27.06.2004

Sphaeren Interview – del 1 af 3

mrsphaeren_01.jpgSfære
1. Matematisk: En tredimensionel overflade, hvis punkter alle er nøjagtig lige langt fra et udgangspunkt.
2. Et sfærisk objekt, en figur.
3. Et himmelsk legeme, såsom en planet eller en stjerne.

4. Himmelen, set som en hemisfære.
5. Enhver serie af koncentriske, transparente, roterende glober der tidligere antagedes tilsammen at indeholde månen, solen planeterne og stjernerne.
6. Omfanget af en persons viden, interesser eller sociale position.
7. Et område af magt, kontrol og indflydelse; domæne.

Læs resten af 'Sphaeren Interview – del 1 af 3' »

Skrevet kl. 21:50 af Ann Noyd arkiveret under Interviews

21.06.2004

OnPoint – Whut? Where? When? Uge #26

onpoint_cubic_200x150 copy.jpgFremover vil vi hver mandag informere dig hvilke ting der går ned på den danske hip hop og reggae scene i den efterfølgende uge. Desuden vil vi gøre opmærksom på store begivenheder i den nærmeste fremtid. OnPoint har siden ’97 bragt info på nettet, til alle dem som ikke har haft mulighed for at finde de hemmelige flyers til arrangementer i byerne. I håb om at skabe mere opmærksomhed omkring hip hop kulturen og samtidig fungere som enhver homeboy/girl’s kalender har vi alt med fra undergrund til store udenlandske kunstnere. Så husk at checke ugens opdate, så du kan sikre dig at du ikke går glip af ugens alt for vilde musik eller club oplevelse. Big up massive!

[tirsdag]
Sandkassen – RUBA’DUB Crew Soundsystem: Malachy, Eagger og Aron.
Holdet bag søndagsklubben RUBA’DUB Sundays + Pharfar.

[onsdag]
Hekse Bodegaen – Saxons. Flavourz Crew.

MidWeekBrakes – Rust Midweekbrakes presents Skt Hans Brakes.

Sugarhill Gang VoxHall, Århus.

Flamme Sankt Hans Fest Universal Soundsystem, Master Fatman + mere. Pappa Hotel, bag Fisketorvet.

[torsdag]
Ideal Bar – Hip Hop Kontoret Hip Hop / R’N’B / Breakbeat. Vært: DJ Nut + DJ Kalle.

Hip Hop Bodegaen – Saxons DJ: Trab Goes Disco.

Sugarhill Gang Vega, København.

[fredag]
Bomb Club LP Entertainment præsenterer: Bumsestilen, M-Cnatet, Dialekten, Kilorim, Ghostwriters, Den 7. Himmel, OrlaXL. DJ Swab, DJ UpPerCut. Hus DJ: DJ HotKutt. Freestyle battle med nice prizes. Gratis Bacardi Breezer til de 100 første. Happyhour 19.30-20.30 & 00.00-01.00. Musikstalden, Næstved.

Ragga Bodegaen – Saxons Soundsystem: Rootsman Hi-Fi – Dancehall & Reggae.

Vega natklub – Universal i Lounge Different Drummer Soundsystem (Dj Dick & Ras MC T-Weed /UK) + Dj Senzimilla + live vocals: MC Jos. Lounge: Universal Sound System + guests.

Sandkassen – DJ CARS10 & Paulo Boogie Your Behind præsenterer DJ CARS10 & Paulo. DJ Sweet Metz. Hangout med Dan’s Grillchill + semisurprise: Lange og H’s deluxemix fra kl. 16.

[lørdag]
Hip Hop Bodegaen – Saxons DJ: DJ Jett.

Boulevard Bassment – Rust Typhoon & Friends.

CLUB URBANICAL Urbanical Crew feat. DJ Philip (Copenhaniacs). r’n’b-hip hop-ragga/dancehall-UK garage.Vibe, Lille Kannikestræde 3, 1170 København K.

Sandkassen – Players Club Players Club outdoor. DJ Coldhanz + Raz. Live on the mic Ataf Khawaja.

Forsvar Christiania – Soundsystem Conference Free Soundsystem and DJ Festival. Reggae and Dancehall in Pusherstreet. 7 Live Artists: Little T, Cornstick, Zaki, Mystic MC, Mandingo, Yardie Maroon, Boomboy, 10 Soundsystems : Hydepark, Universal, Sky Juice, Peoples Choice, Rootsman Hi-Fi, Rubadub Crew, Bikstok Røgsystem, Lexus Boy, Unity Hi-Fi, Boyaka. Chillout Banzai Republic, Master Fatman, Jokke, Nico & T.O.M. (Månefiskeren).

[søndag]
RubADub Sundays – Fuck Your Mondays! RUBA’DUB CREW + GUESTS. Upstairs: DRAMA KINGS + MAXX.

HoriSundays Chillout event w. Banzai Republic and Kenneth Bager.

