29.06.2002

2bak I Munden @ The Blue Tent, Roskilde Festival, June 29th 2002

2bak I Munden is a strict underground hip-hop group in the classic sense. With the two rappers John Svendsen and Dun-Star on the mics and DJ Guller on the wheels. Their music is clearly east-coast inspired with mid-90’s production by X-Farm and MC’ing that varies from story telling and make-believe characters to classic microphone self-glorification.
2 vinyl LP’s deep they’ve created an audience of backpacking hip-hop fans,
but aside from last year’s Århus Took It, they haven’t really been exposed outside of traditional jams.

Læs resten af '2bak I Munden @ The Blue Tent, Roskilde Festival, June 29th 2002' »

Skrevet kl. 22:12 af ptas arkiveret under LiveSpot

29.06.2002

Syntax era.: Anti-Pop Consortium @ The Blue Tent, Roskilde Festival, June 29th 2002

Ever since signing with the esteemed electronica-label Warp Records in 2001, Anti-Pop Consortium has been the media darlings of the geek-hop scene. Their latest opus “Arrythmia” has had the press wide open, but tonight it was time to see if they were hype or hustle. I saw APC perform with two Roland drum machines and a synth on Pier 63 with Mr. Lif in New York 2 years ago. I remember it as being a weird experience, since I didn’t know them at the time. This Friday I had more of a preconception of what was in store.

Læs resten af 'Syntax era.: Anti-Pop Consortium @ The Blue Tent, Roskilde Festival, June 29th 2002' »

Skrevet kl. 22:08 af m_dejean arkiveret under LiveSpot

04.11.2001

End Of the Weak MC Challenge

eow-1.jpg‘End of the weak’ is a weekly open mic night at a small, low down venue called Pyramid in Manhattan’s East Village. This event has been going on every Sunday for more than a year.
And every now and then they put on a MC Challenge.

Læs resten af 'End Of the Weak MC Challenge' »

Skrevet kl. 13:26 af Bo Pee arkiveret under LiveSpot

10.07.2001

DJ Static – ‘One’ (mixtape)

Selvom det lyder bagvendt har hip-hop eksisteret længere i mix-tape form end på vinyl. Da rap og dj’ing kun blev udøvet i The Bronx, blev der optaget bånd live til koncerter med f.eks. Grandmaster Flash og Cold Crush Brothers, som senere spredtes til resten af New York. Da rapperne senere lavede egentlige studie-indspilninger, skiftede båndene til enten at være hjemmelavede kopier af rap-pladerne, eller optagelser fra radioen, ofte Mr Magic‘s show. I slutningen af ’80’erne begyndte DJ’en Kid Capri at sælge bånd, hvor han mixede sange sammen fra andre kunstnere. Han holdt vist nok hurtigt op, fordi kunstnerne blev ret fortørnede over han tjente penge på deres musik, men alligevel har ideen overlevet til det vi idag kender som mix-tapes.

Der er to karakteristiske ting ved det gode hip-hop mix-tape. Dels at det indeholder nyt materiale, f.eks. uudgivne sange eller freestyles lavet specielt til båndet. Dels at det skabes med en stor del akrobatik fra DJ’en, der blander sange, og lægger sine egne cuts, scratches og finurligheder oveni. Det første har især DJ’sne Tony Touch og Clue fået ry for at dyrke, og indtil Napster gjorde al musik i verden lige tilgængelig, var mix-tapes ofte det eneste sted man hørte de nyeste tracks, og de hemmeligste freestyles. Den anden del har den egentlige turntablists taget sig af. X-men, Beat Junkies og Skratch Piklz har gjort mix-tapet til et kunstnerisk interessant medie, ved at bryde grænsen mellem pladevender og musiker på deres udgivelser.

