02.10.2014
Bag knapperne: Interview med Antik
Det er altid rapperne, der løber med opmærksomheden – med interviewserien Bag Knapperne retter RapSpot projektøren mod det rå talent blandt hiphop-undergrundens producere. Første beatmaker i spotlyset er Antik, der er en af bagmændene i selskabet Kragetæer og fra Københavns Nordvest-kvarter producerer til sig selv og navne som Kazpa G, Fabeldyret, Dandelion og Sabotage.
Læs også: Bag knapperne – Aske, Bag knapperne – All Earz, Bag knapperne – Sofa T, Bag knapperne – Lord Akton og Bag knapperne – Klagen
Antik er i starten af 30’erne. Han arbejder til dagligt som støttepædagog i Skovlunde. Når han ikke er på arbejde, roder han med beats i hjemmet i Nordvest, hvor han har indrettet et af rummene som et studie. Til at lave sine produktioner benytter Antik sig af Maschine, samples, computer, synths og strengeinstrumenter såsom bas og guitar. Sporene samles på en stationær PC, hvor han bruger programmet Cubase 5 til at færdiggøre produktion og mix. Maschine bruges som trommemaskine og der bruges masser af samples – gerne obskure og mærkelige samples. Lige for tiden er det klezmer og østblok-agtig musik, som der samples fra, men også etniske plader fra blandt andet Iran, Irak, Syrien og Egypten klipper han i. Nogle af sporene køres igennem Kaosspad II, men ellers bruges denne oftest i live-sammenhæng. Derudover har han den efterhånden klassiske MicroKorg stående, et hammondorgel, en gammel Roland XP30, en Novation XIO-synth, bas og guitarer.
”Man bliver doven med alderen, så jeg bruger mest det, som står foran mig, men det kommer an på hvilken musik, jeg arbejder på.”
Der mixes på computeren og det analoge kommer især fra de samples, som Antik snupper og klipper i. De skaber stemningen og forudsætningen for, hvor hans numre bevæger sig hen. Antik er vant til sit gear og ser ikke det store behov for at sidde i store studier eller rode med at køre sin musik igennem store analoge mixere. Han har siddet med noget nær det samme gear i mange år, dog med lidt udvikling og opgraderinger.
Antik vil ikke lade sig begrænse af udstyr, og af hvad som er korrekt. Han bruger eksempelvis diktafon og sin telefon til at optage lyde og instrumenter, når han er ude og er væk fra sine vante rammer i NV. Det handler om at lave beats og tunes – ikke om at være puritaner indenfor hiphopgenrerne.
”Man lærer selv at mixe sit lort… man kan ikke lære det fra andre. Det fungerer ikke – man skal finde sin egen lyd.”
Antik er ikke optaget af, hvordan andre gør det. Han har selv brugt megen tid og energi på at udvikle sit eget udtryk. Det er ikke fordi, at han går efter en bestemt lyd, det er bare mere sådan det har udviklet sig igennem årene. Egne erfaringer, tid og nysgerrigheden ved at lave beats og være kreativ, er de vigtigste elementer.
For Antik startede det hele, da han var omkring 17 år og flyttede hjemmefra i en kælder i Valby med to andre venner. Her begyndte de at fifle med Fruity Loops og lave lir, og de fik produceret nogle fysiske udgivelser, som dog mest var beregnet til dem selv og for deres egen fornøjelse. Det er på denne tid, at Antik for alvor får ørerne op for hiphop og elektronisk musik. Før det havde det været grunge, og navne som Pearl Jam, Nirvana, The Melvins med flere, som havde rykket i unge Antiks liv, og det var trommerne, som den ungdommelige energi var blevet kanaliseret ud igennem. Fra langt hår, smadrede bukser, militærstøvler og introverthed – en tid mange unge var igennem i 90’erne – blev Clouddead et musikalsk vendepunkt for Antik, som førte ham videre til Warp. Navne såsom Autechre og Aphex Twin vandt indpas hos Antik og de elektroniske genrer pirrede nysgerrigheden.
Antik rykkede videre – eller tilbage. Han fik, sammen med en kammerat, adresse på en gård nede ved Køge, hvor han oprindeligt er fra, og her begyndte produktionerne at tage form over de næste par år. De byggede et studie og udgav i 2003 en mere officiel udgivelse, nemlig ‘Synmph’ under navnet Anstalt, hvorfra Den Sorte Skole samplede til deres ‘Lektion II’ (Part 1 – skæring 19). De endte med at flytte hver for sig, men Antik fortsatte sin musikalske udvikling.
Fra at have udforsket de elektroniske genrer bevægede Antik sig mod hiphop, og navne som J.Dilla, MF Doom og Madlib havde lyden som fangede. Der blev også lyttet til Anticon, DJ Krush, og Dj Vadim.
