
“The Listening” hedder debutalbummet fra trioen Little Brother, bestående af MC’erne Big Pooh og Phonté og produceren 9th Wonder. Titlen skal ses som en kommentar til en pladebranche præget af manglende fordybelse og en overflade, der kan være svær at kratte hul på for bands med noget på hjerte. Den første positive respons fik de, da de lagde de et par tracks ud på message boardet på Okayplayer.com. Dette resulterede prompte i lovprisninger fra folk som ?uestlove og Pete Rock. Sidste år fik de så en aftale med ABB Records i stand, hvorefter deres første plade ramte butikkerne. En plade, der udstråler nødvendighed, grundighed og kærlighed til musikken, men samtidig en plade, der er fuldstændig bling-løs og ryddet for gimmicks, hvilket nok vil skræmme den rastløse lytter væk. På Roskilde Festival 2003 stod de for første gang på en scene udenfor USA (ligesom Jaguar Wright), hvilket tydeligvis var en stor oplevelse for dem. 9th Wonder var blevet tilbage i USA p.g.a. sygdom (øv), men jeg tog en snak med de store drenge Phonté og Big Pooh efter koncerten.
Det er første gang i har givet koncert uden for USA. Hvordan synes i det gik?
BP: Det gik rigtig, rigtig godt. Det var en fantastisk oplevelse. Jeg vidste ikke, at folk ville være så modtagelige. Det var en stor fest, og det er sådan vi helst vil have at vores koncerter skal være. Nogen gange, når vi er ude at optræde, står folk og glor på os som om vi er et videnskabeligt eksperiment. Den type jobs vil jeg helst undgå, ligemeget hvad lønnen er. Sådan en dag som i dag var helt anderledes, og vi vil helt sikkert komme tilbage til Danmark og Europa og spille igen.
Kan i mærke forskel på publikum her og i USA?
BP: Der er stor forskel. Jeg ved ikke engang, hvor mange af dem der var til koncerten i dag, der rent faktisk har hørt vores plade, men de festede som om vi var Wu-Tang Clan! I USA gider folk ikke at give den op, med mindre de kender dig godt. Her er folk mere livlige.
Hvad synes i om Danmark?
P: Vi kom til København i går morges, og har bare gået lidt rundt i byen og checket det ud. Sjovt nok, man rejser langt væk, og forventer at møde noget fuldstændig anderledes, men en masse af det minder mig om derhjemme. Det virker cool.
BP: Med undtagelse af de små senge!
P: Europa er helt klart ikke gearet til store fyre. Vi får ingen kærlighed på den konto. I har små senge, små badeværelser…åh, min gud. Hjælp os lidt her! Jeg har aldrig nogensinde været lille. Jeg har været stor siden 8. klasse. Og kvinderne er bange for én, når man kommer hen til dem på et diskotek. Man er nødt til at snakke meget blødt til dem, for ikke at skræmme dem væk. Når de så kan se, at man er en OK, kører det fint, hehe. Men generelt set er det cool her.
I bliver ofte sat i bås med jazzet, organisk hiphop, som f.eks. A Tribe Called Quest. Er i enige i den beskrivelse?
P: Ja, jeg er helt enig. Vi er inspireret af grupper som Tribe, De La Soul, Jungle Brothers, og nutidige grupper som Outkast, Slum Village og The Roots. Det er den type hiphop, vi er opflasket med, og når man bliver sammenlignet med legendariske kunstnere som dem, skal man være taknemmelig for det. Hvis vi blev sammenlignet med JA Rule eller en anden døgnflue, ville det nok være en helt anden sag!
BP: Det er også derfor vi har valgt navnet Little Brother. Vi betragter os selv som lillebror til vores inspirationskilder. De er vores mentorer. Vi forsøger bare at bygge videre på den tradition, de har lagt fundamentet til.
Sidste år talte jeg med gruppen Five Deez, som er fra Cincinatti, om at komme fra et sted, hvor hiphop-scenen ikke er så forfærdelig stor. I kommer fra Durham, North Carolina. Hvordan er scenen dér?
P: North Carolina har ikke rigtig nogen definérbar lyd eller stil. Det bedste man kan gøre, er simpelthen bare at lave den musik, man selv har lyst til at høre. Vi havde ikke lyst til at lave bounce-musik a la Trick Daddy eller Trina, bare fordi vi kommer fra syden. Vi vidste at mange folk nok ikke ville tro at vi kommer fra NC, men sådan er vi altså. Der er ikke ét eneste usandt element på vores plade. Vi har lavet den musik, der var i vores hjerter.
På nummeret “Roy Lee, Producer Extraordinaire”, gør i grin med keyboard-beats. 9th Wonders beats er kraftigt Pete Rock-inspirerede. Skal musikken nødvendigvis være bygget op om støvede vinyl-samples?
