09.02.2015
Bag knapperne: Interview med All Earz
Det er altid rapperne, der løber med opmærksomheden – med interviewserien Bag Knapperne retter RapSpot projektøren mod det rå talent blandt hiphop-undergrundens producere. Denne gang duoen All Earz, der består af FreakOnce og Next Of Kin – to gode venner der har lavet musik sammen i mange år og i forskellige konstellationer.
Læs også: Bag knapperne – Aske, Bag knapperne – Sofa T, Bag knapperne – Lord Akton, Bag knapperne – Klagen og Bag knapperne – Antik
All Earz har selskabet Beamhole Interprize sammen, hvorigennem de har udgivet deres vinylalbum ‘Love Starved Men on the Prowl’ og Next Of Kins ‘Horrorphonic’. All Earz er kendetegnet ved at have en legende og eksperimenterende tilgang til deres hiphop-produktioner, som rummer referencer til b-film og genrer såsom sci-fi og horror. Garneret med scratch, samples og synth skaber All Earz en filmisk ramme omkring deres musik, som indbyder lytteren til en unik oplevelse.
FreakOnce og Next Of Kin mødte hinanden via den Fri Ungdomsuddannelse i Odense i årene 1998-99. De havde begge en interesse i at arbejde med lyd og begyndte derfor på lydteknikerlinjen. Da de startede på linjen og kom i praktik, var det på et tidspunkt, hvor digitalisering ikke var slået igennem. Der blev optaget på bånd, og til at starte med måtte man allernådigst få lov til at kigge på, når de mere erfarne producere og ejere af studierne gik i gang med at arbejde i ProTools. Efter en periode med at kigge på, fik de så lov til selv at stikke fingrene ned i skidtet. Mange timer blev brugt i studierne med at udforske og arbejde med beats, og FreakOnce fik blandt andet lavet lidt sammen med UFO, Mester Jakob og JNS.
”Hvis man mødte nogen, der kunne rappe, så blev man nødt til at lave noget med dem, for når man sad der som ung producer, så manglede man altid nogen, der kunne rappe. Man var ligeglad med, hvordan de gjorde det – man ville bare gerne blive lidt mere færdig med sine beats.”
ProTools er stadigvæk et redskab, som er i fokus for All Earz, når de samler deres ideer og producerer tracks. Det er hjertet i det hele, og her ender de endelige indspilninger, som de selv mixer og mastererer. I forbindelse med selve produktionen, varetager Next Of Kin især scratch og beatdelen, mens FreakOnce betjener sin Roland Sh-09. De er begge inde over produktionerne og finder samples, som smides ind på en MPC2000XL. De ejer begge to hver deres Roland 808, som også er en kærkommen gæst på deres tracks, og især i forbindelse med live performances er FreakOnce blevet mere optaget af mulighederne i Ableton Live. Han synes, at det er dejligt intuitivt og nemt at prøve ting af gennem det program.
Adspurgt om de har gang i andre projekter, svarer de, at de er igang med at lave ”library music”, hvor ideen bag er at komponere numre, som de kan sample fra. De bevæger sig i genrer såsom syrerock, funk, soul og krautrock.
”Du sidder med et fedt nummer, som du gerne vil sample, men så er der altid en eller anden idiot, som skal synge ind over det… eller der kommer en eller anden åndssvag triangel, der bare ikke passer ind i det, som du har taget.”
Derfor har de gang i Pot Roast Alliance, som er navnet, der dækker over deres musikalske udfoldelser, når de er i gang med at lave library music. Herigennem får de afløb for at spille på deres instrumenter og med hinanden. De kan nogle gange nemlig godt savne at spille på deres instrumenter, og de får ikke altid dyrket det via All Earz, hvor det handler mere om at sample, producere og mixe – og knap så meget om at brillere og udfolde sig på sit instrument.
”Der er nogle ting, man ikke helt kan få tilfredsstillet ved det, som vi gør i All Earz. Hvis man er god til at spille guitar eller trommer, så vil man savne at have gang i at spille mere live. Derfor er Pot Roast Alliance et fint projekt med hensyn til det.”