Se alle koncerter på OnPoint.dk

Læs resten af 'OnPoint – Whut? Where? When? Uge #26' »

Skrevet kl. 13:54 af Tue arkiveret under Nyhedsarkiv

21.06.2004

DJ Format presents: “A right Earful” (Album)

djformat.jpgFor godt 1½ år siden droppede DJ Format den ualmindeligt old-school’e plade ‘Music for the Mature B-boy’. En cd med masser af lækre breakbeats, basgange og feelgood raps fra bla. den canadiske Abdominal. Nu har den britiske DJ fra Brighton lavet en opsamling af nogle numre fra starten af 90’erne, en periode nogle vil kalde den gyldne alder i hiphoppen. Opsamlingen har fået navnet ‘A Right Earful’, og er en lidt blandet oplevelse.

Cd’en starter rigtig godt med en cool intro, hvorefter den gamle kompagnon Abdominal dukker op med sin ode til hurtigmad ‘Fast Food remix’, klart opsamlingens fedeste nummer, der minder meget om klassikerne ‘The Hit Song’ og ‘Ill Culinary Behaviour’ med et omkvæd man automatisk nikker med nakken til:

“If fast food’s wrong, then I don’t wanna eat right/ I’ll probably get fat/ and my dentist says my teeth might fall outta my head/ but hey that’s my problem!”

Selve teksten er også ret underholdende, og beskriver Abdominals sygelige “fast food-fetisch”, som han kalder det:

“I’ve got a… passion for fast food that’s undeniable/ I like my food fried untill/ everything be that same uniform shaped of golden brown/ but don’t pad it down, please/ ‘caus the grease be helping it slide down the hatch more easily (…) my confession booth be the drive-through microphone/ I get excited when my meal tastes like it wasn’t made at home/ If I wanted home cook, I’d stay at home/ I want artificially enhanced chickens with more meat to the bone/ hitting 50 hot-wings at one sitting/ when I say that fast food is my life, I’m not kidding!”

Efter denne kanonstart ændres niveauet dog lidt og bliver mere kedeligt. Måske skyldes det blot manglende kendskab til de pågældende kunstnere, men bla. The Wascals‘The Dips’, Brand New Heavies feat. Main Source‘Bonafied Funk’ og Freestyle Fellowship‘Inner City Boundaries’ er numre der specielt pga. deres omkvæd giver én lyst til blot at spole videre mellem de mange skæringer. Og der er mange. De fleste af dem er skåret ned til 2-3 minutters længde, for at give en fornemmelse af et mix, men samtidig er det uden nogen af dem rigtig skiller sig ud. Og når lyspunkter som fx den herlige ‘For better or for worse’ med Pharcyde endda bliver cuttet af så man intet af den klassike grineren outro med telefon-opkaldet hører, og den i øvrigt kører i en irriterende høj pitch, opildner det kun til at finde sin ‘Bizarre Rhyde II…’ frem og sætte den på i stedet.

Imellem de mange gamle tracks finder man 3 nye numre der er lavet til pladen. Det drejer sig om 2 rap-galore tracks med en habil punchline-mc ved navn Edan, der spytter raps over nogle trommer så det næsten bliver for meget, og så ellers det geniale glade nummer ‘Almond Rocha’ med Ugly Duckling, der kører over en fløjte-sample med nogle knipsende fingre som snares i beatet – høj klasse!

Én anden af opsamlingens gode numre er ‘Ya Mouth Stink’ med Lord Sear, der handler om folk med dårlig mundhygiejne, og har en humorfyldt tekst:
“What the fuck is that smell/ hey, you can never tell/ something died on this tounge (…) it smells like you ate a dead mouse/ sittin’ on the couch/ relax, bubble gum wouldn’t hurt at all/ stop tounge-kissing basketballs!”

Slutteligt bringes et lille r’n’b/funk/latino-mix af tre numre, i stil med Jurassic 5’s outro’er. En meget frisk afslutning, omend det ikke passer 100% til resten af kompilationen. Tilbage sidder man med en opsamling der garanteret vil vække gode minder hos folk med rødder i hiphop anno ‘92, men alligevel ikke indeholder mere end 2 numre der har samme format som dem på ‘Music for the Mature B-boy’. Som reminiscing-plade kan den sikkert få oldschoolers til at knibe en enkelt tåre, men derudover er dens målgruppe for snæver. I sidste ende er det nok ikke engang denne skive jeg ville bruge til at overbevise nogen om, at perioden omkring 90-94 var the golden age of hiphop.

2½ af 5 stole
25.gif

Læs resten af 'DJ Format presents: “A right Earful” (Album)' »

Skrevet kl. 0:56 af Julaw arkiveret under Anmeldelser

17.06.2004

Method Man – ‘Tical 0: The Prequel’ (Album)

methodman_cover_2004.jpgNu skal det ikke være nogen hemmelighed at når jeg bliver bedt om at nævne mine yndlingsrappere, er Method Man en af de første jeg kommer i tanke om. Nede i min skrivebordsskuffe ligger der et pressefoto af Meth i al sin hætteklædte hotness, som jeg har fået af en Wu-Tang affilieret rapper med lovning om at det en dag ville blive signeret af Metode Manden selv. Jeg køber for mange sko til at bekymre mig om min slunkne og grinagtige pladesamling, men jeg har trofast anskaffet mig ethvert ‘Tical’-album, nogle endda flere gange. Method Man behøver ikke overbevise mig om at han er fantastisk, for det ved jeg allerede godt. Når det så er sagt, må jeg meddele at ‘Tical 0: The Prequel’ desværre ikke lever op til mine forventninger.

