30.01.2017

Loke Deph – ’Malstrøm/Beluga’ (album)

lokedephpicsLige inden vi helt glemmer 2016, så er der en dansk hiphop-udgivelse, som skal have et par ord med på vejen. Det er Loke Dephs album ’Malstrøm/Beluga’, der fortjener lidt omtale, hvis nogen skulle have glemt eller overset det. For det er et album der sidste år skilte sig ud i mængden og beviste, at Loke Deph er værd at holde øje med i fremtiden. Et lysende talent som går sine egne veje.

’Malstrøm/Beluga’ er egentlig ikke et album men nærmere to ep´er, som er samlet til én udgivelse. Det er samtidigt også Loke Dephs solodebut, selvom han længe har gjort sig positivt bemærket i undergrunden i forskellige sammenhænge. Det er bl.a. i gruppen Kaput (med Esben og produceren Boone) samt i Rap Slam Battles-konkurrencen, og så gæster han desuden to andre vigtige udgivelser i 2016 – Benal og Khalazer. Der er ingen tvivl om, at Loke Deph er en rapper med et stort potentiale, som er på vej fremad.

Albummet er delt i to dele med to forskellige producere, som Loke Deph før har samarbejdet med. For det er Boone, der har produceret ’Malstrøm’, og Telepa-T fra Sigma der står bag ’Beluga’-delen. Samlet som album giver det en god variation, hvor de to dygtige producere er træfsikre med hver deres musikalske udtryk. Boone bidrager med en støvet tung melankoli, som står utrolig godt til Loke Dephs lyriske stemningsbilleder. Imens har Telepa-T en lidt lysere stilren og forfriskende lyd, som får andre sider frem hos Loke Deph. For han er uden tvivl hovedrolleindehaveren, som indtager scenen selvsikkert med fortællinger fra et univers, hvor intet er forudbestemt men med nytænkende skarphed.

Loke Deph kan ved første lyt virke lidt diskret eller tilbageholdende, for hans hverdagstanker bliver blandet op med et finurligt billedsprog, som kan være vanskeligt at fange i starten. Han har en original måde at skrive rim på, hvor det ikke altid lige rimer og sammenhængen kan virke sporadisk og forvirrende. Stemningsbilleder bliver inddrager med flydende lethed, så lytteren sidder tilbage med interessante fortolkningsmuligheder;

”En gang imellem ligesom Jocks Passage/ Har jeg Hellerup-drømme om overetage/ Meget at sige, gør det kort i en montage/ Har dit hår i en vase, det går over, det´ en fase.””Tager på bar på Bakken, snakker Habermas/ Giver en autograf til din so, sik´ et sammentræf/ Hvor er det godt, at aborten den blev fri/ Vi er begyndt at få det dårligt, tror det er kommet for at bli´.” (’Malstrøm’)

Det er helt tydeligt, at Loke Deph er en intelligent og talentfuld kunstner, der har en helt naturlig måde at rappe på, som om han aldrig havde lavet andet. Når han behandler dagligdagen og dens trivialiteter i abstrakte øjeblikke, så bliver det til fængende poesi, der bliver fremført med et mediterende flow. Det giver ligeledes ekstra krydderi, når Esben medvirker på ’Beluga’ og Semphiz’Gyldenbrun’, men Loke Deph kan dog sagtens stå alene. Han har ikke travlt, men er helt tilbagelænet, alt imens hans abstrakte tankegang digter i et tidsløst univers. De små klip fra hverdagens mange facetter bliver ophøjet til et højt tankevækkende niveau, hvor Loke Deph skiller sig ud blandt rapper-mængden.

”Dør i et hvidt lys, bor i et gult hus/ Piben på fuldt blus, kylling og couscous/ Hun kom i en cokerus, tog hjem i en S-bus/ Kalder mig Kristus/ Sikke en gestus.””Kronet som den bedste herhjemme, og jeg kan sagtens se det.” (’Gyldenbrun’)

’Malstrøm/Beluga’ kandiderer til én af årets danske hiphop-udgivelser i 2016. Selvom der er flere om buddet, så står Loke Deph med Boone og Telepa-T stærkt tilbage i erindringen fra sidste år. Det er et album/dobbelt ep, som med sin egen lyd og indgangsvinkel går andre veje end gennemsnittet. Det er opløftende, og lover godt for fremtiden.

5 ud af 6 spots

null


Skrevet af Jaycob 30.01.2017 arkiveret under Anmeldelser |