18.09.2004

The Streets – “A grand don´t come for free” (album)

thestreetsfinalcover_04.jpgHvis man synes Birmingham-dialekt lyder som en kniv der hviner mod tallerkenen skal man ikke gå i gang med The Streets aka. Mike Skinner (sådan ville Mr. Bean have set ud hvis han var 25 år og trendy)

Det skæve er måske det mest kendetegnende ved albummet (som er rapperens andet), lige fra dialekt, over tekst, over flow til beats. Det rammer tungt med de orkestrale toner på åbningsnummeret over hvilke Skinner kommer sjoskende i et tungt, pessimistisk tempo mens han fortæller en historie som at have spildt en hel dag på tåbelige småuheld. En besynderlig kombination af grå, britisk hverdag med storladent symfoniorkester. It was supposed to be so easy deler folk i hadere og elskere af noget som alle dog må erkende er originalt (historien undtaget for den er før fortalt af bla. Alanis MorisetteIronic).

Kontrasterne. Det er nok det næste man lægger mærke til. Orkesteret er væk, og det simpleste beat, som et piano-loop og en tromme kan præstere, er baggrund for næste track. Fra den ene yderlighed til den anden. Men kærligheden til historien som bygget op af detaljer – den cinematiske gengivelse af et tidsrum og en situation – er der igen. ”She looked much fitter than saturday just / she worked in JD’s with dan. / Back then I figured she was pretty damn rough / but she was only wearin her work stuff / and in these clothes she looked more than buff”.
Umiddelbart er det en simpel beskrivelse af en pige og hendes påklædning. Men den bliver hurtig tvetydig; hun så ”rough” ud i sit arbejdstøj; men taler vi stadig kun om garderoben?

streets1_04.jpgIronien toner frem. Når først man opdager den, ser man den alle vegne. I Not Addicted siver den ud bag ved beatet som er ivrigt, uptempo og breathe-and-stop-agtig. Historien er der imod gamble-and-cant-stop: “It’s his lucky day, thats a given / he’ll tick the box on the slip, and then just watch and learn / he’s not addicted, he can stop anytime / but this is gonna pay, he feels it this one’ll be fine” Skinner leger med vinklen. Snart beskriver han hovedpersonen i 1. person snart i 3. person. Man kan ikke undgå at fornemme at det stikker dybere end til bare at være spøjse virkemidler i tracket. Når vinklerne på noget udvides får man et bedre og mere levende indblik, og det er måske nøjagtig det han tilstræber. At vi bedre skal forstå selvfornægtelsesprocessen, som den foregår i historiens gambler, og (til tider) i os alle. (Privat er Skinner også selv en gambler).

Skønheden fornægter sig ikke. Der er en voksende eftersmag af poesi i knækprosaen, og den blander sig umærkeligt med musikken, men ingen steder så på én gang smukt og bittersødt som på Blinded by the light der umiddelbart er en enkel fortælling om at sidde og vente på sine venner i en natklub og tage stoffer mens man gør det. For mig er det en af de fineste og mest nøjagtig anekdoter nogensinde fortalt, om den type ensomhed der opstår mellem mange mennesker der er stuvet sammen. Det er også et track der i dén grad viser hvor fantastisk tekst og musik kan supplere hinanden for at skabe den atmosfære de begge tilstræber. Produktionen er drømmende og bølger ud fra ordene ligesom menneskene fortoner sig fra jeg´et der står alene tilbage i virvaret af lys og usikkerhed.

streetspult_04.jpgDetaljerne er hemmeligheden. Når de samles som et puslespil i teksten genskabes virkeligheden med uhyggelig nøjagtighed. Man sidder næsten der hvor han er, i sofaen, man kan se fjernsynet flimre og lugte det overfyldte askebæger på sofabordet. Skinners univers er også vores, Så meget mere håndgribeligt og ægte end bling-bling rappernes uvirkelige og glitrende overflødighedshorn. En tur ned ad The Streets renser giftstofferne, fra de amerikanske Krøsus-rappere, ud af kroppen.

