11.10.2004

J-Zoneterapi – J-Zone, Louis Logic og Vakill @ Loppen, Christiania

sleasylistening.jpgNogle gange får man bare mere for pengene end andre. Og nogle gange er en omgang ign’ant rappere fra USA det bedste man kan få for de penge. Umiddelbart kunne ”The Sleasy Listening Tour” featuring J-Zone, Louis Logic og Vakill godt tyde på at blive en af de gange. Der er immervæk tale om tre fænomener fra Amerikas mere alternative Hiphop scene, der hver for sig godt kunne headline et jam. Derfor drog jeg i de tidlige aftentimer ud mod LoppenChristiania, for ved selvsyn at konstatere om, der var smæk for skillingen og om J-Zoneterapi virkelig virker.

Læs resten af 'J-Zoneterapi – J-Zone, Louis Logic og Vakill @ Loppen, Christiania' »

Skrevet kl. 14:47 af ptas arkiveret under LiveSpot

08.10.2004

Hvem vandt billetter til Ghostface og Reggae Autumn Splash?

ghost_reggae_streetquiz.jpgRapspottens svar på Julemanden blev begravet i besvarelser fra rap-nationens lykkejægere, da han satte billetter på højkant til Ghostface-koncerten.
Med i posen havde han også billetter til Reggae Autumn Splash. Er du mon én af de heldige hiphop-kartofler?

Ghostface-konkurrenen var tæt på at sætte ny deltager-rekord. Men kun godt hver tredje vidste, at Tony Starks rigtige navn er Dennis Coles.
Der i blandt Stinne fra 2500 Valby, Nadia fra 2000 F, Peter rep’ende 3490 Kvistgård og Terkel fra 4900 Nakskov, der alle kan klappe sig selv på skulderen lørdag på Christiania.

Se Ghost-flyeren HER!, der er stadig billetter at få på Billetnet

Der var til gengæld ikke megen tvivl blandt deltagerne i Reggae Autumn Splash-gadekvisen: Little T og Miss Mukupa er i forening kendt som No Name Requested.
Lodtrækningen betød, at Marie fra 2100, Sara 1708 V og Tenna fra 1429 K skal til røg-jam og kan tage en homegirl med.

Se splash-flyer HER!

Læs resten af 'Hvem vandt billetter til Ghostface og Reggae Autumn Splash?' »

Skrevet kl. 13:02 af Papi arkiveret under Nyhedsarkiv

06.10.2004

Byens Puls – Billeder fra Århus og mér!

byens_puls_aug_Sept.jpgByens Puls har denne gang været et smut i Århus og brager ellers op i denne måned med billeder af div. malere: GROWN, RODEO, DEKS, MONE, OGRE, DATO, UNOE, MAER, CLEAN ZONE, FRESH , STORM osv. Se august/september kollektionen her.

Byens Puls opdateres i et samarbejde imellem Rapspot.dk og Byens Puls Magazines.

Læs resten af 'Byens Puls – Billeder fra Århus og mér!' »

Skrevet kl. 22:49 af arkiveret under GraffitiSpot

03.10.2004

CrackSpot: Hvordan to bogstaver gør hele forskellen

to bogstaver forside.jpgDet er utroligt hvor meget to konsonanter som S og T kan betyde. Rapspot har, for at illustrere dette faktum, fjernet dem fra ét kendt dansk rap-nummer og føjet dem til et andet.

Læs resten af 'CrackSpot: Hvordan to bogstaver gør hele forskellen' »

Skrevet kl. 18:50 af Ann Noyd arkiveret under CrackSpot

01.10.2004

Hiphoppens kritiske potentiale drøftes på Christiania

socialforum.jpgI forbindelse med at Danmarks Sociale Forum 2004 afholdes fra 1.-3. Oktober, er der lagt op til hiphopdebat. Vores venner Flavourz.dk til diskusion med emnet “Hiphoppens kritiske potentiale” lørdag aften fra 19-21 i Byens Lys på Christiania. Aftenen startes med et par oplæg, det første fra Mismarie og PTA fra Rapspot.dk.