De har produceret megen musik igennem årene – megen musik som ikke har set dagens lys, efterladt på gamle samplere og disketter, da numrene ikke umiddelbart har kunnet passe ind i de projekter, som de har arbejdet på. Nogle gange har intensiteten ikke været der, efter den første begejstring har lagt sig, og andre gange er der blevet nørklet og nørdet så meget, at det til sidst er blevet uinteressant at arbejde videre med. Det forklarer også, hvorfor deres debutalbum har været 10 år undervejs.
”De ting, som vi har arbejdet med i All Earz-sammenhæng, har taget lang tid, for der kommer flueknepperiet jo frem – især i starten. Vi har forsøgt at blive lidt bedre til det med tiden.”
Megen af deres musikproduktion er førhen startet med en god steg i ovnen, og det hænder stadigvæk. Aftener hvor de har kokkereret og lyttet til musik undervejs i processen med at kunne pege ud og tage enkelte samples fra vinyl og arbejde videre. Nu om dage arbejder de mere individuelt og starter op hver for sig for senere at samle det i deres studie. De har haft fælles studie ude på Amager, men er pt. på udkig efter nye rammer, hvor de kan arbejde dedikeret og i længere tid ad gangen. De er begge to i midten af 30’erne, og voksenlivet med jobs, børn og parforhold spiller ind på den tid, de har til rådighed. Derfor udnytter de tiden, hver for sig, ved, at der startes op hjemmefra med samples og melodistumper, som er udgangspunkt for deres senere fællessessions, hvor der byttes samples og påvirkningen fra hinanden påbegyndes.
Deres inspirationskilder kommer mange forskellige steder fra. Der er de førnævnte b-film inden for især sci-fi og horror, som de henter inspiration fra, men når det angår de musikalske inspirationskilder, så er der input fra mange forskellige genrer. Navne som Kut Masta Kurt, DJ Premier og Beastie Boys nævnes, når der skal refereres til mere direkte inspirationskilder i relation til All Earz. Derudover nævnes der også så forskellige navne såsom Opeth, Seasick Steve, Pearl Jam, Rolling Stones, Dream Theater, Hank Williams, Mars Volta, Puscifer, Tool, A Perfect Circle, Justice og det ældre Kaizers Orchestra. Fælles for de navne er deres evne til at skabe universer, man som lytter kan træde ind i, og det er især det, som Next Of Kin og FreakOnce finder dragende og inspirerende.
All Earz håber på at komme ud og spille mere live og udfordre det element. Når de spiller live, bruger de ekstra breaks og samples for at give lidt ekstra til produktionerne, men de er forsigtige med ikke at drukne det i for mange nye lag, og de er bevidste om at afbalancere deres performance. Publikum skal kunne se, at de spiller live, men det handler også om at begrænse sig og være i musikken.
”Man skal gå op og levere noget af sig selv ind i den musik, man leverer til folk, for at man kan sige, at man har spillet det live… hvis der ikke er mulighed for fejl, så er der heller ikke nerve i det. Man skal presse sig selv.”
All Earz er meget bevidste omkring deres brug af sociale medier og benytter sig af Instagram, Facebook, Soundcloud og Twitter. De ved, at de laver noget specifikt musik, og at de skal have det ud i andre lande, hvor lydhørheden er større over for den mere eksperimenterende hiphop. Det er omstændeligt at få hul igennem til de gode blogs, få udvidet netværket og skabe interesse om sit virke, men All Earz har viljen og tror på det projekt, som de har søsat med deres musik og pladeselskab. De har været i gang i mange år, holdt fast i hinanden som samarbejdspartnere, og de vil fortsat blive ved med at udfordre sig selv og hiphop-genren med scratch, skæve lyde, synth og b-filmsreferencer. Følg med her:
All Earz – Bandcamp, Soundcloud og Facebook
Beamhole Interprize – web
Det øverste foto af d’herrer er taget af Lars Schmidt Steffensen
Skrevet af Zort Blak 09.02.2015 arkiveret under Interviews |