Historien og den røde tråd, det er også kernen i A grand don´t come for free. Personerne går igen og går gennem døre fra det ene track til det næste. Vi får belyst hovedpersonens parforhold på en stille hjemme-fredag i Wouldn´t have it any other way såvel som i et skænderi på Get out of my house hvor der i øvrigt skal gøres opmærksom på en superflot feature af den dygtige U.K-femcee C-Mone hvis vers ikke står tilbage for Skinners på nogen måde. Tjek hendes crazy-ugly website ud her: www.c-mone.co.uk.

Storhittet fra albummet er selvfølgelig Fit but you know it med det genkendelige ærkebrittiske guitarriff. Det er et af pladens mest uptempo numre og nok det der slægter pop mest på, hvilket forklarer den store mainstream-success. Men med sit store ”My Gosh!” udråb mistænker jeg at folk flest ikke værdsætter det for sine musikalske kvaliteter så meget som fordi det lyder skægt.

streets2_04.jpgKonceptet er som sagt den nære sammenhæng der er mellem de 11 tracks. Det er een historie hvis slutning ikke skal røbes her. Men man bliver indfanget af den, det er der ikke tvivl om. De selvproducerede beats glider også let over i soundtrack-genren som f.eks. i What is he thinking? Og det er både nyskabende og medrivende i Skinners helstøbte album som også når et højdepunkt i det resignerende Dry your eyes der efterfulgte Fit but you know it på radio-heavyrotationerne. Igen er det den lyriske evne til med helt almindelige ord og konstateringer at antyde langt dybere følelser og mønstre. Underspillende underværker som når Mike bider smerten i sig med ordene:
” She brings her hands up towards where my hands rested / She wraps her fingers round mine with the softness she’s blessed with / She peels away my fingers, looks at me and then gestures / By pushin’ my hand away to my chest, from hers.” Og når strygerne toner ud er der gåsehudsgaranti!

Smag og behag kan ikke diskuteres, og i dette tilfælde ikke engang forklares når jeg ærligt må indrømme at The Streets ikke er min personlige kop o´tea. Det er nok bare dialekten der ridser i øregangene på netop denne snegl. Men jeg kan sagtens se, høre og genkende kvaliteterne i Skinners lille mesterværk. Han har fornyet genren med sin hybrid af rap, garage og spoken word og han er på én gang en fantastisk dokumentarist og en brilliant storyteller.
En dag vil jeg måske ligefrem elske denne stil. – That´ll be the day jeg spiser kapers, smager østers, ser fodbold og drikker scotch ;-)

Link til The Streets websitet: www.the-streets.co.uk

4 ud af 5 stole

4stole.gif

Læs resten af 'The Streets – “A grand don´t come for free” (album)' »

Skrevet kl. 19:51 af Ann Noyd arkiveret under Anmeldelser

15.09.2004

Mase – ”Welcome Back” (album) VS. Mobb Deep – “Amerikaz Nightmare” (album)

maseogmobb_anmeldelse04.jpgMine Damer og Herrer! Velkommen til The Album Battle!
Vi har i dag en kamp helt ud over det sædvanlige, ikke bare mellem to udgivelser, men mellem to verdener! Om lidt vil to yderpunkter af hiphop træde i ringen for at møde hinanden i arenaen, lige her for næsen af Dem kære publikum,

så tag en dyb indånding og gi den op for det BLÅ ringhjørne – flankeret af P-Diddy og Jesus Kristus himself: ”Welcome Back” = MAAAAAAAAASE!!!
I modsatte hjørne RØD har vi Alchemist og Lucifer klar med deres drenge – Queensbridges ondeste: ”Americaz Nightmare” = Mooooob Deeeeeeep!!!
Må det bedste album vinde!