Stemningen på ‘Tical 0: The Prequel’ er slet ikke så dommedagsdyster som på det sidste Method Man album, ‘Tical 2000: Judgement Day’, der var præget af årtusindskiftet samt en sær fascination af hajer, gevirer og udklædningstøj (jf. ‘Tical 2000’-coveret). På ‘Tical 0: The Prequel’ præsenterer Method Man sig fra sin mere festlige – onde tunger siger jiggy – side, uden dog at lade sin trademark New York ruggedness forsvinde helt. Albummet er i høj grad stjernespækket, med gæsteoptrædener af blandt andre Busta Rhymes, Missy Elliott, Ghostface Killah, Ludacris, Redman, Raekwon og Snoop. Faktisk er der kun to numre, hvorpå Meth optræder alene. Et andet karakteristisk træk ved albummet er at Meth undertiden bruger citater fra hiphop-klassikere, fx på ‘Say What’ (feat. Missy Elliott):
Method Man:“You wanna front, what? Step up and get bucked/ and if you’re feelin’ lucky, duck/ then press your luck” (stammer fra Jeru Tha Damaja´s ‘Come Clean’)
Man kan diskutere, hvorvidt denne omsiggribende tendens er cool eller ej, om det er at bite eller ikke. Jeg vælger at se det som en sjov hyldest til de rappere, der citeres, og det vægter ekstra, når det kommer fra en rapper, der selv er legendarisk.

Missy er på samme nummer gået tilbage til at lave hooks (som Patti Labelle), og ellers ad-lib’er hun sig stille og roligt gennem nummeret, som er pænt kedeligt. ‘Bring The Pain’ (feat. Method Man), som lå på Missys egen ‘Under Construction’ var langt mere interessant. Bedre held næste gang, og vi ved jo at der kommer en næste gang…

‘What’s Happenin” (feat. Busta Rhymes) hører vi for første gang disse to rap-sværvægtere sammen, i det Busta Rhymes er blevet inviteret med til festen. Som Busta selv siger det, og jeg kunne ikke være mere enig: “I think what I’m seein’ from here we got ’em whylin’ yo/ logical/ we shoulda did this shit a long time ago”
Meth fortsætter: “I got that shit that make rappers shit in they shoes/ nasty emcee, I spit flows and spit in they food/ man, don’t tempt me, I’m nothin’ like a curious child/ I’m simply a Boy N the Hood with Furious Styles”
‘What’s Happenin’ har en god chance for at blive det nummer man husker bedst fra ‘Tical 0: The Prequel’. Både på grund af samspillet mellem de to rapperes personligheder og den høje mængde af eksekveret potentiale, men også fordi beatet er iørefaldende på en tidløs måde.

Meth, som på dette album virkelig lever op til sit alias The Ticallion Stallion, synes åbenbart at det er blevet sjovt at rappe om hvor meget han macker piger. Han har lavet ganske mange numre om emnet på dette album, og det gør da heller ikke noget. På ‘We Some Dogs’klippes hundesnorene, og Meth, Redman og Snoop slippes løs på tracket. Meth og Redman trækkes ind i Snoops west coast univers, hvilket resulterer i et nummer, der er jævnt godt, uden at det imponerer synderligt.
Sangomkvædet er ret nice, men man kan ikke finde ud af hvem der synger på det ved at kigge på coveret. Mit gæt er at vedkommende er én, der godt kan lide D’Angelo.

Der er kun en enkelt RZA produktion på albummet, nemlig ‘The Turn’ (feat. Raekwon). Det er til gengæld klassisk Wu-Tang, men det ekstremt monotone beat balancerer faretruende på grænsen mellem halvvågen tilstand og dødslignende søvn. Lyrisk er der dog intet at brokke sig over. Raekwon er Wu-agtig og Meth er ret sjov.
Method Man:“See my crew thick, everyday I fights to prove it/ we comes undisputed/ with batteries included/ Honeys be like “Meth!”/ I be like “What?”/ they want some free cd’s/ I’m like see deez nuts”.

Jeg har meget svært ved at stå for kombinationen Meth/kvindevokal, og er derfor ret vild med ‘Tease’ (feat. Chinky). Nej, der står ikke Chingy, thank God!. Til trods for den rare latin-agtige produktion og den kompetente kvindevokal, bliver ‘Tease’ nok næppe et clubhit, dertil mangler noget solid bund, men tracket lyder rart i mine lo-budget høretelefoner fra Tiger, når jeg sidder i toget!

