29.10.2014
Bag knapperne: Interview med Klagen
Det er altid rapperne, der løber med opmærksomheden – med interviewserien Bag Knapperne retter RapSpot projektøren mod det rå talent blandt hiphop-undergrundens producere. Næste beatmaker i spotlyset er Klagen, som er en del af EchoOut. Han har leveret beats til Nota Bene, hjulpet til med indspilningerne til Dødssejlerens debutalbum, og sendt et track af sted til den britiske rapper Dirty Dikes næste album.
Læs også: Bag knapperne – Aske, Bag knapperne – All Earz, Bag knapperne – Sofa T, Bag knapperne – Lord Akton og Bag knapperne – Antik
Stemningsfyldte beats og dystre toner, gerne med lidt kant i selve produktionerne, er kendetegnende for Klagen og hans lyd. Han benytter sig af Fruity Loops til at producere sine tracks i. Derudover gør han brug af et Korg Digital Piano, som han også bruger til midi. Det er, hvad der står derhjemme, sammen med et gammelt Lexicon lydkort og nogle Krk6 Rokit monitors. Der samples lidt fra vinyler, men grundlæggende benytter Klagen sig af digitale remedier.
Han er ikke som sådan vokset op med hiphop. Der er blevet lyttet til en masse andre typer af musik, og han er ikke bundet af, at musikken skal laves på bestemte måder. Om det er et sample fra vinyl, et plug-in, digitalt genereret lyd eller sågar Youtube, så rører det ikke Klagen.
”Der er mange der synes det skal være den rette opløsning og den rigtige bitrate, det hele skal bare være der, for ellers spiller det ikke. Men jeg er mere sådan, at hvis det er en lyd der er sej, så er det en lyd der er sej. Så er det lige meget, om du har samplet fra en 17.000 kroners vinyl og ofret en jomfru ved daggry.”
Klagen ejer ikke en pladespiller og ser ingen prestige i at være oppe på beatet med at sample fra vinyl eller dyrke vinylkulturen. Han har aldrig været inde i en musikbutik for at digge eller købe vinyl – de tre vinyler som han trods alt ejer er logisk nok EchoOut udgivelser. Han chopper heller ikke sine samples ned i en masse dele. Nogen gange er det et to-bars loop, som han vælger at bruge og krydre med sine egne musikalske evner.
”Jeg er ikke sådan at når jeg sampler, så skal det choppes i minimum otte bidder og omrokeres. Det har jeg aldrig gjort mig i.”
Klagen har heller aldrig benyttet sig af analoge samplere, som han anerkender er en stor del af hiphopproduktioner igennem tiderne. Beatsne bliver påbegyndt derhjemme med samples, plugins og hans digitale piano, og samles i Fruity Loops. Derefter bounces sporene ud og tages med i EchoOut-studiet, hvor produktionerne færdiggøres med mix og master.
Før Klagen blev en del af EchoOut og var teenager i Albertslund, var de en gruppe af venner, som fiflede med at rappe og øve sig på at producere:
”Man er en gruppe venner, der synes det er ret sejt det der med at rappe, og så sparer man sammen i 100 år til det, man synes er rigtig mange penge til at købe et lille hjemmestudie. Nogle af os var flaskedrenge eller gik med aviser, vi endte med at spare 1.800 kroner sammen.”
Ikke noget prangende beløb, men det fik sat hjemmedrengene igang. De fandt beats på nettet, som så mange håbefulde rappere har gjort før, og fik derigennem gang i deres lille hjemmestudie og braget op for deres rap: ”Så kunne man nemlig fortælle pigerne i klassen, at man var rapper.” Dog fandt Klagen hurtigt ud af, at det ikke helt var ham at rocke mikrofonen, og derfor kastede han sig over at producere i stedet for.