Mobb Deep lægger ud. Mareridtet toner gradvist frem i ringen, så upoleret at man tror højttalerne er sprængt: ” They wanna know, where the hood at, nigga we right here!” rapper Havoc. Albummet er stadig kun lige begyndt da Mobbs uoficielle 3. medlem, produceren Alchemist, sender sit dødeligste våben ind på et par elegante 70ér stiletter; sangerinden Jean Plums sødmefuldt soulede sample på Win Or Lose – og det er en ren killer!
Mase må svare igen med sin førstesingle for overhovedet at få et ben til jorden og titelnummeret Welcome Back myldrer ind i ringen med jublen af 10 folkeskoler, anført af en storgrinende Mason Betha med smilehuller så store som møllehjul og guldsmykker så tunge som Rundetårn.
Alchemist stikker straks en akvariepumpe ind i mixeren på Flood The Block mens Prodigy skruer op for varmen med sin mørke, træt-af-pis-stemme: ”We ain’t got time for peasants, the streets need our presence” truer han.
Dump er Havoc tilbage på knapperne mens Nate Dogg glider smoothly ind i rampelyset. 3 mod 1 på et K.O. track og Mase forstuver en diamant ørering.

mase1_anmeldelse04.jpgBreathe, Stretch, Shake! Råber Puffy og springer ind for at hjælpe sin buddy på et Rick Rock wannabe-crunk nummer. Men det kan hverken ryste, strække eller stønne sig fra at være andet end pop. Så kender vi Mase igen på track 3 – på det snøvlende flow og det glat programmerede beat der sampler Narada Waldens We Don´t Have To Keep Our Clothes On som Jesus smilende billiger at pastor Mason har omskrevet til Keep It On.
Mobb Deep er flade af grin over duksedrengen, og snakker om hvor forskruet han opfatter hiphop. Endnu en uppercut til Mase på Got It Twisted – den allerede skamspillede førstesingle fra Amerikaz Nightmare: ”Party over here, ain’t shit over there / Them Mobb Deep boys got it locked right here / Whereever we at we keep the blix right there / So whereever there’s beef, it’s gettin fixed right there”

Alchemist har ikke ændret meget på opskriften til næste track (6) When U Hear The, bortset fra at orkestermedlemmerne er blevet stranguleret og kun den enerverende syntheziser jamrer i repeat over de skrabede, hypnotiske trommer.

I det blå ringhjørne har producerne fra The Movement pillet lidt ved Madonna og Mase hoftevrikker ind på La Isla Bonita omdøbt til My Harlem Lullaby, men hvem vil han egentlig lulle i søvn? En masse fattige, sorte i ghettoen der kan sætte deres liv på koma-knap mens de fantaserer sødt om Mases skamløse overflod af materialisme? Selv Jesus krummer tæer i sandalerne over den kapitalistiske dirty-dancing om guldkalven; ”Drop-top cars and SUVs / G5 flights and shopping sprees / This is where you wanna be” blamerer præsten sig.
Rick Rock skynder sig at sætte I Owe tracket på og det bouncer melodisk, Mase synger og folk danser. Det er sing-a-long tid og stemningen er god, ja det er faktisk et rigtig godt track!
Men fra røde ringhjørne kryber Red Spyda ind fra producerstolen og slæber en af de indianske panfløjtenister fra Rådhuspladsen, efter sig. Trods det uhyggelige i princippet, bliver det alligevel o-joyfull i Real N….Z og bedre bliver det ikke da mobbsterne begynder at synge duet på omkvædet. Selv Mase kunne slå sig ned om lejrbålet og stemme i på spejderslagerne, hvad fanden sker der?!

mobb1_anmeldelse04.jpgHavoc og Prodigy fortsætter med at være optimistiske på Shorty Wop og selv om det stadig slet ikke er så frelst og frejdigt som på Mases hold, begynder pistolskuddene alligevel at lyde som kastagnetter.
Lil´ Jon springer i ringen for at redde dem med crunk. Han ping-ponger elektroniske raslepenge fra højttaler til højttaler mens han står udenfor vokalboksen og råber og skriger om at folk skal putte deres ”middlefinger up!”. Man er målløs over at noget kan lyde så dårligt så hvem var den idiot der lukkede ham ind, anyway?

