05.09.2013
DemoSpot no.2: Kølig Kaj
DemoSpots DeLorean tidsrejsesuser videre over bælterne og slår ned i Djursland anno 1994, hvor prod-kongen Kølig Kaj rappede hele ‘2 Can Kaffe’-båndet ned gennem skærmen på sin standerlampe. Tag med og få historien bag hit-hooket “Ula la lej” — og et bonusindslag med Konen.
DemoSpot er RapSpots digitaliserede hiphop-museum, der tager dig med tilbage til en pionertid, hvor internettet endnu var et plotelement i sløj sci-fi, og dansk rap foregik til obskure jams og på kassettebånd, man fik overspillet af sin homie. Start eventuelt med PTA’s forord til projektet og kom i museumsstemning.
I prod-båndenes storhedtid var Kølig Kaj aka OMC fra Pindstrup umulig at komme uden om med et godt stykke over hundrede demonumre, enten solo eller sammen med mylderet af Djursland-fødte konstellationer som Pinde Posse, Boogie Down Daugaard, Acoustic Sample Productions — og Rim til Rytmer, hvor Kølig teamede op med blandt andre Dasko D og DJ Ruff n’Tuff aka Tue Track. Solo-båndet på DemoSpots udstilling er ‘2 Can Kaffe’ fra 1994, hvor Kølig Kajs forbindelse og slægtskab til barndomsvennen Tue Track og hans nystiftede Malk De Koijn er ganske tydeligt i både flow og direkte tekstreferencer.
Som OMC var han senere i 94 med i det legendariske Stop Volden-lineup til ‘Det holder’, og MC-navnet Kølig Kaj nåede ud i den bredere undergrund med Tue Track-producerede bidrag til begge de to skelsættende kompilationer fra 96, ‘De Grimme Ællinger’ og ‘Rap O Mania’. Men når Kølig Kaj stadig i dag er et household name, er det selvfølgelig fordi han ved Chief 1‘s mellemkomst pludselig så sig selv stå til Dansk Melodi Grandprix 1997 — og vinde. Med berømmelsen fulgte debutalbummet ‘Solgt Ud!’ (tjek RapSpots genopdagelse her), men også enden på artisten Kølig Kaj. Op fra asken steg KoolBandi, som netop i år barsler med et længe ventet vinylalbum.
Hvordan blev demoen til?
Denne demo blev hakket ind: Beat, rap, færdig, næste. Sådan var stilen med prods, de opstod, og når de var på 4-spors-båndet, var det bare i postkassen til prod-vennerne og videre. Der var ingen plan, når jeg lavede prods.
Inspirationen her var vel bare, at jeg kedede mig, efter Tue Track var flyttet til Hillerød, og Dasco var stoppet med at lave musik. De gamle prodfolk var nærmest stoppet, Tue og Geo havde fundet sammen med Blæs — på denne tid kendt som Power P i prods. Så jeg legede egentlig bare alene
Den er indspillet på en Amiga 500 opgraderet til 1mb ram og 4-spors Fostex-båndoptager. I en sang-mikrofon med lampeskærm som delay.
Hvad var forventningerne til demoen og hvordan var responsen?
Forventningerne var jo altid, at prod-folket hørte det, og at de spillede det over til deres venner. Vi udgav jo ikke sådan en hel flok bånd, det var noget, man fik spillet over af prod-folket.
Responsen var god, det var faktisk, som jeg husker det, det sidste prodbånd jeg lavede, før jeg flyttede til KBH. Jeg oplevede specielt ‘Elevator Woman’ som en sang, folk tog til sig.
Nogle anekdoter i forbindelse med demoen?
Der er en masse gode minder, for eksempel lavede Isoe og Dato en væg med inspiration fra ‘Elevator Woman’. ‘Elevator Woman’ opstod til en julefrokost med en kollega, som skulle rappe for mig, da han blev fuld. Han havde aldrig rappet før, men rappede om en anden kvindelig kollega, hvis mand arbejdede med ventilation. Han gentog hele tiden ordene “Ula la lej” på forskellige måder, mens han sagde “Ventilator Woman”. Dagen efter havde jeg et omkvæd og en sang.
Jeg boede hos mine forældre på et meget lille værelse, kom nærmest ikke ud derfra, mens jeg lavede dette bånd. Min mor serverede mad ind af døren, jeg var helt optaget af det. Jeg havde en standerlampe, hvor jeg rappede ned i selve skærmen, det lød hyl, husker jeg.
