Side Brok har det ikke let. Det har altid været en kamp at rappe på andre dialekter end de dominerende. Da GETO Boys kom frem lød deres sydstatsudtale alt for country for hip-hop medierne i New York. Herhjemme har vi grint med – og af L:Ron:Harrald når han rappede på æ sproch. I Norge var det i lang tid accepteret, at rap på norsk ikke var vejen frem, til Tungtvann brød igennem på tykt nordnorsk. Siden er rap på morsmålet eksploderet, men ingen turde rappe på regulært nynorsk.
Nynorsk dækker – for at gøre forvirringen total – over en dialekt, som er tættere på oprindeligt norsk, end den gængse. Dialekten er svær at forstå ikke bare for os, men også almindelige nordmænd. Oveni købet får det sprogbrugerne til at fremstå som bonderøve, hvilket sjældent er målet i rappens storbymiljøer. Man må sige det er en udfordring, at skulle lave hip-hop med de forudsætninger, men intet er jo umuligt. Side Brok blev de første, der tog nynorske alvorligt, og har nu lavet et helt album, hvor der rappes på dialekten fra deres hjemstavn Hovdebygda.
Manden bag blandingen af hipt gadeslang og traditionel hjemegnsdialekt kalder sig Thorstein Hyl III. Meget sigende er det vel ca. sådan folk i Hovdebygda udtaler Poloricaneren Thirstin Howl IIIs navn. Han rapper med en lys, halvskinger stemme, der gør rappet endnu mere markant i lydbilledet. Hans melodiske men udpræget sære flow, varieres pladen igennem fra slavisk til nærmest ikke eksisterende, hvilket gør det, hvis ikke underholdende, så i alt fald specielt at lytte til. Og man bliver nødt til at lytte temmelig meget til flowet før ordene synker ind.
Når meningen fremstår klarere er det oftest tekster om helt dagligdags emner som musik, mad og sex, der rappes om på den lettere surrealistiske facon vi kender fra Malk De Koijn. Her er f.eks. et uddrag fra Ein Likandens Kar om Thorstein Hyl III, der ikke kan lide at at knokle men derimod at stå sent op og aflevere et ekskrement der stinker som en norsk popsanger: ej lika ikkje å stresse, streve, å slite / ste opp halvt ti, en kopp kaffi, so ska ej drite / teke mej go tida, drite mens ej rima / so lenge og so vel at til og med ej verte forbina / ej lika å legge en lause kabel / en stinkande sleipe klatt som morten abel Sangen fortsætter i samme spor og slutter med: stort sett så lika ej alt så rima ( stort set kan jeg li’ alt der rimer) Det betegner fornemt tekstuniverset, der virker som en stream-of-consciousness primært styret af rimene.
Det forfriskende ved Side Brok, er at de bruger rappen som en del af deres eget udtryk, i stedet for at forsøge, at lave rap efter hip-hoppens stramme regelsæt. Når man lytter til pladen hører man rap, blandet med alle mulige musikalske inspirationer, og tekster, der selv når der rappes om standardiserede emner, bliver specielle på grund af oversættelsen eller ironien. Thorstein Hyl karakteriserer det på E Thorstein Hyl sådan: “Stile din e falske som ei flaske solo med piss i / mens ej helde stile og gjenge med halte fot / i dress med pologenser og side brok / fy og fan og æsj og issa / og du må lære å halde kjeft når voksne dissa” (- din stil er falsk som en flaske solo-appelsinvand med pis i / mens jeg holder stilen og halter på foden når jeg går / I jakkesæt med polotrøje og baggy pants / for helvede pis og lort / du må lære at holde kæft når vokse disser.)
Andre steder på pladen rapper Sjef R, der virker mere laid back og mindre provokerende end Thorstein Hyl, selvom det nu en gang er samme person bag de to alias. På nummeret Side Brok, rapper han: Me sprika frå reggae til hip-hop / frå jazz til electro til åttitals pop. Det passer meget godt til de genrer musikstilen er lavet i, for lydbilledet er ligeså skizofrent som Sjef R/Thorstein Hyl. Der skiftes genre på hvert andet nummer, og det kunne naturligvis være en styrke, men det gør det ret svært at slappe af når man lytter til albummet. Bedst fungerer det på 1,2,3 Fyre der er Side Broks udgave af et G-Funk nummer – komplet med skringende synthbeats og en tekst om biler. Sommernummeret Setra er også ret fængende, med liveinstrumenter, der næsten bliver poppede. Derimod er uptempo-electro-throwbacket på Side Brok, helmislykket, og lyder som et forvirret garagebeat. I det hele taget er der en markant drumnbass inspireret lyd på Høge Brella, der virker outdatet. Når man skal høre på rap, der er så speciel, hjælper det ikke at trommerne også er akavede.
Når der skal afregnes kan det ikke benægtes Side Brok er et underholdende bekendtskab. Alene ideen med at rappe på et sprog uhyggeligt få mennesker forstår uden at fortrække en mine er jo grinagtig. Oveni er balancegangen i at lave sjov hip-hop uden at gøre grin med det, også spændende at følge. Der hvor linen knækker for mig er at det ofte virker som om Side Brok kæmper for at skabe et anderledes rapudtryk, fordi de ikke formår at skabe et konventionelt godt rap-nummer.
Thorstein Hyl rimer glimrende, han er måske ikke nogen fantastisk storyteller, men leverer fine psykadeliske øjebliksbilleder. Hvis produktionerne blev strammet op, ville konceptet med en være meget lettere at fordøje. Indtil da bevæger Høge Brelle sig i en gråzone, hvor universet fyldt med streetwise bonderøve, der rapper over kiksede beats, og det virker lidt som en vittighed, der går tabt i oversættelsen.
2½ sofaer ud af 5
NB: Side Brok betyder baggy pants. Besøg sidebrok.no for mere information… samt tekster!
Læs resten af 'Side Brok – “Høge Brelle” (Album)' »