Under titlen “Fight The Powers That Be – Hiphop, samfundsrevser?” gennemgår vi udviklingen af Hiphoppens politiske bevidshed og socialkritiske funktion. Der vil være masser af klassiske eksempler fra Furious Five til Deadprez og afsluttende en diskusion om det nu værende politiske ståsted.

Læs resten af 'Hiphoppens kritiske potentiale drøftes på Christiania' »

Skrevet kl. 13:42 af ptas arkiveret under Nyhedsarkiv

28.09.2004

Hvem vandt 3 x 1 Azerel Mixtape 2004 CD?

Azerelcover.jpgVinderne af mixtape konkurrencen med det korrekte svar New York blev: Jacob Nielsen (Køge), Christian Rinvar (Skive), Kim Olsen (Korsør). Tillykke! I får hver især tilsendt præmien. Til alle andre kan cd’en indtil videre købes for kr. 80,- følgende steder: Yo Town, Baryske og Underground (Vildmandens biks).

Tjek et snippet, og læs om Azerels andre projekter på Azerel.com

Læs resten af 'Hvem vandt 3 x 1 Azerel Mixtape 2004 CD?' »

Skrevet kl. 15:57 af K-V arkiveret under Nyhedsarkiv

24.09.2004

Vores billedsektioner Linselus og Byens Puls er oppe igen!

Turkman.jpgEfter vores billedmappe på mystisk og beklagelig vis pludselig forsvandt fra Rapspotserveren en del uger siden, har de flinke folk hos DHT nu fundet en backup frem, hvilket vil sige du kan gense billederne fra Aarhus Took It samt alle de andre stjerneskud fra diverse danske hip-hop events lige her! Ligeledes kører Byens puls igen med seneste shots her!

Læs resten af 'Vores billedsektioner Linselus og Byens Puls er oppe igen!' »

Skrevet kl. 12:49 af K-V arkiveret under Nyhedsarkiv

21.09.2004

Piratgruppen – som brødre vi (fil)dele

Piratlogo.jpgPiratgruppen er en ny dansk organisation, der har til formål at hjælpe folk, der er kommet i klemme mht. fildeling på nettet og Kodas (til tider uforståelige) forvaltning af musikeres rettigheder. Anti-Piratgruppen er en anden dansk organisation, der sørger for at opsøge og retsforfølge folk, der ulovligt deler filer med andre.

Læs resten af 'Piratgruppen – som brødre vi (fil)dele' »

Skrevet kl. 13:45 af K-V arkiveret under Nyhedsarkiv

20.09.2004

Johnson & Malone – “Johnson & Malone” (EP)

Johnsonog Malone.jpg

Lige siden $kandalø$ lukkede, og “Ghetto Fitness ” blev droppet, har mange gået og tænkt på, om man nogensinde ville høre noget fra det tidligere B.A.N.G.E.R.S. medlem, N.I.S. (Niggeren-I-Slæden)… I Starten af året udsendte pladeselskabet Run For Cover en pressemeddelelse om at selskabet havde signet N.I.S. (der nu kalder sig Johnson) og hans barndomsven Ralle Malone (bl.a. kendt som hypeman for F.I.P.G.C. og trommeslager i det århusianske hardcore band; Barcode), under navnet Johnson & Malone, hvilket tilfældigvis også er titlen på deres EP.

EPen har, noget som man sjældent ser i dansk hip hop nu til dags, samme besætning hele vejen igennem; Johnson på rap, Malone på sang i omkvædene og sidst men ikke mindst, Isbjergs sidekick, Pilfinger, der har produceret pladens samtlige 7 numre og er over et enkelt nummer på talkbox.

Hvis man i forvejen kender Johnsons rapstil og har frygtet at han skulle have droppet den, og at hans fravær fra den danske rapscene skyldes at han har taget pause for at reflektere over livet og dets dybere mening, kan man roligt ånde lettet op. Manden, hvis man skulle have glemt det, sætter stadig en stor ære i at berige os med druk og hor, samt fortælle “hoes” hvor skabet skal stå i 2004, på en stadig ligeså underholdende måde, som han formåede at gøre det på henholdsvis B.A.N.G.E.R.S. EPen“og $kandlø$ compilationen, “Funkalation“.

