11.01.2008

RapSpots Best Of 2007 (artikel)

rapspotawardsthumb.jpg2007 cripwalkede ud af kalenderen og vi har allerede overlevet de første 10 jomfruelige dage af 2008. På RapSpot er de sidste nytårstømmermænd så småt ved at lette, og redaktionsforummet har de seneste dage glødet med hiphop-nomineringer til det bedste (og værste) i 2007. Alle titler i artiklen er også links, så klik løs og lyt med hele vejen!

Det forgangne år har for alvor måtte følge Jokerens råd om at klappe sig selv på skulderen, for det udmærker sig ved ikke at have noget hiphop awardshow eller nogen prisuddeling. Ikke overraskende, når man tænker tilbage på de byger af kritik, der har haglet ned over tidligere arrangementer. Heldigvis stiller vi os, her på RapSpot, gladelig i skudlinjen. Redaktionen har indsamlet stemmer fra folkene bag sitet: dem som jævnligt sidder og piller hiphop og gerne vil tørre deres nomineringer af på nettet. Du, kærer læser, er velkommen til at smage på dem:

desire(200x200).jpgBEDSTE UDENLANDSKE ALBUM:
Kategorien er den måske vigtigste og Simon siger den er vundet af Pharoahe Monch. Efter 8 år svinger sarkofag-låget op og Faraoen claimer den gyldne førsteplads med ‘Desire’ foran Common, der med ’Finding Forever’ placerer sig som nr. 2 med Kanye West og ’Graduation’ på tredjepladsen. Desuden går både Wu-Tang Clan, El-P, Devin The Dude og Jay-Z igen i top tre.

prima nocte cover (200x201).jpgBEDSTE DANSKE ALBUM::
Her finder vi en anden klokkeklar sejr, nemlig til Suspekt som tog ikke bare den første nat, men også guldet med ’Prima Nocte’. Derefter fordeler stemmerne sig bredere, men Jøden er frisk på en flot 2. plads med ’Monkeyjuice’, en hårsbredde foran Natasja som får bronze for ’I Danmark er jeg født’.
Både Organiseret Riminalitet, FredNukes og Marwan har indkasseret flere top-nomineringer, men altså ikke nok til at vippe vinderne af pinden.

At lave et virkelig godt album er en fantastisk bedrift og stiller store krav til overblik og komposition. Der skal være variation, men samtidigt også en rød tråd. Der skal være nyskabelse, men ikke gøgleri, der skal være selvsikkerhed, men ikke banalt praleri. De bedste albums er næsten mere akrobatik end hiphop, men det rå talent der helt enkelt eksploderer i højttalerne, behøver kun ganske lidt plads. En times mesterværk skal man ikke kimse af, men 3 minutter er rigeligt for et track til at skrue sig ind i din hjerne i månedsvis, give dig øjeblikkelig ståpels, eller bare sende dig ud på dansegulvet i et epileptisk anfald af ekstase.

phat kat cover (200x200).jpgÅRETS BEDSTE UDENLANDSKE TRACK:
I denne katagori blaster Phat Kat ind på 1. pladsen med den J-Dilla producerede ’Cold Steel’; ben hård detroit-stilo som Dilla i sin tid pionerede. Pharoahe Monch roterer også tungt på redaktionens topliste med både ’Hold On’, ‘What It Is’, ’Lets Go’ , men mest af alt med ’Body Baby’. Kanye West er nomineret flere gange, men for forskellige numre, hvilket placerer Ghostface på 3. pladsen for ’Yolandas House’ som har fået nakkehårene til at stritte hos mere end én RapSpotter.

baid i proletar-video (300x184).jpgÅRETS BEDSTE DANSKE TRACK:
Postnummeret på denne vinder er 2620, for det er drengene fra Albertslund, der hiver den hjem med superhittet Proletar’ fra ’Prima Nocte’ albummet.
2. pladsen besættes af O.R med ’Menneskesyn’ og Natasja har endnu en topplacering med sit gåsehudsfremkallende titelnummer ’I Danmark er jeg født’ på 3. pladsen.
Både Jødens ’Crazy Frisk’, Marwan feat. Suspekts ’Hvad så hvad’ og Booty Colognes ’Shake What Your Mamma Gave You bobler med flere stemmer, lige under sejrsskamlen.