‘Tical 0: The Prequel’ står for mig som den svageste Method Man udgivelse til dato. Albummet skal ligne den fulde pakke, og alligevel leverer det ikke varen. Det er Method Man i en småfortyndet udgave, der brancher ud med collabos og genreskift, og spiller på alle tangenter uden at ville noget særligt med det. Der er for alvor gået big business i foretagendet, og det kan både ses og høres. I stedet for den alenlange takkeliste, som ellers pryder ethvert cover, ses blot en liste over de A&Rs, advokater og marketingsfolk, der har været inde over projektet. Jeg forestiller mig dette uddrag af et mødereferat i forbindelsen med tilblivelsen af ‘Tical 0: The Prequel’:

Patrick fra A&R-Administration lægger ud med en PowerPoint præsentation; et provokerende oplæg til en blanding af det klassiske og det uventede, men økonomisk sikre: M-E-T-H-O-D MAN, det er det de unge vil ha’!, så skal vi også lige lave noget West Coast. Et nummer med lidt ragga bliver der dog også tilføjet efter en kort diskussion.
James fra Management bemærker at man burde bruge Snoop; han er ligesom indbegrebet af West Coast, plus han har det der sjove program på MTV!.
Ja, og et nummer med Missy Elliott, siger Phil fra Marketing, han har nemlig lige været på kursus.

Sådan laver man ikke et klassisk hip-hop album.

Tre ud af fem sofaer.

Læs resten af 'Method Man – ‘Tical 0: The Prequel’ (Album)' »

Skrevet kl. 15:03 af Mismarie arkiveret under Anmeldelser

14.06.2004

Aarhus Vest Players – “Flere sider af samme sag” (Album)

avpcover.jpgAarhus Vest Players er på gaden med ”Flere sider af samme sag”, hvad jeg indledningsvist vil betegne som danske rapudgivelsers svar på en pose med blandede søm og skruer fra Silvan. Det skal ikke handle om denne anmelders seneste handyman-udskejelser, men det er påfaldende som pladens indhold minder om sådan en pose. Nogle af den slags der går i gennem i første hug, den slags der bøjer inden overfladen er brudt, lidt af de korte med skarpt og nogle af dem med sløvt gevind. Og så nogle sataner der stikker helt i dybden.

Denne blandede oplevelse er et resultat af et sammensurium af homeboyfeatures samt eksperimenterende og varierende flows. Kun én af gruppens fire medlemmer formår at give et indtryk af en personlig stil, der er nogenlunde genkendelig hver gang han rapper. “Individuel blandt andre / og du har brændt dig”. Milo hedder han. Genkendelig fordi han læner sig tæt op ad den åbenlyse inspirationskilde L.O.C., mens de andre tre Mo, Mo-j og Isho ikke helt finder en kontinuerlig stil over albummets 15 skæringer. Vi har at gøre med århusiansk bangeren playerrap på døgnerdansk, så derfor må jeg kategorisere L.O.C. som åbenlys inspirationskilde, ligsom også U-dollar spøger både bag og foran kulissen. Det århusianske præg L.O.C. har lagt bag sig siden Dominologi har Milo stadig – så derfor generer det ikke. Det er snarere et kærkomment genhør fra dengang Liam i Alzheimer Klinikken rimede hårdt på sort, blot i en mere tidsvarende og tidstypisk indpakning. “Det’ skandaløst hva’ disse tøser ka’ find’ på, spiller dem stadivæk som Nintendo”. Det som Milo derved konstant leverer i tightness bryder hans makkertrio på forfriskende, men blandet vis. Til tider i flows så hakkende og gebrokkent, at det er som om de har medbragt småsten til et spil glaskugler. Her er det skrevne medie ikke egnet til at give eksempler på flow, men der er samtidig tale om simpelt og åbenlyst valg af rim “…som om jeg’ en fremmed, bar’ fordi mit navn er mohammed, ka jeg stadig få dig lammet med de rim jeg spytter”. Ind i mellem rammer rapsekvenserne dog både beat og pitch i en sådan grad, at de medbragte sten bærer seriøst præg af uslebne diamanter. Det går “Oh tchi tchi oh oouh”, på en måde så det får meget andet dansk undergrundsrap til virke som totalt blottet for rytmesans. Som klichéen hvor den hvide mand på forhånd er dømt til at tabe til den sorte, hvis de battlede i dans. Det er disse flow-perler, der er skruerne med skarpt gevind jvf. min indledende analogi, mens det er kikserne med det sløve ditto.