Mase benytter lejligheden til at mose tilbage på kanvassen med en Brass ´n Blues produktion, men det er spild af tid, for selv om alle instrumenterne er live-indspillede er Waisting My Time lige til at lukke op og skide i, med tekster som: ”You know everybody loves a star / They love me up close, and love me from a far / Just got another car, matter of fact another “R” / You know my rims same color as the car”.
Heller ikke næste runde falder heldigt ud; pianosample, hihat presset helt op i forruden og sirene-chops for bare at nævne lidt. Gotta Survive overlever ikke at være et miskmask af et track. Et rodet lydbillede med en selvfed Mase uden nok selvkritik til at lade være med at synge. Og så er outroen endda en prædiken om Jesus.

Efter Mases ynkelige punches er det atter blevet Mobbs tur, og de henter Jadakiss op i ringen. One Of Ours part II beviser at beats kan tage stoffer for den her hihat er på en seriøs dosis amfetamin! Rappen derimod er laidback og smoked out på klicheer om at ”get money” og holde gøbben velsmurt. Men er det klichéer man vil battle på så møder man hurtigt sin overmand i Mase. The Love You Need er sukkersød r´n´b med obligatorisk sang på omkvæd og en stakkels vildfaren westcoast-lyd der jamrer om nåde og en hurtigere død. Kliché-speederen kommer helt i bund på Money Comes And Goes (titlen siger det hele), der igen-igen næsten er en cover-version. Hvad sker der for at Mase ikke kan de 10 bud? Nr. 7 lyder ”Du må ikke stjæle” men pladen er jo den rene hæler-bar!

mobbpladecover_anmeldelse04.jpgHavoc er i mellemtiden faldet i søvn ved tastaturet og On The Run når albummets all-time low af kedsommelighed, men selv i søvne mumler han om guns.
Mase er også ved at være udmattet og er gået helt i selvsving på tekstsiden. På Into What You Say forsøger han sig med en lidt mere hardcore lyd, men han burde overlade genren til Mobb Deep for mon ikke de gør det bedre? Jo! men med den mest usandsynlige form for hjælp; Kanye West! College Drop-outen har sat nedstrygere til strygerne der spiller den ondeste ghettosymfoni. Throw Your Hands In The Air er både rå og grimey, men med Havocs sang på omkvædet bliver det aldrig helt alley-black.
Get Me henter både Littles og Noyd ind for at hoppe lidt på den væltede Mason til Havocs beat(down). Nok ligger Mase ned, men alligevel bliver han sparket. På We Up har produceren trukket nerven ud af noget der lyder som kendingsnummeret fra Eksorcisten og ghettoficeret den karakteristiske keyboardlyd til et Mobb Deep track efter den gode gamle opskrift.
De enkle, repetetive produktioner kan sagtens fungere godt i teorien, men det forudsætter at de ikke infiltreres af irriterende lyde. Hvor galt dét kan gå viser sig i Neva Change der ellers godt kunne trænge til et par justeringer.

masewelcomebackcover_anmeldelse04.jpgMase ser sit snit til at kaste sig i ringen med et sidste forsøg; Do You Remember lyder som Timbaland på valium. Sammen med rapperens langsomme flow bliver man næsten bedøvet i søvn; Mase i karakteristisk god (kloro)form og akkompagneret af alskens gøglerinstrumenter i jubel-samspil.
Nu ville det være nemt at tildele et nådesstød, men Mobb Deeps sidste track er remixet af Get It Twisted med trippeltempo-rapperen Twista der virker mere malplaceret end en cirkusjonglør i The Projects. Han burde have cyklet over i Mases ringhjørne, på sin et-hjulede, for tracket er ærligt talt forfærdeligt. I det samme lyder fløjten og kampen er forbi.