Pladen starter ud med “Hvorfor Forklar“, Hvor Johnson forklarer hvad han rapper om og hvorfor; med skægge linjer såsom: “Når jeg stiller mig på en scene gider jeg ik’ rap om problemer, dem har jeg nok af så dem snakker vi om lidt senere, jeg vil hellere kommentere mit kvarter og forklar hvorfor vi kaster dobbelt A og dobbelt W’er“, “Metafor’ og komplekse tekster, siger mig det samme som at have sex med ex’er“. Det er ikke til at tage fejl af, N.I.S.‘ store inspirationskilde er stadig Too Short. Hermed skulle stilen gerne være lagt for resten af den lille halve time skiven varer.

Dog bliver der mellem al snakken om piger og byture også tid til at repræsentere Århus, hvilket han bl.a. gør på “Dobbelt A“;. Nummeret omhandler dog mere damer end Århus, men hvad gør det, når Johnson stadig er skæg: “Fuck at si’ søde ting og sid’ og ring’ til Interflora, jeg ik’ pussywhiped så jeg gi’r ik’; en tur til Bora Bora, jeg respekter’ kvinder som er liiiir, men jeg knepper kun hoes der er li’ så dirty som Christiina“. N.I.S. har da også lige set sig tid til at sende en lille hilsen til $kandalø$, på nummeret “Ridaz“. Omkvædene er som tidligere nævnt Malones område, hvilket han klarer ok for det meste, og rammer N.I.S. stil fint. Begge passer godt til Pilfingers produktioner, det skal dog lige tilføjes at Malone nok ikke er en af dem som Thomas Blachman ville have flest roser tilovers for. Specielt omkvædet på sidste nummer, “Hmmm… “; halter en anelse, især måden han trækker ordet hoes på er ikke helt heldig.

Produktionerne er særdeles west coast inspireret, en masse hand claps og guitar riffs, og passer fint til Johnson og Malone. Ikke alle kompositioner er af lige høj kaliber, dog har Pilfinger gjort et hæderligt stykke arbejde og det fremgår tydeligt at manden har mange år på bagen bag knapperne. Især på produktioner som “Johnson & Malone” og “Fuck Hva’ I Gi’r” og jo mere man egentlig lytter til hans beats, jo mere gror de på en og jo mere får man lyst til at bounce i takt med rytmen.

Epen må nok kategoriseres som værende en af dette års mere spændende danske udgivelser, hvilket i vid udstrækning skyldes pladens hovedattraktion, Johnsons fabelagtige måde at levere sin rap på, og hans morsomme linjer. Man kan kun håbe på at Johnson & Malone har tænkt sig at følge EPen op med et album (forhåbentlig på vinyl, som EPen). Hvis de så bare lige pudser produktionerne og omkvædene lidt af, har vi måske med noget stort at gøre.

4 ud af 5 stole
4 stole.gif

Læs resten af 'Johnson & Malone – “Johnson & Malone” (EP)' »

Skrevet kl. 17:24 af Johnny Lund arkiveret under Anmeldelser

19.09.2004

Sphaeren – “Ord Jeg Forstår” (Album)

sphaeren_album_2004.jpgAllerede da ”Verbale Kannibaler” med Kongen & Knægten som StikOp og Dejen hed i 90’erne udkom, havde jeg en samtale med en ven i stil med: ”Selv deres omkvæd har federe rim end andre rapperes vers.” Det var sandt dengang og det er sandt nu. Med en knastør stemme og ligefrem poesi matcher StikOp de futuristiske rimstrukture SuperDejen strør ud over numrene i diskant tonefald, hvorefter Mugge Vejmand pka Muggz Malibu lægger tonstunge cuts og scratches fra hiphoppens guldalder ovenpå.

Det viste sig ammunitionen på ”Kugleregn” var langtidsholdbar og konstituerede samtidig Sphaeren som sværvægtere når det kommer til at lave hip-hop efter en klassisk skabelon, som StikOp rapper: ”Lader, sigter, ved at Kugleregn forpligter!”. Den forpligtelse fulgte gruppen op på i Juli med ”Ord Jeg Forstår,” det er den udgivelse der er anmeldelsens fokus. Formelt sidder vi med Sphaerens andet album, reelt har gruppen imellem sig langt over en håndfuld udgivelser i bagagen.

