Roskilde har endelig taget sig sammen og forstået, at man ikke kan fronte på de mennesker, der i det stille har revitaliseret soulmusikken de seneste år. Sidste år fik vi således en visitation fra Erykah Badu, der blessede festivalen med en bliver af en koncert. I år var hovednavnet sangerinden Jaguar Wright fra Philly, som gav os et helt anderledes down-to-Earth og intimt show.
Med basis lagt af en effektiv og ganske nuanceret backinggruppe, gav Jaguar sig god plads til at bredde sig over musikken – hun nynnede og scattede sig gennem de fleste af sine numre på en ligefrem og ukrukket måde, der tilførte koncerten dens vœsentligste liv. Hendes skala er bred, hendes stemme er både fyldig og tough og ved en koncert oplever man oven i købet, hvor naturligt charmerende hun er.
Dette var hendes første koncert i Europa og man fornemmede, at hun var rigtig glad for at vœre her og hun fik da også maad love tilbage fra et halvfyldt Odeontelt (gamle Ballroom, som nu ligger et andet sted – det giver minus mening…). Hun gav den hele armen i ofte varierede udgaver af sine sange – et afgjort højdepunkt var en følsomt fremført version af ”Love Need and Want You”, der i breaks gik i den hårde discomode og satte gang i salen. ”Ain’t Nobody Playin’s” første vers blev leveret over grundriffet i nummeret, spillet på guitar og bas, for derefter at gå over i selve beatet ved omkvœdet – lad os bare sige, at folk begyndte at hoppe rundt…
”The What Ifs” og en ny sang om hustruvold og venskab hørte til andre af højdepunkterne i en kvalitetsmæssig konsistent koncert, og det måske mest rørende nummer var ”Lineage”, hvor hun med eftertryk udtrykte sin kœrlighed til sine rødder, med budskabet om at bevidsthed om netop dette er essentielt i ethvert liv. Det kunne have vœret krukket, men blev det aldrig i kraft af den œrlighed hun udstrålede.
Det samme må siges om hendes ekstranummer, som naturligvis var ”Self Love” . Hun startede med at forklare, hvorledes det nummer var indspillet i one-take og sagde så, at hun kun kunne spille det hvis hun fik sig en smøg. Og så sang hun, uden at lade rygepinden påvirke sin røst, denne sin mest følelsesladede sang med varm livskraft og virtuos stemmeføring. Bevœgende.
One luuuuv!!!
Se flere billeder fra koncerten
Fotograf: mat © Rapspot.dk
Læs resten af 'Roskilde 2k3: Jaguar Wright – Bjergtœgt i effekt!' »
Roskilde 2k3: Jaguar Wright – Bjergtœgt i effekt!
Jeg indrømmer blankt, at min viden om norsk rapmusik stort set stopper ved Tommy T. Men da det er den norske godfather of hiphop der står bag Son of Light (der udgav et album i 1997 som N-Light-N) havde jeg alligevel positive forventninger til hans del af Nordic by Nature.
Saïan Supa Crew er et relativt ukendt kort på disse breddegrader, men i Frankrig har de haft stor succes med deres energiske og positive udtryk. Blandt kendere opfattes de som lidt for poppede til at være the shit, men der hersker bred enighed om, at de rent teknisk har deres på det tørre.
Fredagen stod i den nordiske scenes tegn med Saian Supa Crew som prikken over i’et.
Umiddelbart efter norske Mad Con og inden danske DJ Static & Nat Ill + Denmarks Finest havde været på scenen, gik svenske Advance Patrol igang med at tilføje mere skandinavisk fond til suppen. De var et crew af 3 MC’s (Blatteskånska, Roc’a Spot & Magyver Juan) og 1 DJ (DJ Lucutz) som alle er latino per etnisk baggrund og alle geografisk er skånsk-lokaliseret. Deres show var stærkt præget af dansable uptempo beats med latinske indfald og dertil også referencer til ragga-rytmer. Koncerten fungerede godt fordi der allerede var ild i publikummet (især den norske del) takket et helt arrangement af kunstnere der leverede varen. Derfor var publikum nærmest på bristepunktet under hele Advance Patrols sæt, både under de mere indsigtsfulde lyriske numre, men især under de uptempo joints der prægede en stor del af deres show. Mit personlige højdepunkt under deres set var det Malmö-dedikerede nummer som bangede på den mest fantastiske facon, og som i kvalitet var et glimrende eksempel på i hvor høj en grad at gruppen formåede at finde en international lyd. Advance Patrol er netop nu aktuelle med albummet Utskrivna som er dedikeret til det afdøde tidligere medlem af gruppen, Chafic Mourtada.
Producer og rappoet Mike Ladd spillede igår som et led i ‘The Wire’s Adventures in Modern Music‘ som skulle vise sig at være en langtrukken affære (især pga. de enormt lange DJ I-Sound set’s imellem kunstnernes egne set og fordi at kvaliteten var enormt svingende dog hele tiden præget af en farlig mængde prætentiøsitet). Efter et helt utroligt Squarepusher sæt, og en lang pause, gik en missionerende Mike Ladd på scenen, komplet med trommeslager og guitarist/effekt-mager, med både en hel del rockstar-attitude og en god portion kærlighed til eksperimenterende musik. Man kunne både få fornemmelsen af at Mike Ladd’s genre-skizofrene musiske fremførelse tog rock og hiphop som udgangspunkt, men personligt havde jeg dog svært ved at finde ud af hvor at hans musiske tyngdepunkt befandt sig. Der var få lyspunkter, men blandt dem var da han spillede “Hero theme” fra Infesticons pladen Gun Hill Road, der vidste man i det mindste at det var eksperimenterende pompøs korstogspræget spokenword hiphop, og det ved man jo hvad er (ahem..).
Blandt de mest forkætrede forhold i HipHop er den tilsyneladende umulighed i at overleve som kunstner ret længe efter man runder de 30; en deprimerende kendsgerning, som kun ganske få punktvist har dementeret. Blandt disse er De La Soul, der i en årrække syntes at vokse med opgaven og leverede album efter mesterligt album, med Stakes is High (1997) som deres mest modne og viise album.