Indholdsmæssigt er universet snævert. ÅVP vil gerne give udtryk for, at de rapper om realiteterne, men med en hverdag der stort set kun handler om jagten på damer og scrills så er lytteren hurtigt sat ind i den sag ”…alle ting er scrills i dag, gadepenge det’ hva’ vi alle lever af”. Dog lægger socialrealismen sin klamme hånd over et par af teksterne, og det er her, det hele pludselig bliver rigtig dybt. Ikke blot noget med kærestesorger i Værløse eller et mistet familiemedlem. Det stikker langt dybere og er mere omsiggribende. Det er bagsiden af medaljen kaldet samfundet man får et glimt af. Århus Vest Players formår, bevidst eller ubevidst, at give udtryk for Rigets tilstand, alene ved at rappe om dem selv og deres hverdag, og der skal kun en anelse tolkning til førend man får indblik i tilværelsen i en forstadsghetto. ”Drømmer om store huse men bor i betonblok”. Målet med livet er at opnå de fucking scrills. Hvorfor? Så man kan slippe væk? Nej, paradoksalt nok snarere for at opnå status blandt homies der kæmper samme kamp. ”Jeg’ ligeglad, flad og løfter ikke det hvide flag før jeg har skaffet min’ penge, og jeg prøver hårdt hver dag”. Men der er forhindringer i massevis; ”.. men lige nu glider jeg rundt på en glat vej blandt papforældre..”, og så er der alle fristelserne for folk der oftest mangler tilstrækkeligt indhold i livet; ”jeg lever i flasker og kan ik’ finde vejen ud” og ”pudrer næsen og sender dig en tankestreg”. Alle disse eksempler på livets pms-ramte kælling bliver på albummet leveret uskyldigt, så det tekstmæssigt til tider oser af genialitet. Genialt fordi det ikke er meningen at publikum skal være vidne til en klagesang om: ih og åh vi har det slemt. Det er bare hiphop-musik om disse players’ hverdag, fra deres hjerter til lytterens øre. Når moralen ikke både er skåret ud i pap og bøjet i neon, men ligger under overfladen på den måde den gør, så får man heller ikke brækfornemmelser over emnerne som ellers er oplagt til klagesange.

Beatmæssigt sidder albummet lige i øjet. Det er forskellige snedkere, der har komponeret musikken, men jeg skal love for, at det er stilrent og westcoastet så ’dub’sne sidder løst. En tilpas mængde shuflende uptempo hihats spredt ud under mere eller mindre dramatiske synth-loops danner perfekte rammer for gruppens rappere, som tydeligvis har forkærlighed for det hurtige tempo.

De fire players får som nævnt besøg af en håndfuld homeboys på de forskellige tracks. Særligt ”Jeg ka’ se dig” med U$O slår hans navn som Danmarks mest virile speedrapper fast med… ja, syvtommersøm fra Silvan. ”Smilets by” og ”Håbløst” indeholder også omkvæd, der er radiohits værdige, og som nævnt tidligere er der flowmæssigt tale om den slags numre, hvor man faktisk bare kan lade dem rotere for musikkens skyld, uden at lytte efter hvad der bliver sagt. En kvalitet der er sjælden i dansk rap, fordi det forventes at det lyriske indhold har et vist niveau. Det forventningspres er ÅVP bare ikke lagt under, fordi de stort set taler deres eget sprog. Linjerne rimer ikke altid, stort set kun fonetisk – altså i udtale og ikke på skrift – og når vægten er lagt på den flowmæssige oplevelse – så fuck om det rimer, hvis bare det lyder fedt. Og det gør det rigtig mange steder på dette album.
”Hvis du har lidt tid har jeg lig’ noget at fortæl’ om en fucked up barndom der bestod af at stjæl’ og hæl’. Troede jeg narrede min forældre men jeg narrede mig selv, men det var så’n jeg fik mit game så det gavned’ alligevel” . Hvis i har lidt tid og tålmodighed til et album svarende til en pose blandede, så garanterer jeg at i nok skal finde favoritter på ”Flere sider af samme sag”.

3½ ud af 5 35stole.GIF

Læs resten af 'Aarhus Vest Players – “Flere sider af samme sag” (Album)' »

Skrevet kl. 15:47 af TC arkiveret under Anmeldelser

13.06.2004

OnPoint – Whut? Where? When? Uge #25

onpoint_cubic_200x150 copy.jpgFremover vil vi hver søndag informere dig hvilke ting der går ned på den danske hip hop og reggae scene i den efterfølgende uge. Desuden vil vi gøre opmærksom på store begivenheder i den nærmeste fremtid. OnPoint har siden ’97 bragt info på nettet, til alle dem som ikke har haft mulighed for at finde de hemmelige flyers til arrangementer i byerne. I håb om at skabe mere opmærksomhed omkring hip hop kulturen og samtidig fungere som enhver homeboy/girl’s kalender har vi alt med fra undergrund til store udenlandske kunstnere. Så husk at checke ugens opdate, så du kan sikre dig at du ikke går glip af ugens alt for vilde musik eller club oplevelse. Big up massive!

[Mandag]

Loppen / Non Phixion + Master Ace + ED OG

[Onsdag]

L.O.C. / Viborg Amstgymnasium og HF Hvem er ham der stodderen – Forårsturne 2004

Hip Hop Bodegaen – Saxons m.dejean

Midweekbrakes / Rust Jazztronic Brakes

[Torsdag]

Ideal Bar – Hip Hop Kontoret Hip Hop / R’N’B / Breakbeat. Vært: DJ Nut + DJ Phil + DJ Preacherman. Sheriff releaseparty. Gratis fadøl til de første der har ild i røven.

Sandkassen Grand Opening feat. Jokeren, Ezi Cut, Magiske Mr. Mox -tryllekunstneren fra Bornholm, Metz, Pharfar og Coldhanz. Barbecue + djing.