Mix-tape markedet herhjemme har været spændende omend ikke videre omfangsrigt. DJ Noize har været ude med “The Hands That Rock The Tables”, hvor han mixede sig igennem mange af sine imponerende battle-rutiner. Bl.a. DJ Carsten og Force DJ’s har markeret sig med fede bånd med primært amerikansk materiale, mens forige års “The Session” bød på et væld af danske gæsteoptrædene, og Kruzh’Em stod endda bag et morsomt jule-mix. Og så er der jo DJ Static.

Static er kendt som en af Danmarks og dermed verdens dygtigste DJ’s, der både har excelleret i battles og som producer. Listen over hans bedrifter er alenlang, og spænder over deltagelse ved de internationale DMC og ITF-mesterskaber, samarbejde med Den Gale, Faktaposen, Rent Mel, medlemskab af super-gruppen Denmark’s Finest der også tæller Shine og Noize, og ikke mindst partnerskabet med den talentfulde MC Nat Ill. Men man får indtryk af at hans anderkendelse er større internationalt, når han får shoutout på Loop Troop‘s numre eller har rocket en gigantisk hip-hop festival i Tyskland.

Derfor kommer det heller ikke som nogen overraskelse at hans første mix-tape udgivelse var et samarbejde med den tyske Phaderhead-DJ, Hype, hvor de hver lavede en side på båndet “Doin’ Damage” – navnet på Static’s jams i Århus, hvor bl.a. Kool Keith optrådte. Static’s side af båndet gjorde det klart, vi alt for længe er blevet snydt for et helt mix-tape fra ham, så da det endelig kom, proppede jeg det straks i min walkman med både forventningerne og volumen skruet i vejret.

Som nævnt kan man være afhængig af eksklusive numre, fjollede hype-men og andre gimmicks for at lave et godt bånd, men Static har bare medbragt det han altid har været kendt for: en fremragende smag, og evner fra en anden verden. Lad mig bare sige det med det samme. Båndet er en nydelse i de 60 minutter det varer. Det er virkelig den perfekte blanding af tekniske færdigheder og underholdning for at: “…show all you wack mix-tape DJ’s – how it’s really done – because right now – Denmark’s finest Static’s in the mix!!!”

Båndet indledes med horn der blæser til kamp over tonstunge trommer, mens cuts og scratches marcherer hen over beatet og annoncerer Static’s ankomst. Vi kastes herfra ind i et sandt bombardement af nyheder og klassikere, der perfekt mixes sammen til en times underholdning. Energi-niveauet er hele tiden højt, og jeg vil skyde på hastigheden ligger i hvert fald et BPM eller to over normalen.

Jeg skal ikke løftes sløret for alle overraskelserne her, men bare sige, at der er blevet plads til både det faste inventar samt en del friske pust på “Denmark’s Finest”. Blandt de gamle kendinge fyrer det tidligere Juice-Crew medlem Masta Ace sit Run-DMC remake “So Now You A MC’ af, og KRS-One stopper forbi med en ukendt banger, hvor han i vanlig stil battler og prædiker sig gennem teksten, som Static matcher fantastisk med cuts fra BDP’s live-album. Hvis man regner Static for New York orienteret hvad smag angår, bliver man nok overrasket over det store opbud af Californiske MC’s båndet byder på. F.eks. leverer Born Allah en banger, der nok bliver husket for det blærede DJ Revolution-scratch, Colored Section leverer klassikeren “Bomb MC” hvor de lyver sig til en plads i hip-hop historien, og så har DJ Shine, ingen ringere, lavet et remix af et Mykal Miers-nummer, som præsterer at være ondt på den funkyste måde.

Static nøjes ikke med at udvælge sange for rygere, han efterlader også pladespillerne i røg, med sublime DJ-sæt der oser af præcision, hastighed og originalitet. Men det er ikke kun teknisk på et højt niveau, de færeste DJ’s ville have sat KRS-One’s udstønning: “Now tell me what the fuck am I supposed to do?” sammen med “Rip the cut!!”, og han får bevist, at man ikke behøver at bruge battle-raps til at lave battle-wordcuts. Han forstår med andre ord at gøre opmærksom på sig selv på den rigtige måde, sætte sine fingeraftryk og gør båndet til sit eget, uden at råbe op om hvem der er “on the mix”, for det ved vi jo godt. I det hele taget er det jo en nydelse at høre en DJ, der går så indført i historien, at han ubesværet kan hente inspiration i tidsrummet mellem for 20 år siden og sidste uge. Det er ikke for sjov han bliver kaldt “The Hip-Hop Fanatic”.