Det mest specielle ved dette demobånd… eller lad os kalde det prodbånd, det er ikke en demonstration som i “se mig hør mig sign mig”, det er sjov mellem venner. Det mest specielle er, at mange af disse numre blev genskabt på ‘Solgt Ud!’. Tue Track lavede nye versioner af ‘Elevator Woman’ og ‘Den kaotiske flyver’, og Chief 1 lavede ny version af ‘Cold Cash Money’, der blev til ‘Golden Kaj’. Hvis man hører ‘Solgt Ud!’ og sammenligner med den sound, Kølig Kaj havde, når jeg selv lavede det, kan man høre, at det var svært at fange mit univers.
Du kan både streame og downloade ‘2 Can Kaffe’ på DemoSpots SoundCloud eller direkte fra boksen herunder.
Kølig Kaj
Demo: 2 Can Kaffe
År: 1994
1. ‘Chilling with my homies’
2. ‘Elevator Woman’
3. ‘? 4you’
4. ‘Einz zwei’
5. ‘Den kaotiske flyver’
6. ‘På en helt vild funk tip’ feat. Dasco D
7. ‘COLD Cash Money’
8. ‘Tyveknægten der vidste for meget (film trailer)’
9. ‘Den lyriske færge’
10. ‘En lille sang om fred’
11. ‘Jeg går og drømmer’
12. ‘Jæ så stiff jeg ik ka se min øjn’
Som en lille bonus til ‘2 Can Kaffe’, er det lykkedes DemoSpot at restaurere den originale prod-version af ‘Rappe i Replikken’, tracket som Kølig Kaj & Konen havde med på ‘De Grimme Ællinger’. Det stammer oprindeligt fra 95-båndet ‘Nye Prot Hits’, hvor DJ FMD også scratcher, men hvor det bare hed ‘Kølig Kaj og Konen’ og rimene ikke var helt de samme — blandt andet var et bestemt fodboldrelateret dis oprindeligt en hyldest.
Konen var et ungt lokalt talent, som fik sit kunsternavn som et nik til datidens populære politiske slogan “Holger og konen siger nej til unionen”. DemoSpot har bedt hende fortælle lidt mere om hendes korte, men aftrykssættende tid i spotlightet som landets førende femcee.
Jeg var så småt begyndt at rappe, og havde lavet lidt med lokale rappere. Jeg var ret vild med Rim til Rytmer og havde hørt dem spille til utallige jams. Kølig afholdte en hiphop-workshop i min ungdomsklub, hvor jeg så kom på scenen og luftede et par rim, og derefter begyndte vi at lave lidt musik ude i Pindstrup, hjemme hos hans forældre. Vi indspillede lidt prot hits på hans 4-spors og så kom chancen for at sende en demo ind til De Grimme Ællinger.
Efter den udkom, lavede vi nogle fede koncerter, synes jeg. Det var en helt speciel oplevelse at stå der på scenen, rappe over instrumentalerne cuttet op af FMD, der altid var super tight, og fyre den af med Kølig. Subkult blev vores sidste koncert sammen, så vi fik en fantastisk afslutning. De Grimme Ællinger kom også til samtidig med at jeg lavede ‘Rasmus Bo er den v’illest’ på Rasmus Bo-demoen ‘Hvor v’illt kan det blive for 40 kroner?’, der også blev et ret stort undergrundshit, så det var bare klart good times.
Hiphop var jo virkelig en subkultur dengang. Det blev næsten aldrig spillet i radioen, så tit måtte man sidde 9 mennesker i en lille Fiat for at komme til jam i enten Århus eller Ålborg. Det var en fantastisk tid. Det var det første musik, der virkelig talte til mig med det kreative, rytmikken, sammenholdet og et budskab jeg følte, der kunne samle folk på tværs af landegrænser. I Jylland dyrkede vi jo meget en hiphop-stil, hvor man kunne være hvem som helst og sige hvad som helst, så det gav en utrolig frihedsfornemmelse og man kunne rigtig rulle selskabsløven ud. Hiphop var selvfølgelig competitive, men det blev altid udført med et skævt smil, i en konkurrence om hvem der var mest opfindsom og svingede bedst.
Du kan både streame og downloade ‘Kølig Kaj & Konen’ på DemoSpots SoundCloud eller direkte fra boksen herunder.
Til sidst lidt fotos fra museumsarkivet, klik på dem og de vokser:
Tjek også DemoSpot no.1: Svamp Ganstes
Museumsinspektører: Johnny Lund & Klaus Køhl
Forskningsassistent og vicevært: Papi Oh Noe
Forords-professor: PTA
Grafik: KAOS
En stor og særlig tak går ud til alle de folk, der har haft lyst til at dele deres forhistoriske kreativitet.
Fem svin til alle de folk, der har ladet os grave i deres kassettebåndssamlinger.
Skrevet af Papi 05.09.2013 arkiveret under Artikler |