28.03.2015
Bag knapperne: Interview med Aske
Det er altid rapperne, der løber med opmærksomheden – med interviewserien Bag Knapperne retter RapSpot projektøren mod det rå talent blandt hiphop-undergrundens producere. Sidste beatmaker i denne omgang er Aske, en 22-årig fyr, som også kalder sig Floppy King eller Floppy Kat. Han er medlem af NatKat og Lagoon Digital og har også leveret produktioner til Joseph Agami og MC Intensiv.
Læs også: Bag knapperne – All Earz, Bag knapperne – Sofa T, Bag knapperne – Lord Akton, Bag knapperne – Klagen og Bag knapperne – Antik
Aske bidrager med beats i NatKat, som udover ham også består af Frej og Dj Sump. NatKat er en del af det større crew Lagoon Digital, som arbejder sammen om forskellige udgivelser. Til dagligt arbejder Aske som pædagogmedhjælper, men skal i gang med at læse videre – gerne indenfor noget naturvidenskabeligt. Aske har haft overvejelserne omkring at gøre musik til en levevej, men erkender at det er en hård og besværlig levevej. Han er ellers søn af en jazztrompetist, så det ligger ikke fjernt at forfølge den store interesse, men Aske ved, at det vil blive svært, da han ikke er en producer, som kigger fremad og leder efter den nye og hitpotentielle hiphop-lyd. Aske kigger tværtimod tilbage og har en ambition om at genskabe lyden af 90’ernes klassiske boombap hiphop.
Aske er meget bevidst om lyd og er derfor optaget af at bruge det udstyr, som giver den rette følelse og den helt rette analoge lyd. Han bruger en SP-1200, en 12-bitssampler som er en re-issue fra 1993. Det er begrænsningens kunst og der skal træffes valg ud fra det minimalistiske set-up.
”Der er 10 sekunders samplingstid, så det er noget med at være kreativ, når man arbejder med den”
Udover SP-1200, så har han arbejdet med Akai S950, og disse to maskiner er en klassisk kombination indenfor New Yorks East Coast-scene. Aske startede op på en MPC2000XL, hvor han choppede sine første beats og skabte sine første produktioner, men har siden hen valgt at arbejde på sin SP-1200. Da jeg spørger hvorfor han foretrækker SP-1200, svarer han:
”Det er nok fordi, at den har nogle begrænsninger, fordi den er sjovere at arbejde med. Den er mere intuitiv på en eller anden måde, fordi du har de fadere der, så du kan både pitche og mixe på den, og det er meget sjovere at lave musik på den. Det fede ved den er også, at du ikke har en wav-fil liggende. Når du sidder og arbejder, lytter du fremfor at lave musik med øjnene… det er mere hands-on, og det synes jeg er megafedt, at arbejde på den måde.”
Med hensyn til slutproduktet, så er Aske ikke mere puritansk, end at han samler sine produktioner på en computer, når mixet skal færdiggøres. Grundidéen skabes derhjemme og bearbejdes derefter i et studie i Nordvest. Det hænder, at der bliver brugt liveinstrumenter og at der bliver lagt lidt leads og akkorder med moog, rhodes eller guitar – alt efter behov.
Aske lytter gerne til navne såsom Pete Rock, Lord Finesse, Large Professor, Da Beatminerz, Nick Wiz og Beatnuts, som han synes rammer en lyd, der er interessant og som kan inspirere ham i hans videre arbejde med beats og produktioner. Når han selv skal sample, er det især psykedelisk rock, syrerock, fusionsjazz og library plader, som der samples fra. Han er heller ikke bleg for at sample worldmusik, som rummer nogle lækre perkussive elementer. Aske er ikke meget for lange loops, men synes det er vigtigere at choppe samples op og bearbejde dem yderligere, så det blender sammen på ny og ikke lyder så genkendeligt. Aske sampler kun fra vinyl, og det startede med at han, som 14-15årig, lånte plader af sin far.
”Det var der, det begyndte at gå op for mig, at man kunne sammensætte de plader dér til at lave tracks. Det har tændt mig rigtig meget. Jeg har før arbejdet med mp3-filer, men der er ikke den samme feel i det. Det giver ikke det samme… der er nogle begrænsninger, som gør at jeg primært arbejder med vinyl.”
På trods af hans analoge tilgang, så dømmer han ikke andre, hvis de føler behov for at sample fra mp3-filer eller YouTube. Det må stå folk frit for – det er bare ikke noget, som han selv benytter sig af.
For at få ørenlyd, så har Aske især benyttet sig af Soundcloud, hvor han har ganske mange følgere, og dette har skabt en platform for hans producervirke. Han benytter sig også af Facebook, hvor han til tider lægger korte videobidder op af sine produktioner. Han er glad for at dele sine sager, men han laver bestemt musik for sin egen skyld. Dét at udfordre SP-1200´eren og dens begrænsninger, sammensætte de rette samples og ramme lyden af ældre 90’er boombap hiphop, driver værket hos Aske.
Aske har fået ørenlyd, har mange følgere, og han har nogle ører og evner, som kan ramme den lyd, som mange inkarnerede hiphop-fans efterlyser, og som mange andre producere efterstræber. Aske er en talentfuld ung producer, som bestemt nok skal få flere produktioner udgivet og få slået sit navn fast i hiphop-kredse. Følg med på hans Soundcloud, YouTube og Facebook.
Skrevet af Zort Blak 28.03.2015 arkiveret under Interviews |