Efter internet-anbefalinger fra bl.a. Pete Rock, ?uestlove og Fluidman anskaffede jeg mig for et par uger siden Little Brothers debut-album “The Listening”, men faldt ikke bagover af begejstring. Efter et par gennemlytninger voksede den på mig og jeg fandt ud af at det er en plade, der gør sig bedst hvis den høres sammenhængende. Hvis numrene tages ud af kontekst, gør de måske ikke meget væsen af sig, men hvis man giver det en chance er man hooked på Lil’ Bro.
Det samme kan siges om deres koncert i Pavilion-teltet. Først varmede den kvindelige DJ Nicci Cheeks crowden op med et par plader, uden at gøre meget væsen af sig. Så forsvandt hun igen og efter en “We Will Rock You”-intro, kom Big Pooh og Phonté og deres turmanager på scenen med stor energi, komplet med “say hooo”-lignende klichéer, og man tænkte: “ja ja, så ok da”. Først afskrev jeg dem som tre Fat Boys-lookalikes, der hoppede retningsløst rundt på scenen, og min skuffelse over at deres producer 9th Wonder ikke var med på grund af sygdom, var stor. Efterhånden som jeg smed anmelderhatten og lod mig rive med, blev min skepsis dog hurtigt skudt i sænk.
Little Brothers univers er meget traditionsbundet, på godt og ondt. Produktionerne er kraftigt inspireret at Pete Rock, tekstuniverset er meget “true school”, og Phonté lyder som en mutation mellem Mos Def og Common. Ligesom på deres plade var der i deres live-show masser af referencer til perioden ’87-’92 og kunstnere som f.eks. Nice & Smooth, Public Enemy, Slick Rick og Eric B & Rakim. De omtalte selv den æra som “way back in the old school”, hvilket må siges at være en tilsnigelse, men hvad fanden.
De spillede de fleste af de stærkeste numre på pladen: “Whatever You Say”, “Speed”, “So Faboulous”, “The Yo-Yo” og min personlige favorit “Make It Hot”, og fik efterhånden pisket en stemning op blandt publikum. Klimaks var da den Al Green-samplende “Light It Up”, gled over i netop “Let’s Stay Together”. Faktisk spillede de nærmest hele originalen fra ende til anden, komplet med fællessang und alles. Det kunne måske virke som et nemt trick, men så igen: what the hell. Jeg synes selv det var dejligt befriende og det gav koncerten en herligt uprætentiøs feeling.
Little Brother tager deres hiphop-historie og tradition meget seriøst, grænsende til det bagstræberiske. Derfor synes jeg det var lidt selvmodsigende at de ikke har en bad-ass DJ til at cutte letten op på scenen, men jeg synes alligevel at de leverede en medrivende koncert, og det var jeg ikke alene om. Det var ligesom deres skive: solidt uden at være prangende. Folk var med dem, og da det var deres første rejse uden for Guds Eget Land, var de tydeligvis benovede over den overvældende modtagelse. Det kammede dog en smule over da de spillede “We Are The Champions”, mens de gik af scenen.
På titelnummeret fra albummet lyder det desillusionerede omkvæd: “They ain’t listening, they thinkin’ ’bout their Timberlands/They say the shit we talk about ain’t interesting/We got a better chance of blowing up in Switzerland/Holla if you hear it, cuz niggas ain’t listening”. Det skulle så hermed være dementeret.
Se live video klip fra koncerten klik for at downloade
Se billeder fra koncerten
1, 2 & 3
Fotograf: Rasmus Dengsø© Rapspot.dk
Roskilde 2k3: Little Brother – Solid Rock
Her skulle der have været en anmeldelse af Malk De Koijns luk-og-sluk koncert på Roskilde Festival 2003, men efter 4-5 dages festival-dækning var Rapspots redax simpelthen for matte i sokkerne til at kunne give den en retfærdig omtale. 3:30 AM søndag aften var vi fysisk og psykisk ude af stand til at holde os oprejst under hele showet. Vi så og hørte det, men så alligevel ikke.
Backstage på Pavillionen møder vi Big Pooh & Phonté fra Little Brother. Hør dem give den op for moderskibet Copenhagen Rapspot
UFO og Yepha har været en af de de mest positive debutanter i dansk rap i år. Det er sikkert fordi de overhovedet ikke er debutanter, men har rykket liveshows til jams i årevis, gæstet masser af kompilations og så vandt UFO jo MC’s Fight Night titlen i 2002. Men nu er det alvor, singlen er droppet, videoen roterer i Boogie og albummet er rundt om hjørnet. Til Roskilde spillede de på Vans scenen, og forvandlede stedet, der fyldte en fjerdedel af Campingscenen, til en mediebegivenhed, der både kom i fjernsynet og på forsiden af Roskilde-avisen!
Aesop Rock var blandt Roskilde Festivalens nyere men mere interessante navne. Han spillede Lørdag aften kl. 21 på Odeon scenen sammen med El-P og RJD2, som tilsammen udgjorde denne aftens repræsentanter for Definitive Jux. Aesop Rock er gået fra at være et af New Yorks mere spændende undergrunds navne tilbage i 97-98, til nu at være et af trendhippiernes og hip hop trueisternes foretrukkene pladeselskab, Definitive Jux, frontfigurer.
Inden deres koncert hookede Rapspot crewet op med Saïan Supa Crew – eller rettere: 3 af dem – i deres tourbus backstage, hvor Sly the Mic Buddha og Sir Samuel sad, mens Leeroy Keziah lå og voldstenede (Feniksi var i bad og Vicelow var gået kold på bussens anden etage). Sir Samuel var den mest opvakte, men også de to andre vågnede lidt op, da spørgsmålene begyndte at komme, og førstnævnte lavede en svedigt drop til os, som kan høres andetsteds (red. i backstage sektionen). Deres tungstener fremkaldte bange anelser hos Rapspotterne, men disse blev, som man kan se i vores anmeldelse, gjort til skamme af det brag af en koncert de leverede kort efter.
Eftersom tøj og skomærket Vans havde valgt at sætte dansk rap og skating sammen på Roskilde festivallen, syntes jeg det kunne være interessant at se hvad rapperne og skaterne egentlig sagde til hinandens kultur ude på camping arealet. Mens diverse danske rap-grupper som Per V & Noize, Clemens, Ufo & Yepha, Rent Mel og MC Jimmiee bustede rim fra en platform, fik folk deres Tony Hawk på og fløj på skateboards, rulleskøjter og BMX cykler op og ned af ramperne i takt med musikken.