BP: Nej, det skal bare være fedt! Jeg synes f.eks. at Swizz Beats har lavet både fede ting og mindre fede ting. Det kommer ikke an på om man bruger samples eller hvilket udstyr man benytter. Hvis ikke resultatet er dope, er det ligemeget. En maskine er kun så god som den person, der betjener den.
P: Vi forsøgte egentlig ikke at pege fingre af nogen specielt. Mange af de producere, der har en mere elektronisk lyd, som f.eks. Rockwilder, Timbaland, Swizz Beats og The Neptunes, laver sange som jeg synes er rigtig fede. Det var mere et nøk i retning af de folk som hører et Rockwilder-beat og tænker: “nå, det er det jeg skal lave nu”. Der er for mange, der bare hopper med på den sidste stil, uden egentlig at have nogen bagtanke med det. Et Neptunes-beat virker ikke for alle. Det sikrer dig ikke platin-salg. Det gør dig ikke mere fresh. Man skal være tro mod sig selv og forfine sit eget udtryk.
Mange af teksterne på “The Listening” er ret personlige, som f.eks. på “Speed” eller “Away From Me”. Føler i at der en generel mangel på indhold i hiphop-tekster i dag?
P: Tildels. Jeg tror måske at det er bedre at sige, at der er en mangel på personlighed i hiphop i dag. Der mangler en ægte kommunikation med lytteren. Der er mange MC’er som er ekstremt lyriske på papiret, men ligegyldige at høre på i virkeligheden. Med sange som dem du lige nævnte, prøver vi at nå videre end bare at fyre ord af. Vi prøver at lave en forbindelse til lytteren. Tag f.eks. N.O.R.E. Han er på ingen måde den bedste rapper gennem tiderne. Selv hans fans vil sige at han er en dårlig MC, men han taler om det han kender til, hverken mere eller mindre. Han er ærlig, og det kan folk relatere til. Det er dét, det handler om. At sige noget i dit rim, der får folk til at føle dig. Det handler ikke nødvendigvis om indhold, men om formål. Der er for mange derude der rapper uden at have et formål med det.
Hvad mener i om den tilstand, hiphop er i generelt i dag?
P: Det er dårlige tider for musik i det hele taget. Det er dårlige tider for hele verden. Fly flyver ind i bygninger. Folk er ikke glade. Musikken er bare en afspejlning af den stemning. Mange har svært ved at være kreative. De føler sig uinspirerede, fordi situationen er så fucked up. Men jeg er sikker på at det nok skal blive bedre. Det gør det altid. What comes around goes around. De folk, der holder ud, vil komme ud af det 10 gange stærkere.
Hvis i kunne knipse med fingrene og ønske noget, hvad ville det være?
P: Jeg kunne sagtens sige et eller andet corny, som f.eks. fred i verden, men faktum er at jeg er flad! Jeg ville ønske mig en masse penge, fordi så ville jeg ikke behøve at stå til ansvar for nogen pladeselskabsdirektører. Så kunne jeg tage mig af min familie og venner og lave musik med Little Brother fuldstændig på vores egne betingelser. Og jeg kunne give fingeren til alle dem der har prøvet at tage røven på os og alle dem der har rynket på næsen af os. Word.
Foto: Rasmus Dengsø © Rapspot.dk
Læs resten af 'Roskilde 2k3: Brothers in Arms – interview med Little Brother' »
Roskilde 2k3: Brothers in Arms – interview med Little Brother
Anden ladning graf billeder er skudt afsted fra Ruskilde 2003.
Mad Con består af Kapricon fra Etiopien og Critics fra Sydafrika, der repræsenterer et af norges up-and-comming håb for efteråret. Til Roskilde var de et af de mest energifyldte bands til Nordic By Nature, og de sprudlede stadig af overskud da vi hookede op med dem i solskinnet bag scenen. Rapperne var smilende og venlige interviewet igennem, men alligevel ikke blege for at drille den danske rapporter, og det hjalp selvfølgelig ikke at svensk raps bullerbasse, Ken Ring, også havde slået vejen forbi. Vi fik fortalt en del eksklusive nyheder, et par håb og drømme, blandet med en personlig trussel og et opråb til de danske hip-hoppere.
Kapricon: Det var alle sammen nye sange, fra vores kommende album – selv folk i Norge har ikke hørt dem. Den første single udkommer i august, produceret af Ken Ring! De to første singler udkommer på vinyl, og så dropper vi albummet officielt dem.
Kapricon: At blive hørt, at få folk til at lytte til de ting vi snakker om. Vi vil naturligvis gerne leve af vores musik, og købe biler og tage os af vores børn, og hvis vi kan det mens vi gør det, vi elsker at gøre, samtidig med vi får respekt for det, er det smukt. Vi har ingen intentioner om at leve efter white trash idealer som Eminem.