Hip Hop Bodegaen – Saxons dj: Robin Hannibal (Nobody Beats the Beats)

[Fredag]

Ragga Bodegaen – Saxons soundsystem: Universal Sound **Ragga Dancehall**

[Lørdag]

Sphaeren i “Huset”

Smuggler´s Cave 2 års jubilæum J-Spliff feat. DJ Miraculez. Kontra Crew. Skæve Toner. Kort´ne Paa Bordet. Eyephantom. Looney Teknix. P.A.E.L. Dialekten. Lex L. Breakdance opvisning. Graffitikonkurrence.

Jiggy Bodegaen – Saxons Mik Ill & Jason Whut!

Boulevard Bassment / Rust Boulevard Bassment (01.00-04.00): Typhoon & Friends.

Lucky Dube Live in Concert / Store Vega The South African Reggae superstar.
10 Years of Freedom from apartheid. 2004 is a milestone year in South Africa’s history.

Zulu Rocks / Parken Mary J Blige, Black Eyed Peas, Tim Christensen, The Raveonettes, Outlandish, Burhan G & L.O.C.

AFLYST: Zulu Rocks after party – Dilated Peoples / Lille Vega

[Søndag]

RubADub Sundays – Fuck Your Mondays! SALMONELLA DUB (NZ) Live. RA$ MONEY + RITA BLUE + CRIZZLA(MC). Upstairs: WASTELAND CREW feat. FERGUS MURPHY +MAD-S + DINT.

Af store eller interessante events i fremtiden kan vi nævne legendariske Sugarhill Gang som spiller i Vega d. 24 Juni, Blackalicious d.2 juli på Rust og gratis Sound System Conference (Forsvar Christiania) med 7 live acts, 10 soundsystems og chillout Zone i Pusherstreet på Christiania d.26 juni.
Derudover kan vi kun opfordre folk til støtte op om holmens nye party-joint, havne-hygge, spise-sted og chill-out spot Sandkassen som skrevet har Grand Opening nu på torsdag. Et frisk initiativ som er åbent hele sommeren med musik og køkken. Du vil blandt andet kunne opleve RUBA’DUB Soundsystem, DJ CARS10 & Paulo, Dubsurgery, Skyjuice, Walk Tall og Bikstok Røgsystem imens du fra udendørsgrillen nyder alt det gode fra Middelhavet og Syden med grønbuffet.

Det perfekte sted at chille med dine venner, varme op under dine bedre halvdel eller imponere din date. ‘Forbi Christiania – over broen og ned til venstre ved de røde gamle huse på Masteskursvej’. Læs mere på sandkassen.nu

Se alle koncerter på OnPoint.dk

Læs resten af 'OnPoint – Whut? Where? When? Uge #25' »

Skrevet kl. 14:38 af Køhl arkiveret under Nyhedsarkiv

11.06.2004

Det Rå – Suspekt ‘Ingen Slukker The Stars’ (DVD)

Suspektcoverfront.jpgNogle mener at FIP´s tekster har deres afsæt i hadets dystre, vanvidsflirtende univers, men at sige at deres rap er afstumpet er som at sige en Rorschacktesten er en blækklat eller at et dadaistisk maleri er barnligt. Det er ikke helt forkert, men det er hamrende urigtigt. Suspekts tekster er som at spise råt svinekød, for det smager af sogalskab; mistroen – (især) mod kvinder- inficerer hele buffeten. Det er hård kost for sarte maver og Albertslund-gruppen som tæller Orgi-E, Bai-D, Rune Rask og Troo.l.s. er mere berygtede end berømte, selv om det sidste tager et godt, fortjent spring fremefter med den nyudsendte dvd ”Ingen Slukker The Stars”.

Det kan vel næppe blive mere rockstar end når man sender så hypet et koncentrat af sig selv på gaden i en gennemført liret indpakning der blinker af kvalitet. Der er endda påklistret en advarsel på forsiden der lover ragnarok, galehus og fravær af censur, men det er lige til at skrabe af og smide væk for det er det pure opspind. For det første er der vitterligt censureret i klippene (af kåde piger man kun får lov at ane gennem et hvidligt slør) og dernæst er der hverken ragnarok eller galehus, ja ikke engang lidt nedbør eller en eneste humørsvingning. Faktisk præsenterer dvdén Suspekt som overordentlig sympatiske, professionelle og fattede fyre med en målrettet strategi og en stor og entusiastisk kærlighed til musikken. Det er og forbliver rapteksterne der udgør kernen i deres kontroversialisme, det er dem der, som Busta Rhymes siger, forbliver rå. Jeg får i hvert fald ikke åbnet for adrenalinsluserne fordi Orgi-E beskriver sin flyder efter et lokumsbesøg, eller fordi Bai-D synger i den hvide mikrofon med spytguirlander dinglende fra mundvigene; det kan godt være det er en smule uappetitteligt, men man skal mindst være 50 og kordegn i provinsen for at kunne blive forarget.