Hiphop begrænser sig ikke kun til ørerne; nogle har endda noget mellem dem, og halvdelen af de 4 elementer består, som bekendt, af visuelle kunstformer. Som musiker kan man kæle for sit publikums synssans via pladecover og musikvideo, og man skal næppe undervurdere den effekt det visuelle spiller, for det er musikkens visitkort, og dér, hvor man kan signalere gennemførthed, tilføje lag, twists og fortolkninger til sit lydbillede. Ikke at forglemme, i en tid der drukner i internet-downloads, så er pladecoveret blevet synonym med ægthed: Det er indpakningen på den originale vare og kunstnerens bonus-gave til sine købere.

i danmark er jeg født (200x200).jpgBEDSTE DANSKE PLADECOVER:
Natasjas album hiver posthumt trofæet hjem for artworket på ‘I Danmark er jeg født’. De varme farvetoner, stejlende heste, palmebladene og den kønne sangerinde kontrasteret af maskin- og stålsilhouetter rammes alt sammen af lysglimt og stråler. Et cover der både har modspil mellem de indbyrdes elementer og i forhold til titlen. Det skaber et spændingsfelt og en energi, og frem for alt er det et smukt cover man kan lune sig ved på en kold dag (som vi jo har mange af i Danmark). Carsten Seidel står for fotos og designet er skabt af Martin Furze.
or cover.jpgPå 2. pladsen er der trængsel, for den rummer hele O.R. slænget med pladecoveret til ’Med love skal man land bygge’. Endnu en klippe-klistre medaljevinder med masser af fine detaljer man kan opdage og beundre, hver gang skiven tages ud fra hylden. Et virvar af ting, dyr og bygninger udgør tilsammen ét stort bankende hiphop-hjerte, og kunstværket udstråler både den kvalitet og kvantitet man forbinder med talentfulde og talstærke O.R. Flot pletskud! Coveret er kreeret con amore af KhalOne.
På tredje pladsen kommer årets glubske præmieslugere, Suspekt ind. Det dystre, onde ‘Prima Nocte’ cover er den gotiske port, der knirkende åbner ind til middelalderlig gru i lyd og rim, men samtidig viser gruppens tidløse skyggeside. Det bliver kun æklere når man bladrer længere ind i artcoveret – nøjagtigt ligesom når man træder dybere ind i musikken. Dejligt ulækkert illustreret af Michel Winckler-Krog og Tore Rex Andersen fra Intense-Images.dk.

oberoendeframkallande (200x193).jpgBEDSTE UDENLANDSKE PLADECOVER::
Her var stort set lige så mange forskellige bud som der var nomineringer, og det lykkes kun ét eneste cover at gå igen mere end én gang. Timbuktu med coveret til ’Oberoendeframkallande’: stærke farver og skarpe kanter. Sammen med spiritusprøven af en titel og energien i musikken giver hele festfyrværkeriet bonus, for det rammer smack ind i hvad der var toppen af trendy i 2007. Halstørklæde-og-stramme-jeans segmentet gir’ den op for artcover ansvarlige Mattias Lundin ikke mindst på cafeerne omkring Skt. Hans Torv – RapSpot salutes you!

hip hop lives - screenshot (300x212).jpgÅRETS BEDSTE UDENLANDSKE MUSIKVIDEO::
Der er musikvideo-topkarakterer til både Aesop Rock, Pharoahe Monch, Kanye West og Timbuktu, men de bliver alle overhalet af læreren: det er KRS One der sammen med Marley Marl giver den bedste lektion i hvordan en fed hiphopvideo skal se ud. Topscorer er ’Hip-Hop Lives’ der med flotte effekter og et visuelt flow sætter billeder på kulturens vigtigste ikoner, i samme ånd som KRS inkarnerer. Denne type prædiken kunne pastor Krarup lære meget af. Tjek også de andre nominerede ud, for de er alle sammen klassens absolut dygtigste stræbere:
Nr 1: Krs One & Marley Marl ‘Hip Hop Lives’
Aesop Rock‘None Shall Pass’
Charmillionaire‘Hip Hop Police’
Pharoahe Monch‘When The Gun Draws’
Kanye West‘Good Life’
Timbuktu‘Karmakontot’

proletar screen-shot (300x159).jpgÅRETS BEDSTE DANSKE MUSIKVIDEO:
Man må hellere vende sig til synet af blege, skaldede fyre, for de var ikke til at komme uden om i 2007 og intet tyder på at vi slipper for dem foreløbig. Suspekt topper listen med videoen til ’Proletar’, og viser at de er gennemførte og kvalitetsbebevidste i alle aspekter af deres kunst. Selv om det er Tore Rex Andersen og Michel Winckler-Krog, der tager den egentlige ære for videoen, er det (musik)kunstnerne der udvælger hvem de arbejder med, og dermed sætter de også deres personlige fingeraftryk i denne kategori.
‘Proletar’ videoen er forholdsvis enkel i såvel set-up som symbolik, men den er gribende og godt lavet uden at blive fladpandet, med andre ord er der ingen billeder af dromedarer når Orgi-E rapper ”dromedar”, eller noget i dén stil. Kontrasten ætser mellem de iskolde betragtninger, hårde ord og de smukke, blåfarvede eventyrbilleder af menneske-sneglen, der kæmper sig gennem tilværelsens absurditet. Det her er samfundskritisk Jim Henson; hiphopsk Tim Burton, og frem for alt milevidt fra vidoeklichéerne med sponsorklædte rappere, der propper alle deres homies ind i et shoot med nogle halvnøgne teenage-babes. Ikke at der er noget galt i dét, det er bare lidt Zzzz når man har set det 200 gange, så BIG UP fra RapSpot til ’Proletar’.