De tre ret forskellige kunstnere er afbilledet på coveret foran ord malet på væggene, som sammen danner ”Ord Jeg Forstår”-titlen. Alene det en trio refererer til sig selv i første person er spændende, hvilket Ann Noyd herfra Rapspot.dk også har bemærket. På ”Hånden På Hjertet” opsurmerer de selv tankegangen: ”S til det PH, tre ideer om én måde, at lade det ske på!” Som jeg hører CD’en har ”Ord Jeg Forstår” to hovedpersoner og det er ikke rapperne. Den ene er storbyen og dens direkte påvirkning af rapperne, og den anden er menneskelige relationer, primært venskaber og parforhold. Hvis man lytter efter de temaer fremstår CD’en som et sammenhængende værk. Det i sig selv er imponerende i en tid hvor rappere skizofrent forsøger at ramme så bredt som muligt. Udover lækker bonus rummer albummet 15 sange, og det er faktisk den mest markante udvikling. For der er langt fra tale om 16-takters tomgang om alt og ingenting, der er virkelig tale om helstøbte numre.

Specielt med numrene ”KBH.dk” Part I og Part II blev København en stor del af Sphaerens identitet, det fortsatte på ”Gadespejl” fra DJ Typhoon’s ”Gadeplan”. På ”Ord Jeg Forstår” er det StikOp der fører an i bybeskrivelsen på solonumrene ”Turen Hjem” og ”Byen I Blodet.” Hans fortællinger ligger op ad 70’er-realisternes dystre hverdagshistorier ala: ”Smækker døren og vækker børn, der sover med altandøren åben, en mor råber det var dråben, men jeg’ for fuld nu og går omkuld nu.” StikOp er en avanceret rapper, men fordi hans enderim er utroligt stilrene, bemærker man det knap nok når han får det komplekse til at lyde let. Man bliver ikke nødvendigvis Onkel Danny, bare fordi man har: ”Poterne dybt begravet i Dan Turell’s nattevandrernoter,” og det til trods finder man en befriende oprigthed i historierne om monoton nattedruk, som er mere relevant end de fleste gangstereventyr.

Oprigtigheden har også indtaget en stor plads i SuperDejens univers. På ”Ord Jeg Ikke Forstår” blev jeg dybt overrasket over Mister Diss-dig’s følsomme tanker om parforhold, men på dette album er det kun naturligt at Freddie Krueger-masken er smidt. Dejen der tidligere har skåret sig gennem højttalerne, er mere afmålt og afslappet, og den lyse stemme, der før kunne virke psykopatisk har nu en meget følsom klang.

På titelnummeret ”Ord Jeg Forstår” reflekterer han igen over parforholdsafslutning, men denne gang med sig selv i afslutterens rolle: ”Hvad der før endte lykkeligt endte, jeg kunne bare vente / med et lille håb i mente, men det endte da hun ik’ hørte de råb jeg sendte / og signaler som: ’jeg vil ha’ dig, kom’ / eller ’vi kan klare det sammen’, det var bare det at rammen var brudt / så nu er jeg brudt sammen, altså sammenbrudt, er det alt sammen slut? / En sammenslut-ning af tanker gjorde / jeg ikke kunne mere, og måtte banke i bordet…” Andre numre som ”Mine Venner” hylder naturligt nok venskaberne, og de meget personlige shoutouts bliver universelle fordi man nemt sætter sig ind i budskabets ægthed. Desuden er han ubetinget en af landets mest kreative rimere, der konstruerer sine linier med Wild-Style vildhed: ”Erobrer Europa med Proper, og strofer og strejf med pennen på noter / Og stadig router gennem rimord / med mine ord, enkelte linier…med forsinkelse på enkelte linier.”

Selvom begge rappere viser mere intellekt end folk flest, afholder det dem ikke fra at præsentere klassiske ’giv den gas’ klassiske hip-hop numre. Publikumspleaseren ”Noget For Noget” fungerer fantastisk med korte tagteam vers, der afløses af et hæsblæsende omkvæd, mens gruppen roser den gensidige kærlighed gruppen møder: ”Vi gi’r den op for, dem der tager et stop for, at høre Sphaeren / dem der står op for, hvad de tror på / dem der slår op, i en ordbog – for noget Dejen siger / tjekker linien, studerer den / for dem der køber pladen og dem, der kopierer den.”

