04.07.2012
Roskilde 012: Warmup tredje dag – Med lyrikken i centrum
I takt med at dagene går, hjernecellekvantiteten svinder ind og vejret kun bliver varmere, er vi ved at nå derhen, hvor folk for alvor begynder at se slidte ud på årets festival, ikke mindst undertegnede. Det var derfor med en vis taknemmelighed, at dagens program kun bestod af to battles og et liveshow, før man igen kunne vende tilbage til at alment sumpe i lejren.
Dagens første kulturelle indspark inden den lange gåtur over til Street City, gik dog i dag til Kalles World Tour, der ved østindgangen sørgede for et veltrængt afbræk i ølhentningsrejsen mod Fakta. Kalle er en intet mindre end fantastisk enmandshær af et band, der spiller på alt, hvad der kan røre sig, i sine galskabsfortolkninger af diverse udødelige klassikere. Bevæbnet med en sprudlende musikalitet og en fuldkommen respektløs tilgang til sit repetoir fik Kalle fyret den af med imponerende mash-ups af blanft andet ‘Purple Haze’ og ‘Eye Of The Tiger’. For at gøre det hiphoprelevant, skal her nævnes at Kalle i disse dage fungerer som opvarmning til selveste Malk De Koijn, så noget må manden bestemt gøre rigtigt. Det kan varmt anbefales, at du holder øje med Kalle i dit område, da han eftersigende ikke skulle være færdig med spontane koncerter på årets festival.
Tilbage på skatescenen var det anden dag for Rap Slam Battles-programmet, der forhåbentlig ville byde på noget lidt bedre end gårdagens uheldige show. Dagens første battle stod mellem to debuterende kræfter i Rap Slam-sammenhænge, nemlig Dialekten-rapperen Nota Bene og vinderen af DM i Poetry Slam 2012 Jacob Hallgren. Jacob Hallgren, der normalt ikke har meget med battles at gøre, startede showet ud med at “lave en Canibus”, og hev en notesblok frem. Herefter lod Jacob ordstrømmende flyde ud i en voldsom fart, der desværre gjorde det ret besværligt at følge med. Nota Bene fik med sin mere klassiske battleapproach bedre fat i Roskilde-publikummet, og med linjer om Jacob som “bogstavsvenderen Kategorina, lagde han klart bedst ud. Jacob Hallgren kom dog igen med en virkelig imponerende 2. runde, der for at træde i klichéerne var tilegnet Nota Benes mor. Her fik Jacob over en hel runde beskrevet Nota Benes mors beskidte tanker om Jacob, der blandt andet omfattede “grab’n’feeling-på-førersædet-i-forældrernes-bil-intentioner”. Nota Bene var dog bedre, med blandt andet et hårdt hipster-diss i 2. runde og en dræbende linje i 3. om, at hellere ville battle Kalle Pimp eller Ken1Crack i stedet for at spilde tiden.
Generelt fremviste Nota Bene et imponerende niveau med god rimstruktur og tunge punches. Jacobs poetiske stil kom desværre ikke helt udover scenekanten, til dels på grund af at være bundet til et papir igennem hele battlen. Begge kombatanter fik dog lavet en hæderlig indsats, og der summede af god stemning blandt publikum inden anden battle.
Denne battle var første tagteam-battle på årets Roskilde-event, og stod mellem Humme og Benjah vs. Rimligeden (aka Mund De Carlo og Balthasar). Bortset fra Benjah fra Benal alle med gode battles i bagagen fra tidligere events. Det var derfor spændende at se hvordan lidt erfaring ville påvirke niveauet i Rap Slams forholdsvis unge historie.
Det kan allerede nu afsløres, at skuffet blev man i hvert fald ikke. Benjah og Humme lagde hårdt ud:
“Den gode nyhed/
nogen kan li’ det lort i skriver/
Den dårlige nyhed/
det kun så længe din mor hun lever/”
På trods af fin levering og gode rim, kom Benjah og Hummes linjer dog til at blegne ved siden af den ordstorm, som Mund De Carlo og Balthasar havde forberedt. Med ekstremt mange enderim på samme ord og flittig brug af metaforer fik de to herrer præsteret et niveau, der ikke er sat mange gange før i Rap Slam. Hårde linjer om modstandernes skaldede rap, der var mere kemo-berretiget end Hummes isse, fik for alvor publikum op på mærkerne. Humme og Benjah prøvede at gi’ igen med linjer, som for eksempel at der kun er efterspørgsel efter Mund De Carlo, når nogen råber “Carlos til kasse 4”. Desværre var Humme og Benjahs niveau en smule ustabilt, og der blev jogget lidt for meget rundt i nogle banale linjer om modstandernes fede mødre og små pikke. Der var generelt ikke meget at gøre mod Mund De Carlo og Balthasar, der spydede rivalerne med deres velskrevne linjer: “I kunne ik’ lave comeback hvis i var genfærd”
Alle tre runder gik klart til de to StruglaZ-medlemmer, hvor især den sidste runde med et imponerende “det ik’ personligt”-set up, fik konkurrencen i knæ. Alt i alt en af de bedste tagteam-præstationer i Rap Slams historie, og et bevis på, at der begynder at være et vist niveau i den danske battleliga.
Efter dagens battles fortsatte skatescenens program i det lyrik-orienterede hjørne med koncert fra den forholdsvis nye gruppe Emma Lill’, bestående af Peter Blah, Jacob Blæst og Klør F.M. Med den spritnye gratisudgivelse ‘Drivende By’ har de tre rappere formået at fylde et hul i dansk rap, der sender tankerne til Cannibal Ox og Company Flow. Det konskekvent småsnaldrede Roskilde-publikum er måske ikke det mest taknemmelige at præsentere den slags rap for, men med en afslappet sceneoptræden, der bedst af alt kan beskrives som tre gutter der hænger ud og spytter rim, fik showet en behagelig cipher-følelse, hvor et lille intimt publikum med spidsede ører stod og nikkede med nakken.
På trods af den afslappede tilgang var leveringen glødende intens, og de dystopiske ordbilleder væltede ud i en konstant strøm, hvor “Fuck omkvæd”virkede til at være den førende parole. Efter at første nummer blev kørt af med forfærdelig lyd og så godt som ingen vokal, kom der styr på sagerne, og numre fra debutpladen, som ‘Anden Taler’ og ‘Vandretro’ blev leveret på overbevisende manér. Emma Lill’s komplicerede tekster inviterede ind til stillestående lytten fra den lille, men trofaste forsamling, og der blev godt nok serveret nogle mindeværdige linjer. Frem for alt 2. vers i ‘Strømsvigt’ fortjener lidt spalteplads:
“Hvem vil svinge penslen på det sorte lærred/
jeg vover pelsen med en brun uden stempel fra skolelæreren/
prøv at stille skoene her/
jeg mente det da jeg sagde permanent
forvent ingen belysning omfavn, det’ kronisk stær/”
Emma Lill’ gav en imponerende rundtur i sit lyriske univers, hvor “man har et standpunkt til gulvtæppet trækkes væk”, og det medvirkede til denne tirsdag blev en dag, hvor lyrikken stod i centrum. En på alle måder lækker dag på skatescenen, hvor dansk raps mere alternative kræfter fik lov til at teknisk brillere.
Foto: Kenneth Nguyen
Skrevet af Svensker-Martin 04.07.2012 arkiveret under LiveSpot |