Mange begræder udviklingen i hiphopkulturen og finder tidens tand vulgær, når den er iklædt grills. Ikke desto mindre har tidernes skiften givet plads til flere og andre superstjerner end kun MC’en. Vi har oplevet DJ’en blive fremhævet og ophøjet, og også produceren får mere og mere spotlight og fortjent anerkendelse. Var det ikke for kulturens hårdtarbejdende beatsmede ville hiphop være en poesiklub og hvert eneste ”Word” ville være spoken.

J dilla og kanye west (200x161).jpgÅRETS BEDSTE UDENLANDSKE BEAT:
Der er delt sejr mellem J-Dillas barske ’Cold Steel’ produktion fra Phat Kats ’Carte Blanche’ album på den ene side og det melodiske Chris Martin besungne Kanye West beat til Homecoming’ på den anden.
Der er også kærlighed til Black Milk for ’Bootleggersmed Slum Village, Exile for ’My World Is’ med Blu & Exile, El-P for ’Smithereens’ (der også rocker den fede, lede tortur-video), Kanye West for SouthsideCommons album ‘Finding Forever’, Rick Rubin for ’Classic’, Marley Marl for ’Hip Hop Lives’ collabo med sin nye bedste ven, KRS og Chuck Heatmed ’What A Job’.

rune og troels (300x184).jpgÅRETS BEDSTE DANSKE BEAT:
Ikke overraskende er det Tabu producerne der brillierer endnu engang med Proletar’ og et blues-ramt mandekor der kunne gøre Timbaland blå af misundelse. Rune Rask og Troo.l.s. programmerede den fløjte, som hele Danmark dansede til i 2007, og de trykkede også på alle de rigtige knapper i ‘Det ikk vores’, ‘Fuck af’ og Marwans ‘Selvgjort velgjort’.
2. pladsen er heller ikke til diskussion, den tilhører Dj Static, der bakkede Jøden op med masser af fede produktioner til ’Monkeyjuice’ albummet, og det fedeste af det fede var ’Crazy frisk’ beatet. RapSpot takker for dopeness!

Fra musik til lyrik; det er blevet tid til at hylde de bedste vers i 2007. En overlegen tekst kan være talentfuld på forskellige måder; det kan være rapteknisk, underholdningsmæssigt og/eller attitude der udmærker verset. Selvom levering har tons at sige og flowet kan tilgive meget, findes der tekster som i sig selv rummer de største følelser og de skarpeste observationer på ganske få stavelser. Det er næsten umuligt at skrive en virkelig fed tekst, uden at være temmelig intelligent og have en viden som kan omsættes til poesi. Den her kategori er en hyldest til brainpower, knowledge, skills og den gåsehud de kan fremkalde når de går op i en højere enhed.

inspectah deck (300x235).jpgÅRETS BEDSTE UDENLANDSKE VERS:
2007 tilhørte Wu Tang Clan og i særdeleshed Inspectah Deck der er blevet nomineret for vers i både ’Stick Me For My Riches’ og Unpredictable. Ghostface Killah repræsenterer også klanen med sine eminente storytelling-evner i ’The Heart Gently Weeps’. Brother Ali har (igen) ramt nerve med et vers fra ’Truth Is’ på albummet ’The Undisputed Truth’, Evidence med ’I Know’ fra ’Weatherman’ LP’en og Canibus for ’Harbinger Of Light’ ‘For Whom The Beat Tolls’ albummet. Se alle versene gengivet i deres fulde længde i liste-oversigten HER.

orgi-e foto (300x300).jpgÅRETS BEDSTE DANSKE VERS:
Hvis Wu-Tang claimer 2007 internationalt, så er det Suspekt der ejer året her hjemme. Orgi-E løber med førstepladsen som den bedste, danske tekstforfatter i hiphop 2007. Det gør han for sit vers på ’Hvad Så Hvad’ fra Marwans plade ‘P.E.R.K.E.R.‘, samt ’Fuck af’ og ’Proletar’ fra ‘Prima Nocte’. Søren Strøm imponerer også med vers på ’Stadig stædig’ fra ’Autentisk’, Pede B har perler liggende på Supajans mixtape i tracket ’Brager igennem’ og Natasja rører hjerter med rim på ’I Danmark er jeg født’. Læs alle de super fede vers HER.