Equicez har været connected med Danmark siden Frez Force trak gruppen ned til en række live shows for et par år siden. Rapperne Cast og F_EMOne præsterede altid at rocke huset lige meget hvor de spillede, og hangen til freestyle cyphers og weed-smoking gjorde de faldt lige ind i et hvert jam. I midlertid har gruppen vokset sig store i Norge via albummet “Generation Equizes – State of Emergency”, et hardcore og bangede album, de fleste hip-hoppere ville nyde. Da de denne gang optrådte til Roskilde var det med flere hundrede dedikerede fans i publikum, og de vandt givetvis flere både danske og svenske fans ved optrædenen. Bagefter fangede vi Cast, der sad og chillede på en bænk backstage, efter en veloverstået koncert. Cast syntes selv, han var et dårligt interview-offer, men selvom han mest grinede af spørgsmålene, fik vi stadig smæk for skillingen.
Son Of Light er en af veteranerne på den norske scene. Under sit tidligere alias N-Light-N har han været en stor del af Tommy Tee‘s udgivelser, hvor han køligt lægger en modvægt til den f.eks. noget mere flamboyante Diaz. Til Roskilde havde han bogstavelig talt valgt at stille i stærkeste opstilling med et tæskehold, der talte kæmpestore DJ Hercules og Whimsical fra 5te Kollone. Vi blev inviteret ind i hans backstage lokale før han gik på scenen, og her diskuterede vi hip-hop’s forfatning både i Norge og verden generelt. Til trods for at rummet var et kaos af nordmænd, der skulle købe cigaretter og give hinanden daps talte Son Of Light talte afslappet, velovervejet og fokuseret
Yeah, jeg starter med en intro Tommy Tee har produceret, et monumentalt beat, der nærmest lyder religiøst. Min musik er ret mørk, i modsætning til dem der har spillet før mig, der har haft mere livlig musik, som publikummet bouncer til. Det er ikke min ting, vi spiller hotte tracks med masser af energi, men ikke ‘happy-go-lucky’ -agtig musik. Min musik er mere mørk og kold, som publikum kan få forfrysninger af, når de føler stemningen.
De er drengerøvenes yndlinge og yndlingsaversion for de politisk korrekte. De tager dig i din nuggi og smacker din booty. De er Suspekt og de giver ikke en fuck. Deres ligefremme tekstunivers, præget af illegale substanser, panserhad og promiskuøse kvinder, falder ofte de ømskindede for brystet. Mister de søvn på grund af det? Næppe. Efter udgivelsen af deres seneste album “Ingen Slukker The Stars”, har de oplevet en stigende interesse for deres musik, hvilket blev cementeret med en særdeles veloplagt koncert som som de første repræsentanter for nordisk hiphop fredag eftermiddag. Umiddelbart efter showet, mødte jeg Albertslunds sønner Bai-D og Orgi-E over et par saftige steaks og en håndfuld pilsnere.
O: Jeg synes det er fedt der bliver taget lidt mere hånd om skandinavisk musik generelt. Vi har så mange fede hiphop-, rock- og popnavne, at der ikke er nogen grund til at importere så meget fra USA. I virkeligheden er mange af vores navne bedre, USA har bare pengene til at markedsføre sig så godt over hele verden. Jeg synes det er vigtigt at holde lidt mere fast i det vi selv kan, og gå ud og gøre folk opmærksomme på det.
O: Ud over en enkelt optræden til Årets Rapper, hvor det gik lidt i kage, har folk gået amok hver gang. Da vi spillede i Studenterhuset i Næstved, kogte det helt over, og højttalerne faldt ned over en anmelder fra Næstved Tidende. Tilsidst væltede folk op på scenen under det sidste nummer og fyrede den af med os. I Randers kunne vi ikke få lov til at gå ned fra scenen. Vi måtte næsten spille hele sættet to gange i træk.
RJD2 skabte oprindeligt røre i undergrunden med sine produktioner for det New York-transplanterede Columbus-crew MHz tilbage i midt-90erne. Han udsendte derefter forskellige undergrundsudgivelser og mixplader og brændte for alvor ind i undergrundshovederne bevidsthed med singlen ”Let the Good Times Roll” fra Definitive Jux.
Det er klart et problem – mange, der opfører den slags musik har simpelthen bare en computer med, hvor de har deres set liggende, og så trykker de ’Play’, hvorefter de står og lader som om de spiller noget af det live. Jeg har foreløbig besluttet mig for at holde mig til grundlaget – to pladespillere og en mixer; jeg har hverken computer eller MPC med på scenen. Jeg prøver derved, at bibeholde DJ-elementet af det, jeg laver. Men jeg ved ikke, om det vil vedblive at være tilfredsstillende og det kan være, at jeg i fremtiden vil forsøge mig med noget andet.
Roskilde Festival er ikke kun koncerter, hor og druk. Det VRIMLER med gøglere og exhibitionistiske showmen som hører under betegnelsen ‘event gruppen’. Event gruppen husede også 20 graffiti malere fra ind og udland i år (tjek op for graffiti billeder i linselus).
Første ladning graf billeder er skudt afsted fra Ruskilde 2003.