Selvom båndet ikke bare har verdensklasse, men også verdensappel, bliver specielt vi danskere glade når fanen løftes. Static bryder en grænse og beviser, hvis man kan bruge amerikanske scratches i et nummer på dansk, kan et nummer på dansk sagtens findes blandt de amerikanske. Hans eget remix af Essensen‘s “NakDemNokEngang”, scratches ind på båndet, og flow-mesteren Joe True med “den elastiske snor på lydspor” lyder jo funky om man forstår ham eller ej.

Og så er der jo den nyklassiske kombination af makkerparret Static og Natill. Natill har problemløst fusioneret reality-stilen fra New York med sin egen B-boy bravour. Han er efter min mening det bedste bud i Danmark på en lyricist, og hans aggressivitet og attitude på scenen matcher Static så perfekt, at deres optrædener sammen er noget nær sagnomspundne. På båndet her gæster han to numre. Det ene er et regulært nummer med rapperen/producer-wunderkind Acorn, hvor de to rappere deles om at dele verbale tæsk ud, indtil lytteren siger klart dér. Og så er der båndets afslutning, hvor musikken fra introen kommer på genvisit, men denne gang accompagneres af et langt vers fra Natill, der må give konkurrencen åndenød når han rapper: “Nat know to only drop about a joint a year, but that’s all it takes for me to keep MC’s in fear, I rip thru competitors now the beast is here, Apocalypse is near, pull out the beats and snares, let the highly anticipated turntablist cut, Static on the two Technics – tearin it up, what what!?”

“One” er en indmarch i triumf for Static på mix-tape scenen, og jeg håber det får utalige opfølgere. Sammensætningen af musikken giver et imponerende positivt førstehåndsindtrykket, mens finesserne gør man sætter det på igen og igen. Det illustrerer hvor stor forskellen er på et bånd, hvor DJ’en mixer numrene, i stedet for blot at spille dem. Man kunne selvfølgelig have håbet på endnu flere detaljer, mere selv-produceret materiale, og at de tre DJ’s i Denmark’s Finest havde lagt et mix på i fællesskab. I en perfekt verden havde båndet ligget i samtlige hip-hopperes tape-deck verden over, så vi sammen kunne bande over at det kun er 60 minutter langt.

Jeg synes ikke danske hip-hoppere udelukkende skal købe dansk rap album, og personligt håber jeg et bånd som dette kan være med til at udvide horisonten for miljøet. Ikke fordi alle skal være “yo” og gå med rygsæk og afro-medaljoner igen, men fordi der ligger en frihed i ikke at skulle høre musik i den rækkefølge pladeselskaberne dikterer, men som en gedigen DJ synes det skal sættes sammen. Onde tunger hævder med jævne mellemrum at de 4 elementer hører fortiden til, men her hører man, hvordan en dygtig DJ får rap til at lyde bedre.

4½ ud af 5

Læs resten af 'DJ Static – ‘One’ (mixtape)' »

Skrevet kl. 13:39 af ptas arkiveret under Anmeldelser

24.02.2001

Deaf Hook-Up Connection: An Evening with Don Blackman

donb4.jpgOf course you know Den Gale Pose! You know “Flere Ho’s” the track, the lyrics, etc. – But do you know Don Blackman? The true creator and brain behind the stunning sample that have been a kickstarter for many hip-hop acts outthere.