Ja mine damer og herrer, det har været en tæt kamp og to letvægtere har kæmpet ligeligt fordi de på trods af deres forskelligheder har været jævnbyrdige på mangler. Amerikaz Nightmare var en tynd kop beats og voldsklichéerne var så gamle at de kunne give en arkæolog stiv pik. Men Mobb Deep er knapt så hykleriske som Mase og hans Welcome Back album hvis frelsthed, på trods af gode intentioner, bliver kvalmende i den raslende støj af bling-bling – og hvis kandiserede coverversioner gir huller i guldtænderne. Det blev en kneben sejr for mareridt over sukker. Men en sejr none the less!

Mobb DeepAmerikaz Nightmare
2½ ud af 5
25.gif

.
.

MaseWelcome Back
2 ud af 5
2stole.gif

Læs resten af 'Mase – ”Welcome Back” (album) VS. Mobb Deep – “Amerikaz Nightmare” (album)' »

Skrevet kl. 18:34 af Ann Noyd arkiveret under Anmeldelser

15.09.2004

Hiphophippier & Svenskersyge – Arrested D. Roadtrip feat. Tom og Jan

roadtripsverige4.jpg”Du skulle have været her klokken to, hvor bli’r du af?” hvisler Jan i telefonen. Tom har ikke overskud til pigesurhed: ”Din SMS gav ikke en skid mening, tror du jeg taler Ikscheltaschelsk, hvad fanden skulle ’yO h0mie kL II v BKang’ betyde?” ”At du skulle komme ned på Burger King klokken to, din bong, du vidste sgu da godt vi skulle til Gøteborg og se Arrested Development i dag!” Tom gransker hukommelsen, han havde ikke rigtig hørt efter, da Jan kæftede op om turen. Egentlig fatter han ikke det fede ved at sidde i et folkevognsrugbrød i 5 stive timer, bare for at se nogle hiphophippier, man ikke har hørt noget fra siden Clemens havde dreads.

Læs resten af 'Hiphophippier & Svenskersyge – Arrested D. Roadtrip feat. Tom og Jan' »

Skrevet kl. 2:49 af ptas arkiveret under Artikler

15.09.2004

“Tennessee” Revisited – Arrested Development Live @ Nefertiti, Gøteborg

Arrested_live1.JPGForestil dig du er internet-hiphoppens svar på Marty McFly fra ”Tilbage Til Fremtiden”. Men i stedet for, at Doc Brown sender dig og din DeLorean tilbage til Hill Walley anno ’55, bliver du sendt tilbage til ”Tennessee” ’91 i en minibus. Utroligt nok var det næsten det der skete, da jeg blev fragtet op for at se Arrested Development.

Læs resten af '“Tennessee” Revisited – Arrested Development Live @ Nefertiti, Gøteborg' »

Skrevet kl. 2:47 af ptas arkiveret under LiveSpot

15.09.2004

Fængslende udvikling – interview med Arrested Development

arrestedinterview_photo_1.jpgDer er familiestemning i backstage i Nefertiti. Speech sidder med sine to dreadlockede unger og leger med noget computerudstyr, mens hans kone render rundt og skaffer mad. Da holdet af journalister og hip-hoppere fra Danmark præsenterer sig bliver vi mødt med smil og håndtryk. Speech samler faderligt sin gruppe i et par sofa’er.

Læs resten af 'Fængslende udvikling – interview med Arrested Development' »

Skrevet kl. 2:44 af ptas arkiveret under Interviews

15.09.2004

Afslappede Øgler – Interview med Lounge Lizzards

loungelizzard_interview4.jpgI en baggård tæt ved Peter Bangsvej Station ligger Lounge Lizzards’ hovedkvarter. Jeg er kommet ind gennem ståldøren, kryber ned af trapperne og banker på døren. Indenfor sidder producer-teamet der tæller Theis og Jonas – tidligere kendt som Prins John i studiet som er kendetegnet af udpræget afslappethed. Afskåret fra omverdenen udlever de den organiske musik i et langsomt tempo. I den dæmpede belysning kunne rummet faktisk godt minde om et terrarium fyldt med en flok loungende krybdyr.