Når der spørges ind til inspiration hos Klagen, så nævner han ikke hverdagen, andre kunstneres musik, film eller et eller andet højtragende. For Klagen er det noget så simpelt og vigtigt, som det andre personer kan bidrage med i en musikalsk sammenhæng – ærlighed, transparens og ihærdighed. Det inspirerer ham og giver energi til at gøre sig umage, med det han selv laver. En ærlighed, transparens og ihærdighed som selv har bragt ham til EchoOut og deres kollektive samarbejder.
Klagen samarbejder også med andre, blandt andet et amerikansk beat-distributionsselskab Anno Domini, hvortil han har leveret produktioner eller skitser, som der så er blevet arbejdet videre med. Disse produktioner ender med at blive licenseret via diverse kanaler og medier ud til rappere, som betaler nogle bestemte beløb alt efter brug af beatsne. De er 5-6 producere tilknyttet selskabet, som tidligere har leveret beats til navne såsom Vinnie Paz, Rick Ross, AZ og Kool G Rap.
Samarbejdet med Dirty Dike kom i stand i forbindelse med, at EchoOut satte et gig op på spillestedet Loppen med den britiske rapper. Bagefter hang de ud i EchoOut-studiet, og her ville tilfældet, at Dirty Dike valgte et track fra arkiverne, som Klagen havde produceret.
”Oprindeligt var det et beat, jeg havde snakket med Nota Bene om, at han skulle have, men Dirty Dike forelsker sig i det og vil gerne bruge det, så vi må ringe til Nota Bene og sige: Beklager homie.”
Klagen har ikke noget konkret soloprojekt under opsejling, men har nogle tracks og nogle ideer om en udgivelse. Han vil gerne have noget der stikker lidt ud og som ikke nødvendigvis indebærer rappere, men det tager tid, og Klagen har rigeligt med tid. Han vil ikke sende noget ud bare for at sende noget ud, for han føler stadig, at han er i gang med at udvikle sig. Et enkelt track er færdigt, men han mangler den røde tråd og funderer stadigvæk over, hvordan han skal sætte det sammen med de andre skitser og produktioner, som ligger på computeren. Til spørgsmålet om hans EP kunne blive instrumental, svarer han prompte nej:
”Jeg synes først, at det er interessant, når der kommer vokal på. Jeg kan sagtens selv lytte til instrumental musik og tænke, at det er fucking sejt og at der ikke mangler vokal, men jeg synes først mine egne ting er blevet færdige, når der er kommet vokal på. Jeg tror aldrig nogensinde, at jeg vil udgive noget instrumentalt – så skulle det være en 30 sekunders skit. Jeg kan i hvert fald ikke se mig selv udgive et 4 minutters instrumentalnummer.”
Klagen giver ikke meget for folk, som breder sig over mere, end de kan leve op til. Igen er det ærlighed, transparens og ihærdighed, som er vigtige nøgleord, når det kommer til at producere eller lave musik med andre. Klare linjer og en bevidsthed om, hvad man kan og vil i et samarbejde, er essentielt for Klagen. Derfor er han meget tilfreds med at arbejde sammen med EchoOut og være en del af det crew. De går godt i spænd sammen, har nogle gode relationer og forståelse for hinandens kreative behov og processer. Det køres professionelt med den gode følelse og med respekt for hinanden. De hjælper hinanden, og opgaver uddelegeres så alle giver en hånd med når det kræves. Man får tid og fred til at arbejde med sine projekter – der er ingen der svinger pisken og haster på en.
Der er ingen tvivl om, at Klagens føler sig hjemme på EchoOut, og han er glad for de processer og projekter, han er en del af. Der er rig mulighed for samarbejder, og Klagen har mere i gryden – men i hvilken form og hvordan, er blot det store spørgsmål. Ganske sikkert er det dog, at Klagen er ved at etablere sig som en af de yngre producere fra undergrunden, som er værd at holde øje med i fremtiden – det gør du her:
Klagen – Soundcloud
Echo Out – Soundcloud og hjemmeside
Skrevet af Zort Blak 29.10.2014 arkiveret under Interviews |