roskilde festival (300x197).jpgÅRETS BEDSTE KONCERTER:
Et sted i Roskilde ligger en vindblæst, tilskidt mark som år efter år er dét sted i landet der danner rammen om de bedste koncertminder, for masser af danskere. De vildeste musikoplevelser vi tænker tilbage på et helt liv igennem, har vi fået iført gummistøvler. Det er naturligvis Roskilde Festival jeg taler om, og det var ikke anderledes i 2007. Her er både John Legend og Dizzee Rascal topscorere, men RapSpot gir’ den også op for Big Daddy Kane i Amager Bio og Common i Store Vega.

bulldogg (200x189).jpgÅRETS FUSERE:
Her hjemme vinder Bulldogg suverænt med albummet vi allesammen gerne vil undvære. I det store udland er det 50 Cent der får selskab af Sorteper selvom Timbaland lacede ham med ’AYO Technology’ beatet og Justinhe’s-so-hot-right-now” Timberlake forgyldte hooket;. ‘Curtis’ pladen sucks!
Der er heller ingen kærlighed til Havoc og hans ’The Kush’ ligesom Hi-Teks ’Hi-Teknology 3’ skuffer fælt, særligt efter den fede 2’er ’The Chip’.

jayelectronicafoto.jpgÅRETS UDENLANDSKE UPCOMMER:
Jay Electronica – Er en tidligere hjemløs fra New Orleans der muligvis fyrer op under dynen hos Erykah Badu og er best buddies med Just Blaze. Der er meget lidt info at opdrive på ham, men vi ved at han udgiver sig for at være en sommerfugl på sin MySpace og har en forkærlighed for film-musik. Det der for alvor imponerer den her redaktion, er hans integritet, levering og gennemtænkte lyrik. Han rapper over beats fra J-Dilla, Kon Artist og Nottz, hvilket i sig selv er et kvalitetsstempel, men her kun forskønner et i forvejent solidt udtryk. Watch out!

negashalifoto (250x191).jpgÅRETS DANSKE UPCOMMERS:
I Danmark er det unge Negash Ali der mere end nogen skruede forventningerne i vejret i 2007. RapSpot spår kometen en plads blandt stjernerne i de kommende år – potentialet fejler i hvert fald ikke noget! Også AndyOp lover godt for dansk raps fremtid, og Supajan har ligeledes dét der skal til for at slå igennem for alvor. Vi krydser fingre for dem alle tre, (men ved godt de ikke har brug for den slags overtroisk pis for at shine).

martin J (170x150).jpgÅRETS DANSKE MOVE:
De bedste ting i verden er gratis, og Martin J fra Sphaeren leverede det bedste move i 2007, kvit og frit. Hver dag fra d. 1. til d. 31. december satte han et track til gratis download fra sin MySpace og forsødede dermed hele julemåneden mere end selv den største mammut af en Carletti-chokoladekalender. RapSpot takker mange gange for gaven, på vegne af dansk hiphop.

deconstructing fred (200x200).jpgÅRETS MEST PERSONLIGE ALBUM:
Den her kategori er speciel fordi den er særlig vigtig i en tid der er præget af overfladiskhed og klichéer. Hiphop har en rebelsk sjæl og er bedst når den har balls, men når så meget af det der roterer i æteren, er samlebånds-produkter og fabriks-lyrik efter de samme røvsyge skabeloner, skal man være taknemmelig for de få, der tør gå mod strømmen og gøre tingene anderledes. Her i “Generation Photoshop” er det meste retoucheret, og jeg taler ikke kun om billederne. Det er heldigvis ikke tilfældet på FredNukes’ selvudleverende album ’Deconstructing Fred’. Her bliver blottet så meget, at man næsten kan buste ham for blufærdighedskrænkelse. Man kan mene om musikken hvad man vil, men man kan ikke fronte på at rapperen både har balls, noget på hjerte, og har lavet et dybt personligt album.

Hele denne lange række af priser har hyldet ting som 2007 gav os, men vi glemmer ikke hvad året tog fra os. Vi har mistet en række personligheder og til dem sender vi en varm tanke i det hinsides.

natasjabillede (300x188).jpgRIP:
Natasja
Pimp C
Ike Turner

Skrevet af Ann Noyd 11.01.2008 arkiveret under Artikler |