Jeg havde ellers sat mig til rette med dvdén i forventning om virkelig at få skubbet grænser, og det gjorde jeg også men bare overhovedet ikke på den måde jeg havde regnet med – eller som klistermærket havde antydet. Jeg var forberedt på kvindenedgørelse, bunkepul, meningsløs vold, dyresex og det der er værre, men i stedet blev jeg beriget med historien bag gruppen, deres inderste tanker omkring musikscenen og den indbyrdes synergi, de usle kår der var begyndelsen for hele eventyret og frem til Orgi-E´s velovervejede tanker omkring PR, markedsføring og image. Jeg så hvordan den ”glamourøse” livsstil som turnerende musikere og opvarmere for nogle af hiphoppens allerstørste navne har en bagside af et backstage der ligner Herning Efterskoles gynastik-omklædning, jeg så disse knoklende kunstnere sidde med dovne øl i plastkrus mens 50 Cent uden tvivl havde champagne boblende ud af røven.
Men det var den samme kogende crowd der gik amok til deres show når de indtog det samme spotlight som megastjernen, og de dukkede sig aldrig selv om der blev kastet over 6000 hænder efter dem.

Dvdén er god til at understrege kontrasterne – klipningen er eminent og levende – det ene øjeblik er man i drengenes helt specielle intimsfære gennemsyret af drengerøvshumor, skøre gags og hudløse kommentarer. Det næste øjeblik er man med dem midt på scenen i det blændende blå spot og kameraet sløres, hældes, går i slowmotion, mister fokus og fortaber sig i de pulserende øjeblikke, nøjagtigt ligesom de fordrukne stjerner selv hvis uslukkelighed ikke mindst gælder tørsten.
Det er ikke bare gedigen kameraføring, det er psykologisk indføring og i disse sekvenser kommer man helt ind under huden på dem, og de på dig.

Den udtryksfulde kameraføring kender man allerede fra ”Hvem Er..” musikvideoen (også af René Johansen) og den er i min mening en af de absolut bedste der overhovedet er lavet her hjemme. I dvdén kommer man bag kulissen på denne video hvor både lyd, billede og historie skærer ind til benet på en dæmonisk skyggeside i det menneskelige væsen og det hele går ned i en lavere enhed, dybt under den polerede, korrekte facade vi kalder civilisation. Videoen er ligeså skrabet og ætset som de indridsede bogstaver der er gruppens (døbe)font. Det er enkelheden der skal afspejle det dyriske, det rå, og manifestet er vel egentlig ”Less is more”, derfor bliver de 85 minutter en vel lang omgang at drible ned ad samme boldgade, men er man Suspekt-fan med stort ”Su-” i maven er det ren ekstase at komme så tæt på stjernerne.

Good guys har det hårdt: den bløde mand er yt og romantikere er mere oldschool end neandertalere, så hvad gør man så hvis man vil vise at man har et hjerte af guld, når man egentlig forventes at være mere afstumpet end en knækket tegnestift? Suspekt løser opgaven med glans ved ganske enkelt at tage ud til en ung fan i forstæderne og give ham sit livs surprise-fødselsdag. Knægten har næsten tårer i øjnene da det går op for ham hvad han er i centrum af og Kinky Fætter bliver Flinke Fætter – især i sammenligning med knægtens mor der er så ghetto at det får FIP til at ligne Hellerup Skakklub – god stil!
Af andet grineren kuriosum kan nævnes indespærring af LOC i et køleskab samt et lynhurtigt diss til rivalerne i nu opløste Helt Sikkert, men så skal man også holde sig fokuseret gennem en alt for lang og kedelig sekvens omkring en lydprøve på Forbrændingen i Albertslund. Hvad prøven savner, kommer dog mange gange igen i resultatet som er Suspekts koncert, live, med de langhårede fra rockgruppen Melted. DVDén har første parket til den fuldstændige nedsmeltning når hiphop fusionerer med metal, og selv gennem tv-skærmens flade tusmørke hersker der ikke tvivl om at det har været bombastisk. Thumbs up til alle lucky bastards blandt dvd-ejerne der har surroundsound og kvalitets hi-fi.

Suspektret er bredt hos gruppen der lægger vægt på ikke fanatisk at indskrænke sig til hiphop: ”Finder vi en fed trompet, nå ja, så propper vi den ind” forklarer Orgi-E inden turen går til Tabu-studiets skamlæberøde lokale behængt med camouflage-zebra (en dekor der kunne gøre en hvilken som helst bordelmutter leopardplettet af misundelse). Og i denne selvfølgelige indretning følger man nørderiet i vokalboksen og foran computerskærmen, hvor Rune Rask for alvor indtager sin trone. Bag mikrofonen kan man nyde Bai-D gasse helt op og man får antydningen af arbejdet med den kommende plade fra Troo.l.s og Orgi-E, på den måde er man egentlig ikke nået til en slutning, men en ny begyndelse og på den poetiske note sluttes cirklen i Suspekt-universet.

Tilbage er at sjoske gennem Ålborgs gader med USO i søgen efter lidt underholdning, eller efterlæse de tekster som så mange har raset over og endnu andre jublet til. Man kan smage på lidt uudgivede tracks eller tygge på de mange skøre snapshots af drengene, hvis man endnu ikke er mæt. Med andre ord er der jo altid ekstramaterialet at lune sig ved efter den sidste stjerne ikke er slukket i en virkelig vellykket og interessant dvd der nok skal udvide en del horisonter og få nogle til at æde deres egne fordomme om Suspekt i sig, råt.