”Det var alt det abstrakte, lidt alternative og elektroniske hiphop hvor der kom rap med.”
Antik skyder på, at man kan høre inspirationen i hans egne beats, hvor trommerne bliver revet lidt fra hinanden og er skæve i det. Det, sammenholdt med de tunge produktioner, som han altid har lavet, mener han er hans lyd – selvom det er svært for Antik at svare på.
Nyere navne som Roc Marciano, Gangrene, El-P og Apollo Brown er dem, som står fremme på pladehylden og får lov at komme på i ”frikvartererne”, når Antik ikke arbejder med egne produktioner. Derudover har Antik plader med Amon Tobin, Boards Of Canada, Squarepusher, Plastikman og Vladislav Delay stående. Plader som understreger, at Antik orienterer sig i forskellige elektroniske retninger.
Antiks produktioner og udgivelser er udkommet via diverse små labels, hvor han selv har været involveret, eller også har det været venner, som har udgivet. Senere hen har han fået etableret sig sammen med sine venner og samarbejdspartnere Rune og Shahin, kendt som Ogu og Fabeldyret. De er fælles om selskabet Kragetæer og ser det som en nemmere måde at udgive deres ting igennem. De arbejder på tværs i forskellige konstellationer og er med på hinandens udgivelser.
”Det kan være, at det lyder som en kliche, men det er befriende at have det her sted, hvor man kan gøre det. Det er fedt hvis folk lytter, det er rigtig, rigtig cool, og hvis ikke… fred være med det, så er det stadigvæk et sted, hvor vi kan smide vores lir ud.”
Antik tror ikke, at folk indenfor det gængse hiphopmiljø har respekt for det han laver, hvis de ikke helt har samme indgangsvinkel til det at skabe og kreere musik. Antik vil gøre sin ting, udforske det kreative, udfordre sig selv og sine evner. Det er musikken det handler om, og der er ingen store drømme om at skulle sælge mange plader. Dertil ved Antik også godt, at han laver noget nicheagtig musik, som ville have svært ved at slå igennem.
”Det kræver sin lytter. Det kræver, at man sætter sig ned og lytter til det, og ikke bare lytter til det før man skal en tur i byen.”
Han har det fint med at folk er ambitiøse omkring deres karrierer med dertilhørende spillejobs, kontakter og det at ville brage igennem, men det er ikke et behov hos Antik – i hvert fald ikke noget han vil løbe efter. Han har ikke lyst til at gå på kompromis og vil gerne selv være med til at styre processerne. Kragetæer kører ikke med de store og langsigtede planer, men Antik kunne godt tænke sig at hive alle mulige artister indover sine beats og lave en producerplade, hvor han er mainproducer. Men drømmescenariet er at få sit katalog ud på vinyl, bakket op af et label med integritet og hvor han ikke selv skal punge ud. Ikke fordi det skal handle om penge, men fordi han, som mange andre producere, bare gerne vil gå i nul eller minimere udgifterne med hensyn til udgivelser.
”Jeg er fuldstændig afklaret med, at det ikke skal være et job for mig – på trods af at jeg til tider har tjent gode spir på det.”
Lige pt. kan Antik bedst lide at lave ep’er og det på trods af, at han selv foretrækker at lytte til værker af længere varighed. Her er der et skisma mellem produceren og lytteren Antik, men det er han ligeglad med. Hans egen lytteroplevelse og hvordan han som producer udgiver, er afskåret fra hinanden – han vil bare gerne have sin musik ud. Han erkender at have gang i mange ting, som kræver tid og vil derfor gerne have afsluttet sine kommende ep-projekter, så han kan starte på noget nyt, hvortil han kan tage sig god tid, og skabe noget der minder om et større værk. Tit og ofte er egne projekter blevet skubbet på grund af nye projekter, som kommer i vejen. Tidsfaktoren er den evige modspiller, og tiden skal prioriteres, men som Antik afslutningsvist får ytret:
”Jeg har delt det op, så tiden kommer ikke til at rende fra mig i forhold til at lave de ting, jeg gør. Jeg har altid været ti gange så produktiv som alle andre omkring mig og meget hurtig om tingene, så det passer ret godt med, at jeg godt kan gå lidt ned i gear.”
Tiden må vise hvad der kommer fra Antik. Sikkert er det, at der er lagt op til en del udgivelser, hvorpå Antik vil sætte sit umiskendelige aftryk og give sit bud på hvordan den alternative hiphop kan lyde. I mellem tiden kan du følge og lytte med her:
Antik – Soundcloud og Facebook
Kragetær – hjemmeside og Bandcamp
Skrevet af Zort Blak 02.10.2014 arkiveret under Interviews |