20.05.2012

LiveSpot: Looptroop Rockers @ Loppen, 18. maj

14Looptroop Rockers har siden de tidlige dage altid vist en særlig hengivenhed overfor den danske hovedstad. At det samtidig er seks år siden, et fuldtalligt Looptroop har stået på scenen i det københavnske, gjorde ikke gensynet mindre nostalgisk. Et udsolgt Loppen lagde den 18. maj rammerne til en koncert, der klargjorde, at den kærlighed Looptroop har for København, bestemt er gensidig.

Der var både godt proppet og uhyre varmt, da tonerne til den noget uventede ’Egotrippin Pt. 4′ fra Embee’s debut-EP fyldte lokalet. Nummeret miksedes hurtigt over i den klassiske ’Looking For Love’, og da de fire herrer fra Västerås selvsikkert trådte ind på scenen, fik publikum travlt med at få hænderne i vejret. Man kunne mærke, at en Looptroop Rockers-koncert i København havde været tiltrængt i et længere stykke tid, og at svenskerne råbende efterspurgte ”Mer’ kärlek” havde nok mere med nummeret, end selve situationen at gøre.

Som sædvanlig havde de tre kompetente rappere Supreme, Cosm.i.c. og Promoe valgt mikrofonen som våben, mens beatmager Embee havde forladt pladespillerne fuldstændigt, og i stedet styrede slagets gang bag et trommesæt. Det fungerede eminent, da det gav ham mulighed for at lege mere med numrene og putte trommefills samt spontane trommesoloer ind for at tilføre noget dynamik. Det resulterede i, at der under hele koncerten ikke var mange numre, der lød helt som på pladen, hvilket i den her sammenhæng skal forstås i den bedste forstand. For eksempel endte ’Sweep Me Away’ fra den seneste plade ’Professional Dreamers’ med at skeje helt ud med først en drum’n’bass-behandling for derefter at gå over i en dubstep-inspireret finale.
Et andet specielt indslag denne aften var den hyldest til Beastie Boys, der var blevet arrangeret i forbindelse med Adam ‘MCA’ Yauchs død. Her fremførtes ’Long Arm Of The Law’, ’Bandit Queen’ og ’Looptroop Land’ i særlige udgaver med instrumentaler fra Beastie Boys’ omfattende katalog. Et ret vovet move, at ændre på opskrifterne i nogle af sine store hits, men medleyet var virkelig veltilrettelagt og fik om muligt endnu mere gang i publikum.

Generelt var de fire eksperimenterende svenskere ikke blege for at prøve ting af, da de satte setlisten sammen. Mest overraskende blev det, da man efter at have leveret ’Don’t Hate The Player’ til et fuldkomment ekstatisk publikum, pludselig over samme beat fremførte den Nationalteatern-inspirerede ’Barn Av Vår Tid’ fra 98-båndudgivelsen ’Punx Not Dead’. En virkelig sej drejning, der dog måske gik lidt hen over hovedet på det knap så svensk progg-kyndige publikum.
De tre rappere virkede ekstremt veloplagte og klar til at give publikum, hvad de havde at byde på. Vokalerne gik godt igennem, på trods af Embees frenetiske forsøg på at overdøve med sit trommespil. Det var især en fornøjelse at se Cosm.i.c. tilbage på scenen efter sin midlertidige pension fra 2007 til 2010. Vel tilbage med det grå guld viftet af skuldrene, fik han bevidst, at han i den grad stadig hører med under DSVG-fanen. Især på det politiske anthem ’The Struggle Continues’ blev linjerne lagt med en så intens glød, at man for alvor blev taknemmelig over mandens tilbagekomst:

And when your mind sees no difference between wrong or right/
And your life sees no difference between dark or bright/
And when not waking up is your only spark of light/
Remember we got a war to fight/”

Udover dette må man også tage hatten af for Supreme, der altid gør et kæmpe stykke arbejde med at få en solid kontakt til publikum. Denne opgave var dog formentlig ikke så svær at affinde sig med denne aften, da publikum var i en stemning, hvor alt hvad der blev kastet efter dem blev modtaget med kyshånd. Den frygtede præsentation af et nyt nummer, der som regel har det med at sætte en dæmper på tingene, var der intet af i aften. Den brandnye ’Troublemakers’ var et mere sydstatsinspireret nummer, der på trods af sin atypiske lyd blev taget ligeså godt imod som de andre.
At numrene ofte miksedes over i hinanden, og at der var skrællet nogle vers af her og der, medvirkede til at tempoet og intensiteten gennemgående var høj. Det føltes, som koncerten kun havde varet en halv time, da de garvede gutter takkede for i aften og steg ned af scenen. Efter forventede protester fra publikum vendte de tilbage, dog denne gang sammen med landsmanden Chords. Med fire numre, der alle omhandler taknemmelighed over hvad livet har givet, sluttede truppen af, og gik denne gang definitivt af scenen til publikums ovationer.

Looptroop Rockers har gennem årene stadfæstet sig som et liveband af høj klasse, og denne aften efterlades anmelderen uden et eneste punkt at sætte en kritisk finger på. At på den ene side tilfredsstille sin egen legesyge eksperimenteringstrang og på den anden side tilfredstille et hithungrende publikum, kan være svært, men disse fire herrer kombinerede begge elementer på den mest selvfølgelige måde. Looptroop Rockers råbte om ”Mer’ kärlek”, og det fik de…fra publikum og anmelder.

6 ud af 6 spots

Setliste:
Embee – Egotrippin pt. 4
Looking For Love
The Struggle Continues
On Repeat
Fort Europa
Sweep Me Away
Don’t Hate The Player
Barn Av Vår Tid (Over Don’t Hate The Player-beatet)
Trouble Makers (Nyt nummer)
Revolutionairy Step
Guru RIP (kan downloades her)
Beastie Boys Tribute: Long Arm Of The Law, Bandit Queen, Looptroopland
Darkness
Omkvæd fra Ambush In The Night går over til Promoe – These Walls Don’t Lie
The Building
Ekstranumre:
Fødselsdagssang for Cosm.i.c. (37 år)
Professional Dreamers
Magic Feat. Chords
Feel So Good Feat. Chords
Promoe – Lullabies to Myself

Foto: Janus Engel (klik for at glugge i ordentlig størrelse – se flere her)

Skrevet af Svensker-Martin 20.05.2012 arkiveret under LiveSpot |