må kigge i vejviseren efter til Looptroops koncerter.

loop3.jpgUdvalget favoriserede ikke overraskende gruppens seneste plade, Fort Europa, med numre som “21 Grams”, “Chana Masala”, “Hurricane George” og titeltracket, alle tight og energisk leveret. Det var imidlertid under numrene fra de forgående plader at responsen var stærkest – Don’t Hate the Player”, “Long Arm of the Law”, “Bandit Queen”, “Looking for Love”, “Revolutionary Step”, m. fl. blev alle droppet med oomph. Højdepunktet var nok sekvensen “Modern Day City Symphony”, “These Walls Don’t Lie” og “The Struggle Continues”. Da førstnævntes monumentale beat fyldte det mørknede telt fornemmede man straks koncerten løfte sig, og da det afløstes af Promoes besyngelse af skrivernes struggle nåede festen sin zenith. Men det var med sidstnævnte track, der vel nærmest må beskrives som gruppens signatur, at koncerten virkelig antog karakter af samlet statement.

loop1.jpgResten af showet var ligeså professionelt afleveret, men nåede aldrig helt samme højder, selv ikke under ekstranumrene “Long Distance Runner” og – selvfølgelig – “The Last Song”. En lidt anden struktur på settet der havde placeret højdepunktet lidt senere, ville måske have hjulpet på dette problem, og det ville naturligvis have været en oplagt crowpleaser, hvis Promoe havde rappet sin gamle freestyle “Denmark Style”, men problemet med koncerten var anderledes grundlæggende. Showet var tight arrangeret og alle fire åbenlyst rutinerede troopers leverede for så vidt det de skulle, men denne kritiker kunne ikke andet end tage sig i at savne lidt mere personlighed og nærvær i deres optræden – den slags selv ikke gennemført professionalisme og et stærkt katalog af numre sikrer.

4 ud af 6

Fotos af Marie Zia.

Skrevet af Mat 04.07.2006 arkiveret under LiveSpot |