19.01.2007
Owusu & Hannibal – ‘Living with Owusu & Hannibal’ (album)
Det er måske de færreste der vil nikke genkendende til navnet Owusu & Hannibal, men ikke desto mindre har den danske duo fået kontrakt med det interessante amerikanske label Ubiquity Records, der blandt andet er kendt for at huse kunstnere som Platinum Pied Pipers og Sa-Ra Creative Partners. Det store spørgsmål er så bare, kan Phillip Owusu og Robin Hannibal løfte arven fra tidligere Ubiquity udgivelser og lave en ligeså spændende plade?
Det første der sker når pladen afspilles er, at man får sig en overraskelse pga. af den noget uventede intro; er det den rigtige skive man har fået sat på? Ud af højtalerne brager gæv, dansk børnesang over en akustisk guitar – hvordan kunne Owusu & Hannibal nogensinde blive signet til et anerkendt amerikansk pladeselskab? I de få sekunder der går, fra første skæring stopper til næste begynder, sidder jeg med krydsede fingre og håber på, at jeg ikke bliver mødt af mere lejrbåls-guitar og en mand der lovpriser sin cykel, eller synger lalleglad om en lille kodreng. Heldigvis skal det vise sig, at jeg skal tilbringe den næste time i selskab med noget af det bedste danske musik der er kommet i 2006. Skiven sender lytteren på en musikalsk uforudsigelig rejse der leder tankerne hen på kunstnere som Mocky, Raphael Saadiq, Musiq Soulchild, Zero 7, J Dilla indeholdende elementer af Kraftwerk, tilsat en ung Michael Jackson vokal.
I sig selv er albummet en lækker blanding af akustiske instrumenter, med et fint touch af elektronisk lyd og soul. Et glimrende eksempel på dette er ”Watch”, der efter at have malet et fantastisk univers via akustiske instrumenter, skifter karakter og genopbygger en lige så fin lydkulisse, hvor hovedvægten dog denne gang ligger på elektroniske instrumenter.
Flere steder på pladen formår de to herrer at skabe et meget drømmende lydbillede, der tilsat Owusus fine silkebløde stemme gør, at mange numre passer perfekt til en søndags chiller. Endvidre er de emner Owusu vælger at tage under kærlig behandling – alt fra en immigrants natarbejde til en fyr der forelsker sig i en pige fra en film – atypiske emner der gør, at pladen får en længere levetid og, at man rent faktisk gider at lytte efter og tænke over hvad der bliver sunget.
Pladen er dog ikke kun spækket med mellow og fortryllende tracks. I skarp kontrast til disse, står numre som det 80’er klingende og meget Eurythmics inspirerede ”Upstairs Downstairs”, samt ”Lonnie’s Secret”, der indeholder meget energi og sagtens ville kunne fungere på klubben.
Owusus smøde vokal går utroligt godt i spænd med det musikalske univers og giver produktionerne det ekstra liv og sjæl, der gør at pladen får en levetid der er væsentlig længere end ufattelig mange af de metervare-albums der udkommer i dag.
Det er til at mærke, at Owusu & Hannibal ikke føler, at de skal holde sig indenfor rammer og regler. De lader sig ikke begrænse, men udnytter de musikalske udtryk som deres egen lille legeplads. Kombinationen af elektroniske og organiske instrumenter, electronica og soul samt Owusu & Hannibal, har givet afkast i form af et fantastik album, med smuk musik som væsentligste omdrejningspunkt. Eneste akilleshæl skulle lige være, at der ved første lytning, enkelte steder, kan være svært at få fat i, hvad den gode Owusu synger.
Med denne plade markerer Owusu & Hannibal, at de har en klar international lyd og må stå som en af de bedste, hvis ikke den bedste, danske udgivelse der er kommet sidste år. På en måde meget retro i sin elektronisk og synthesizer-klingende lyd, og på den anden side virkelig innovativ i form af de chancer de tør tage – især set ud fra dansk optik. Netop overraskelserne, pladens alsidighed og uforudsigelighed er dens forcer.
Hvad kan man så, som inkarneret hiphopper, få ud af at investere i denne plade? Hvis man er ”hard core G-unit fan”, vandrer rundt med kæmpe skyklapper for øjnene og slukker for en plade, hvis ikke der har lydt mindst tre pistolskud i de første 30 sekunder, vil man nok ikke se pladen som den store gevinst, selvom man burde give den tid. Hvis man derimod hører til i kategorien ”mere alsidig hiphop lytter”, er her uden tvivl meget at komme efter, da musikken er inspirerende og nytænkende. Godt nok er hiphop-viben ikke så eksplicit som tilfældet er med Nobody Beats the Beats projekterne hvor Owusu & Hannibal også har været ind over, men den er der, og skinner igennem ved flere lejligheder.
5 ud af 6 spots
Læs Ann Noyds interview med Owusu & Hannibal her, http://OFFLINEZIP.wpsho/2007/01/04/deffe-worldwide-winners-philip-owusu-robin-hannibal/
Skrevet af Johnny Lund 19.01.2007 arkiveret under Anmeldelser |