16.07.2012
Pede B – ‘Over Askeskyen’ (album)
’Over Askeskyen’ er et meget voksent album, hvorpå Pede B for alvor viser, at hans pen er en af landets skarpeste, og at han har potentiale til at nå langt bredere ud end til undergrundspublikummet; vel at mærke uden at miste troværdighed.
Albummet, som er blevet til i samarbejde med DJ Noize, har stor tematisk bredde, og selvom Pede vel stadig primært er kendt for sine Fight Night-triumfer, kan kun få af numrene på pladen beskrives som battlerap.
Et af de få tracks som falder i denne kategori, er pladens første skæring, som har fået den lidet fantasifulde titel ’Indledningen’. Det er heldigvis kun titlen der er kedelig, for Pede myrder det:
“Tilbage som om jeg nogensinde forlod scenen
Kobensflow rammer dit hoved som en brosten
DGP ’96 – alle mod én
Kom og få et problem/ tre-to-én”
Stribevis af velskrevne rim og punches som siddet i skabet pryder den fremragende, dystre produktion. Samtidig synes jeg Pedes levering (som minder mig lidt om Mass’ på ’Kongens Fald’) er i særklasse på netop dette track, som lukkes med linjerne:
“Der er flyveforbud for alle i byen
Ham der holder alle andre nede – kald mig askeskyen”
Så skulle det være slået fast. Personligt havde jeg været overordentlig tilfreds med et helt album i stil med åbningstracket, som i min bog er albummets stærkeste, men på den anden side er det forståeligt nok, at Pede har haft brug for at vise, at han er andet og mere end en battlerapper.
Og det beviser han fuldt ud på resten af pladen, hvor man kun finder et enkelt track (’Isbjørn’) som jeg vil kategorisere som battlerap; resten er emne- eller konceptbaseret, når det da ikke er decideret historiefortælling.
I alle tilfælde er det svært at sætte en finger på det indholdsmæssige. Pede er absolut en habil rimsnedker, men skal jeg være hyperkritisk, synes jeg stedvis han virker mere optaget af rimstruktur end indhold, så enkelte linjer kommer til at virke en anelse søgte – men det er altid en hårfin balance.
Produktionerne (hvoraf broderparten er leveret af DJ Noize) holder også et højt bundniveau. Udover ’Indledningen’ er jeg især glad for ’Så Længe Det Varer’, som er et for Pede ganske ukarakteristisk sommeragtigt feelgood nummer, hvorpå Noize har kombineret et tværfløjte(?)-sample med stramme trommer og stedvis scratch. Det soulede ’Hun Vil Ha’’, som minder en hel del om Brother Alis ’Picket Fence’, er et andet favorittrack.
Endelig er jeg en sucker for de obskure vokalsamples, som er brugt på ’Ærlig’ og – især – ’Brænder Op’, der såvel tematisk som stemningsmæssigt henleder tankerne på den præ-Katoklysmiske Clemens’ ’Flammende Oprør’.
Skal man for en stund have nej-brillerne på, er der imidlertid også et par produktioner, som ikke holder i længden. Der er noget ufærdigt, uforløst over produktionen på ’Isbjørn’, som ellers lyder lovende de første få takter, men så ligesom ikke kommer ud af stedet. Der mangler noget progression eller variation. Det Adam Sampler-producerede ’Nedtælling’ fungerer heller ikke rigtigt – ikke fordi det er dårligt håndværk (det er det ikke), men fordi det ikke rigtigt matcher Pedes rapstil. Det corny omkvæd havde jeg også gerne været foruden.
Men det er alt sammen småskavanker ved et ellers virkelig gennemført og helstøbt album, som absolut er bekendtskabet værd. At Pede har ladet DJ Noize levere de fleste af produktionerne og fungere som en slags tovholder på projektet har helt givet været en klog disposition, og hvis de to fortsætter samarbejdet fremover, har det potentiale til at blive rigtig, rigtig stort. En stor ros skal også lyde til Pede for at holde det nede på mikrofonen solo hele vejen igennem – der er et par sjove gæsteindslag fra blandt andet Joan Ørting og Hans Otto Bisgaard samt et par gæstehooks, men al rap fremføres af Pede selv.
5 ud af 6 spots
Skrevet af Mic 16.07.2012 arkiveret under Anmeldelser |