Nogle gange lyder det dog som om trangen til, at lyde hardcore overskygger meningen i numrene. På ”Gadekryds” bliver de sindssygt velskrevne tekster vrænget ud med hæse stemmer, man ikke kan identificere med Sphaeren. Og på ”Tror I Selv” feat. Knox virker det malplaceret når StikOp rapper: ”Tror du Dejen overdriver når han rapper om Glocks?” for det tror vi vel egentlig, selvom den hyppige pistoler-som-potensforlænger metafor er underholdende nok.

Musikstilen er det mest varierede hidtil. SuperDejen har igen produceret broderparten af numrene, men der er også numre fra bl.a. Mathæus, Porno Per & T-Pot. Den soulede ”Byen I Blodet” står i kontrast til den bass-tunge funk på ”Fuldtræffer,” som igen er anderledes end det stille piano og følsomme vokalsample på ”Ord Jeg Forstår”. Generelt har beatsne en professionel kvalitet der passer til teksternes emner. Det virker specielt godt at høre Dejens hyperkomplekse rimstruktur over melodiske produktioner, da det åbner ørerne for hvor mange facetter han egentlig lægger i dem. Blandt andet derfor er min yndlingsproduktion ubetinget den guitardrevne baggrund på ”Stadigvæk,” hvor liveguitaren, der minder en del om Red Hot Chili Peppers’ ”Under The Bridge” vugger smukt under versene, hvor en særdeles velrappende Joe True endnu engang gæster. Bluesnummeret ”Hende” virker til gengæld mindre godt, og hele nummeret lyder rodet måske pga. de for lavt miksede vokaler.

Fra DJ Powers radio-DJ introduktion, over de konstante referencer til jamoptrædener virker albummet mere gennemsyret af hip-hop attitude end nogensinde. Den dimension forstærkes selvfølgelig af Muggz Malibu som vi altså tidligere kendte som Vejmand. På ”Noget For Noget” giver han den specielt meget gas, og når cuts og scratches blandes med produktionens koklokker og handclaps er der i den grad dømt old school. Scratchene fra Mobb Deep, Jokeren etc. på introen lyder dels fantastiske og samtidig undstreger indholdet i wordcutsne glimrende pointerne i teksterne, specielt på ”Mine Venner”. Og så gør det jo ikke noget at den lækre bonus jeg tidligere omtalte er et exclusive hidden extra track, nemlig ”KBH.DK Part II” feat. Jokeren produceret af Static ’The Hip-Hop’.

”Ord Jeg Forstår”
er en moderne udgave af et klassisk hip-hop album, som er mere fokuseret på samlet indhold end singler. Det gør hverdagshistorierne om kærlighed og København aldrig kan blive Nik & Jay, for det er ikke den baggrund de er skabt med. Og det er længe siden jeg har oplevet et dansk album med så mange spændende sange. Om numrene er fælles eller solo er der en sammenhæng i pladen, der giver den en rød tråd fra start til slut. Ligesom Jokerens sidste album har den en langt mere voksen stemning end tidligere, hvor man kan være eftertænksom uden at lyde gammelklog.
Der er måske ikke noget umiddelbart hit på ”Ord Jeg Forstår,” og jeg synes egentlig også ”Gadespejl” kunne være inkluderet.

Det er ikke alle numre, der er vellykkede, men de har alle sammen noget at sige, og jeg synes det er den vigtigste udvikling på albummet. Det er sjældent at høre så god og sammenhængende kvalitet fra vers til omkvæd til produktioner. De tre medlemmer i Sphaeren er endnu engang blevet til en enhed, der går op i en højere enhed.

4 ud af 5 stole

4stole.gif

Læs Ann Noyd’s interview med Sphaeren her:

Del 1, Del 2, Del 3.

Læs resten af 'Sphaeren – “Ord Jeg Forstår” (Album)' »

Skrevet kl. 16:38 af ptas arkiveret under Anmeldelser