Læs resten af 'Deaf Hook-Up Connection: An Evening with Don Blackman' »

Skrevet kl. 12:38 af Gæsteskribent arkiveret under LiveSpot

30.10.2000

RapSpot @ Aarhus Took It 2000

atmosphere.jpgFor hvad der synes at være umindelige tider siden løb det første Aarhus Took It af stabelen. Dengang arrangedes festivalen af Kroner & Ører i samarbejde med C-Style & FMDEE, og ingen vidste at den første efterhånden skulle gå blive til en vaskeægte Hiphop tradition.

Læs resten af 'RapSpot @ Aarhus Took It 2000' »

Skrevet kl. 22:47 af ptas arkiveret under FestivalSpot

06.09.2000

Aarhus Took It 2000 – Lørdag

skillsalone.jpgLørdag eftermiddag var det så graffitien, der skulle i søgelyset. Bee-Low tændte op i ølteltet, og blandede gamle, funky breakbeat-plader med hip-hop, og jeg nød især de freshe bevægelser til Kraftwerk’s “Robots”, som passede perfekt til en god weekend stener. Mens jeg brugte resten af mine ølbilletter, måtte jeg lægge øre til gud og hvermands beretninger om, hvor vilde gårddagens begivenheder var. Mentalt sparkede jeg mig flere gange bagi for at have forladt smilets by på en så vigtig aften, og jeg tør roligt sige det næppe sker igen.

Læs resten af 'Aarhus Took It 2000 – Lørdag' »

Skrevet kl. 22:37 af ptas arkiveret under LiveSpot

05.09.2000

Aarhus Took It 2000 – Fredag

atmosphere.jpg…Endnu engang måtte jeg pjække fra skole for at nå ned til “Århus Took It”, og endnu engang var jeg den eneste nørd der havde fået den idé. Forskellen var blot, at eftermiddagen stod i MC’ens og ikke DJ’ens tegn, så Noize var blevet skiftet ud med Per Vers, der tullede rundt og snakkede med folk. Da det ikke så ud som om alverden ville møde op, fik jeg, som PTA-rapper den tvivlsomme ære at være første upcoming act i ølteltet. Da jeg havde været i Norge det meste af ugen, havde jeg desværre forberedt mig dårligt, men de få publikummer der var mødt op, bar heldigvis over med mig. Højdepunktet var ubetinget da Pedahl fra Øverste Etage og DJ Krølle fra Hvidesande gæstede scenen og viste, at Vestjylland ikke fjernede fingrene fra fadet, selvom Århus tog det.

Læs resten af 'Aarhus Took It 2000 – Fredag' »

Skrevet kl. 22:36 af ptas arkiveret under LiveSpot

04.09.2000

Aarhus Took It 2000 – Torsdag

phaderheads.jpgFørste dag var der DJ-Workshop, så mens verdenssituationen og the gay rapper blev diskuteret i krogene, tullede DJ Noize rundt og snakkede med folk. C-Style fra Frez Force Crew, der stod i døren, sagde han var på vej ud at hente fyrene fra Atmosphere, hvorefter jeg i mit stille sind takkede himlen for de ikke havde lavet en Wu-Tang/Kool Keith/Thirstin Howl III-manøvre på os, og blevet i Guds eget land. Jeg selv tog tidligt fri fra skole, og iført de fabriksny, blå Puma Suedes jeg havde set på plakaten, troppede jeg op da domkirken ringede tolv og forlangte at se hip-hop med det samme. Imidlertid var jeg vist den eneste der havde fået den fikse idé at pjække for fremmødet var mildest talt ikke imponerende. Tanken var egentlig at et par Århusianske crews, bl.a. undertastede skulle spille i teltet foran, men da Ghetto Svend i et par timer havde serveret hip-hop klassikere fra stålgryderne, var der stadig ikke kommet mere end en håndfuld publikummer. Så vi blev enige om at udskyde det til fredag, og i stedet kunne jeg koncentrere mig om at blive super-DJ i for vild en stil.

Læs resten af 'Aarhus Took It 2000 – Torsdag' »

Skrevet kl. 22:35 af ptas arkiveret under LiveSpot