Læs resten af 'Afslappede Øgler – Interview med Lounge Lizzards' »

Skrevet kl. 2:37 af ptas arkiveret under Interviews

13.09.2004

OnPoint – Whut? Where? When? Uge # 38

You on OnPoint?OnPoint vil hver mandag informere dig om hvilke ting der går ned på den danske hip hop og reggae scene i den efterfølgende uge. Så husk at checke ugens opdate, så du kan sikre dig at du ikke går glip af ugens alt for vilde musik eller club oplevelse. Big up massive! Lick Shot!

[UGENS MUST]
MidWeekBrakes – Bahamadia!
Support : Kev Brown. – Hun hedder BB Queen. Og for mange med hang til undergrund er Bahamadia fra Philly dronningen af rap. . Rust, onsdag den 15. september kl. 21:00. Entré 75.

Læs resten af 'OnPoint – Whut? Where? When? Uge # 38' »

Skrevet kl. 22:50 af Tue arkiveret under Nyhedsarkiv

10.09.2004

TookIt04: Dag 2 – Static & Nat Ill @ Aarhus Took It

ATI04_statnat4_200x150.jpgScenen blev ryddet for den skulle indtages af kun én MC og én DJ,. Det næste act DJ Static & Nat Ill skulle ikke bruge andet til at fylde scenen. Nat i front iklædt en Last Emp t-shirt. DJ Static som back up på beat, cut og adlibs. Plus deres nye logo blinkende på storskærmen allerbagest.
Det skulle vise sig, at det nøjagtigt var en scene af Ridehusets størrelse, som var det perfekte format for den sammenspillede duo perfekt.
Duoen væltede ind og indtog hjemvandt scenen med en ordentlig røvfuld energi og plenty of skills.

Læs resten af 'TookIt04: Dag 2 – Static & Nat Ill @ Aarhus Took It' »

Skrevet kl. 22:20 af Bo Pee arkiveret under LiveSpot

10.09.2004

Actionspeax Magasinet – bagmandsinterview

mark_actionforside.jpgDa jungletrommerne buldrede i min indbakke med rygter om et nyt hiphop blad, var jeg selvfølgelig nødt til at tjekke det ud. Pressemeddelelsen snakkede om et gratis kvartals magasin for hiphopheads, som kommer til at hedde ”Actionspeax”. Jeg fangede to af initiativtagerne og bagmændene; eksrapperen og streetammo-boss Mark Urban samt produceren Probkid.

Læs resten af 'Actionspeax Magasinet – bagmandsinterview' »

Skrevet kl. 0:50 af Ann Noyd arkiveret under Interviews

09.09.2004

Oplev Freekshow Online!

freestyle_promo.jpgDet lyder som pr0n-spam, men frygt ej, det er bare Freestyle Freekshow, der har skabt et nyt website!
Efter et veloverstået MC’s Fight Night er freestyle mere oppe i tiden end nogensinde. Intet er mere naturligt end at nogen skulle launche www.freestyle.dk og de første til fadet blev altså ordspillopperne Ole D og Per V fra Freestyle Freekshow.

I forbindelse med den forestående Cross Country Tour har Freestyle Freekshow genopfundet sig selv i en ny opstilling, der nu inkluderer endnu mere inter-gaktivitet end tidligere. På websitet kan du læse om de nye koncepter, bandmedlemmerne, tourplanen, samt en introduktion til hvad det der freestyle egentlig er for noget.

Husk også at du kan opleve Freestyle Freekshow i forbindelse med DR1 Gallashowet lørdag mellem 20-21. Klik her for at besøge det nye site.

Læs resten af 'Oplev Freekshow Online!' »

Skrevet kl. 23:55 af ptas arkiveret under Nyhedsarkiv