4 ud af 5
4stole.gif

Læs resten af 'Det Rå – Suspekt ‘Ingen Slukker The Stars’ (DVD)' »

Skrevet kl. 0:22 af Ann Noyd arkiveret under Anmeldelser

08.06.2004

Byens Puls – Billeder fra Maj

byenspuls_maj2004.jpgMånedens Byens Puls online!.

Denne gang med bidrag af: Mr. Green, Bates, Desire, Great, Clean, Filur, Crema, Glock, Sabe, Sketch, Theis, Cats, Entr, Axis, Toys mfl. Se april kollektionen her.

Byens Puls opdateres i et samarbejde imellem Rapspot.dk og Byens Puls Magazines.

Læs resten af 'Byens Puls – Billeder fra Maj' »

Skrevet kl. 21:24 af arkiveret under GraffitiSpot

08.06.2004

Oplev DM i Mix 2004

dmimixflyerlille.jpgSå er hjemmesiden oppe for DMC/Technics Dj Championships 2004. Klik dig ind på www.dmimix.dk for detaljer om årets event, sidste års vinder, presse m.m.

DJ Turkman Souljah der idag bl.a. fungerer som DJ for Outlandish er regerende danmarksmester fra 2002 og 2003. Han forsøger nu at vinde for 3. år i træk … Se ham forsvare sin titel ved DM I MIX 2004 d. 31/7 i Store Vega.

Udover nogle af Danmarks bedste DJs, kan du opleve:

F.I.P / Full Impact Productions (DK)
Diaz (N)
FredNukes (DK)

Aftenens værter er Per V & DJ Noize

Billetsalget er startet.

Tryk her for se flyer i stor størrelse.

Læs resten af 'Oplev DM i Mix 2004' »

Skrevet kl. 9:27 af K-V arkiveret under Nyhedsarkiv

07.06.2004

OnPoint – Whut? Where? When? Uge #24

onpoint_cubic_200x150 copy.jpgFremover vil vi hver mandag informere dig hvilke ting der går ned på den danske hip hop og reggae scene i den efterfølgende uge. Desuden vil vi gøre opmærksom på store begivenheder i den nærmeste fremtid. OnPoint har siden ’97 bragt info på nettet, til alle dem som ikke har haft mulighed for at finde de hemmelige flyers til arrangementer i byerne. I håb om at skabe mere opmærksomhed omkring hip hop kulturen og samtidig fungere som enhver homeboy/girl’s kalender har vi alt med fra undergrund til store udenlandske kunstnere. Så husk at checke ugens opdate, så du kan sikre dig at du ikke går glip af ugens alt for vilde musik eller club oplevelse. Big up massive!

[Mandag]

Musik Caféen: Man’sbestfriend/Sole (Anticon, Morr) + Bleubird (endemik).

[Onsdag]

MidWeekBrakes / Rust: Copenhagen Scratch Masters

Saxon’s: Luderchris

[Torsdag]

Saxon’s:: Agent Collect og DJ Kosh

Tribeca presents Spring Break 2004 DJ Phil, Streetbeat og Preacherman

[Fredag]

Saxon’s: DJ Asger Lorentzen & Ingemann Saurnuts

Gadeplan Release Party / Rust: Typhoon & Tue Track.

Hip Hop Kontoret / Ideal bar DJ Knud og Matt.

Niarn / Stengade 30

[Lørdag]

Saxon’s: Bikstok Røgsystem (59P).

Urbanical / Level Cph: Philip (Copenhaniacs) + Universal Soundsystem + Kristobal Cologne(OHOI!).

Showstoppers Hip Hop Night / Loppen med N:O:B:L:E, Cas, Clemens, Mr. Chin & Mandingo og U-Manden. DJ Jason vender plader hele natten..

Svendbronx Jam / Haarders: Ham Den Lange & Jøden’s freestyle show, OR, THC, MzM og Listic. Aftenens vært er J-Spliff og Hus DJ er DJ Vital.

Battle Of The Year – Skandinaviske Runde / Østre Gasværk

Boulevard Bassment / Rust Typhoon and friends.

Sommergadefest i Baldersgade Universal Sound System, The Seducers og mere.

[Søndag]

Rubadub Sundays / Stengade 30 feat.:Peoples Choice Sound og Unity Hi-Fi Sound.

U-Manden + XXX Rottweiler Hundar / Cafe Jonas+ support: (LokeDeph&MikaeListic samt Nemo).

Derudover byder den nærmeste fremtid på Non Phixion, Masta Ace og ED OG på Loppen den 14. juni, Timbaland + Magoo i Vega den 16. juli og DM i Mix, ligeledes i Vega, den 31. juli.

Se alle koncerter på onpoint.dk

Læs resten af 'OnPoint – Whut? Where? When? Uge #24' »

Skrevet kl. 15:03 af Køhl arkiveret under Nyhedsarkiv