30.11.2011

Exampler – ‘Hunters & Collectors’ (album)

Vi lever i genrebeskrivelsernes tidsalder. De gamle firkantede genrer slår ikke længere til, og som et floddelta spreder musikken sig ud over bredderne i et væld af retninger. Under hiphop-paraplyen er der takket være soundcloud-revolution og effektiv distribution fra net-labels dukket nye problembørn op som for eksempel “wonky”, “skweee” og “glitch”. I Danmark har kollektiver som Boom Clap Bachelors og Sound Escape været repræsentanter, og nu er tiden så blevet moden til Exampler. Efter at have slået benene væk under selveste Per Vers udkommer debut(mini)albummet på Mixed Ape Music.

Exampler, der nok mest er kendt for sit arbejde i henholdsvis D’artcore og Veteran Cosmic Rocker, har endelig taget springet ud med egne vinger. På trods af titlen ’Hunters & Collectors’ skal vi bestemt ikke tilbage til forhistorisk tid. Heller ikke golden era. Nej, vi skal kigge fremad, ud i et mere futuristisk beatunivers, hvor den tilbagevendende snare er eneste sikre holdeplads du finder.
Tag for eksempel ’The Angles’ hvor en fabelagtig trommeprogrammering lægger grunden for et slag synthfunk, der sætter nakkemusklerne på overarbejde. Eller ’Dans til noget pop’ med et staccatoriff, der sender tankerne tilbage til den gang, man koblede modemmet op for at gå på nettet. Jo, der er bestemt plads til elementer af ovenstående, nyskabende genrer i Examplers musikalske legeplads.

Dog udforsker ’Hunters & Collectors’ meget mere end små nichegenrer. Gennem den sølle halve time, pladen udgør, er det imponerende, hvor mange stilarter Exampler kommer rundt i. Stilfremvisningen byder blandt andet på udflugter i funk, dubstep, soul og electronica. At Veteran Cosmic Rockers seneste udgivelse ’DKtoDK’ var et samarbejde med afrikansk musik, kan også mærkes på ’Hunters & Collectors’, hvor de afrikanske associationer vender tilbage i flere numre, og lidt fungerer som rød tråd.
Et godt eksempel er ’Insomnia’, der med pulserende jungletrommer og indisk citar får opbygget en cyklisk fornemmelse, der uden problemer kunne have varet i 10 minutter. I stærk kontrast står et nummer som ’Moment Girl’, der kunne sætte hofterne i gang på ethvert provinsdiskotek og dermed også, uden overraskelse, er blevet udvalgt til afsendelse til P3. Dog ligger der stadig et produktionsmæssigt dybere lag, der adskiller nummeret fra den fabrikerede samlebåndsskabelon.

Med et udtryk der stritter i så mange forskellige retninger, og et tempo der svinger op og ned for et godt ord, kunne man let forestille sig, at pladen ville miste fokus. Exampler får dog sneget sig uden om den fælde ved hjælp af gennemarbejdede overgange, der sikrer, at helhedsfornemmelsen ikke går tabt. Overgangsfasen er på nogle numre taget til ekstremerne, som for eksempel på tidligere nævnte ’Insomnia’, hvor referencerne til næste skæring allerede gør sig bemærkede efter 16 sekunder. Ikke nok med det, er mange af numrene små overgange i sig selv, og Exampler har en forunderlig formåen til at veksle mellem høj energi og lavt blus, uden at man som lytter opdager det. Et godt eksempel er ’Sa Bopp’, der starter ud aggressivt, hårdtslående og kaotisk, men ender ud i et mellow stykke, garneret med harmonisk vestafrikansk sang, der blidt skifter over til ’The Angles’.
 
Der er generelt virkelig tænkt over produktionspræsentationen på ’Hunters & Collectors’. Numrene folder sig ud inde i øregangen, og man kommer godt rundt i hørebøfferne med tremolo-knappen stabilt skruet i vejret, noget der især mærkes på den dystre og mægtige ’Chaos in order’. På trods af de til tider ekstremt fyldige produktioner, er der aldrig noget, der føles overproduceret, eller noget element, der bliver for dominerende. Samtidig er pladen også i høj grad live-instrumenteret, og det er sjældent, at musikken er orienteret rundt om et enkelt sample. Dette giver pladen et mere organisk lydbillede, der sikrer, at den til tider kolde elektroniske sound, får et modspil.
 
Det er en almen kendsgerning at instrumentalkunstnere, sjældent formår at holde sine projekter fuldstændigt instrumentale. Det samme gælder Exampler, hvilket giver et lidt blandet resultat. Mustaf Mbayes præstation på ’Sa Bopp’ viser fint, hvordan sangen og musikken kan agere ligestillet, uden at sangen bliver den styrende del af lydbilledet. Mere dominerende er sangfuglen Barbara Moleko, der med en skønt flydende vokal falder fint i balance med produktionen på det lækre nummer ’Wonders of the night’. På ’Moment Girl’ falder det dog helt igennem. Negash Ali og Nappion får hver især lagt et uinspireret vers og et kedeligt omkvæd, der hverken klæder produktionen eller giver nogen mening i resten af pladens kontekst.

Det hindrer dog ikke ’Hunters & Collectors’ i at være en fremragende plade, der formår at tage ud på opdagelse i forskellige verdener og stadig fremstå forankret i sit lydbillede. Maestro Exampler svinger sikkert med taktstokken gennem de komplekse kompositioner, og uanset genre bliver man revet med ind i de fyldige, tykke, landskaber.
Når det mest frustrerende man kan finde frem til er, at pladen er for kort, så må man som kritiker kapitulere. Jeg ville uden tvivl udråbe den til årets hiphopudgivelse, hvis ikke det var fordi, at det ville være en indskrænkning at give pladen mærkatet hiphop. Så uanset genrebenævnelse, så synes jeg, du burde rejse dig op, jage ned i butikken og gøre ’Hunters & Collectors’ til en del af samlingen. Det bliver du svært glad for.

5 ud af 6 spots

Skrevet af Svensker-Martin 30.11.2011 arkiveret under Anmeldelser |